[XP] wijzigen drive letter van een cardreader

Pagina: 1
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:04
Laat ik vooraf zeggen dat ik de search heb gebruikt en dat ik 'computer management' geheel doorgekeken heb!

Het zit zo...ik heb een asus a6va laptop. Hierin zit een ingebouwde cardreader, namelijk een "Ricoh R/RL/5C476 (II) or Compatible Cardbus controller" die een Ricoh SD bus host adapter aanstuurt.

Deze komt bij computer management niet bij Storage -> Disk management te staan. Ook onder removable storage staat alleen mijn dvd drive, en niet de cardreader (ik heb dit getest toen er een mmc kaartje in de reader zat en ook zonder mmc kaartje).
De cardreader werkt wel goed, vanuit de explorer kan ik gewoon bij al mn bestanden op de mmc kaart.

Maar nu wil ik graag de drive letter van de mmc kaart wijzigen naar z: ipv g:
Iemand enig idee?! :>

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 14:56

BFS

Rude awakening

Even een quote van een van de gebruikers hier, ik heb het script zelf dus niet getest:
Zie hier een scriptje voor gebruikers waarbij de drive letter van een USBkey aangepast kan worden naar een 'vrije' drive letter (dus geen gemapte schijf)

@echo off

:start
REM echo Searching for available driveletter ...
for %%i in (X W V U T S R Q P O N M L K J I H G F E D C B A) do if not exist %%i:\nul set FREEDRV=%%i & goto checkdrive echo.

:checkdrive
for /f "tokens=1 delims= " %%q in ("%FREEDRV%") do set FREEDRV=%%q echo Bezig met controleren op schijf %FREEDRV%: ...
REM echo.
if exist %FREEDRV%:\nul echo Schijf %FREEDRV% is al in gebruik. Koppel
%FREEDRV%: eerst af! & goto end
echo.

REM echo Creating DISKPART script ...
echo list volume > %temp%\dpscr.txt
REM echo.

REM echo Creating second DISKPART script ...
for /f "tokens=2 delims= " %%i in ('diskpart /s %temp%\dpscr.txt ^| find /i /v "NTFS" ^| find /i "Verwisselb"') do @echo select volume %%i > %temp%\dpscr2.txt echo assign letter=%FREEDRV% >> %temp%\dpscr2.txt echo.
echo Bezig met koppelen van driveletter aan memory stick (%FREEDRV%:) diskpart /s %temp%\dpscr2.txt > nul rem if errorlevel 1 goto start echo.
echo Uw memory stick is nu verbonden en heeft driveletter %FREEDRV%: en klaar voor gebruik echo.
pause
rem exit

:end

Wanneer een memorystick wordt aangesloten op F: zal hij het niet doen, even dit scriptje draaien en de memorystick wordt aan X: gekoppeld. (Als je een Engelstalig OS hebt moet je Verwisselb vervangen door Removable)

Dit scriptje komt trouwens van Novell's Cool Solutions, maar heeft verder niks met Novell van doen.
http://www.novell.com/coolsolutions/tools/15928.html

Er is ook een .exe beschikbaar die hetzelfde doet, maar die werkt alleen op een Engelstalige Windows-versie (heerlijk, dat MS dat taalafhankelijk heeft gemaakt, een typenr. zou veel en veel makkelijker zijn...)

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• marteltor
dat is voor een usb key, die staat dus niet in de verkenner zolang die niet staat aangesloten.
Mijn cardreader is altijd aangesloten, en om nou iedere keer bij een reboot dit script te draaien...moet toch ook anders kunnen?

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-03 20:23

nAffie

...

ja: rechtermuisknop op deze computer >> beheren

dan naar schijfbeheer, rechtermuisknop op een driveletter van je cardreader, en daar kan je je driveletter wijzigen

lees nu pas dat je het niet bij drivemanagment ziet.. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door nAffie op 15-02-2006 19:00 ]

meh.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
subst z: g:

dan wordt ie zowel z als g, maar je zou hem toch echt bij computer management moeten kunnen veranderen! lijkt mij...

• marteltor
ja dat leek mij ook, maar hij staat nergens,alleen bij device management
Pagina: 1