Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 10:50:
Prima

Wat ik dus mis in I&T zijn de discussies over GSM-abonnementen, downgrade-constructies, beltegoed cashen (over dat laatste liep wel een discussie); 95% van de topics gaat over mobiele telefoons; d.w.z. de hardware.
Ik heb eens een topic geopend over de gewijzigde tarieven van KPN (klantenservice niet meer gratis, sms-en naar buitenland niet meer in de bundel). Dit topic werd gesloten. Een topic waarin ik liet zien dat je icm een Flex Allround gratis aan foons kon komen, ging dicht. Een topic over een gratis abonnement (zie TS), ging dicht. Allemaal met de reden: geen discussie mogelijk.
Tsja, het is maar wat je ziet als discussie. Ik vind het een grote nieuwswaarde hebben, wat ook belangrijk is voor een forum. Goed, zie maar wat jullie er mee doen

Discussie is bijna altijd wel mogelijk

De reden dat dit soort topics dicht gaat, is niet dat de discussie op zich niet toegestaan is, maar dat de achterliggende discussie op de voorgrond raakt. