Toon posts:

Laptop voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allen,

Op aanraden van Turkish na de CSL FAQ te hebben door gelezen waag ik nu een serieuze poging.

Informatie:
Voor mijn werk in de autosport ben ik in samenhang met enige tijddruk op zoek naar een nieuwe laptop. De laptop zal vooral goed moeten kunnen presteren op het gebied van fotobewerking en alles waar daarmee samenhangt, zoals het overzetten van de foto's, de snelheid die hierbij van toepassing is en dat er geen haperingen plaatsvinden op het moment van de foto's overzetten naar de laptop + tijdens het bewerken zelf.

De programma's die dagelijks gedraaid zullen worden zijn een FTP-programma, Adobe Photoshop, Microsoft Office. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een goede stabiele processor maar ik denk dat vooral de snelheid van de frontbus en het werkgeheugen van belang is. Het budget wat ik ter beschikking heb ligt tussen de €1000 en €1500.

Eigen idee waar ik mijn oog op heb laten vallen
De laptops waarop ik momenteel mijn oog op heb laten vallen zijn de nieuwe HP Pavilion series. De HP Pavilion dv5097 en HP Pavilion zd8410.

Er zijn echter nogal wat grote verschillen denk ik waardoor ik moeilijk mijn keuze kan maken. Ik denk dat een van deze twee laptops goed is voor mijn doeleinden maar als andere experts betere ingevingen hebben hoor ik het graag.

De verschillen en onderbouwing

Als bronnen heb ik gebruik gemaakt van de website van HP aangezien er op internet nog nauwelijks informatie te verkrijgen is gezien het feit dat deze reeks schijnbaar nog geen 2 weken uit is. Daarom hoop ik ook dat enkele experts op het gebied van beeldbewerking of laptops in het algemeen mij goed advies kunnen geven.

Het eerste verschil zit hem al in de processor. De 5097 is een AMD 64-bit Mobile en de 8410 een P4 met Hyper Threading. Welke van deze twee is bijvoorbeeld sneller. Van een P4 weten we inmiddels dat deze normaliter erg stabiel is, maar is de AMD 64-bit dat ook?

Dan een aantal andere belangrijke verschillen die voor mijn doeleinden denk ik van belang zijn; de bussnelheid en het type geheugen. De 5097 heeft een bussnelheid tot 1600Mhz en 1GB DDR 333-MHz, de 8410 een 800Mhz en 1GB DDR2 533 MHz.De harde schijven hebben respectievelijk 100GB en 80GB op een snelheid van 4200 toeren.

Dat zijn voornamelijk de verschillen, wat voor mij ook van belang is aangezien ik vaak onderweg ben en mijn werk per post moet terugsturen om alles leeg en schoon te houden is een goede DVD brander en een goed draadloos netwerk maar dat bezitten beide laptops.

Een ander hekelpuntje is overigens het gewicht. De 8410 is rond de 4.22kg en de 5097 2.98, een aanzienlijk en belangrijk verschil denk ik maar niet het meest belangrijke.

Specifieke vragen
Voor de doeleinden die ik voor ogen heb, veel fotobewerking waarbij snelheid van werken erg belangrijk is, vraag ik mijzelf dus een aantal dingen af;

- welke processor zou hiervoor het meest geschikt zijn?
- welk geheugen is beter van toepassing in samenwerking met de bussnelheid?
- welke laptop zou in zijn geheel het meest overeenkomen voor wat ik zoek?

Ik hoop dat ik alles nu wel in goede zin is neergezet en volgens de regels van CSL FAQ en dan ik op enkele belangrijke vragen mijn antwoorden kan krijgen, temeer omdat er nog heel erg weinig bekend is van deze laptops zelf.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Voor Photoshop zijn een aantal dingen van belang, redelijke cpu, veel geheugen en een snelle schijf. Dit omdat er een scratchbestand wordt opgebouwd die veel geheugen en pagefile (dit staat op de harde schijf) vreet.

De AMD64 mobile cpu is gebleken een snelle stabiele cpu te zijn, zoek maar eens naar vergelijkingen tussen deze en zijn intel concurrenten.

