Spookbestellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb een probleem en weet niet goed hoe ik ermee om moet gaan.

Sinds paar maanden heb ik een webwinkel die ik volledig zelf heb gebouwd en ook onderhoud e.d. Na alle verwachtingen gaat het erg goed en dat is niet mijn probleem. :P
Mijn probleem is dat "klanten" op mijn webwinkel een bestelling verrichten en niet zijn/haar "verschuldige bedrag" overmaken.
Momenteel is de betalingswijze vooruitbetalen. Automatische incasso mag ik pas over 1 jaar aanvragen (Rabobank). Ook zal binnenkort Paypal aan betalingswijze toegevoegd worden, maar daar gaat het niet om.

Het gaat om wat ik met dit soort "spookbestellingen" moet doen. Ze vullen keurig netjes hun adresgegevens in, heb een keer proefsteeks gewijs adressen "gecontroleerd" en het klopt. Ook heb ik bij een vermoedelijke spookbestelling de "klant" opgebeld en ze zei dat ze z.s.m. het verschuldigde bedrag over zou maken, maar tot heden is dat niet gebeurt.

Momenteel strek ik niks van aan, hun gegevens + I.P. adres komt op mijn blacklist te staan.

Ik weet dat onder ons ( " Tha Tweakers " ) ook mensen zijn die ook een bedrijf/webwinkel hebben.
Maar hoe gaan jullie met dit soort situaties om:

- Niks van aanstrekken. ( wat ik momenteel doe)
- Uitzoeken wie ze zijn en hun lastig vallen totdat ze betaald hebben.(grof actie) })
- Herhinderingsmail/brief versturen (spammen)
- Deurwaarder naar toesturen (valt ook onder grof actie) })
- Aangeven als abuse bij hun ISP.

Graag wacht ik op jullie reactie en alvast bedankt.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik denk dat dit meer gebeurd dan je zou denken. Klanten bestellen iets en zien de volgende dag hetzelfde in de winkel liggen en nemen het dan mee. Ook kan het zijn dat ze na het bestellen de prodicten goedkoper vinden op een andere webwinkel.

De bestelling melden ze in beide gevallen niet netjes af. Je kunt hier niks aan doen. Ik zou er ook geen tijd in stoppen bij dit soort mensen. Je zult alleen de bestellingen even moeten verwijderen.

Blacklisten zou ik niet doen, bedoel jij wordt er niet minder op. Ze krijgen de spullen pas als ze hebben betaald immers.

Dit zijn abosuluut geen opties:
  • ABUSE ISP
  • Deurwaarder
  • Lastig vallen
Dit zijn wel opties:
  • Niks van aantrekken en bestelling verwijderen na 1 week
  • Herrinnering sturen
Ik heb zelf geen webshop, maar kan me volledig in jouw situatie als klantzijnde inleven. Ik koop veel via internet, ook ik heb wel eens een bestelmandje vol laten zitten. Ik ben 50-50 met netjes cancellen van een order.

[ Voor 30% gewijzigd door ToFast op 15-02-2006 15:52 ]

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 15:04
Lord_Salo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:45:

Sinds paar maanden heb ik een webwinkel die ik volledig zelf heb gebouwd en ook onderhoud e.d. Na alle verwachtingen gaat het erg goed en dat is niet mijn probleem. :P
Mijn probleem is dat "klanten" op mijn webwinkel een bestelling verrichten en niet zijn/haar "verschuldige bedrag" overmaken.
Momenteel is de betalingswijze vooruitbetalen. Automatische incasso mag ik pas over 1 jaar aanvragen (Rabobank). Ook zal binnenkort Paypal aan betalingswijze toegevoegd worden, maar daar gaat het niet om.

Het gaat om wat ik met dit soort "spookbestellingen" moet doen. Ze vullen keurig netjes hun adresgegevens in, heb een keer proefsteeks gewijs adressen "gecontroleerd" en het klopt. Ook heb ik bij een vermoedelijke spookbestelling de "klant" opgebeld en ze zei dat ze z.s.m. het verschuldigde bedrag over zou maken, maar tot heden is dat niet gebeurt.

Momenteel strek ik niks van aan, hun gegevens + I.P. adres komt op mijn blacklist te staan.

Ik weet dat onder ons ( " Tha Tweakers " ) ook mensen zijn die ook een bedrijf/webwinkel hebben.

- Uitzoeken wie ze zijn en hun lastig vallen totdat ze betaald hebben.(grof actie) })

Het verschilt erg.

hoe meer gegevens ingevuld, hoe serieuzer meestal de bestelling.
maar vaak hebben die mensen zich dan bedacht, of ergens anders besteld.
Meestal bel ik 2x en daarna nog wat mail.

Puur juridisch kan je ze wel dwingen te betalen ( zwart op wit order) maar het is niet rendabel.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hoewel ze misschien van hun bestelling afgezien hebben, zijn ze wel op je website gekomen en hebben ze toch producten gevonden die hun aanspraken.

Dat betekent dat het, toch potentiële klanten van je zijn.

