Toon posts:

Welke taal kan ik het beste gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers.

Ik ben systeembeheerder op een bedrijf, en ik zou graag enkele dingen veranderd hebben. Zo maak ik elke dag backups van bepaalde servers, en houd elke dag het aantal gebackupte gigabytes bij.
Probleem echter, soms kom je tijdens het loggen erachter dat server X 20gig aan data minder heeft gebackupt. Ik zou graag willen weten welke directorys op die server minder data hebben.

Ik wil het programma zelf programmeren mbv databases (dus dat ik kan invoeren, of dat dat automatisch gedaan word, hoeveel data in welke directory staat en op welke dag dat was) zodat ik zelf later enkele opties of eigenschappen erbij kan programmeren.

Nu heb ik totaal geen benul van welke taal ik hiervoor zou moeten gebruiken. Ik zou het voor de zomervakantie nog klaar willen hebben en de taal moet dus niet ál te moeilijk te leren zijn.
Is dit bijv mogelijk met PHP/mySQL ? Of met Access misschien ?

Bvd,

Ipska010

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 15:11

Bosmonster

*zucht*

Linux/windows servers?
Wil je webbased of een console/windowed applicatie?
Wat ken je al?

Zoals je het nu vraagt kan het uiteenlopen van een perlscript tot een .NET applicatie namelijk... m.a.w., alles kan :P

[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 15-02-2006 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, stom vergeten bij te zetten:

Het zijn allemaal windows (2000/2003) machines. Het liefste moet het webbrowsed zijn.
Heb enige kennis van php /mysql
(ook access, als het daarmee kan..)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 13:55 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
In php is het checken van de grote van een 'directory' geen enkel probleem :). Je moeten wel de maximale PHP executie tijd groot zetten, als het om directories met veel bestanden en mappen gaat.

Een size-check script laat je met een cron-job elke dag automatisch uitvoeren, en de sizes in (my)sql dumpen. Daarnaast maak je een php-pagina om de waarden uit de database mooi weer te geven.

Voorbeeldje hoe in php de grote van een directorie te achterhalen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function get_size($path)
   {
       if(!is_dir($path)) return filesize($path);
   if ($handle = opendir($path)) {
       $size = 0;
       while (false !== ($file = readdir($handle))) {
           if($file!='.' && $file!='..'){
                   $size += filesize($path.'/'.$file);
               $size += get_size($path.'/'.$file);
           }
       }
       closedir($handle);
       return $size;
   }
}

[ Voor 37% gewijzigd door djexplo op 15-02-2006 14:07 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Janoz
  • Laatst online: 17:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Aangezien het meeste werk hierbij niet bij het webbased gedeelte ligt lijkt het me voor de hand liggender dat je niet voor een webbased taal kiest. Het daadwerkelijk vergaren van de data kan wel met php, maar daarmee maak je het jezelf imho nodeloos ingewikkeld. Aangezien het hier om windows servers gaat lijkt het me handiger om een .net app te maken of eventueel vba in access te gebruiken om de gegevens in de database te krijgen. Het eventueel uitlezen van de gegevens zou je uiteraard nog wel webbased kunnen doen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Voor zowel Visual Studio .NET 2005 als SQL Server 2005 zijn gratis Express edities te downloaden van de Microsoft sites trouwens.

Voordat je je spaarpot gaat plunderen :+

Verwijderd

Topicstarter
djexplo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:01:
In php is het checken van de grote van een 'directory' geen enkel probleem :). Je moeten wel de maximale PHP executie tijd groot zetten, als het om directories met veel bestanden en mappen gaat.

Een size-check script laat je met een cron-job elke dag automatisch uitvoeren, en de sizes in (my)sql dumpen. Daarnaast maak je een php-pagina om de waarden uit de database mooi weer te geven.

Voorbeeldje hoe in php de grote van een directorie te achterhalen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function get_size($path)
   {
       $size = 0;
           }
       }
       closedir($handle);
       return $size;
   }
}
Jij denkt dus dat mijn hele plan met php/mysql zou kunnen ?

• Janoz
  • Laatst online: 17:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het kan in php, het kan ook in asembly. Als je echter naar het probleem kijkt dan zit het meeste werk in het indexeren van de directories en het wegschrijven van deze gegevens in een database. Dit is een taak die gescheduled moet worden. Hierbij komt dus nog geen enkele userinteractie/interface kijken. Hiervoor een platform kiezen dat juist puur op webinteractie gericht is is imho niet de meest handige keuze.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
Jij denkt dus dat mijn hele plan met php/mysql zou kunnen ?
Inderdaad :) , ik heb zelf dergelijke scripts wel eens geschreven om bestanden op een ftp-server te monitoren.