Ik vraag me eigenlijk alleen af waarom je jezelf vastpint op HP notebooks, er zijn zoveel fabrikanten met nog meer modellen en configuraties die meer dan de moeite waard zijn. Kijk maar eens naar het aantal ervaringentopics hier in CSL ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24
4200 RPM is toch te weinig, ik zou tog echt wel voor een 7200 RPM gaan met minstens 1 gigabyte geheugen en een cpu van minstens 2 ghz.

http://specs.tweak.to/16567

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kijk ook eens naar de nieuwe Intel Core Duo laptops. Van een dualcore processor heb je met fotobewerking veel voordeel. En zoals gezegd, een harddisk met 4200rpm is traag, neem op z'n minst een 5400rpm, hoewel een harddisk een van de onderdelen is die redelijk eenvoudig te vervangen zijn.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Als je je foto's wil bewerken op je laptop moet je ook zeker rekening houden met het scherm. Niet alle schermen zijn even kleurecht namelijk.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:14
MAc core duo is idd een goede aanrader. (ik heb zelf een Powerbook G4 i.c.m. een EOS 350d)
De presentaties zijn mooi en snel te maken. De programma's hebben geen camera-driver installatie nodig. Het scherm is mooi en de foto's zijn iig helemaal full screen te bekijken. (Zonder randjes en dergelijke)

Verder zou ik letten op:
-scherm: geen glanzende coating nemen, dan wordt het een spiegel. Qua kleuren kijken of hij 16,7 mlj kleuren heeft, sommige (Sony) schermen hebben er maar 16,2 en dat scheelt zichtbaar!

-snelheid processor. (64 bit maakt geen donder uit, er is geen normaal programma wat daar gebruik van maakt. Misschien wel video of 3d render programma's maar jij wil 2d, dus dat is niet op jouw van toepassing.

-snelheid hdd. (zoals gezegd is, neem een 7200 RPM!)
-grootte hdd (80Gb is echt het miminum, meer is uiteraard beter)
-werkduur accu. (kijk naar gebruikerservaringen, niet naar de fabrikantenspecs, daar klopt nooit wat van.) Mijn mac werkt iig 2,5 uur op volle kracht als je achter elkaar erachter zit. Op energiezuinige stand met af en toe wat rommelen doe je er zeker een uur of 4 a 5 mee.
-video-uitgangen - De Mac books pro hebben alle wenselijke uitgangen. Van DVI (met koppelstukje naar analoge video-uitgang), s-video en composiet. Niet alle laptops hebben die mogelijkheden. DVI geeft een duidelijk mooier beeld als je op een evt. Plasma/LCD scherm wil presenteren.

Hopelijk heb je er wat aan.

/edit: ow ja, de Mac book pro weegt ten eerste 3x niks en hij is superdun. Ik hoor andere mensen wel eens klagen over hun rug als ze hun 4 Kg zware laptop uren met zich mee slepen! (hint)

[ Voor 7% gewijzigd door eerdepeer op 15-02-2006 14:49 ]

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Eey, ga zelf ook een laptop kopen: de HP ZV6251+80 GB 7200 RPM, ook voor o.a. fotobewerking

Specs:
AMD Athlon 64 3200+ (2000 MhZ)
1024 MB DDR intern geheugen
ATi Radeon Xpress 200M 128 MB (wel een mindere videokaart heb ik gelezen, maar bij fotobewerking maakt dat weinig uit)
Hitachi Travelstar E7K100 80 GB 7200 RPM Harde schijf (erbij gekocht dus)
15,4-inch WXGA high-definition BrightView breedbeeldscherm

enz. de rest kan je ook wel lezen op HP.nl

maar als ik er geld voor had, zou ik de ZD8410 kopen, met een 7200RPM harde schijf erbij, dan heb je een mooie laptop voor videobewerking.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoals wel vaker, als je dan a.d.h.v. de bovenstaande tips weer opnieuw gaat kijken kom je veel nieuwe dingen tegen. Ik denk dat due dual core een hele goede tip is en dan zie ik weer de Aspire 5672 als een erg goede. Alleen heeft deze volgens mij een glare/glansend scherm...

