Toon posts:

[C++] Hoe leer ik games programmeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.911 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nog maar pas nieuw met c++ en ben er volop mee bezig, heb nu een boek over het console gedeelte maar die heb ik inmiddels al bijna uit.

Ik wil games kunnen bouwen, ik weet dat een game bouwen niet makkelijk is maar wil het toch proberen, tot nu is het allemaal text based geweest en wil nu toch wel plaatjes kunnen importeren
(bijvoorbeeld een tilemapje bouwen met wat arrays), helaas wordt dit niet uitgelegd in het boek.

dus me vraag is nu, heeft iemand nog een goeie site waar ik mee verder kan? (tutorials dus)
of is een andere boek halen nodig?

en met welke programma's werken jullie? ik werk nu met Dev-C++ wat me wel bevalt, maar dit is het enigste wat ik ken en misschien zijn er wel tal betere.

alvast bedankt
(ja heb google ook al geprobeert en vond inderdaad wat maar wat ik vond was maar magertjes door gebrek aan goede uitleg)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je kunt de Wolfenstein en Doom source zo downloaden. Misschien wel wat hoog gegrepen, maar in principe kan je daarin prima zien hoe de 'echte kerels' het aanpakken.

Siditamentis astuentis pactum.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Varienaja schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:50:
Je kunt de Wolfenstein en Doom source zo downloaden. Misschien wel wat hoog gegrepen, maar in principe kan je daarin prima zien hoe de 'echte kerels' het aanpakken.
Ten eerste snap je daar natuurlijk niets van als je net begint, en ten tweede is dat hopeloos verouderde techniek... Game programming komt veel bij kijken ... je zou eens op amazon kunnen zoeken naar book lists. Er is geen bron waar je alle info vandaan kunt halen, je zit toch echt vast aan het lezen van meerdere boeken. Je kan ook eens kijken naar Ogre3D bv als uitgangspunt.

Verwijderd

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de doom & wolfenstein games ook in C waren geschreven. Verder kun je natuurlijk de tutorials van bv. flipcode.com & gamedev.net bekijken.

Verwijderd

Dit stel je misschien wel op prijs; OpenGL tutorials
http://nehe.gamedev.net/

Anders moet je hier even kijken voor DirectX tutorials

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
oke ga eerst eens voor jezelf uitzoeken wat je precies wilt.
neem vooral niet teveel hooi op je vork.

denk aan dingen als:
- type (fps/rpg/iets anders)
- interactie (turnbased?)
- ai (veeel info, lastig, en zou ik niet mee beginnen)

verder heb je in veel gevallen grafische dingen nodig.
een 3d engine wil je niet mee beginnen, dus neem simpele dingen

probeer bijv. boter kaas en eieren te maken. Dan even met mens tegen mens, dus zonder computerspeler.

Je kan dan al grafhsiche dingen toepassen zoals het inlezen van plaatjes, en deze meerdere keren neer te zetten (rondjes/kruisjes)

verder maken de programma's niet uit, de taal blijft immers hetzelfde.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-04 23:29

The Wrecker

Networking Rulez

Als je nog bezig bent met C++,

sja veelal leren. Ik maak zelf gebruik van irrlicht. Ik weet zelf nog bij de overstap van java naar c++. Toen kwam ik ineens header files tegen. Wist niet wat ik met die dingen moest. Ik heb nu een complete game weten te maken (jaar tijd). Ok het mist nog aardig wat, maar is speelbaar.

Ik denk zelf dat je even vast moet stellen wat je precies wil gaan maken en met wat voor doel.

bijv.
Wil je leren hoe alles in elkaar zit? Of wil je een product neerzetten?

Wil je een complete engine maken? Of een spel? (dus neem je een al bestaande engine of niet)

Van daaruit verder kijken imho

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03 19:48
Irrlicht is een relatief zeer simpele en veelzijdige 3d-engine. Er is een behulpzame community bij.

De code van de engine is helaas niet altijd even geoptimaliseerd, maar 60~ fps in een normaal level op mijn laptop is voldoende, toch?

