[gentoo] Install cd werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb een Gentoo minimal install iso gedownload en op een cd gegooid (met nero), en probeer hem nu op mijn oude computer te installeren (met een Intel Pentium 75mhz (SX969) , 40 mb Ram, 1Gig Hdd, atm met Win 95), maar bij de eerste stap gaat het al fout. Ik heb in m'n BIOS de boot sequence op 1:CD-ROM 2-4: Disabled.
Dan zet ik de stroom aan, en krijg het vogende :

AMIBIOS (C) 1992 American Megatrends, Inc.
BIOS Version 1.00.04.BS0

0040960KB

Plese Wait...

Keyboard.....Detected

CD-ROM Drive Installed Compaq CRD-8161B

Floppy A: Installed

en dan niks... Weten jullie waar t aan kan liggen?
(mocht dit niet in NWOS horen, zal ik hem in het goede topic plaatsen..)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Probeer eens een gentoo bootflop te maken. Vraag mij bij we weg ook niet hoe je dit doet ik heb geen flauw idee heb dit nooit moeten doen Ik weet niet of het gaat lukken. VOlgens mij kun je beter een ditro nemen als DSL. Maar probeer het eens en kijke hoe het afloopt

[ Voor 22% gewijzigd door Touchdomex op 15-02-2006 17:02 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Waarschijnlijk ondersteunt dat moederbord het booten van CD-ROM dan niet al te best. Wat voor CD-ROM drive is het, zo een met een eigen kaart om 'm aan te sturen? Of wel gewoon ATAPI/IDE?

Dat, of de CD is niet goed gebrand. Hoe heb je 'm gebrand? Wel met de 'Burn image' optie in Nero, right? Als het goed is geeft Nero dan ook aan wat voor soort image het is, iets als "ISO9660/bootable". In ieder geval moet ergens het woord "bootable" wel voorkomen anders weet je dat je het verkeerde image te pakken hebt.

Overigens ga je op deze computer ook weinig plezier beleven aan Gentoo kan ik je al vast wel vertellen ;) als je hierop een recente distro wilt draaien, kun je die beter installeren met de HD in een andere computer en daarna de HD overzetten. In tegenstelling tot Windows hoeft dat bij Linux namelijk op zich niet al te lastig te zijn. Ook dan, op dit systeem ga je geen recente grafische interface kunnen draaien. Als webserver en gewoon vanaf de commandline is het misschien leuk om mee te spelen, als dat is waar je voor gaat...

• d0rk
ff wat achtergrond informatie:

het wordt een muziekcomputer met waarschijnlijk een muziek demon, (daemon ,damon whatever :)) en verder een internetaansluiting om muziek over te kunnen zetten en (ja ik ben lui) via internet een ander nummer op te zetten.
ik gbruik idd de burn image functie van nero, maar ik heb nergens bootable of ISO.... kunnen vinden.. ik brand de iso "install-x86-minimal-2005.1-r1.iso", dit is toch de goede?

en wat info over mij: ervaring met: win 95,98,XP, en als gebruiker van KDE. nog nooit een *nix bak geïnstalleerd... :P

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:06:
Overigens ga je op deze computer ook weinig plezier beleven aan Gentoo kan ik je al vast wel vertellen ;) als je hierop een recente distro wilt draaien, kun je die beter installeren met de HD in een andere computer en daarna de HD overzetten. In tegenstelling tot Windows hoeft dat bij Linux namelijk op zich niet al te lastig te zijn.
Over dat installeren op een andere PC: bij Gentoo kán dat problemen opleveren als je alles compiled met '-march=pentium4' terwijl je hem vervolgens op een AMD Duron (bijv) wilt gebruiken.
Wilke schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:06:
Ook dan, op dit systeem ga je geen recente grafische interface kunnen draaien. Als webserver en gewoon vanaf de commandline is het misschien leuk om mee te spelen, als dat is waar je voor gaat...
Dat is uiteraard voor een simpele music player daemon geen probleem. MPD is, als daemon zijnde uiteraard, volledig op de achtergrond en er zijn legio aan front-ends voor mogelijk, bijv webbased via PHP.

Verder lijkt me je PC te oud om te kunnen booten van CD, dus dat wordt eventjes installeren op een andere PC :)

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 15-02-2006 17:34 ]

• d0rk
als het niet anders kan zal ik het proberen, maar hoe doe ik dat zonder mn XP computer te vernachelen? (ik ben een n00b op OS gebied...)

• Osiris
  • Niet online
XP computer uitzetten, stekkers eruit, de hdd die erin zit eruit halen (met je XP dus) en vervangen door de hdd die in je Linux-PC moet en aansluiten etc en vervolgens booten met je Gentoo live-CD? (al moet je dan dus wel goed opletten op je march-setting, kun je beter mcpu gebruiken.)

Al betwijfel ik toch sterk of je wel Gentoo wilt draaien. Maintainen gaat een hel worden met slechts 75 MHz, aangezien je alles moet compilen.

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 15-02-2006 17:50 ]

• d0rk
mcpu?

