Het is al genoeg gezegt, die waardes zullen echt geen probleem zijn.
Ik hanteer eigenlijk altijd de vuist regel dat de spanning binnen 5% afwijking moet zitten. Meer of minder is nooit goed. Maar het is erg afhankelijk van de schakeling en gebruikte componenten. Ik werk zelf alleen met redelijk groffe ic's, een simpele counter ofzo. En dan pak ik altijd de CDxxxx versie. Die zijn cmos gebasseerd en heel tollerant op de voedingsspanning.
Nog even over die afwijking, binnen 5% wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is. Maar mijn multi meter is niet geijkt, maar heeft volgende de handleiding een afwijking van 0,5% op de aansluitbussen, maar wie zegt mij dat ik geen 0,1 Volt verlies in de kabels en klemmen? En 0,1 Volt afwijking bij 5 Volt is al 2%.
Zowieso is de het laatste decimaal alleen maar indicatief, helemaal als je meter niet geijkt is. Als hij wel geijkt is, heeft hij meest wel 4 of 5 decimalen, en ook dan is het laatste decimaal alleen indicatief. Jou 4,97Volt wil dus zeggen dat je hoog in 4,9 Volt zit, dus zo goed als 5 Volt.
ps. ik ga er even wat uitgebreider op in, omdat dit vaker voor zal komen. Ik heb zelf een universitaire laboratorium achtergrond, waarbij ik met analytische, geijkte apparatuur werkte. Daar hoorde ook een cursus bij hoe je moest meten. De basisregel was dat je nooit, hoe duur en goed een apparaat ook is, het laatste decimaal mag vertrouwen. Het is puur voor afronden dat het getoont wordt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier