UPS aansluiten op niet geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 1.262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
Ik ben aan het rondkijken voor een UPS of voor een spanningsbeveiligings-stekkerdoos.
Een van deze twee wil ik gaan gebruiken om mijn 24/7 server op aan te sluiten. Echter.....ik heb geen geaarde stopcontacten in de kamer waar de server staat.
Kan het kwaad (lees: is het gevaarlijk) om een UPS op een niet geaard stopcontact aan te sluiten??
Ik heb ooit gelezen in een handleiding van een spanningsbeveiligings-stekkerdoos dat je deze niet mocht aansluiten op een niet geaard stopcontact. Als je dit wel doet, dan zou het effect van beveiliging juist wegvallen.
Ik heb weinig verstand van stroom en spanning (ieder zijn vakgebied), dus vandaar deze vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is bij voorbaat gevaarlijker om je pc aan te sluiten op een niet geaard punt. Maakt volgens mij voor een ups verder geen verschil. Ik leef nog iig :z

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
als een fabrikant er een randaarde stekker aan zn apparaat zet zit die er niet voor de lol aan maar is het een noodzaak voor het correct en veilig werken van het apparaat,dus aarde laten maken in die kamer is nl niet zo'n groot karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hier een APC Smart-UPS 2200 staan en heb die oa een jaar lang op een niet geaard stopcontact aangesloten gehad en geen problemen ondervonden. Deed ook prima zijn werk tijdens stroomonderbrekingen en onweer/storm :)

Misschien minder slim, maar mijn ervaring is dat het gewoon zijn werk zal blijven doen :)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die spanningsbeveiliging maakt volgens mij gebruik van de aarding. daarbij is het niet echt gezond apparaten met elkaar te laten communiceren waar mogelijk een potenetiaalverschil op de GND kan kruipen.
een aarding trekken is idd niet zo'n zware klus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonBon
Vinnie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:49:
Ik heb hier een APC Smart-UPS 2200 staan en heb die oa een jaar lang op een niet geaard stopcontact aangesloten gehad en geen problemen ondervonden. Deed ook prima zijn werk tijdens stroomonderbrekingen en onweer/storm :)

Misschien minder slim, maar mijn ervaring is dat het gewoon zijn werk zal blijven doen :)
Ik snap je opmerking niet. Hoe kan die UPS dan zijn werk doen op een niet geaard stopcontact?
Nogmaals, ik ben een leek op het gebied van elektriek..... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BonBon schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:54:
[...]
Ik snap je opmerking niet. Hoe kan die UPS dan zijn werk doen op een niet geaard stopcontact?
De aarde is alleen ter beveiliging, de noodzakelijk spanning komt van de fase en wordt "afgevoerd" via de nul.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BonBon schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:54:
[...]

UPS = soort van accu. Zodra de stroom uitvalt gaat hij de apperatuur van stroom voorzien. Hier heb je geen aarde voor nodig. Het is echter wel veiliger om de apperatuur op een geaard stopcontact te zetten, maar het werkt ook op een ongeaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonBon
Edmund schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:03:
[...]

UPS = soort van accu. Zodra de stroom uitvalt gaat hij de apperatuur van stroom voorzien. Hier heb je geen aarde voor nodig. Het is echter wel veiliger om de apperatuur op een geaard stopcontact te zetten, maar het werkt ook op een normaal stopcontact.
Dank voor de uitleg (alhoewel ik dit al wel snapte ;) ).
Dan zou bij mij alleen de piekspanning optie niet werken als ik een UPS installeer...klopt?
Blijft riskant volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
BonBon schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:09:
[...]

Dank voor de uitleg (alhoewel ik dit al wel snapte ;) ).
Dan zou bij mij alleen de piekspanning optie niet werken als ik een UPS installeer...klopt?
Blijft riskant volgens mij.
Als ik eventjes de handleiding van een APC overspanningsbeveiliging erbij pak kom ik tot de volgende conclusie. Hoewel het volgende al verwachte weet ik het nu zeker.

Deze overspanningsbeveiliging heeft meerdere lampjes (ledjes) waaronder 1 voor de "beveiligingsindicator" en 1 voor de "aarding OK". Voor het eerste ledje geld (ik citeer): "...brandt de groene beveiligingsindicator om aan te geven dat de overbelastingsbeveiliging de apparatuur tegen schadelijke elektrische overspanning kan beveiligen.". Voor het 2 de ledje geld: "Als de indicator Aarding OK niet brandt, is er een probleem met de bedrading van het gebouw."

