Iets resoneert, pompje?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb ooit een watergekoelde PC gekocht omdat ik van het lawaai van luchtkoeling afwou.
Drie dagen nadat ik hem kreeg begon een van de fans al te resoneren, nu na een aantal maanden heeft de MyCom eindelijk gevonden waar het door komt en heeft dit verholpen.

Echter, nu een nieuw probleem: (vermoedelijk) het pompje maakt nu buzz-geluiden.
Voorbeeld:
http://files.stuffplug.com/pompje.wav
Nee, deze buzz is geen slechte opname, dit is zoals dat ding klinkt... (wel je volume even wat harder zetten).

Ik heb de kast al enkele malen heen en weer geschud, zelfs al een keertje eventjes 2cm opgetild en met een tik op de grond laten terechtkomen, en dan veranderd de buzz wel (zachter, harder, lager, hoger, niet te voorspellen :/), maar hij blijft buzzen :(

Hoe zou ik erachter kunnen komen waarom ik deze buzz hoor ?

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe zit je pomp aan de kast vast dan ?

Zefl gebruik ik rubberen schroeven om de pomp vast te zetten wat compleet stil is.

• TheBlasphemer
PilatuS schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:44:
Hoe zit je pomp aan de kast vast dan ?

Zefl gebruik ik rubberen schroeven om de pomp vast te zetten wat compleet stil is.
De pomp zit in het reservoir :/
Gaat trouwens om een Koolance PC3-720, voor het geval iemand dat nog wou weten...

EDIT:
en het is niet een normale buzz ofzo, nee echt een heel vervelende buzz. Vergelijk het met een mug die om je oren buzzed, ongeveer dat volume hoor ik nu de hele tijd :(

[ Voor 21% gewijzigd door TheBlasphemer op 15-02-2006 17:46 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Leg eens een stukje schuimrubber onder het res om te zien of je het dan nog hebt.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan ook nog je HDD zijn, of misschien de fan in je PSU die heel langzaam draait en resoneert door lichte variatie door temperatuurschommelingen.

• TheBlasphemer
PilatuS schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:46:
Leg eens een stukje schuimrubber onder het res om te zien of je het dan nog hebt.
Reservoir zit in de kast, kan ter niet gemakkelijk bij :/ Zal ik anders even foto schieten ?
_XipHiaS_ schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:47:
Kan ook nog je HDD zijn, of misschien de fan in je PSU die heel langzaam draait en resoneert door lichte variatie door temperatuurschommelingen.
Alle fans heb ik gechecked door er even een papiertje in te stoppen en te kijken of het geluid dan ophoudt. HDDs hoor ik alleen prutellen, en die zitten veel lager in de kast, dit komt duidelijk van de bovenkant (waar res zit).

• _XipHiaS_
  • Niet online
Kan gebeuren, als je je PC stiller maakt kom je eerst telkens weer een volgend onderdeel tegen dat irriteert. Zijn de zijpanelen, bodem en bovenkant vd kast verzwaard bekleed? Want een trilling kan zo door de hele kast dringen. Misschien kun je je pomp tijdelijk apart aan schakelen waarbij overige PC en onderdelen uit blijft, weet je heel zeker dat het de pomp is dan.
Verzeker je er ook van dat de kast stabiel en stevig staat, soms kan het helpen geduldig de schroeftjes die de zijpanelen vastzetten een voor een vaster of juist iets losser te draaien. Hiermee kun je soms net wat geluiden wegtunen doordat trillingen minder makkelijk verder klinken of juist "afgeremd" worden.

[ Voor 10% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-02-2006 17:56 ]

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
foto is wel makkelijk ja, mijn eheim 1250 resoneerde ook als een gek .. die heb ik gewoon in m'n kast "hangen" nu aan tie-rips. Misschien je pomp effe los halen, het kan zijn dat ie vies of versleten is ;)

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• TheBlasphemer
Voor het geval het nog niet duidelijk was, het gaat hier niet over een ander onderdeel dat gewoon "irriteert", dit is niet gewoon een achtergrond geluidje dat ik weg wil tunen.
Ik hoor die buzz luid en duidelijk door normale muziek heen, en ik WEET dat die dit niet hoort te doen aangezien mn luchtgekoelde PC nog minder geluid maakt als ik hem aanzet :/

Heb even foto proberen te maken, maar dat lukt echt niet (zit licht in reservoir, en mn kamer is over het algemeen nogal donker (kut spaarlampen gevne amper licht :@), dus krijg alleen wat blauwe waas op en foto :/

Pompje kan dus NIET los aangezien die in een afgesloten reservoir zit (enige toegang is een klein schroefje, en daar kan ik echt niet met mn handen door ;))

EDIT:

VERHOLPEN!
Ik ben uit pure frustratie de kast beetje heen en weer wezen houden omdat ik vermoede dat er lucht in de pomp zat. Schudden hielp niet, echter toen ik de kast ongeveer 45 graden voorover helde stopte hij ineens met buzzen! :D
Draait weer superstil ;)

In ieder geval bedankt voor alle tips :D

[ Voor 19% gewijzigd door TheBlasphemer op 15-02-2006 18:17 ]

• _XipHiaS_
  • Niet online
Ik wilde net gaan posten toen ik las dat het wel erg duidelijk hoorbaar was en dacht aan lucht in de pomp, maar al lezende zie ik dat je dat nu zelf al hebt ondervonden :D :Y) . Suc6 en veel plezier verder met je stille PC. Kijk alleen niet gek op als je je aan een ander geluidje gaat ergeren. Als je net zo'n stilte gek bent als ik zijn zelfs geluiden die erg zacht zijn vaak nog lastig op den duur :).

P.S. Pas je wel een beetje op je HDD met al dat gezwaai van de systeemkast ;).

[ Voor 16% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-02-2006 18:41 ]

Pagina: 1