hardeschijf haalt amper 2MB/s

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Systeem:
DFI AK74-SC moederbord (linkje)
AMD Duron 1Ghz @ 1090Mhz
VIA KT133/A chipset
Maxtor 80GB E-IDE hdd (half jaar oud)
512MB ram
Windows 2000 SP4

Het probleem: Het is de pc van mijn moeder en die doet er niet meer op dan E-mailen, een suf spelletje spelen en wat Internetten, dus zij heeft verder weinig last ervan. Maar ik wel, want de wekelijkse backups duren zó lang, dat ik nu een diepgaand onderzoek heb gestart naar de oorzaak van de slome harde schijf.
Als ik DiskSpeed32 draai (die simpelweg de sectoren van de harde schijf een voor een uitleest), constateert die een maximale doorvoer van wel 2134kb/s. Dit wisselt, maar komt nooit boven deze waarde uit.
Dit is, zelfs voor een ATA133 schijf die aangesloten is op een ATA66 bus, beneden de maat als je het mij vraagt. Maar ik heb echt alles doorgelopen. Mijn enige vraag blijft of het misschien gewoon niet kan of problemen oplevert om een laatste generatie harde schijven op een toch redelijk verouderde controller te planten. Ik zou het anders niet weten.
Wisselen van IDE kanaal zou nog kunnen, maar ik wil eerst alle softwarematige mogelijkheden uitsluiten.

Wie weet raad met dit probleem? Is het echt de controller? Of nog iets anders...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
draait ie toevallig op pio mode ipv dma?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

www.viaarena.com Even de 4in1 drivers downloaden.

Eventueel in Systeemeigenschappen -> IDE controller de overdrachtsnelheid op UDMA4, 5, of 6 zetten.

Kijk ook in het BIOS of UDMA aan staat.

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 15-02-2006 17:21 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Acolyte
UDMA staat volgens Windows op "Aan, indien beschikbaar" en volgens Sandra draait de schijf momenteel in UDMA-5 modus (maximaal UDMA-6 voor de schijf).
Ook in het BIOS staat UDMA op "Auto" voor alle kanalen. Anders dan dat kan ik niet instellen (of disable, maar dat lijkt me niet de bedoeling ;))

De via drivers zal ik installeren en kijken of het wat uithaalt.

[ Voor 28% gewijzigd door Acolyte op 15-02-2006 17:31 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

test eens met hdtach en geef de waardes door.

PS, als het wel PIO blijkt, delete dan eens je primaire IDE controller uit de device manager, als hij dan vraagt om een reboot, meteen op JA drukken (anders gaat het niet goed soms) en dan rebooten, de driver word dan gereset en eventuele PIO blokkade opgeheven. Dit komt soms voor als je een keer data errors hebt gehad, dan schakelt ie terug.

En laat even weten of het gelukt is ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Fairy op 15-02-2006 17:35 ]

• Acolyte
Ahum, nu heb ik een STOP fout: INACCESSABLE_BOOT_DEVICE dit heeft ongetwijfeld te maken met de zojuist vernieuwde IDE drivers, maar hoe kan ik die nu resetten zonder in de veilige modus te komen (zelfde stopfout komt op)?

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:31
Acolyte schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:47:
Ahum, nu heb ik een STOP fout: INACCESSABLE_BOOT_DEVICE dit heeft ongetwijfeld te maken met de zojuist vernieuwde IDE drivers, maar hoe kan ik die nu resetten zonder in de veilige modus te komen (zelfde stopfout komt op)?
Ehhhh :/ niet... Mischien dat je met ERD Commander nog een restore point terug kunt zetten, maar of dat gaat werken.....

Verwijderd

Acolyte schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:18:
Systeem:
DFI AK74-SC moederbord
VIA KT133/A chipset
Maxtor 80GB E-IDE hdd (half jaar oud)
zoals je kan lezen op de dfi site kan deze chipset max udma66 aan. Ik heb al vaak genoeg gezien dat op de één of andere manier toch voor udma100/133 'gekozen' wordt door het bios / de schijf. Dit gaat niet goed en dan wordt t allemaal erg langzaam (retransmits ?).

je kan je schijf niet forceren om op udma66 te lopen (tool) ?

edit: zie trouwens net dat je 'KT133A' vermeldt als chipset, maar t is toch echt een gewone KT133 (alweer volgens DFI).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 18:00 ]

• Acolyte
Danielson schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:51:
[...]