Wanneer je een deurwaarder op een klant afstuurt komt dat nou niet bepaald vriendelijk over. Wat ik in jouw geval zou doen is ze mailen, vragen om te betalen, en erbij vertellen dat wanneer ze niet betalen de bestelling wordt geannuleerd.

Mocht je toch willen dat mensen betalen, dan is een directere manier van betalen (dus, gegevens invullen, betaald, klaar) misschien een optie. Vooral iDeal lijkt me wel een goede optie, omdat dat via de standaard internet-bankieren interface gaat en dus een stukje betrouwbaarheid uitstraalt. Je hebt echter het geld wel meteen op je rekening, en hoeft niet meer achter je klanten aan te jagen.

[ Voor 4% gewijzigd door real-doc op 15-02-2006 15:53 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 21:13
Ik zou me er niet te druk om maken, ik heb zelf geen webwinkel ofzo maar gewoon bestelling accepteren en pas versturen als het geld binnen is. Geen geld binnen na een week? dan vervalt de bestelling. Vaker bestelling laten vervallen door zelfde klantnaam / ip-adres? Dan kun je dan alsnog kijken wat voor stappen je verder onderneemt (klant opbellen in eerste instantie) ik weet niet of je een deurwaarder langs mag sturen.

• Lord_Salo
ToFast schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:49:
Blacklisten zou ik niet doen, bedoel jij wordt er niet minder op. Ze krijgen de spullen pas als ze hebben betaald immers.
Met "blacklist" bedoel ik mee, dat ze in mijn klantenbestand, een rode kruisje voor een naamkrijgen >:)
Dus wel besteld niet betaald, dit doe ik meestal nadat 7 dagen overheen zijn.

Ik zou nooit gaan lastig vallen, hoe en met wat dan ook, alleen dat ik erg naar vind en het geeft beetje valse hoop alsware, denk je dat het goed gaat terwijl het niet zo is.
B.V. 50 bestellingen per week waarvan maar 8 betalen.. :'(
Ik denk dat ik er gewoon aan moet wennen dat dit soort dingen gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door Lord_Salo op 15-02-2006 15:57 ]

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 11:07
Ik heb zelf geen webwinkel, maar ik heb wel een idee over hoe je dit het beste kan aanpakken.

Lastig vallen met spammailtjes en dergelijke schiet niet op, dat mag duidelijk zijn. het lijkt me sterk dat de klant dan ineens wel wilt betalen.
Een IP blacklisten moet je mee oppassen, zeker voor de mensen die een dynamisch adres hebben. Anders snij je jezelf in de vingers door mensen te blocken die potentieel klant zijn.
Deurwaarders zou ik niet aan beginnen, immers ik neem aan dat je pas actie onderneemt en dingen gaat bestellen op het moment dat een klant betaald heeft, dus voor jou is het hele gebeuren eigenlijk irritant.
Ik zou in eerste instantie een tijdje het volgende proberen:
- Stuur de klant inderdaad 1 of 2 keer een herinnerings brief/mail.
- Indien nog geen reactie: bel de klant op.
- Annuleren bestelling en bij herhaling klant blacklisten.

Je moet d'r altijd vanuit gaan dat er dingen mis kunnen gaan en dat het geen opzet is. Dat is de insteek die je moet hebben. Als je ervanuit gaat dat klanten niet willen betalen dan heb je al een bepaald beeld in je hoofd en dat helpt niet bij het oplossen van eventuele problemen. Het is altijd mogelijk dat de PC van een klant crasht en hij niet meer weet wat het telefoonnummer van je zaak is etc etc. Hoe vergezocht, het is altijd mogelijk natuurlijk.

Dus ga in eerste instantie van het POSITIEVE uit en omdat het over vooruitbetalen gaat heb jij de touwtjes in handen, niet de klant. Deurwaarders etc zou ik dus niet aan beginnen.

Just my 2 cents.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

wat is jouw webwinkel?

kan je er niet voor zorgen dat (wat de meeste webwinkels hebben overigens) dat als zij een bestelling plaatsen dat ze een automatisch bericht krijgen van wat ze besteld hebben, en dat het binnen een week betaald moet zijn omdat anders de bestelling komt te vervallen.

dat is hier al vaker gezegd maar het lijkt me echt de beste oplossing

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03
jmderonde schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:51:
[...]

Puur juridisch kan je ze wel dwingen te betalen ( zwart op wit order) maar het is niet rendabel.
Er staat helemaal niets zwart op wit, je hebt MINIMAAL een handtekening nodig om mensen ergens toe te dwingen. Je kunt ze dus absoluut nergens toe dwingen.

Daarnaast lijkt het me erg slecht voor je naam als (web)shop.

Ik lees dat je veel spookbestellingen hebt, misschien ligt het aan de opbouw van je site. Als mensen moeten inloggen/gegevens invoeren voordat ze alle gegevens kunnen zien (verzendkosten etc.), zullen ze dat doen omdat ze dat nu eenmaal willen weten.

Ook als mensen niet hoeven in te loggen/gegevens in te vullen voodat ze dat kunnen zien, maar ze denken dat het wel moet, doen ze het dus.