Verder is het een goed opstapje naar ingewikkelder 3d-engines als ogre3d

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-04 11:00
Zorg eerst dat je goed overweg kan met C++. De makkelijkste manier: een goed boek kopen. Bijvoorbeeld 'Accellerated C++'. Wil je gaan werken met OpenGL dan zijn de tutorials van nehe erg handig. Maar ik zou beginnen met wat simpele 2d spelletjes. Daar is SDL (www.libsdl.org) meer dan geschikt voor!

Onvoorstelbaar!

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

hansmbakker schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 20:15:
Irrlicht is een relatief zeer simpele en veelzijdige 3d-engine. Er is een behulpzame community bij.

De code van de engine is helaas niet altijd even geoptimaliseerd, maar 60~ fps in een normaal level op mijn laptop is voldoende, toch?

Verder is het een goed opstapje naar ingewikkelder 3d-engines als ogre3d
Nou, Ogre3d is niet echt een game engine. Het is een rendering engine. Verder is bij irrlicht echt alles heel erg beperkt. Ze hebben veel dingen net niet.
Ogre3d is wat betreft performance ook niet alles moet ik zelf zeggen. Ik weet niet of irrlicht nou ook weer sneller is overigens. Het ontloopt elkaar niet veel denk ik.

Ogre is wel meer OO dan irrlicht vermoed ik.

Collision handling moet je bij irrlicht zelf oplossen. De camera hoef je dat dan weer niet.Zwaartekracht is ook alleen voor de camera.
Geluid zit niet ingebouwd, maar maak je gebruik van externe library.
Wil je wat beter collision handling/physics dan kan je kijken naar pakketten als Newton/ODE.
Ook netwerking zit er niet ingebouwd.

Ik weet niet hoe dat dat bij ogre in elkaar steekt, maar ik denk dat dat niet veel anders zal zijn...
Ik zal toch eens even kijken naar die engine. ben er wel in geintresseerd. En misschien is die engine wel een heel stuk beter als irrlicht, maarja ik weet het niet.

Wat betreft de topic starter...

We hebben het nu ineens over 3d eigenlijk, maar ik maak het eigenlijk uit de topic-start niet uit op. Ik denk dat de c++ kennis nog te beperkt is, maar heeft de topic-starter al ervaring met een andere oo taal?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, het heeft me al veel geholpen
(wist niet dat ik naar 'openGL' of 'directX' moest zoeken :P).

Wat ik wil maken is een Role Playing Game (rpg) en turnbased omdat dat mij het makkelijkste lijkt
en wil beginnen met 2d, en of ik andere engines wil gebruiken...denk het niet ik wil toch eerst alles zelf maken, of dat moeilijker is kom ik dan wel achter.

ook zou ik wel eens wat netwerk codes willen leren, dus klein console chatje (als dat kan hehe)
dat ik over het netwerk kan proberen...of het internet zelf natuurlijk
dus daar wil ik ook nog wat over weten maar denk dat ik dat zelf wel kan vinden met google (nog niet geprobeert)

bedankt voor je hulp en de linkjes want die stellen me zeker op prijs ;)

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 20:35:
Bedankt voor de reacties, het heeft me al veel geholpen
(wist niet dat ik naar 'openGL' of 'directX' moest zoeken :P).

Wat ik wil maken is een Role Playing Game (rpg) en turnbased omdat dat mij het makkelijkste lijkt
en wil beginnen met 2d, en of ik andere engines wil gebruiken...denk het niet ik wil toch eerst alles zelf maken, of dat moeilijker is kom ik dan wel achter.

ook zou ik wel eens wat netwerk codes willen leren, dus klein console chatje (als dat kan hehe)
dat ik over het netwerk kan proberen...of het internet zelf natuurlijk
dus daar wil ik ook nog wat over weten maar denk dat ik dat zelf wel kan vinden met google (nog niet geprobeert)

bedankt voor je hulp en de linkjes want die stellen me zeker op prijs ;)
Als je netwerk connectie wil maken over UDP kan je eens kijken naar Raknet. Echt een geweldig netwerk component om verbindingen te maken. hoef je zelf niet met sockets aan de gang. Tenzij je dit zelf wil leren natuurlijk.

