Hoi, ik zit al enkele dagen mijn hoofd te breken over een probleempje met m'n computer.
Ik was wat aan het kuisen op m'n harde schijf, het verplaatsen van 9GB van de ene naar de andere partitie duurde zeer lang tot m'n pc reboote.
Dat was de laatste keer dat ik mijn pc werkende had gezien.
m'n pc:
AMD 3500+ athlon 64bit
2x 512MB RAM
NVIDIA GeForce 6600GT
Maxtor 160GB SATA
Asus A8V deluxe
m'n eerste analyse:
HDD crash dacht ik eerst, (maxtor staat op t net blijkbaar niet als zeer betrouwbaar omschreven) dus ik direct een nieuwe schijf gaan kopen.
In een gentse computerwinkel vond ik een western digital 250GB 16MB SATA2 aan 115EURO.
De jumper op 150 gezet want m'n mobo ondersteunt geen SATA2 en in m'n pc geschoven. Windows daarop en m'n andere schijf proberen recoveren dacht ik.
Nieuwe schijf en start:
Bij de windows setup vraagt ie achter een stuurprogramma voor sata, dat geef ik hem op een disketje. (Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 for Windows 98SE/NT4.0/ME/2000/XP/2003) van de asus site.
hij gaat verder maar bij de partitionering kan hij geen harde schijf vinden.
Oude schijf en start:
Terug die oude schijf erin: ik krijg eerst een keuze voor veilige modus scherm en dan het windows vlagje en de dat blauwe progressbalkje. en dan een fractie van een sec een blauw scherm met een tekst die ik niet kan lezen omdat het te snel weg is en dan reboot ie.
De Windows Cd erin
-Disketje met instalatie voor sata opgegeven
-de setup start
-setup kan geen vaste schijfstations in uw computer vinden.
Andere tests
meerbepaald, tips, mensen die ook al zoiets voorgehad hebben en hoe het op te lossen.
Ik denk dat het probleem ergens om of rond mijn southbridge (VIA VT8237) zit.
edit:
Ondertussen mijn bios geupdate, ging vlot. k kreeg wel even de fout 'NTLDR ontbreekt' maar maar 1 keer.
opnieuw poging om windows te instaleren zonder resultaat. Kan geen vasteschijfstations vinden.
dat was het laatste wat nog in mij op kon komen als eventuele oplossing. nu ben ik radeloos.
Nieuw mobo kopen??
Alvast bedankt voor de eventuele hulp.
Ik was wat aan het kuisen op m'n harde schijf, het verplaatsen van 9GB van de ene naar de andere partitie duurde zeer lang tot m'n pc reboote.
Dat was de laatste keer dat ik mijn pc werkende had gezien.
m'n pc:
AMD 3500+ athlon 64bit
2x 512MB RAM
NVIDIA GeForce 6600GT
Maxtor 160GB SATA
Asus A8V deluxe
m'n eerste analyse:
HDD crash dacht ik eerst, (maxtor staat op t net blijkbaar niet als zeer betrouwbaar omschreven) dus ik direct een nieuwe schijf gaan kopen.
In een gentse computerwinkel vond ik een western digital 250GB 16MB SATA2 aan 115EURO.
De jumper op 150 gezet want m'n mobo ondersteunt geen SATA2 en in m'n pc geschoven. Windows daarop en m'n andere schijf proberen recoveren dacht ik.
Nieuwe schijf en start:
Bij de windows setup vraagt ie achter een stuurprogramma voor sata, dat geef ik hem op een disketje. (Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 for Windows 98SE/NT4.0/ME/2000/XP/2003) van de asus site.
hij gaat verder maar bij de partitionering kan hij geen harde schijf vinden.
Oude schijf en start:
Terug die oude schijf erin: ik krijg eerst een keuze voor veilige modus scherm en dan het windows vlagje en de dat blauwe progressbalkje. en dan een fractie van een sec een blauw scherm met een tekst die ik niet kan lezen omdat het te snel weg is en dan reboot ie.
De Windows Cd erin
-Disketje met instalatie voor sata opgegeven
-de setup start
-setup kan geen vaste schijfstations in uw computer vinden.
Andere tests
- Na een tip van een vriend even linux (suse 10.0 de 64bit versie) geinstalleerd. EN DAT WERKT. nuja k zou toch graag windows weer hebben.
- Om een of andere reden zat m'n usb stik in een usb poort bij alweer eens een poging. dan wil de windows setup daar m'n OS op plaatsen. maar de 32MB is daar nu wel beetje weinig voor.
- nieuwe HDD getest in een andere pc, en daar werkt ie vlotjes.
- m'n bios, efdisk en partition magic zien de schijven.
meerbepaald, tips, mensen die ook al zoiets voorgehad hebben en hoe het op te lossen.
Ik denk dat het probleem ergens om of rond mijn southbridge (VIA VT8237) zit.
edit:
Ondertussen mijn bios geupdate, ging vlot. k kreeg wel even de fout 'NTLDR ontbreekt' maar maar 1 keer.
opnieuw poging om windows te instaleren zonder resultaat. Kan geen vasteschijfstations vinden.
dat was het laatste wat nog in mij op kon komen als eventuele oplossing. nu ben ik radeloos.
Nieuw mobo kopen??
Alvast bedankt voor de eventuele hulp.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 16:36 ]