[ Voor 38% gewijzigd door Rrob op 15-02-2006 16:07 ]

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Stuur ze een email, met de mededeling dat je order heb geannuleerd. Vraag ze dan ook gelijk een kleine enquete in te vullen. Dan kan je uitzoeken waarom de klanten de bestelling annulleren.

En misschien kan je dan het probleem oplossen met de grootte hoeveelheid spookbestellingen. En je blijft een goede relatie houden met je mogelijke klanten. Hun dwingen te betalen is niet mogelijk, aangezien je een koop op afstand (bijna) altijd ongedaan kan maken.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Lord_Salo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:52:
[...]

Met "blacklist" bedoel ik mee, dat ze in mijn klantenbestand, een rode kruisje voor een naamkrijgen >:)
Dus wel besteld niet betaald, dit doe ik meestal nadat 7 dagen overheen zijn.

Ik zou nooit gaan lastig vallen, hoe en met wat dan ook, alleen dat ik erg naar vind en het geeft beetje valse hoop alsware, denk je dat het goed gaat terwijl het niet zo is.
B.V. 50 bestellingen per week waarvan maar 8 betalen.. :'(
Ik denk dat ik er gewoon aan moet wennen dat dit soort dingen gebeuren.
Heb je ook wel eens gevraagd waarom ze ineens geen interesse meer hebben?

• Lord_Salo
Ik ben hier niet om reclame te maken voor mijn webwinkel, dus link ga ik niet plaatsen.
kan je er niet voor zorgen dat (wat de meeste webwinkels hebben overigens) dat als zij een bestelling plaatsen dat ze een automatisch bericht krijgen van wat ze besteld hebben, en dat het binnen een week betaald moet zijn omdat anders de bestelling komt te vervallen.

Wanneer een klant besteld krijgt hij/zij direct een automatische mail met de bestelling erop + zijn/haar gegevens en mijn bedrijfsgegevens. Hierna mail ik een proforma, waar hun bestelling opstaat, hun gegevens, mijn bedrijfsgegevens, hun klantnummer, factuurnr,. extra info..etc.

Ik zal mijn automatische mail aanpassen en erin zetten dat wanneer ze binnen 7 dagen niet het verschuldigde bedrag hebben overgemaakt , hun bestelling geannuleerd word.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

En je kunt ook een checkbox plaatsen net zoals bijv bij de webwinkel gedeelte van hostingtoko denit:

"Ja, ik verklaar uitdrukkelijk met de algemene voorwaarden akkoord te gaan. U heeft kennisgenomen van deze voorwaarden. Tevens bent u meerderjarig en bevoegd een dergelijke overeenkomst aan te gaan. U kunt onze algemene voorwaarden ook downloaden: PDF formaat | Word formaat."

Je snapt de strekking, in de algemene voorwaarden staat ook dat een bestelling geplaatst op hun klantensysteem een overeenkomst is die je niet kunt negeren. Je bent altijd kosten verschuldigd.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:43

sphere

Debian abuser

Volgens mij is jouw definitie van bestellen fout. Iedere fatsoenlijke webshop neemt een bestelling pas serieus als er geld binnen is. Dat iemand een winkelmandje heeft gevuld is verder totaal niet interessant. Als dit een onderscheid is dat jouw webwinkeltje niet maakt, zou ik het serieus overwegen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:31

Nakebod

Nope.

De meeste webshops waar ik wel eens kom hanteren het volgende:
Indien product niet op voorraad, blijft dit zo, pas als ze het (volledige) bedrag binnen hebben bestellen ze de producten die niet op voorraad zijn.
Betalingstermijn van 2 weken is vrij standaard, indien er 2 weken voorbij zijn vervalt de gehele bestelling.

Klinkt ook vrij logisch de bovenstaande methode.
Eventueel met herinneringsmail, of brief voor de netheid, na een week en hopen dat het alsnog goed komt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Lord_Salo
mabarto schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:03:
[...]

Heb je ook wel eens gevraagd waarom ze ineens geen interesse meer hebben?
THANKS M8!!!
Zo'n simpele vraag en ben er zelf niet opgekomen. 8)7 |:( 8)7

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:59:
[...]

wat is jouw webwinkel?

spuit 11 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Zondagskindje op 15-02-2006 16:10 ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• GH45T
Als je nu eens een compleet andere werkwijze hanteert, je laat alle bestellingen automatisch opslaan met een ordernummer er bij en deze krijgenin behandeling als kenmerk, vraag de klanten om bij de betalingsomschrijving dat ordernummer in te vullen en als je een betaling binnen krijgt dan ga je naar het ordernummer erbij zoeken in je systeem.

Als je het ordernummer vervolgens hebt gevonden dan markeer je dit als betaald of iets dergelijks en op het moment dat het verstuurd is als afgehandeld.

Als een ordernummer 1 week lang de status in behandeling heeft laat je het automatisch verwijderen.

Dan hoef jij je niet meer druk te maken om spookbestellingen en heb je meer orde bij je bestellingen.
THANKS M8!!!
Zo'n simpele vraag en ben er zelf niet opgekomen. 8)7 |:( 8)7
Moet zo'n reactie nu weer?