[offtopic]
Ik kijk nu net naar die ogre engine, maar wat zit daar nu eigenlijk allemaal ingebakken? Ik zie wel dat de engine LOD heeft wat de performance een stuk ten goede komt in vergelijking tot irrlicht.

[ Voor 11% gewijzigd door The Wrecker op 15-02-2006 20:46 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
blijkbaar wil ie alles zelf leren.

de oplossing: als je onder windows programmeert, download dan gewoon de DX9 SDK .. deze software developer kit komt met allerhande tutorials en sample code over hoe je met DirectX9 moet programmeren, varierend van een simpele chatversie (kijk kijk) tot simpele game engines.

persoonlijk vind ik het volgende wel handig:

gebruik openGL code (bijvoorbeeld van nehe.gamedev.net) om jezelf allemaal dingen over grafisch programmeren bij te brengen
gebruik DX9 voor alle andere dingen, zoals geluid, input, netwerk, enzovoort.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je zou eens kunnen kijken naar de [url=svn://svn.openttd.org/trunk/]broncode[/url] van OpenTTD. Is hoofdzakelijk in C geschreven maar het gaat om het idee denk ik? ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-04 16:51

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, tik op google Game Development in en je eerste hit is www.gamedev.net. Navigeer naar Articles en je ziet een mooie lijst van gecategorizeerde tutorials, van hoe je leert programmeren tot 3d engines :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Ik heb net even naar Ogre3d gekeken, maar ik ben er niet weg van. Veel demo's lopen niet en foutmeldingen worden slecht afgevangen. Ook vind ik het aantal fps erg wisselend bij OpenGL. Toegegeven wanneer je even nergens naar kijkt haal je meer fps dan bij irrlicht, maar wanneer er iets in beeld komt dan dropt het onder dat van irrlicht...

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

The_Wrecker schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 20:13:
Als je nog bezig bent met C++,

sja veelal leren. Ik maak zelf gebruik van irrlicht. Ik weet zelf nog bij de overstap van java naar c++. Toen kwam ik ineens header files tegen. Wist niet wat ik met die dingen moest. Ik heb nu een complete game weten te maken (jaar tijd). Ok het mist nog aardig wat, maar is speelbaar.

Ik denk zelf dat je even vast moet stellen wat je precies wil gaan maken en met wat voor doel.

bijv.
Wil je leren hoe alles in elkaar zit? Of wil je een product neerzetten?

Wil je een complete engine maken? Of een spel? (dus neem je een al bestaande engine of niet)

Van daaruit verder kijken imho
Ben je er nu wel achter wat je met die header files moet? Ik niet namelijk (stap ook over van java naar c++). In C# zitten ze ook niet meer heb ik begrepen.

Verwijderd

Header files zijn eigenlijk gewoon eerder gemaakte classes en/of functies die je kan aanroepen in je nieuwe programma door de header.h te includen. Dat voorkomt een hoop verschillende implementaties van het wiel.

Btw, als je het meteen netjes wilt doen (dus universeel inzetbare kennis leren) dan zou ik voor OpenGL gaan. Dit is open source en multiplatform, en is niet slechter/beter dan Direct3D. Als je voor DirectX gaat dan sluit je meteen alle unix varianten uit (Linux, MacOS, BSD enz...).

Maar uiteindelijk is het nou ook weer niet zulke rocket science dat je niet DirectX en OpenGL allebei kan leren.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 23:40 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als je snel en eenvoudig games in elkaar wilt zetten (2d, rpg) zou ik kijken naar http://www.gamemaker.nl
Maar dat is waarschijnlijk veel te "hoog" en wil je zelf aan de slag met programmeren. Zoals anderen al zeiden: pak een bestaande engine, maak een gamedesign document en begin onderdeel voor onderdeel af te werken.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

pelican schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:28:
[...]

Ben je er nu wel achter wat je met die header files moet? Ik niet namelijk (stap ook over van java naar c++). In C# zitten ze ook niet meer heb ik begrepen.
Ja ik ben er achter.

In die header files declareer je vooral je classes en in de cpp files je code. Bij de cpp files moet je dan wel weer de header file includen. Het is dus een manier om je code gescheiden te houden van je declaraties.

Je zou in een header file zelf code kunnen kloppen, maar dit is eigenlijk bad practice. Zelf heb ik hier een beetje lak aan, maar met grote dingen doe ik het wel goed.