[ Voor 70% gewijzigd door djexplo op 15-02-2006 14:32 . Reden: Bericht hier boven pas later gezien ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Voor dit soort beheerscriptjes kun je in een echte Windows omgeving heel goed voor VBS (VB Script) kiezen. Dat is er echt voor gemaakt zonder dat je extra software op je server hoeft te installeren.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Janoz schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:23:
Het kan in php, het kan ook in asembly. Als je echter naar het probleem kijkt dan zit het meeste werk in het indexeren van de directories en het wegschrijven van deze gegevens in een database. Dit is een taak die gescheduled moet worden. Hierbij komt dus nog geen enkele userinteractie/interface kijken. Hiervoor een platform kiezen dat juist puur op webinteractie gericht is is imho niet de meest handige keuze.
PHP is een scripttaal die ook zeer goed te gebruiken is middels de losse scriptinterpreter en dus ook goed te schedulen. Juist dit zou een reden zijn om voor PHP te kiezen in dit geval, aangezien die daar al bekend mee is.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
In PHP heb je het indexeren zo opgezet. Of het qua performance het snelst is, is een ander punt. Maar dat punt is niet zo van belang lijkt mij.
Als je hem gewoon 's ochtends scheduled heeft niemand last van die 5 min. directory sizes opvragen en invoeren.

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:33:
Voor dit soort beheerscriptjes kun je in een echte Windows omgeving heel goed voor VBS (VB Script) kiezen. Dat is er echt voor gemaakt zonder dat je extra software op je server hoeft te installeren.
Klopt, ware het niet dat ik na de vakantie meerdere webbased scripts moet maken met hetzelfde soort doel. Dus ik heb het liefste dat het toch via PHP gaat.

Ik lees ook dat het dus (tot mijn opluchting) wel via php kan (met als database mysql ?)
Maar als je zegt dat vbs een stuk makkelijker is, dan zal ik me toch daar in moeten gaan verdiepen, omdat het toch wel noodzakelijk is als het voor de zomervakantie af is.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:38:
Klopt, ware het niet dat ik na de vakantie meerdere webbased scripts moet maken met hetzelfde soort doel. Dus ik heb het liefste dat het toch via PHP gaat.

Ik lees ook dat het dus (tot mijn opluchting) wel via php kan (met als database mysql ?)
Maar als je zegt dat vbs een stuk makkelijker is, dan zal ik me toch daar in moeten gaan verdiepen, omdat het toch wel noodzakelijk is als het voor de zomervakantie af is.
Ik heb zelf voor dit soort zaken juist voor VBscript gekozen omdat je het ook prima als webscriptingtaal kunt gebruiken. Ik gebruik het zelf zowel voor stand-alone scripts als om code voor ASP pagina's op een IIS server te schrijven.
PHP zal vermoedelijk meer mogelijkheden hebben op het gebied van webscripting maar zelf zou ik voor een "native" Windows oplossing kiezen omdat ik dan zeker weet dat ik dezelfde scripts kan gebruiken op elke Windows server die ik ooit zal tegenkomen, en niet afhankelijk ben van software die er standaard niet op zal staan.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 14:46

gvdh81

To got or not to got..

En er zijn toch zat programma's te krijgen die de grootte van een directory kunnen uitlezen? deze zou je via exec kunnen uitvoeren. Hoef je dat ook weer niet in PHP te doen en is het waarschijnlijk een stuk sneller.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik wil het helemaal zelf doen, ik moet er in de toekomst mee verder namelijk en het is belangrijk dat ik dan van welk gebied snap wat er precies gebeurd.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

gvdh81 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:45:
En er zijn toch zat programma's te krijgen die de grootte van een directory kunnen uitlezen? deze zou je via exec kunnen uitvoeren. Hoef je dat ook weer niet in PHP te doen en is het waarschijnlijk een stuk sneller.
Denk dat het sowieso sneller is die paar regels code zelf te schrijven dan een extern programma te zoeken, kijken hoe het werkt, output opvragen en parsen, etc :P

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02

Robtimus

me Robtimus no like you

djexplo schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:01:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function get_size($path)
   {
       $size = 0;
           }
       }
       closedir($handle);
       return $size;
   }
}
Eh, tel je daar niet de filesize van een file 2x op bij je totaal?
$size += filesize($path . '/' . $file);
En daarna ook nog eens door $size += get_size($path . '/' . $file); aangezien die voor files ook de filesize returnen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

/downtime/ schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:44:
PHP zal vermoedelijk meer mogelijkheden hebben op het gebied van webscripting maar zelf zou ik voor een "native" Windows oplossing kiezen omdat ik dan zeker weet dat ik dezelfde scripts kan gebruiken op elke Windows server die ik ooit zal tegenkomen, en niet afhankelijk ben van software die er standaard niet op zal staan.
^^

Met is.
WMI en misschien nog een beetje SNMP.

Niet inschakelen van een derde scripttaal scheelt je weer een mogelijke vulnerability vector (ja, nu is die PHP versie nog wel goed, maar over een jaar? Beheer je die server dan nog wel bij die klant? En wat als je daar geen PHP op kan zetten?).

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 15-02-2006 22:08 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Overigens zijn er voor 'hoeveel diskapce gebruikt dat'-scriptjes gewoon kant en klare utilities van Microsoft - nog veel gemakkelijker :P

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Script-o-matic? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit gaat echt ongelovelijk off topic in dit forum (sorry :P), maar sowieso zou ik voor je backup logs te parsen LogParser gebruiken - met een SQL achtig taaltje kan je dan een en ander proberen te laten interpreten :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar heb ik zelfs m'n IIS logfiles mee naar een MSSQL database overgezet :P

Pagina: 1