[ Voor 9% gewijzigd door GH45T op 15-02-2006 16:13 ]

Verwijderd

ja maar wat is je webwinkel nou.. ben benieuwd :)

• Lord_Salo
Nakebod schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:08:
De meeste webshops waar ik wel eens kom hanteren het volgende:
Indien product niet op voorraad, blijft dit zo, pas als ze het (volledige) bedrag binnen hebben bestellen ze de producten die niet op voorraad zijn.
Betalingstermijn van 2 weken is vrij standaard, indien er 2 weken voorbij zijn vervalt de gehele bestelling.

Klinkt ook vrij logisch de bovenstaande methode.
Eventueel met herinneringsmail, of brief voor de netheid, na een week en hopen dat het alsnog goed komt.
Ik heb alles zo geregeld dat ik alles op voorraad heb, dus vandaag bestellen/betalen, morgen in huis (zoniet dan overmorgen).

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Ik vraag me af in hoeverre dit echt "lastig" te noemen is.
Natuurlijk, al die bewaarde mandjes die nooit besteld worden, is natuurlijk niet leuk.
Maar mensen bevestigen hun order pas bij betaling, zo is dat op veel sites te lezen. Ikzelf ga er dan automatisch vanuit, dat als ik niet betaal, dat de order niet verwerkt wordt, en dat mijn mandje binnen een bepaalde tijd wordt gewist.
Zo is er op zich niks aan de hand. Afgezien van het feit dat mensen blijkbaar om de een of andere reden niet bij jou kopen. Of ze bij een ander datzelfde artikel wel kopen, daar kun je alleen maar naar gissen.

Een ISP zal dit ook niet als abuse zien, en mocht jij het zelf zover willen pushen dit zelf wel als abuse te zien door inderdaad te gaan blacklisten, dan vraag ik me af wie daar het meest last van heeft.
Een deurwaarder zal je ook niet echt helpen, aangezien de klant nog niks heeft ontvangen, dus eigenlijk jou ook nog geen geld "schuldig" is.

PSN: djmurcielago

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Beschouw de initiele 'bestelling' als een offerte aan hun. pas als ze betalen wordt het een bestelling.

Je kunt een herinneringsmail opstellen en dus herinneren dat hun 'offerte' binnen x dagen verloopt, en als ze het dan willen hebben overnieuw moeten aanvragen. En dan ook een linkje erbij geven dat ze kunnen klikken als ze hebben besloten om het toch niet te nemen, waardoor jij meteen weet dat ze het niet meer willen hebben. Dat betekent dat jij een kans hebt om veel beter overzicht te krijgen, waarbij je toch nog steeds erg vriendelijk blijft tegen je potentiele klanten.

Je zult verbaast zijn dat als er een automatische mail na x dagen wordt verstuurd dat er een aantal alsnog de transactie voldoen en een redelijk aantal netjes op de link zullen klikken om te melden dat ze het niet willen hebben.

Het blijven potentiele klanten waar je dus altijd aardig tegen moet blijven.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
@ ToFast: Misschien een hele rare vraag; maar wat is een prodict/prodicten? Vandale kent het niet....

[ Voor 6% gewijzigd door MrOizo op 15-02-2006 16:41 ]

Verwijderd

MrOizo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:40:
@ ToFast: Misschien een hele rare vraag; maar wat is een prodict/prodicten? Vandale kent het niet....
typfout.. product/producten?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 18:59

Koppensneller

winterrrrrr

MrOizo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:40:
Is dat muggenziften, of snap je het echt niet? Kijk even op je tobo welke toets er naast de 'i' zit...

edit:

Zu spät ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Koppensneller op 15-02-2006 16:45 ]

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:13

Tys

Als ik zo'n bestelling voorbij zie komen, reageer ik meestal met een soort van "actie", producten bied je altijd met winst aan neem ik aan, dus daar kan incidentieel wel eens wat van af.
Na een week een mailtje dat de verzendkosten niet betaald hoeven worden als ze direct betalen, werkt wel degelijk, het merendeel maakt de betaling direct over.
Het blijven tenslotte nederlanders, die pikken alle koopjes mee.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Qwerty-273
  • Laatst online: 13-02 22:11

Qwerty-273

Meukposter

dusty schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:17:
En dan ook een linkje erbij geven dat ze kunnen klikken als ze hebben besloten om het toch niet te nemen, waardoor jij meteen weet dat ze het niet meer willen hebben. Dat betekent dat jij een kans hebt om veel beter overzicht te krijgen, waarbij je toch nog steeds erg vriendelijk blijft tegen je potentiele klanten.
Eventueel kan je daar achter die link nog een text/memo vak opnemen met de vraag waarom men afziet van de bestelling.Als mensen dit vervolgens invullen heb je gelijk een overzicht waarom men de 'bestelling' niet afmaakt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gvdh81 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:08:
En je kunt ook een checkbox plaatsen net zoals bijv bij de webwinkel gedeelte van hostingtoko denit:

"Ja, ik verklaar uitdrukkelijk met de algemene voorwaarden akkoord te gaan. U heeft kennisgenomen van deze voorwaarden. Tevens bent u meerderjarig en bevoegd een dergelijke overeenkomst aan te gaan. U kunt onze algemene voorwaarden ook downloaden: PDF formaat | Word formaat."

