[Access] Geen output bij Rapport

Pagina: 1
Acties:

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:47
Ik ben bezig met een Access database waarbij ik gebruik wil maken van een rapport. Dit rapport moet uit drie verschillende tabellen informatie halen om het zo netjes neer te zetten. De kolom "prijzengeld" dient getotaliseerd te worden. Alle tabellen zijn goed voorzien van relaties onderling, ook zijn alle cellen ingevuld. Zodra ik een formulier probeer aan te maken krijg ik alles netjes te zien. Alleen de data die ook op het rapport zou moeten verschijnen verschijnt niet. Hieronder heb ik vermeld welke gegevens waaruit worden gehaald:

OLDTIMERS - Kenteken, Type, Bouwjaar & Aantal passagiers
LEDEN - Lidnummer, Achternaam & Woonplaats
EVENEMENTEN - Plaats, Datum & Locatie
DEELNAME - Geldprijs

Ik zie in het rapport keurig weergegeven hoe alles uitgelijnd wordt etc alleen de data blijft achterwege.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
WAT wil je in het rapport weergeven???

A. Een overzicht van evenementen, met daarbij de deelnemers en prijzengeld

B. Een overzicht van deelnemers met daarbij welke evenementen en prijzengeld

C. Een overzicht van Oldtimers, met daarbij de deelnemers en evenementen

Houdoe

• Maximus
Ik heb even een scan gemaakt van het geen hoe het er uit moet gaan zien.

De linker kolom met [Kenteken, Type, Bouwjaar en Aantalpassagiers] komt uit de tabel Oldtimers
De rechter kolom met [Lidnummer, Achternaam en Woonplaats] komt uit de tabel Leden

De output:

Plaats, Datum en Locatie komen uit de tabel Evenementen
Geldprijs komt uit de tabel Deelname.

http://maximus.linux-box.nl/voorbeeld.jpg
Zo moet het er uit komen te zien.

• rimpeldinky
  • Laatst online: 19:50

rimpeldinky

nani?

zitten de twee tabellen wel gekoppeld via relaties? en heb je wel goede sleutels?

*burp*

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

rimpeldinky schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:18:
zitten de twee tabellen wel gekoppeld via relaties? en heb je wel goede sleutels?
Ook niet onbelangrijk:
Als niet voor ieder record in hoofdtabel gegevens aanwezig zijn in de gekoppelde tabel: Je Joins goed zetten

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Evenmin onbelangrijk: wees compleet in je topicstart.

Om te beginnen mis ik wat je hebt ingesteld als gegevensbron voor het rapport. Zolang je dat niet vermeldt kunnen we gokken wat we willen, maar dat het echt ergens over gaat, nou nee. ;)

M.a.w. fabriek even een query die de gegevens oplepelt die je in je rapport wil gebruiken en baseer dáár je rapport op. Kun je ook nog te query afzonderlijk testen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Witte
Ik heb het probleem voor je opgelost...

4 tabellen:
Leden - de tabel met de leden
Oldtimers - de tabel met de wagens
Evenementen - de tabel met evenementen
Deelnames - tabel waarin je oldtimers koppelt aan evenementen en evt. een geldprijs toekent.

Velden in Leden:
LidID - autonummer, uniek (intern) nummer, gebruikt in queries
Lidnummer, Achternaam, Woonplaats

Velden in Oldtimers:
OldtimerID - autonummer, uniek (intern) nummer
LidID - autonummer van de evt. eigenaar
Kenteken, Type, AantalPassagiers

Velden in Evenementen:
EvenementID - autonummer
Plaats, Datum, Locatie

Velden in Deelnames:
DeelnameID - autonummer
EvenementID
OldtimerID
Geldprijs

Vervolgens 3 queries:
qryOldtimers: koppel leden aan wagens
qryDeelnames: koppel evenementen aan deelnames
qryTotaal: de basisquery, een koppeling tussen bovenstaande

qryOldtimers:
code:
1
2
SELECT Oldtimers.OldtimerID, Oldtimers.Kenteken, Oldtimers.Type, Oldtimers.Bouwjaar, Oldtimers.AantalPassagiers, Leden.LidID, Leden.Lidnummer, Leden.Achternaam, Leden.Woonplaats
FROM Oldtimers LEFT JOIN Leden ON Oldtimers.LidID = Leden.LidID;

qryDeelnames:
code:
1
2
SELECT Deelnames.DeelnameID, Deelnames.OldtimerID, Deelnames.Geldprijs, Evenementen.EnvenementID, Evenementen.Plaats, Evenementen.Datum, Evenementen.Locatie
FROM Deelnames INNER JOIN Evenementen ON Deelnames.EvenementID = Evenementen.EnvenementID;

qryTotaal:
code:
1
2
SELECT qryOldtimers.*, qryDeelnames.*
FROM qryOldtimers LEFT JOIN qryDeelnames ON qryOldtimers.OldtimerID = qryDeelnames.OldtimerID;

Let vooral op de LEFT JOINs als het om de Oldtimers gaat: je wil immers ALTIJD de wagen zien, ook al heeft hij geen eigenaar of deelname.

[ Voor 5% gewijzigd door Witte op 15-02-2006 16:57 ]

Houdoe

• rimpeldinky
  • Laatst online: 19:50

rimpeldinky

nani?

mmm, is inderdaad ook een oplossing, bij mij werkt overigends de functie rapport maken via de wizzard ook gewoon, juiste velden opgeven en dan gaat het geheel automagisch

*burp*

• Witte
Ja, je zal toch in ieder geval fatsoenlijke ID's en relaties moeten maken. Voordeel van niet automagisch, is dat je precies kan controleren wat er gebeurt, en als 'bonus' een aantal queries maakt die evt. in een later stadium te gebruiken zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Witte op 15-02-2006 17:00 ]

Houdoe

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik zou het niet graag oplossen op jouw manier. Als een actief lid zijn auto verkoopt aan een nieuweling heeft die opeens aan geen één evenement meer deelgenomen terwijl het nieuwe lid al een veteraan is.:X

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Maximus
Ik heb deze gebruikt samen met rimpeldinky even overlegt. Het werkt nu.

• Witte
Niesje schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:37:
Ik zou het niet graag oplossen op jouw manier. Als een actief lid zijn auto verkoopt aan een nieuweling heeft die opeens aan geen één evenement meer deelgenomen terwijl het nieuwe lid al een veteraan is.:X
Klopt! In mijn oplossing nemen auto's deel aan evenementen, en niet leden. Dat is natuurlijk incorrect. Je zou bij de tabel van deelnames een veld moeten toevoegen van het lid (LidID) dat meedoet.
Leden nemen deel aan een evenement, en doen dat met een auto die misschien een prijsje krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Witte op 16-02-2006 11:43 ]

Houdoe

Pagina: 1