Je hebt dan de volgende constructie:
blabla.h
C++:
1
2
3
4
5
class blabla
{
public void hallo(int i)

}

blabla.cpp
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#include "blabla.h"
blabla::hallo(int i)
{
//hier je code dan 
}
 int main()
{
blabla bla;
bla.hallo(3);
}

Bovenstaande code zal wellicht totaal niet werken waarschijnlijk. Dit komt omdat ik c++ ook maar net ken. Of het werkt wel, maar het doet toch niets uiteindelijk. Naja maakt een object bla aan van de class blabla en voert de methode hallo uit. In elk geval dat was het idee. Even snel ter ondersteuning van de uitleg wat doe je met een header file.

[extra edit]
Header files zijn er dus over het algemeen om te includen inderdaad. Niet om in te coden uiteindelijk hoewel dit wel kan.

Overigens is dat spel van mij al wel aardig leuk hoor. (spam spam)
Maarja niet commercieel uitgeefbaar. Verwacht dat van je eerste projectje zowiezo al niet eigenlijk.
[/extra edit]

[ Voor 12% gewijzigd door The Wrecker op 15-02-2006 23:59 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
flashin schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:37:
Als je snel en eenvoudig games in elkaar wilt zetten (2d, rpg) zou ik kijken naar http://www.gamemaker.nl
Maar dat is waarschijnlijk veel te "hoog" en wil je zelf aan de slag met programmeren. Zoals anderen al zeiden: pak een bestaande engine, maak een gamedesign document en begin onderdeel voor onderdeel af te werken.
TopicTitle: Hoe leer ik games "programmeren" ;)

Zo'n standaard drag en drop avontuur is leuk, maar weinig leerzaam.

Verwijderd

Topicstarter
heb alle linkjes opgeslagen nu en het zijn er al heel wat :D
ik zal ze allemaal doornemen als ik terug kom van school

bedankt voor de vele reacties

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-04 02:18

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ik heb een tijd geleden eens een boek gekocht (Programming Role Playing Games with DirectX) wat hier over ging.
Book Description
How many times have you spent countless hours completely absorbed in conquering the latest role-playing game? Want to experience the thrill of creating your own captivating role-playing game? This book is your guide to doing just that. Covering everything that you need to create a role-playing game--working with graphics and combat engines, handling players, and making your game multiplayer-capable--this book provides a detailed look at the essential components of role-playing games. It begins with helpful information on story line development and design issues specific to role-playing games and then progresses to programming basics and RPG-specific gaming code. Finally, wrap up your project with valuable tips for promoting, marketing, and publishing your game.

Book Info
Packed with information to help you develop and program your role playing games. Contains helpful information on storyline development and design issues specific to role playing games and progresses to programming RPG-specific gaming code. Softcover. CD-ROM included.
Ik heb dit boek wel eens door genomen, maar door mijn weinige ervaring met C++ en DirectX (ben een Java programmeur, en ook meer server side dan GUI's) heb ik er nog weinig mee gedaan. Als je geinteresseerd bent, kun je het boek wel overkopen.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Verwijderd

Topicstarter
hmm ben nu al bijna een dag bezig en heb nog niet een klein windowtje kunnen maken
ik weet dat het niet makkelijk is en dat het tijd kost om zoiets te maken
maar ik verwachte toch wel dat het goed te leren was
het valt me op dat een console appje heel wat makkelijker is dan opengl / directX gebeuren.

het is gewoon een te grote stap en dus erg moeilijk...
misschien dat ik wat over het hoofd zie? (hope so)

voorbeeld: http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=01
is dat normaal zo, zoveel text voor 1 windowtje?
binnekort even langs de bieb als het zo is :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-04 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:28:
hmm ben nu al bijna een dag bezig en heb nog niet een klein windowtje kunnen maken
het valt me op dat een console appje heel wat makkelijker is dan opengl / directX gebeuren.

oh ja, hoor zonder engine zeker...

ot; wij bij oF (openFrag (http://www.openfrag.org)) gebruiken ook ogre, en zijn er opzich wel content mee, het project is een grote zoot, maar leuk is 't wel. Games bouwen is ook écht niet easy :P