• Osiris
  • Niet online
Daar kom je tijdens de Gentoo-installatie zelf wel aan, een beetje zelf werken mag best wel :)

Maar zoals gezegd: Gentoo wil je denk ik niet installeren daarop, tenzij je na je installatie nooit meer een package wilt upgraden of tenzij je gebruik maakt van distcc (distributed compilen).
Als je bijv Debian ofzo installeert, dan is mcpu/march geen probleem meer, want Debian werkt met binary packages.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

allereerst de reden dat je pc niet wil booten. Is eigenlijk heel simpel. Tot een paar jaar geleden was de bootimage op een cd niks meer dan een floppy emulatie (je kan vrij makkelijk een bootable cd maken door met een goed brandprogramma een diskette image als bootimage op te geven, maar dat terzijde). Het probleem waar jij mee te maken hebt, is dat een moderne kernel al snel groter dan 2 MB is, en dus niet meer op een flop past. logischerwijs past hij dus ook niet meer in die bootimage. Dat is opzich ook weer geen probleem, de CD-ROM standaard is al jaren geleden uitgebreidt zodat ook grotere bootimages gebruikt kunnen worden. Alleen nu raad je het al, jouw BIOS kende dat nog niet, en ondersteunt het dus ook niet. Booten van een moderne Linux cd kan je dus ook zo goed als vergeten. Hetzelfde geldt helaas ook voor bootfloppen. Die zijn om die reden ook nauwelijks meer te vinden. Het schijnt dat Debian ze nog heeft, maar ik heb ze een tijdje terug (toen ik met hetzelfde probleem op een Dual P2 server had) het internet afgezocht... heb ze niet kunnen vinden.
Wat je kunt doen is je harddisk in een andere pc hangen en daar alles op installeren.

Dan komen we bij punt 2. Gentoo. Een, in mijn ogen, hele mooie distro. Ik heb al mijn Linux machines (4) met Gentoo geinstalleerd. Het is helemaal op maat te maken en loopt vele malen beter dan welke Windows versie ook (ik kan op een K6-2 266Mhz met een DXR-3 kaart dvd's afspelen en ondertussen vrolijk een kernel compileren, Win98SE ging al stotteren als ik via het netwerk een mp3 wou afspelen tijdens een dvd...)
Maar, bij gentoo moet je alles compileren, en geloof me, dat gaat je met een P1 75 minstens een week kosten. Mijn K6-2 heeft me uit eindelijk 2 weken gekost, o.a. omdat X11 erbij moest (het moet een Multi-Media pc zijn, inclusief tv-beeld en daar is toch echt X11 voor nodig...).
Daarnaast ben jij, zoals je zelf al zegt, totaal onervaren met Linux. En dan kan Gentoo een ware ramp zijn, omdat je werkelijk alles zelf moet instellen. Het heeft mij onderhand een jaar met een servertje spelen gekost, voor ik eindelijk Gentoo op m'n desktop ging gebruiken (sindsdien staat WinXP er alleen nog maar op omdat het soms gewoon nodig is, voor de rest ben ik 100% over).

Voor wat jij ermee gaat doen, zou ik zelf of DSL (Damn Small Linux) of Debian pakken. Debian biedt je ook veel vrijheid, maar alles is al gecompileerd. Dat betekend dat je eigenlijk met 1 a 2 dagen alles er wel op hebt staan. DSL vereist weer iets meer kennis.
Debian heeft, in mijn ogen, 1 nadeel, en dat is dat het op een aantal punten net iets teveel afwijkt van "linux", maar dat is maar net wat je gewent bent en prettig vindt. Ik vind het een ramp (heb er even aan gesnuffeld via Ubuntu), maar ik vind RedHat, SuSe, Fedora, etc ook niet prettig, om de simpele reden dat ik helemaal into Gentoo ben. Jij hebt nog geen ervaring met deze distro's, dus kies gewoon diegene die je makkelijk vindt installeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• d0rk
ffs... ik heb net even proberen gentoo te installeren via mn andere pc, en ik kom er echt niet uit... is er misschien een (goedkope) os om mijn systeem draaiend te krijgen? en dan zonder moeilijke dingen ?:P

edit :
@db:
thanks voor de hulp, maar ik ben bang dat dit gewoon net iets te ingewikkeld is... ik zoek eigenlijk een hele simpele manier.. is dsl of debian makkelijk te installeren, of is dat net zo ingewikkeld als gentoo?

[ Voor 36% gewijzigd door d0rk op 15-02-2006 19:27 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

d0rk schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:23:
ffs... ik heb net even proberen gentoo te installeren via mn andere pc, en ik kom er echt niet uit... is er misschien een (goedkope) os om mijn systeem draaiend te krijgen? en dan zonder moeilijke dingen ?:P

edit :
@db:
thanks voor de hulp, maar ik ben bang dat dit gewoon net iets te ingewikkeld is... ik zoek eigenlijk een hele simpele manier.. is dsl of debian makkelijk te installeren, of is dat net zo ingewikkeld als gentoo?
Gentoo is volgens mij 1 van de ingewikkelste om te installeren. Volgens mij kun je het beste DSL proberen want die is verschikkelijk klein. Dit komt ook mooi uit met je HD

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Ik denk dat gentoo inderdaat lekker lang gaat compilen. en Zo veel winst behaal je er niet mee.

Debian is een universele dirsto kan het voor alles gebruiken en het draait op bijna alles
als je een debian cdtje brand zit er een dir met images voor floppies. die er in donderen dan boot die altijd. en gaat die daarna met de cd verder.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1