Je snapt de strekking, in de algemene voorwaarden staat ook dat een bestelling geplaatst op hun klantensysteem een overeenkomst is die je niet kunt negeren. Je bent altijd kosten verschuldigd.
Dit is juridisch natuurlijk niet echt hard te maken. Je kunt een koop op afstand namelijk altijd annuleren, dus zo simpel kun je dit niet stellen. En AV mogen nooit boven de wet staan. Uitzondering hierop is wel als er een maatwerk product geleverd is/wordt natuurlijk.

Verwijderd

Ik heb gewerkt bij 1 van de grotere webwinkels in nederland en deed daar de ontwikkeling van de shop. Wij hadden als regel, niet betalen binnen 2 weken, bestelling verwijderen uit het systeem. Na 1 week niet betalen werd er automatisch een herinnering gestuurd via de mail

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Heb je de onderdelen al besteld/verzonden? Mits dit niet het geval is heb je eigenlijks geen reden tot al deze punten.

//EDIT:
Daarnaast, het is natuurlijk nooit "mogelijk" om een deurwaarder te sturen, immers, ik kan ook wel het adres van de buren opgeven. Wil je daar dan een deurwaarder op af sturen terwijl ze geen idee hebben waar het over gaat? Iedereen kan immers een ander adres invullen, nee, dat is absoluut geen optie, houd daar absoluut rekening mee!

[ Voor 12% gewijzigd door Phyxion op 15-02-2006 17:08 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FnF schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:02:
[...]

Heb je de onderdelen al besteld/verzonden? Mits dit niet het geval is heb je eigenlijks geen reden tot al deze punten.

//EDIT:
Daarnaast, het is natuurlijk nooit "mogelijk" om een deurwaarder te sturen, immers, ik kan ook wel het adres van de buren opgeven. Wil je daar dan een deurwaarder op af sturen terwijl ze geen idee hebben waar het over gaat? Iedereen kan immers een ander adres invullen, nee, dat is absoluut geen optie, houd daar absoluut rekening mee!
Dat niet alleen, maar zolang er geen spullen geleverd zijn... dan kan je moeilijk een deurwaarder langssturen natuurlijk, immers, waarvoor moet zo iemand langskomen.

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:35
Wij hebben ook een webshop en ergens kan ik er wel inkomen.

Het punt bij ons is dat we werken met een werkelijke voorraad, wat dus inhoud dat als iemand iets bij ons besteld dat voorradig is dit artikel wordt gereserveerd voor deze persoon.
Dit heeft dus als nadeel dat als mensen het artikel niet afnemen, wij het artikel voor niets 2 weken apart hebben gehouden en niet hebben kunnen verkopen.

Aangezien we met IT artikelen werken zakken de prijzen (over het algemeen) te hard om het vasthouden van een artikel voor een klant te waarborgen.

Wij werken dus nu ook met het genoemde offerte systeem waarbij er alleen een offerte wordt gedaan aan de klant en pas als de betaling binnen is wordt het artikel werkelijk voor de klant gereserveerd (en dus direct uitgeleverd).

Verder kun je eigenlijk nooit een klant dwingen het artikel alsnog af te nemen. Een klant heeft altijd de wettelijke bedenktijd (WVA, Wet Verkoop op Afstand), en kan dan wel het artikel afnemen maar het vervolgens later terugsturen waardoor je er alleen meer werk en een ontevreden klant aan overhoud.

Stability ?? My Atari still has it :)

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 15:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

gvdh81 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:08:
Ik moet je (en de anderen die hier op het forum iets soortgelijks postten) helaas teleurstellen. Bij webwinkels is er geen handtekening oid dus is er pas sprake van een overeenkomst als er betaald wordt. Het is zelfs nog sterker; zelfs als de klant betaalt heeft heeft hij nog 7 dagen de tijd om zonder opgaaf van reden de bestelling te annuleren en het geld dus terug te vorderen (Wet Kopen op Afstand). Als het product al verstuurd is moet hij dit dan uiteraard wel op eigen kosten terugsturen naar de webshop. En om het voor winkels nog leuker te maken ;) als de winkel geen duidelijke geschreven orderbevestiging doorcummuniceert naar de consument (post, mail) op het moment van betaling (dan gaat de overeenkomst namelijk pas in) dan wordt deze 'geld-terug'-periode ook nog eens verlengd van 7 dagen naar 3 maanden.

Jaja consumenten worden goed beschermd in Nederland (en maar goed ook, dr zitten heel wat prut webshops tussen zoals eenieder hier vast weet).