Dual core processor, SATA 5400 toeren 80GB,...

Wat denkt men hiervan? Ik ben alleen nooit zo gecharmeerd van die slot in-dvd dingen....

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

alleen al het woordje autosport doet mij denken aan de acer ferrari en de asus lamborghini (http://nl.asus.com/news_show.aspx?id=2082).
Over de ferrari is een groot & uitgebreid topic geweest, de asus heb ik nog niet veel meer over gezien dan bovenstaand persbericht..

Verder is de Mac natuurlijk een leuk alternatief - maar heeft als nadeel dat je dan ook een mac moet willen.
Disks zou ik zeker rekening mee houden, maar liever een kleine snelle disk en een extern diskje voor de datahonger..

Ow, en slot-in is prima, het andere systeem is _nogal_ fragiel, maar ik heb het nooit stuk gekregen (heb nu een ultraportable zonder dvd/cd speler)

[ Voor 14% gewijzigd door pjottum op 16-02-2006 11:35 . Reden: slotin ]

ping 127.212.23.124

Verwijderd

eerdepeer schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:48:
MAc core duo is idd een goede aanrader. (ik heb zelf een Powerbook G4 i.c.m. een EOS 350d)
De presentaties zijn mooi en snel te maken. De programma's hebben geen camera-driver installatie nodig. Het scherm is mooi en de foto's zijn iig helemaal full screen te bekijken. (Zonder randjes en dergelijke)
De mac core duo is op dit moment voor fotoshop helemaal geen goede keuze, en valt bovendien buiten het budget van de TS.
Apple geeft zelf toe dat de core duo nog niet geschikt is voor professionele toepassingen als photoshop, omdat die via rosetta moeten draaien en niet native gecompileerd zijn voor de intel versie van MAC OS.
zolang je dus de in macos gebruikte applicaties gebruikt is ie razendsnel. photoshop zal echter nog geen significant voordeel opleveren totdat deze opnieuw uitgebracht wordt voor de intel versie van de mac.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:00
Core-Duo zal zeker helpen, maar het is ook weer niet (althans: nog niet) de heilige graal. Niet alle delen van photoshop maken er momenteel gebruik van. Sommige plugins bijvoorbeeld ook weer wel, sommige niet. Neatimage bijvoorbeeld wel.

Wat qua zeker wel helpt is:
1) geheugen, minimaal 1GB, als 't effe kan 2GB. (1GB kost pakweg 125euro dus ook nog eens goedkoop)
2) snelle 7200rpm disk, bijvoorbeeld de Hitachi 7k100

En een goed scherm. Ik merk op mijn laptop (Pentium-M735, 1.7GHz, 1.25GB RAM, 7k100) dat mijn scherm altijd te licht is, waardoor afdrukken vaak te donker uitvallen. Simpelweg de brightness terugdraaien werkt niet, en met Adobe Gamma kom ik ook niet veel verder. Dit is voor mij in inder geval echt iets waar ik op ga letten bij een volgende laptop.

Qua timing voor een laptop-aankoop zit je wat betreft duo-cores nogal nadelig. Ze zijn net uit, alleen de high-end modellen hebben het momenteel, dat betekend dus $$$. Over een half jaar ofzo zullen de duo-cores wat meer mainstream zijn, en zie je ze ook bij Medion e.d. opduiken waarschijnlijk.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Als je met RAW bestanden gaat werken in PS, dan absoluut een dual core nemen; PS is dan nml. dol op cpu power (RAW tools als ACR zijn volledig multithreaded). En natuurlijk veel ram. Het is altijd leuk een snelle disk te hebben maar de allersnelste is echt niet nodig zolang je genoeg ram hebt (geef het geld liever uit aan meer cpu snelheid en hoeveelheid ram, want wanneer de disk er met PS daadwerkelijk toe begint te doen is je systeem al te traag).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1