Simlock Vodafone Mobile Connect Card

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Vanwege een leuke actie krijg ik een gratis UMTS Mobile Connect Card van Vodafone voor in mijn laptop.

Ik heb net echter even contact gezocht met de verkoopafdeling van Vodafone omdat ik benieuwd was of het ding een simlock heeft, waarop ik een bevestigend antwoord kreeg. Vreemder vond ik het echter dat de verkoper mij wist te vertellen dat de simlock na een jaar niet verwijderd kan worden. Het verwijderen van de simlock zou in zijn geheel niet mogelijk zijn met deze kaart.

Voor zover ik weet heeft de OPTA bepaald dat de simlock na een jaar gratis verwijderd moet kunnen worden.

Nu vraag ik mij af

1) Is die Mobile Connect Card een mobiele telefoon? Want de OPTA heeft het duidelijk over de simlock op mobiele telefoons. Het kaartje zoekt wel contact met het GSM netwerk, maar aan de andere kant zitten er geen toetsen, luidspreker of microfoon op.

2) Moet Vodafone me na een jaar de mogelijkheid geven de simlock te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 10:25
Het apparaat heeft een zender, een simkaart en een imei nummer, dus het is een telefoon.

Daarbij, als een helpdesk/whatever ze zin "het kan niet, is onmogelijk" gebruikt, dan betekent het meestal "Het kan wel, maar wij laten het niet toe" of "Het kan wel maar het is teveel werk". Die kaartjes worden door een fabrikant gemaakt natuurlijk. Vodafone heeft niet zijn eigen fabriek voor die kaartjes. Die fabrikant levert ook kaartjes aan andere aanbieders en vast ook wel 'neutrale' kaartjes aan consumenten. Wat je dus het beste kan doen is zorgen dat je op een of andere manier de firmware van het neutrale kaartje te pakken krijgt en die over je vodafone kaartje flashen. Een andere optie is, omdat die kaartjes wereldwijd door meerdere telefoonaanbieders worden aangeboden, te zoeken naar simlock hack tools, dit is echter illegaal en daar kan je dus ook geen hulp mee krijgen via GoT. En vanwege het 'grijze' gedeelte waar die firmware updates waar ik het eerder over had in zitten kan je daar beter ook niet over doorvragen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45
Galaxis werkt bij vodafone , en bij de MCC kaart kan het gewoon weg simpel niet. Bij alle andere telefoons verwijderen wij de simlock als je het appartaat 1 jaar in je bezit heb. MCC kaart is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19
Ik kan je wel aan een simlock-vrije firmware voor zo'n kaartje helpen. Maar of je ze üperhaubt gaat kunnen flashen en of het dan gaat werken op jouw netwerk, dat kan ik je niet zeggen.
Hier op't werk (Proximus) worden ze vaak gebruikt (maar er zijn meer klachten van dan iets anders :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Niet online
Ik hoef de simlock er niet per se af te hebben, en ik hoef ook zeker geen firmware, hacks, enzovoorts.

Ik vroeg me alleen af of de werkwijze wel klopt, omdat de OPTA dus bepaald heeft dat een simlock na een jaar verwijderd moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 14:47
real-doc schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:43:
Ik hoef de simlock er niet per se af te hebben, en ik hoef ook zeker geen firmware, hacks, enzovoorts.

Ik vroeg me alleen af of de werkwijze wel klopt, omdat de OPTA dus bepaald heeft dat een simlock na een jaar verwijderd moet kunnen worden.
een UMTS kaart is volgens mij een modem..geen gsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19
Galaxis schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:34:
Galaxis werkt bij vodafone , en bij de MCC kaart kan het gewoon weg simpel niet. Bij alle andere telefoons verwijderen wij de simlock als je het appartaat 1 jaar in je bezit heb. MCC kaart is een heel ander verhaal.
Jullie kunnen het misschien niet, maar het zou me zwaar verwonderen dat het er echt niet afkan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 10:27

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Fire69 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:52:
[...]

Jullie kunnen het misschien niet, maar het zou me zwaar verwonderen dat het er echt niet afkan!
Dat is het!