Kijk voor meer informatie eens op www.staiksterk.nl (overheidswebsite aangaande consumentenrecht wat betreft kopen/verkopen voor zowel particulieren als bedrijven)

youtube.com/@hisrep

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Atari Paul schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:32:
Verder kun je eigenlijk nooit een klant dwingen het artikel alsnog af te nemen. Een klant heeft altijd de wettelijke bedenktijd (WVA, Wet Verkoop op Afstand), en kan dan wel het artikel afnemen maar het vervolgens later terugsturen waardoor je er alleen meer werk en een ontevreden klant aan overhoud.
Daar zijn uitzonderingen op, bijv. wanneer er een computer op maat wordt gemaakt:
De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk:

* voor goederen die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben;

Bron: justitie.nl
Ik moet echter zeggen dat het aantal spookbestellingen bij onze webshop wel meevalt. Uiteraard komt het wel voor, maar wij kunnen niet meer doen dan bellen. Bij ons plaatst men een bestelling die men moet bevestigen door op een link in de e-mail te klikken. Wellicht is dat een soort psychologische grens waardoor klanten de bestelling wel serieus nemen.

• Le0032
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02-2023
@ TS

Ik zou gewoon heel positief mijn klanten benaderen. Kijk, het kan altijd zo zijn dat een andere webshop goedkoper is, maar wat ik veel heb gemerkt is dat veel klanten ook terugkomen bij een bepaalde shop als ze een fijne ervaring hebben gehad. Ten minste dit is bij mij vaak zo terwijl wij vaak niet eens de goedkoopste zijn.
Daarbij helpt het echt niet om een deurwaarder of iets in die strekking te doen, je naait jezelf als het ware een slechte reputatie aan. Uiteindelijk heb je toch alles in eigen handen, want levering vindt pas plaats na betaling. Perfecter kan het niet denk ik, behalve dat het frustrerend is om te wachten op een mooie order ;).
Wat wel goed kan zijn is om een onderzoek te verrichten en kritisch kijken naar je eigen organisatie. En benader je klant persoonlijk, after sales....

• CrisT
  • Laatst online: 11-02 14:30
Ik moet je (en de anderen die hier op het forum iets soortgelijks postten) helaas teleurstellen. Bij webwinkels is er geen handtekening oid dus is er pas sprake van een overeenkomst
Dan moet ik jou weer teleurstellen: een overeenkomst bij webwinkels is weliswaar aan regels gebonden (sinds kort in Nederland), maar een handtekening hoort daar niet bij, en is dus rechtsgeldig -> dus jij als koper bent gebonden aan je contract en algemene voorwaarden zoals deze zijn bij de desbetreffende webwinkel. Als in die voorwaarden staat dat de aankoop pas gebeurd wanneer het geld over is gemaakt, dan heb je gelijk, maar het kan best zo zijn dat de winkel het als een verkoop beschouwd op het moment dat je op [OK] drukt, en dan heb je vanaf dat moment 7 dagen de tijd. Hier is natuurlijk een hoop op aan te merken, en heel veel winkels voldoen niet aan de huidige regels voor e-commerce in Nederland /EU, maar dat er een handtekening nodig is is niet waar..

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:35
MIster X schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:23:
[...]

Daar zijn uitzonderingen op, bijv. wanneer er een computer op maat wordt gemaakt:

[...]
Daar heb je gelijk in, maatwerk valt buiten die regeling, echter er moet dan wel duidelijk naar de klant gecommuniceerd zijn dat het een maatwerk produkt betreft.

Stability ?? My Atari still has it :)

• MrOizo
  • Laatst online: 17-09-2025
KoppenSneller schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:45:
[...]

Is dat muggenziften, of snap je het echt niet? Kijk even op je tobo welke toets er naast de 'i' zit...

edit:

Zu spät ;)
Kwil niet veel zeggen maar google vind het woord ook vaker, dus misschien is het wel een echt bestaand woord? (kan een typfout zijn maar misschien is het wel een echt woord?)

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 15:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

CrisT schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:31:
Dan moet ik jou weer teleurstellen: een overeenkomst bij webwinkels is weliswaar aan regels gebonden (sinds kort in Nederland), maar een handtekening hoort daar niet bij, en is dus rechtsgeldig -> dus jij als koper bent gebonden aan je contract en algemene voorwaarden zoals deze zijn bij de desbetreffende webwinkel. Als in die voorwaarden staat dat de aankoop pas gebeurd wanneer het geld over is gemaakt, dan heb je gelijk, maar het kan best zo zijn dat de winkel het als een verkoop beschouwd op het moment dat je op [OK] drukt, en dan heb je vanaf dat moment 7 dagen de tijd. Hier is natuurlijk een hoop op aan te merken, en heel veel winkels voldoen niet aan de huidige regels voor e-commerce in Nederland /EU, maar dat er een handtekening nodig is is niet waar..
Vriend ga het me alsjeblieft niet uitleggen.
Ik wordt zo moe van al dat leken-gewauwel omtrent rechtsonderwerpen beweer niet iets als je het niet zeker weet, de juridische wereld is voor de doorsnee consument al ingewikkeld genoeg

Ik heb het nog even voor je opgezocht en de bedenktijd is zelfs nog strenger dan ik al beweerde: zeven dagen nadat het bestelde product thuis ontvangen is door de consument. (bron http://www.staiksterk.nl/...rnet&subc=Voorwaarden&w=1)
Om meteen maar even een veelvoorkomend misverstand in de ICT wereld te ontkrachten, een ok knopje indrukken betekent nagenoeg niets in juridische zin. Ga je daarmee naar een rechter dan zul je als bedrijf eerst moeten gaan aantonen dat precies diegene die de (juiste) NAW-gegeens heeft ingevuld ook op de ok knop heeft ingedrukt en zoals je wellicht kan voorspellen is dat vrij moeilijk hard te maken ;) En maar goed ook. Anders zou ik zo een nieuwe computer van een paar duizend euro kunnen gaan bestellen op naam van de buurman.

