Toon posts:

[RH9.0] Cache geeft schijfruimte niet vrij?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai een server met RH9.0 die dienst doet als ftp/http/mysql server op een intranet. Er zitten twee SCSI schijven in, in RAID0. Er zijn vijf partities, waaronder een / partitie van 10Gb.Gister viel me op de dat de root partitie nauwelijks schijfruimte had, maar ik kon met df niet localiseren waar precies die ruimte gebleven was. Uiteindelijk vond ik (met kfind :/ ) dat in /proc een aantal erg grote files stonden. Na rebooten was er bijna 50% vrij. Nu is mijn idee dat er hier iets mis gaat met het cachen van data en het weer vrij geven van het cache. Klopt dit en zo ja, is hier iets aan te doen?

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ten eerste is /proc een zogenaamd virtueel filesystem. Dwz alle files die erin staan, nemen geen daadwerkelijke ruimte in maar zijn "ingangen" naar informatie. Net zoals /dev.
Als je trouwens wilt weten hoeveel data er in welk dir staat moet je eens naar du kijken ("du -ksh /tmp bijv.)
Als je eerst eens "mount" intypt, dan zie je ook dat /proc waarschijnlijk een apart fs is, en dus niet bij / hoort.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je met cachen bedoelt of wat het probleem nu precies is. Bedoel je dat je na het verwijderen van de bestanden in /proc geen ruimte erbij krijgt? Of heb je ook nog andere files verwijderd?

[ Voor 12% gewijzigd door Straphka op 15-02-2006 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht eigenlijk ook dat /proc alleen maar links waren, maar er stonden toch files in van grote omvang. Met cachen bedoel ik dat het filesysteem onthoudt welke data als laatste gebruikt is waardoor het sneller toegang kan geven wanneer deze data opnieuw wordt opgevraagd.

Het probleem is, dat de schijf gister vol zit en dat na rebooten de schijf weer 50% vrije ruimte. Ik vraag me nu af waar die ruimte vandaan is gekomen, omdat dit probleem de volgende keer te voorkomen. En mijn eerste indruk was dus dat het probleem in /proc zat maar dat is dus mogelijk niet het geval.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

de grote tijdelijke bestanden staan meestal in /var/ /var/tmp bijvoorbeeld

>.< >.< >.< >.<

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kijk ook eens in /tmp, dewze dir wordt namelijk vaak leegegooid bij het booten, dus als daar veel data stond, is die nu weg.
/proc zijn een soort links, op dezelfde manier als /dev/hda1 een link is (het zijn dus een soort block devices).
Kijk eens voor de grap hoe groot /dev/kmem is terwijl deze ook geen ruimte inneemt op je hd.

Hoe dan ook, /proc heeft dus vrijwel zeker niets met je probleem te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had uiteraard wel even gechecked of in bepaalde directories (logfiles, /tmp) veel ruimte werd ingenomen, maar dit was niet zo. Het blijft voor mij dus een onduidelijk probleem.
Pagina: 1