Bij mij brand dus alleen het 1ste lampje (ik heb boven geen aarde). Ik ga er dus ook vanuit dat de apperatuur evengoed beveiligd is tegen overspanning. Anders had dat ledje wel niet gebrand.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmund op 15-02-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Edmund schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:03:
[...]

UPS = soort van accu. Zodra de stroom uitvalt gaat hij de apperatuur van stroom voorzien. Hier heb je geen aarde voor nodig. Het is echter wel veiliger om de apperatuur op een geaard stopcontact te zetten, maar het werkt ook op een normaal stopcontact.
"normaal" stopcontact :?

Voor apparatuur als PCs die niet dubbelgeisoleerd zijn is er *niets* 'normaals' aan een ongeaarde stopcontact :o

Er komt 115V (1/2 van netspanning) als lekspanning op de behuizing. In sommige gevallen heb je hooguit last van af en toe een schokje, maar onderschat nooit hoeveel vage (netwek!)problemen achteraf tot aarding te herleiden zijn...

Los daarvan, als je huis om welke reden dan ook afbrandt en een inspecteur van je verzekering ontdekt een niet-dubbelgeisoleerde apparaat (PC...) op een ongeaard stopcontact in de smeulende resten, dan kun je uitbetaling van de verzekering vergeten :X

Nu betekent dat niet dat het per se mis zal gaan (hier draai ik alles ook ongeaard), maar wees terdege bewust van het feit dat je een abnormale situatie hebt die wel eens erg nare (financiele) gevolgen kan hebben. Nooit 'normaal' noemen dus :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
toch wel leuk om te lezen dat mensen denken dat een apparaat goed werkt als een aarde niet aanwezig is zoals al eerder gezegt is er in iedere geschakelde voeding aan de ingang 2 condensatoren die naar de aarde zijn gemonteerd,het dus niet aarden resulteerd in halve perioden netspanning dus zo'n 115 volt.

ook lollig is dat er mensen zijn die donders goed weten dat de aarde noodzakelijk is en dat er bij brand
niets word uitgekeerd als er ook maar 1 ding niet ok is en die het dan zelf ook niet doen.
:( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
monterey schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:45:
ook lollig is dat er mensen zijn die donders goed weten dat de aarde noodzakelijk is en dat er bij brand niets word uitgekeerd als er ook maar 1 ding niet ok is en die het dan zelf ook niet doen.
:( :( :(
Het is inderdaad in nieuwe huizen verplicht. Echter als je een ouder huis hebt waar de aarde nog niet aanwezig is ben je volgensmij niet verplicht om aarde aan te leggen.

Ook heb je gelijk dat er niet voor niets een geaarde stekker aan zit. Dit is voor je eigen veiligheid. De meningen over het wel of niet goed werken van de apperatuur op een ongeaard stopcontact lopen nogal uiteen. Maar hoe vaak ontstaat er brand doordat iets op een ongeaard stopcontact is aangesloten? En hoevaak gaat de apperatuur kapot doordat deze op een ongeaard stopcontact is aangesloten? Volgensmij niet vaak. Helaas heb ik geen feitjes bij de hand, jij wel?

Met de opmerking dat het aanleggen van aarde weinig werk is ben ik het niet eens. Bij ons moeten hiervoor dan ook de buizen aangepast worden. En dat betekend slopen. Op de benedenverdieping is dit inmiddels ook al gebeurt, maar op de 1ste verdieping nog niet. (overigens vader is elektricien + brandweerman)
Jaja. een geaardstopcontact is nu meer normaal te noemen ;). Had het beter ongeaard kunnen noemen. Ik heb het inmiddels dus ook aangepast.

Maar hier kun je van die eindeloze discussies over voeren. Het antwoord op de vraag van de TS is dus: Het is niet de verstandigste actie. Je kunt beter eerst alle stopcontacten aarden. Echter zal het aansluiten van een UPS op een ongeaard stopcontact waarschijnlijk nooit voor problemen gaan zorgen. Hij zal zijn taak dus gewoon uitvoeren. Ook een overspanningsbeveiliging voert zijn taak gewoon uit op een ongeaard stopcontact. Teminste dit maak ik op uit de handleiding van APC.

[ Voor 26% gewijzigd door Edmund op 15-02-2006 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Laatst online: 22:11
op een ongeaard stopcontact zal je UPS wel werken maar een overspannings/bliksem beveiliging werkt dan niet meer, want zo'n beveiliging meet namelijk de spanningen tegenover aarde(Voor dat mensen beginnen, bliksem kan inslaan op zowel als de fase als de nul) en als de spanning te hoog worden word de (over)spanning weg gevloeid via aarde(d.m.v. doorslag). Als je dus bliksem inslag hebt gehad, ALTIJD je bliksem beveiliging vervangen.