Ehhhh :/ niet... Mischien dat je met ERD Commander nog een restore point terug kunt zetten, maar of dat gaat werken.....
Nou, laat ik het anders stellen: mijn moeder komt zo weer thuis, en die flipt behoorlijk denk ik als ze merkt dat haar pc het niet meer doet. Ze moet namelijk een congres organiseren en dat kan ze onmogelijk zonder pc. Hoe zorg ik ervoor dat die pc weer werkt?

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Je hebt wel de mogelijkheid om in veilige modus te komen? Probeer dan om de harde schijf opnieuw te installeren (config scherm -> wizard nieuwe hardware /add hardware)

Volgende oplossing: Als je een andere pc hebt, met windows voorgeinstalleerd: De harde schijf met documenten daarin doen en dan hopen dat t werkt.

Oplossing 3: de tweede hd (voor downloads) opofferen en daar windows op installeren. Duurt wss wel lang (vooral als die dan net zo traag is), en er is dan verder niks geinstalleerd. Zal vandaag niet veel meer helpen, is meer als het probleem later nog niet opgelost is.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 18:45

Sa1

veilige modus zal gewoon lukken, zoek je even snel je moederbord cd of je start met netwerkmogelijkheden en je gaat naar de site van je mobo, en download daar even de juiste drivers, trap er overheen.. klaar

waarschijnlijk kan je zelfs kiezen voor het verwijderen van de software vanuit config scherm, of een lastk nown good config terugzetten, wellicht werkt dat.. zou helemaal makkelijk zijn.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sorry :X

Nee dit zou moeten werken, wat jij nu krijgt heb ik nog nooit gezien. Safe modus ?

• Acolyte
Sa1 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:48:
veilige modus zal gewoon lukken, zoek je even snel je moederbord cd of je start met netwerkmogelijkheden en je gaat naar de site van je mobo, en download daar even de juiste drivers, trap er overheen.. klaar

waarschijnlijk kan je zelfs kiezen voor het verwijderen van de software vanuit config scherm, of een lastk nown good config terugzetten, wellicht werkt dat.. zou helemaal makkelijk zijn.
Thas schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:43:
Je hebt wel de mogelijkheid om in veilige modus te komen? Probeer dan om de harde schijf opnieuw te installeren (config scherm -> wizard nieuwe hardware /add hardware)

[...]

Oplossing 3: de tweede hd (voor downloads) opofferen en daar windows op installeren. Duurt wss wel lang (vooral als die dan net zo traag is), en er is dan verder niks geinstalleerd. Zal vandaag niet veel meer helpen, is meer als het probleem later nog niet opgelost is.
1. Ik kan niet in veilige modus komen, dezelfde stopfout krijg ik dan (had ik al gezegd)
2. Waar haal jij weg dat ik een tweede harde schijf voor 'downloads' gebruik? Had ik die maar :P nee het is maar 1 schijf van 80gb.. Maar last known config zou kunnen werken. I'll give it a shot.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Acolyte schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:54:
[...]

[...]

1. Ik kan niet in veilige modus komen, dezelfde stopfout krijg ik dan (had ik al gezegd)
2. Waar haal jij weg dat ik een tweede harde schijf voor 'downloads' gebruik? Had ik die maar :P nee het is maar 1 schijf van 80gb.. Maar last known config zou kunnen werken. I'll give it a shot.
En? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 15-02-2006 21:40 ]

Verwijderd

Laatst bekende juiste configuratie ipv Veilige modes ?

[edit]
Te laat : :z

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 21:46 ]

• Acolyte
Nou, het is inmiddels opgelost, maar niet gemakkelijk. Ik had eerst een keer last known config gedaan, maar dat had niets uitgemaakt. Hij startte door, maar gaf iets later toch weer de stopfout. Toen uit desperate hope gewoon een reboot en weer proberen. Nu eens goed de tekst gelezen (nauwkeurig ipv scannen) en gewoon ook eens op L geramd. Hij deed niets zichtbaars, maar kennelijk was dat het wel, want ik zette door en waarempel: windows pruttelt vrolijk door naar bureaublad. Najah dacht ik.
Ik weet nu hoe ik het weer werkend moet krijgen (of althans dat hoop ik dan maar) en ik heb toen op goed geluk de drivers weer opnieuw geïnstalleerd. Nou ja, reboot en duimen. Hij boot nog :Y). En nu is ie wel op een respectabele snelheid: met diskspeed32 krijg ik nu een nette 37MB/s.

Problem solved dus min of meer.
Pagina: 1