[ Voor 12% gewijzigd door simon op 16-02-2006 16:34 ]

|>

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:28:

Anders gebruik je een toolkit ;) bijvoorbeeld glut ;) Daar wordt al een hoop voor je gedaan en er zijn redelijk veel voorbeelden voor te vinden :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Om vanaf nul naar het niveau van moderne games te komen zal erg veel tijd en moeite kosten, als het überhaubt mogelijk is. Het beste kun je inderdaad beginnen met een paar boeken en het bestuderen van open source software.
Nog een voorbeeldje van een open source 3d open GL game: Glest

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Deze site ligt er nu uit, maar als hij weer up is, is het wel een informatieve site: http://cone3d.gamedev.net/ Het bevat een zooi tutorials die begint bij het begin. Het leert je SDL en OpenGL programmeren met Dev-C++ als IDE.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Simon schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:32:
Games bouwen is ook écht niet easy :P
Wel hoor :7. 't Is gewoon een kwestie van heel veel oefenen :)

.edit: en als je opschiet kun je meedoen aan de 72hour game development contest ;)

[ Voor 37% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2006 18:05 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 14:56
De engine van Quake3 is ook alweer een tijdje vrij te downloaden: nieuws: Broncode Quake 3 te downloaden onder GPL-licentie

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:58:
[...]

...knip...
Ja, de spellen die jij maakt wel. :+ :P >:) ;)

Maar .oisyn heeft wel gelijk. Spellen bouwen is best makkelijk, maar wel loei veel werk. Er is namelijk genoeg documentatie te vinden over de technieken die je gebruikt. Je moet alleen wel een beetje Wiskunde kunnen en een goed inzicht hebben.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

BoAC

Memento mori

.oisyn schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:58:
[...]

.edit: en als je opschiet kun je meedoen aan de 72hour game development contest ;)
Als ik naar je icoon kijk met et echt simpel zijn ja >:)

Ik denk wel dat je de discipline moet kunnen opbrengen om door te zetten ;)

• mOrPhie
  • Laatst online: 07-04 17:42

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Wat ik trouwens mis hier is een goeie opsomming van wat je moet kunnen voor het maken van een game. Ikzelf ben al anderhalf jaar (met intervallen) bezig aan mijn eigen engine. Dit doe ik een paar uurtjes per week als hobby erbij, maar zelfs na anderhalf jaar is er nog verre van sprake van gameplay of AI, laat staan een echte game. Ik richt mij nu vooral op het grafische stuk. :)

Wat voor game wil je gaan maken is de eerste vraag die je stelt. In dat geval kun je de engine daarop focussen, of wellicht bestaat er een open source engine voor die je zo kunt gebruiken. Stel, je gaat je eigen engine bouwen. Welke features moet het ondesteunen? Crossplatform (opengl/directx)? Heightmaps, interior, exterior, physics, animation, skeletal-animation, sky-dome/sphere, camera('s), shaders, lightning, shadow-casting, fonts... ik noem maar wat dingen. Dan optimalisaties zoals frustum culling, occlusion culling. Wat tuckjes als bump mapping en dergelijke. Vervolgens wil je dingen als levels, scenes, user interface. En dan dingen als AI, gameplay enz. Ik heb nu nog maar een klein deel van alle mogelijkheden opgeschreven, maar even om een idee te geven van wat er allemaal bij komt kijken. Doe je dit allemaal in je eentje, trek er dan maar makkelijk een jaartje (of langer) voor uit, om de engine in z'n simpelste vorm (maar mogelijk makend een game te maken) af te kunnen ronden. Ik zou het heel wat vinden als dan bovenstaande features in je engine zitten. Zeker als je geen tot weinig ervaring hebt met opengl of directx whatsoever. :)

"Een game bouwen" is dus iets te abstract. Wees concreter en schrijf uit wat je precies wilt. Als je bijvoorbeeld een 2D puzzel game wilde bouwen, dan is veel van bovenstaande uitleg niet eens van toepassing. ;) Werk in stukjes. Je kan niet alles tegelijk. Door steeds een onderdeel af te ronden, vergaar je weer wat extra kennis, maar begin bij het begin. En dat zijn inderdaad de nehe tutorials waar ik ook ben begonnen. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Je geeft zelf aan dat je graag met C++ verder wil gaan, begrijpelijk aangezien je zo een goede performance kan boeken. Het is niet makkelijk om zomaar in het game development wereldje binnen te stappen. Heb ook al eens een poging gewaagd en ga er nog zeker verder mee gaan als ik terug wat meer tijd heb.