Dat van de verzekering wist ik niet, maar ik weet wel dat je een netwerk kaart kan opblazen door apparaten niet te aarden(Dit had ook nog met verschillende fases te maken... bla, bla, bla) maar goed. Iets wat volgens de fabrikant geaard moet worden, aard dat dan ook, kan heel veel problemen voorkomen.

PS.

Ik hoezo moet je buizen gaan veplaatsen om te aarden? Het is gewoon 1 draad, of meerdere via lassen, te trekken van het dichts bij zijnde aard punt en eventueel van af de meterkast. Heb ik ook al meerdere keren gedaan. Een trek veer is dan wel handig. Bij de lokale bouwmarkt hebben ze vast wel van die glas fiber dingen van €10,- en anders een echte ijzeren voor € of 40. Ik heb toen dat glas fiber ding genomen omdat ik nou ook niet elke dag aan het draden trekken ben. (Stukie aardraad van 1,5 mmq 10-20 meter kost ook de wereld niet)

Maar goed dat is mijn mening.

• monterey
lang geleden had ik een externe tape streamer die op de printerpoort werkte en ook hier was er geen aarde aanwezig en ik had toen ook de overtuiging dat het niets uitmaakte en alles werkte goed.

totdat ik op een dag mn tape aansloot op een andere pc die uiteraard gewoon uitstond maar bij aansluiten zag ik een klein vonkje overspringen bij het aansluiten op de andere pc.

nou toen was het dus ook gelijk gebeurd met de pc en de tape streamer de printerpoort was naar zn malle grootje en ook de tape streamer had het niet overleefd.

poort vervangen door losse kaart en smd buffer ic's in de tape streamer vervangen en het zaakje werkte
wel weer maar het was toch even schrikken want erg goedkoop waren ze toen niet echt.

en dus vanaf die tijd toch maar een aarde aan mn pc's, het trekken van een 3e draad was trouwens erg simpel 1 draad eruit getrokken en aan deze draad 3 nieuwe vast gemaakt de aarde moet wel direkt naar de meterkast lopen naar het centrale aardpunt.

wel is dus een klus voor 2 mensen anders trek je de 2e draad erook uit en dat is niet de bedoeling anders moet je alsnog een trekveer kopen en de meeste mensen hebben deze niet in huis.

• Edmund
  • Niet online
Vuikie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:12:
Ik hoezo moet je buizen gaan veplaatsen om te aarden? Het is gewoon 1 draad, of meerdere via lassen, te trekken van het dichts bij zijnde aard punt en eventueel van af de meterkast. Heb ik ook al meerdere keren gedaan. Een trek veer is dan wel handig. Bij de lokale bouwmarkt hebben ze vast wel van die glas fiber dingen van €10,- en anders een echte ijzeren voor € of 40. Ik heb toen dat glas fiber ding genomen omdat ik nou ook niet elke dag aan het draden trekken ben. (Stukie aardraad van 1,5 mmq 10-20 meter kost ook de wereld niet)
Ga nou niet beginnen als het voor mij nu wel of niet gemakkelijk is om 'boven' aarde te leggen. Mijn vader is electricien en een trekveer en zo hebben we dus wel. Er moet alleen het een en ander aangepast worden, waaronder de badkamer. De buizen lopen eerst na de zolder. Hier lopen ze over de vloer (tussen de balken in) naar de kamers op de eerste verdieping. De buis, die naar boven loopt, loopt zeg maar via de badkamer naar de zolder. Hier lopen meerdere buisen dankzij groepen, maar de buizen zijn door de vorige eigenaar zo vol gestopt dat er geen aarde-draad meer bij past. Ik heb trouwens helemaal niet gezegd dat de buizen verplaatst moeten worden, maar aangepast. Er zal toch een draad extra naar boven moeten, die er nu niet bij past. En aangezien jij niet weet hoe het hier zit.....

@monterey: Er kunnen inderdaad problemen komen door het niet geaard aansluiten van een apparaat. Kijk maar eens alleen al na de brom die mijn versterker geeft als hij op een ongeaard stopcontact is aangesloten. Hier bij ons thuis is echter nog nooit iets kapot gegaan door het niet geaard aansluiten van een elecktrisch apparaat. Dit zorgt bij de meeste mensen gewoon niet voor probelemen.

Maar dan maar weer ontopic. Hoe het precies zit met die overspannings beveiliging weet ik niet. Ik heb alleen mijn vindingen uit de handleiding van apc medegedeeld.

Dit topic zal ik overigens niet meer volgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Edmund op 16-02-2006 17:36 ]

Pagina: 1