Die lock kan erop, dus kan er ook af. Dat het niet makkelijk is, dat kan heel goed kloppen. Je zal namelijk echt in de firmware moeten gaan spitten. En dat is dan ook de reden dan Vodafone het niet wil/zegt dat het niet kan.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Aangezien het een modem is heeft vodafone niet de verplichting om de simlock te verwijderen. het is een custom made kaart voor vodafone. Volgens mij is het trouwens een Option kaart

[ Voor 3% gewijzigd door m3gA op 15-02-2006 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Niet online
m3gA schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:04:
Aangezien het een modem is heeft vodafone niet de verplichting om de simlock te verwijderen. het is een custom made kaart voor vodafone. Volgens mij is het trouwens een Option kaart
Het doel van de OPTA met de regel over het verwijderen van de simlock was volgens mij dat je niet verplicht werd altijd bij dezelfde provider te blijven en nadat de provider genoeg aan je verdiend had met het abonnement (of tenminste de subsidie terugverdiend), je over kon stappen naar een andere. Daar heeft de branding van het toestel verder niets mee te maken. Een Vodafone-branded toestel kan je na een jaar ook gewoon unlocken.

Wat Vodafone hier feitelijk doet is precies datgene wat de OPTA met deze regel wil voorkomen.

En zoals anderen al zeggen, volgens mij is het best mogelijk voor Vodafone om die lock te verwijderen, maar is om dit niet te doen gewoon een erg makkelijke manier van klantenbinding. Dat vindt de OPTA waarschijnlijk geen goed idee.

Edit: Ik heb net nog even gezocht, en ik heb bij een Oostenrijkse provider een unlock procedure gevonden. Gewoon helemaal legaal, en je moet de unlock code dus eerst kopen bij die provider. Vervolgens kan je die in een tool invullen en wordt de simlock verwijderd. Als One het kan, waarom Vodafone dan niet? Op zich valt er nu niet veel aan te doen, alleen een jaartje afwachten, hopen dat het dan wel kan, of anders een klacht indienen bij de geschillencommissie telecom.

[ Voor 26% gewijzigd door real-doc op 15-02-2006 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
real-doc schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:39:
[...]

Het doel van de OPTA met de regel over het verwijderen van de simlock was volgens mij dat je niet verplicht werd altijd bij dezelfde provider te blijven en nadat de provider genoeg aan je verdiend had met het abonnement (of tenminste de subsidie terugverdiend), je over kon stappen naar een andere. Daar heeft de branding van het toestel verder niets mee te maken. Een Vodafone-branded toestel kan je na een jaar ook gewoon unlocken.

Wat Vodafone hier feitelijk doet is precies datgene wat de OPTA met deze regel wil voorkomen.

En zoals anderen al zeggen, volgens mij is het best mogelijk voor Vodafone om die lock te verwijderen, maar is om dit niet te doen gewoon een erg makkelijke manier van klantenbinding. Dat vindt de OPTA waarschijnlijk geen goed idee.

Edit: Ik heb net nog even gezocht, en ik heb bij een Oostenrijkse provider een unlock procedure gevonden. Gewoon helemaal legaal, en je moet de unlock code dus eerst kopen bij die provider. Vervolgens kan je die in een tool invullen en wordt de simlock verwijderd. Als One het kan, waarom Vodafone dan niet? Op zich valt er nu niet veel aan te doen, alleen een jaartje afwachten, hopen dat het dan wel kan, of anders een klacht indienen bij de geschillencommissie telecom.
zoals je leest is het een modem Zover ik weet is vodafone alleen verplicht een unlock code te verstrekken voor een telefoon. Zoals je al eerder zelf aangaf.

Anoniem: 143786

Hallo,

Laat ik jullie even helpen, want er wordt heel wat larie verkocht hier: een Mobile Connect Card kan op precies dezelfde manier unlocked worden als een toestel en, voor zover ik weet, zijn een toestel en een datakaart gelijk wat de Opta-regelgeving betreft (beide hebben een IMEI en zijn een terminal op een mobiel netwerk).
Je kunt de unlockcode gewoon aanvragen bij Vodafone, binnen 1 jaar betaal je ervoor, na 1 jaar krijg je de unlockcode + unlocktooltje gratis.

@Galaxis: ik weet niet precies waar bij Vodafone jij werkt, maar er klopt dus geen snars van. MCC-kaarten kunnen gewoon unlocked worden.

@Giox: het heeft niks met spitten in de firmware te maken, als je een kaart met nieuwe firmware flasht dan is ie nog steeds even goed (un)locked zoals ie van tevoren was. En voor Windows is het een modemdevice maar op het mobiele netwerk is het gewoon een terminal net als een mobiele telefoon.

Grtx, T

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 143786 op 16-02-2006 21:19 ]

Pagina: 1