Er zijn uitzonderingen natuurlijk (de ok knop kan bijvoorbeeld complementair werken met o.a. telefonisch contact/mail en-of postverkeer oid en dan wordt het door de combinatie van factoren een stuk aannemelijker dat precies jij diegene bent die op de knop gedrukt heeft. Maar ga er standaard vanuit dat de ok knop niks zegt, dan kom je in de goede richting :)

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-02-2006 18:55 ]

youtube.com/@hisrep

• CrisT
  • Laatst online: 11-02 14:30
prima, ik was wellicht ietwat zwart-wit die OK knop.... :)

Mn belangrijkste punt was echter die handtekening, ook zonder handtekening kun je ver komen in een eventuele zaak. En ik ben BTW niet echt een leek.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan in principe achter ze aan gaan als ze wat bestellen.

Voor een koop is vereist een overeenkomst (die is er via internet / is rechtsgeldig - helemaal goed zou zijn als je ze even opbelt voor bevestiging, of een brief stuurt ter bevestiging), beschikkingsbevoegdheid (jij bent bevoegd hetgeen jij verkoopt te verkopen) en levering (jij stuurt aangetekend / met ontvangstbewijs op).

Op moment van acceptatie van de zending kan jij je geld claimen. Strikt juridisch gezien dan.

[ Voor 12% gewijzigd door P.B. op 15-02-2006 20:39 ]

• mabarto
GH45T schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:10:
[...]

Moet zo'n reactie nu weer?
Ach, er zijn jongens die starten een topic met een vraag die eigenlijk, in dit geval, alleen de bezoeker kan beantwoorden. Ik stel daarom zo'n vraag of ie gewoon wel is wezen nabellen om te vragen waarom de bezoeker geen interesse meer heeft, want immers hebben zij alleen het antwoord: wij kunnen alleen maar gokken.
Als je een voorbeeld aanhaalt waar 50 bestellingen worden gedaan, maar er worden er maar 8 betaald, zou ik eerder denken dat er toch echt iets niet klopt aan mijn site.
Dan krijg je zo'n snuggere antwoord, maar dat dacht ik wel na zijn start te hebben gelezen. Als hij zijn klanten zo behandelt als hij mij behandelt, kan ik zijn probleem wel indenken.

Mijn vraag was dus ook echt serieus, maarja, je weet hoe er mee om wordt gegaan.

Bedankt voor de ondersteuning!

[ Voor 12% gewijzigd door mabarto op 16-02-2006 14:37 ]

• mabarto
Duncan schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 20:37:
Je kan in principe achter ze aan gaan als ze wat bestellen.

Voor een koop is vereist een overeenkomst (die is er via internet / is rechtsgeldig - helemaal goed zou zijn als je ze even opbelt voor bevestiging, of een brief stuurt ter bevestiging), beschikkingsbevoegdheid (jij bent bevoegd hetgeen jij verkoopt te verkopen) en levering (jij stuurt aangetekend / met ontvangstbewijs op).

Op moment van acceptatie van de zending kan jij je geld claimen. Strikt juridisch gezien dan.
En dan sturen ze het binnen 7 dagen terug wegens de wet van koop op afstand. Kun jij het geld weer terugstorten.

• GH45T
mabarto schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:49:
[...]

Ach, er zijn jongens die starten een topic met een vraag die eigenlijk, in dit geval, alleen de bezoeker kan beantwoorden. Ik stel daarom zo'n vraag of ie gewoon wel is wezen nabellen om te vragen waarom de bezoeker geen interesse meer heeft, want immers hebben zij alleen het antwoord: wij kunnen alleen maar gokken.
Dan krijg je zo'n snuggere antwoord, maar dat dacht ik wel na zijn start te hebben gelezen. Als hij zijn klanten zo behandelt als hij mij behandelt, kan ik zijn probleem wel indenken.

Mijn vraag was dus ook echt serieus, maarja, je weet hoe er mee om wordt gegaan.

Bedankt voor de ondersteuning!
Het was me inderdaad ook al opgevallen...

Ik denk dat TS gewoon een beetje rustiger aan moet doen, het is gewoon de realiteit als je een webwinkel hebt dat er bestellingen zijn die nooit betaald worden. Een topic openen om tips te krijgen hoe dit te voorkomen kan ik me voorstellen maar als je dan mensen die tips geven zo gaat behandelen dan houdt het vrij snel op.

TS Ik denk dat er inmiddels wel genoeg tips zijn gegeven, met een combinatie van deze zul je een heel eind kunnen komen :)

Verwijderd

Ik zou het eigenlijk idd wat er eerder beschreven is de bestelling na een tijd verwijderen gewoon.