Een leuk boek is echter wel het volgende: Killer game programming in Java. PDF's zijn gratis te downloaden van zijn site. Hier wordt wel voornamelijk Java code aangehaald, maar vele principes gelden natuurlijk voor game programming in het algemeen.

Verder kan je op de site van Oogst (mede-Gotter) ook heel wat nuttige informatie terugvinden. Zo heeft hij bijvoorbeeld over Ogre3D een aantal nuttige tutorials geschreven, gaande van "hoe maak ik een game met ogre" als "how-to's en handige code snippets".

Ik zou je echter wel aanraden om te starten met een eenvoudig spelletje te maken zoals 4-op-een-rij met een computer tegenstander. En dat je probeert te spelen met zijn AI. Hoe maak ik hem onoverwinnelijk?

Welke algorithme's gebruik ik hier het best voor?
Ik zou beginnen met het alpha-beta pruning algorithme
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
int AlphaBeta(int depth, int alpha, int beta) {

if (depth == 0)
        return Evaluate();

GenerateLegalMoves();

while (MovesLeft()) {
        MakeNextMove();
        val = -AlphaBeta(depth - 1, -beta, -alpha);
        UnmakeMove();

if (val >= beta)
            return beta;

if (val > alpha)
            alpha = val;
    }
    return alpha;
}

Waar je eigenlijk een path genereert doorheen de applicatie, afhankelijk van de mogelijkheden. En je de best mogelijke zet bepaalt.

Hopelijk heb je hier iets aan...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zeker doorzetten, toen ik klein was wou ik al games designen dus stoppen zal ik zeker niet,
wat ik precies wil is een 2d game, met mapjes gemaakt uit stukken tiles en kleine poppetjes met natuurlijk muurtjes en de mogelijkheid om met andere te praten, en daar mee dus verder bouwen, denk bijvoorbeeld aan 'Zelda: link to the past' hier komen dus eigenlijk geen 3d snufjes bij kijken

hiervoor werkte ik veel met macromedia flash en kon ik zo een tilemapje en battlesystem in elkaar gooien, alleen is de frames per second erg laag dus stap ik over, ook zie je niet erg veel commerciele games van flash wat ik jammer vind

ik begin het al een klein beetje te snappen, hoe je zo'n window inelkaar tovert dus er is hoop ;)
alleen is er nog 1 probleem, als ik met Dev c++ de code van de meeste tutorial sites afhaal dan geeft ie 8 van de 10 keer fouten dat ik geen .h (header) file hebt en dus allemaal fouten laat zien, is dat zo omdat de meeste met visual basic studio werken? of heeft dat erniks mee te maken?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04 23:02
Wat is visual basic studio ? :?

Blijkbaar heb je gewoon bepaalde header files (en bepaalde libraries niet).

https://fgheysels.github.io/

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:19:
alleen is er nog 1 probleem, als ik met Dev c++ de code van de meeste tutorial sites afhaal dan geeft ie 8 van de 10 keer fouten dat ik geen .h (header) file hebt en dus allemaal fouten laat zien, is dat zo omdat de meeste met visual basic studio werken? of heeft dat erniks mee te maken?
Heb je de platform SDK wel geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
geloof van niet maar nu wel heb het opgezocht 8)7
*downloading*

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 12:38 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-04 02:04
Leuke topic :) Kan hier ook wel een hoop van op steken..

