Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IC>5v of 4.97v ok?

Pagina: 1
Acties:

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 11:45
simpele vraag:

ik ben een dbox2 aan het repareren. Ik heb de spanningen en meet waar ik +5v moet meten 4.97v
het is de bedrijfsspanning van meerdere IC's die 5v nodig hebben. Kan dat een probleem zijn of een te verwaarlozen meetfout?

Verder heb ik ergens anders 3.3v nodig waar ik 3.27 meet. Kan dat een probleem zijn of een te verwaarlozen meetfout?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Uhm, die dingen hebben doorgaans een "tolerantie". Je kunt die dingen dus wel repareren maar hebt nog nooit gehoord van tolerantie? Die "tolerantie" vind je overigens gewoon in de spec-sheets van die dingen. Wat ik zo zie lijken me die waardes verwaarloosbaar (en sterker nog: wie zegt dat je "multimeter"* het bij het juiste eind heeft?)

* Dan ga ik er even van uit dat je meet met een multimeter ;)

edit:

Een "dbox2"... Je bedoelt zo'n satteliet-decoder ding? Kun je voor de non-ingewijden misschien even meer vertellen dan "dbox2"? Wellicht dat dat de zaak verheldert.

[ Voor 91% gewijzigd door RobIII op 15-02-2006 17:06 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast die dingen heeft je multimeter ook zo'n marge en dit kan wellicht zelfs binnen de foutmarge van je meter zijn. Je bent an het mierenneuken. ;)

{signature}

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sluit me bij de bovenste mensen aan.
4,97 V is gewoon 5 Volt klaar :P das zelf redelijk nauwkeurig.
Ik weet niet wat voor multimeter je hebt, maar er zijn zat goedkopere die makkelijk 10% afwijken.

nogmaals, dit is gewoon een prima spanning opzich. Het hangt wel een klein beetje waar je meet. (zo kan de spanning van een uni voedinkje soms wat hoger zijn, omdat die gauw willen inzakken als je ze wat zwaarder belast)

[ Voor 38% gewijzigd door B_FORCE op 15-02-2006 17:06 ]

One World Concepts

• Ierlandfan
uiteraard meet ik met een multimeter...het was meer ter bevestiging dat dit een goede spanning was.
ik ga de toleranties nog even opzoeken. Al denk ik dat ik het in een andere hoek moet zoeken.
Denk een IC (frontprocessor of CPU) zelf die defect is. Hoop het niet maar denk het wel.

Verwijderd

Niet om te flamen ofzo, maar gezien de vraag die je stelt denk ik dat je het idd best ergens anders kan zoeken :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Heb je wel eens in de handleiding van je multimeter gelezen... daar staat bijvoorbeeld niet dat hij 100% correct meet....

Als je niet weet waar je moet zoeken, zoek naar 'afwijking'

zelfs de beste componenten hebben een afwijking... elke draad heeft een weestandswaarde..

sorry maar ik vind dit wel ontzettende basiskennis

U vraagt, wij antwoorden.

• Ierlandfan
helemaal gelijk, zou basiskennis moeten zijn. Sorry, kan dicht, zal voortaan eerst beter zoeken of op ander board dit soort vragen stellen. Ik dacht echter dat IC's vrij kritisch waren in dit opzicht en sinds ik bij de rest van de testpunten hogere waardes (12,67 t/m 14 waar 12 zou moeten wezen) las dan die ik zou moeten meten dacht ik dat ik dat ik dit maar eens na moest gaan vragen ter bevestiging. Op de afwijking was ik zelf ook al wel gekomen maar ik had inderdaad zelf de toleranties na moeten gaan.
Weer wat geleerd.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Ierlandfan schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:55:
Ik dacht echter dat IC's vrij kritisch waren in dit opzicht en sinds ik bij de rest van de testpunten hogere waardes (12,67 t/m 14 waar 12 zou moeten wezen) las dan die ik zou moeten meten dacht ik dat ik dat ik dit maar eens na moest gaan vragen ter bevestiging.
Ze zijn op zich vrij kritisch. Meer dan 5,5V moet je niet op een 74LSxx IC gaan zetten, want dan krijgt hij het toch al aardig benauwd. Lager is vaak beter. En het ligt ook aan de gebruikte techniek, want 74HCxx kan wel 10V of meer aan. Vaak zelfs nog fabrikant-afhankelijk.

Maar nu begrijp je ook waarom de prijs van een multimeter naar oneinidig neigt, naar gelang de nauwkeurigheid. Des te nauwkeuriger, des te onbetaalbaarder.

Check eens wat datasheets. Daar staan de toleranties gewoon in. Van bijna alle standaard IC's kun je wel PDF's downloaden.

[ Voor 8% gewijzigd door RetepV op 17-02-2006 10:26 ]

Macbook Pro

Verwijderd

Je leert elke dag nog bij :)
Toleranties zijn een zaak die je in de elektronica nagenoeg overal tegenkomt.
Vandaar ook dat commerciele elektronica over zoveel potmetertjes en instelbare condensatoren beschikt die nadien met lak vastgezet worden.
Soms kunnen voedingsspanningen voor problemen zorgen, maar dan vooral in analoge schakelingen.
Digitale schakelingen zijn over het algemeen wat vergevender tov spanningsschommelingen ALS deze op elk IC terecht komen, tenzij je echt HF begint te werken.
Zoals hierboven vermeld, datasheets hebben altijd min en max waardes.
In elk geval nog veel succes met het foutzoeken !

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is al genoeg gezegt, die waardes zullen echt geen probleem zijn.
Ik hanteer eigenlijk altijd de vuist regel dat de spanning binnen 5% afwijking moet zitten. Meer of minder is nooit goed. Maar het is erg afhankelijk van de schakeling en gebruikte componenten. Ik werk zelf alleen met redelijk groffe ic's, een simpele counter ofzo. En dan pak ik altijd de CDxxxx versie. Die zijn cmos gebasseerd en heel tollerant op de voedingsspanning.

Nog even over die afwijking, binnen 5% wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is. Maar mijn multi meter is niet geijkt, maar heeft volgende de handleiding een afwijking van 0,5% op de aansluitbussen, maar wie zegt mij dat ik geen 0,1 Volt verlies in de kabels en klemmen? En 0,1 Volt afwijking bij 5 Volt is al 2%.
Zowieso is de het laatste decimaal alleen maar indicatief, helemaal als je meter niet geijkt is. Als hij wel geijkt is, heeft hij meest wel 4 of 5 decimalen, en ook dan is het laatste decimaal alleen indicatief. Jou 4,97Volt wil dus zeggen dat je hoog in 4,9 Volt zit, dus zo goed als 5 Volt.

ps. ik ga er even wat uitgebreider op in, omdat dit vaker voor zal komen. Ik heb zelf een universitaire laboratorium achtergrond, waarbij ik met analytische, geijkte apparatuur werkte. Daar hoorde ook een cursus bij hoe je moest meten. De basisregel was dat je nooit, hoe duur en goed een apparaat ook is, het laatste decimaal mag vertrouwen. Het is puur voor afronden dat het getoont wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1