Ik bestel zelf ook wel es wat via webwinkels, maar kom d'r dan achter dat ik beter product x hier of de prijs daar goedkoper vindt.

Beetje nalatigheid van mezelf natuurlijk om dan niet de bestelling te annuleren :P

• Rrob
Terw_Dan schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:16:
[...]

Dat niet alleen, maar zolang er geen spullen geleverd zijn... dan kan je moeilijk een deurwaarder langssturen natuurlijk, immers, waarvoor moet zo iemand langskomen.
Je kunt sowieso GEEN deurwaarder sturen ZONDER gerechtelijke uitspraak!
Er zijn uitzonderingen natuurlijk (de ok knop kan bijvoorbeeld complementair werken met o.a. telefonisch contact/mail en-of postverkeer oid en dan wordt het door de combinatie van factoren een stuk aannemelijker dat precies jij diegene bent die op de knop gedrukt heeft. Maar ga er standaard vanuit dat de ok knop niks zegt, dan kom je in de goede richting
Email en gsm-gesprekken zeggen niets, iedereen kan een emailadres nemen met verzonnen/andermans NAW gegevens. En een prepaid simkaart kopen kan ook anoniem.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19
Gewoon lekker negeren. Als de betaling binnen is alles pas bestellen en dan verzenden. Je houdt dit soort onzin toch. Mensen zien een webwinkel als makkelijk en voelen daar geen verantwoordelijkheid over.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-02 11:19
Rrob schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 13:32:
[...]

Je kunt sowieso GEEN deurwaarder sturen ZONDER gerechtelijke uitspraak!

[...]

Email en gsm-gesprekken zeggen niets, iedereen kan een emailadres nemen met verzonnen/andermans NAW gegevens. En een prepaid simkaart kopen kan ook anoniem.
Er lijkt een misverstand over het verschil in (gerechts-)deurwaarder en Incassoburo (vaak deurwaarder genoemd). Bij een uitblijvende betaling (na levering) neem je normaliter contact op met Incassoburo die een case maakt -> betalen of procedure starten waarbij een (gerechtsdeurwaarder) wordt ingeschakeld.

Omdat er veel (gerechts) deurwaarde kantoren ook functioneren als incasso buro, ligt de grens dan erg laag.

Bij mijn weten is het niet nodig een gerechtelijke uitspraak te hebben om een deurwaarde in te schakelen, sterker nog de deurwaarder probeert te incasseren en zal dan de gerechtelijke procedure starten. Ik ben geen advocaat ofzo maar dit was ongeveer de normale weg volgens mij.

• Rrob
Gadgeteer schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:54:
[...]

Er lijkt een misverstand over het verschil in (gerechts-)deurwaarder en Incassoburo (vaak deurwaarder genoemd). Bij een uitblijvende betaling (na levering) neem je normaliter contact op met Incassoburo die een case maakt -> betalen of procedure starten waarbij een (gerechtsdeurwaarder) wordt ingeschakeld.

Omdat er veel (gerechts) deurwaarde kantoren ook functioneren als incasso buro, ligt de grens dan erg laag.

Bij mijn weten is het niet nodig een gerechtelijke uitspraak te hebben om een deurwaarde in te schakelen, sterker nog de deurwaarder probeert te incasseren en zal dan de gerechtelijke procedure starten. Ik ben geen advocaat ofzo maar dit was ongeveer de normale weg volgens mij.
Het verschil (er zijn er meer) tussen een deurwaarden en een incassobureau is dat een deurwaarder beslag mag leggen op tegoeden, en bv. huisraad. Een incassobureau mag dat niet. Maar een deurwaarder mag dat pas na een gerechtelijke uitspraak.

Zonder een gerechtelijke uitspraak mag een deurwaarder natuurlijk voor incassobureau spelen, maar dan heeft hij geen beschikking over zijn extra bevoegdheden.

We hebben beide gelijk, je kunt hem al inschakelen zonder uitspraak, maar zonder uitspraak kan hij geen gebruik maken van de bevoegdheden die hem tot een deurwaarder maken :)

Ook heb je een deurwaarder nodig om iemand te dagen (per definitie vóór een uitspaak ;)), maar dat heeft enkel indirect met het innen wan geld te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Rrob op 17-02-2006 13:58 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:45

Wildfire

Joy to the world!

CrisT schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:31:

[...]

maar het kan best zo zijn dat de winkel het als een verkoop beschouwd op het moment dat je op [OK] drukt, en dan heb je vanaf dat moment 7 dagen de tijd
De termijn van zeven dagen gaat pas in op het moment dat de consument het product zelf kan beoordelen: met andere woorden, wanneer het product in huis is en NIET eerder.

Die zeven dagen termijn is er nou juist om de consument de tijd te geven om het daadwerkelijke product in real life te zien en dat kan natuurlijk pas vanaf het moment dat de bestelling is gearriveerd bij de klant.

-- Edit: ik zie dat HetWonder dit ook al zei, maar goed dan maar een keer dubbel zodat je het zeker begrijpt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 17-02-2006 21:55 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1