Maar idd www.gamedev.net is een site waar een hoop info opstaat. :*) , misschien heb je hier ook wat aan http://www.talula.demon.co.uk/allegro/

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

MS heeft een leuke actie, je kan Visual Studio C++ Express 2005 (MSVC8) gratis downloaden dit jaar.
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualc/

Het is dan wel een "basic" versie je kan er zat mee, en tevens heeft het een goede debugger.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
M55 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:35:
MS heeft een leuke actie, je kan Visual Studio C++ Express 2005 (MSVC8) gratis downloaden dit jaar.
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualc/

Het is dan wel een "basic" versie je kan er zat mee, en tevens heeft het een goede debugger.
offtopic:
Hoezo "dit jaar"? De express versie is toch gewoon altijd gratis (geweest)? Dat geldt overigens ook voor VB enzo.

edit:

Laat maar, heb het al 8)7
Da's nieuw voor mij!
http://msdn.microsoft.com.../faq/default.aspx#pricing

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 17-02-2006 16:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:19:
Ik zal zeker doorzetten, toen ik klein was wou ik al games designen dus stoppen zal ik zeker niet,
wat ik precies wil is een 2d game, met mapjes gemaakt uit stukken tiles en kleine poppetjes met natuurlijk muurtjes en de mogelijkheid om met andere te praten, en daar mee dus verder bouwen, denk bijvoorbeeld aan 'Zelda: link to the past' hier komen dus eigenlijk geen 3d snufjes bij kijken
Mooi zo :Y)
Het zou wel leuk zijn, moest je je bevinden en ervaringen hier af en toe neerpoten.
Eventueel ook je demo's natuurlijk ;)
hiervoor werkte ik veel met macromedia flash en kon ik zo een tilemapje en battlesystem in elkaar gooien, alleen is de frames per second erg laag dus stap ik over, ook zie je niet erg veel commerciele games van flash wat ik jammer vind
Zie link van me hierboven, daar staat een stukje in beschreven over isometric tiling.

Verwijderd

Topicstarter
Jep de site heb ik al helemaal doorgenomen, erg intressant bedankt
Toevalig want de Visual Studio C++ Express 2005 (MSVC8) ben ik net aan het downloaden
(na hoop updaten en service pack 2 binnenhalen wat toch wel wat tijd inneemt)
hij is net klaar......uhm hoe compile ik me code naar .exe? :S

[EDIT] nvm, even handleiding gelezen :) best advanced allemaal

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 20:04 ]

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-04 21:17
Ik ben ook aardig bezig met het leren van C++, en ik begin het onder de knie te krijgen.
OmniCore, ik heb een paar boeken gekocht waarvan ik vind dat ze heel goed zijn, en ik denk dat jij er ook wel wat aan hebt:
- C++ voor dummies (engels boek, heel makkelijk en duidelijk leesbaar, echt een aanrader)
- Windows Game Programming for Dummies (ook engels, ook makkelijk en duidelijk, gaat over DirectX)
- Game Programming Gems (6) (Als je al een gevorderde game programmeur bent, is dit je bijbel: honderden korte artikeltjes over AI, Pathfinding, Sound, en weetikveelwatallemaal)

Bovendien moet je niet vergeten de Platform SDK te installeren als je voor windows programmeert, en de DirectX SDK als je met directX gaat programmeren.
Deze SDKs kun je vinden op http://msdn.microsoft.com , gewoon zoeken in de zoekbalk op "Platform SDK" en op "DirectX SDK".
anders krijg je van die vervelende errors dat header files niet gevonden worden.

Verder gebruik ik visual C++ 2005 express edition, is toch gratis :7 (en goed)

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje kon helpen!

[ Voor 6% gewijzigd door Rian op 17-02-2006 22:01 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:26
Ik vind zelf Truevision3D wel een goed Engine, het enige nadeel is dat je bij de 'gratis' versie het logo van hun in beeld hebt.

Er is een uitgebreide documentatie bij en er is ook een fora plus IRC waar ze je wel willen helpen:)

www.truevision3d.com

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• HawVer
  • Laatst online: 09-04 23:11
Boekie kopen.. Leuk boekie en goed te lezen. Dit boek gaat over het programmeren van een eigen engine. Is goed te doen, heb ik voor school gebruikt. .

http://www.amazon.com/gp/...6744709?v=glance&n=283155

Niet leverbaar bij bol.com. :/

http://www.nl.bol.com/is-...000838393&Section=BOOK_EN

[ Voor 34% gewijzigd door HawVer op 18-02-2006 11:30 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Pagina: 1