allereerst de reden dat je pc niet wil booten. Is eigenlijk heel simpel. Tot een paar jaar geleden was de bootimage op een cd niks meer dan een floppy emulatie (je kan vrij makkelijk een bootable cd maken door met een goed brandprogramma een diskette image als bootimage op te geven, maar dat terzijde). Het probleem waar jij mee te maken hebt, is dat een moderne kernel al snel groter dan 2 MB is, en dus niet meer op een flop past. logischerwijs past hij dus ook niet meer in die bootimage. Dat is opzich ook weer geen probleem, de CD-ROM standaard is al jaren geleden uitgebreidt zodat ook grotere bootimages gebruikt kunnen worden. Alleen nu raad je het al, jouw BIOS kende dat nog niet, en ondersteunt het dus ook niet. Booten van een moderne Linux cd kan je dus ook zo goed als vergeten. Hetzelfde geldt helaas ook voor bootfloppen. Die zijn om die reden ook nauwelijks meer te vinden. Het schijnt dat Debian ze nog heeft, maar ik heb ze een tijdje terug (toen ik met hetzelfde probleem op een Dual P2 server had) het internet afgezocht... heb ze niet kunnen vinden.
Wat je kunt doen is je harddisk in een andere pc hangen en daar alles op installeren.
Dan komen we bij punt 2. Gentoo. Een, in mijn ogen, hele mooie distro. Ik heb al mijn Linux machines (4) met Gentoo geinstalleerd. Het is helemaal op maat te maken en loopt vele malen beter dan welke Windows versie ook (ik kan op een K6-2 266Mhz met een DXR-3 kaart dvd's afspelen en ondertussen vrolijk een kernel compileren, Win98SE ging al stotteren als ik via het netwerk een mp3 wou afspelen tijdens een dvd...)
Maar, bij gentoo moet je alles compileren, en geloof me, dat gaat je met een P1 75 minstens een week kosten. Mijn K6-2 heeft me uit eindelijk 2 weken gekost, o.a. omdat X11 erbij moest (het moet een Multi-Media pc zijn, inclusief tv-beeld en daar is toch echt X11 voor nodig...).
Daarnaast ben jij, zoals je zelf al zegt, totaal onervaren met Linux. En dan kan Gentoo een ware ramp zijn, omdat je werkelijk alles zelf moet instellen. Het heeft mij onderhand een jaar met een servertje spelen gekost, voor ik eindelijk Gentoo op m'n desktop ging gebruiken (sindsdien staat WinXP er alleen nog maar op omdat het soms gewoon nodig is, voor de rest ben ik 100% over).
Voor wat jij ermee gaat doen, zou ik zelf of DSL (Damn Small Linux) of Debian pakken. Debian biedt je ook veel vrijheid, maar alles is al gecompileerd. Dat betekend dat je eigenlijk met 1 a 2 dagen alles er wel op hebt staan. DSL vereist weer iets meer kennis.
Debian heeft, in mijn ogen, 1 nadeel, en dat is dat het op een aantal punten net iets teveel afwijkt van "linux", maar dat is maar net wat je gewent bent en prettig vindt. Ik vind het een ramp (heb er even aan gesnuffeld via Ubuntu), maar ik vind RedHat, SuSe, Fedora, etc ook niet prettig, om de simpele reden dat ik helemaal into Gentoo ben. Jij hebt nog geen ervaring met deze distro's, dus kies gewoon diegene die je makkelijk vindt installeren.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier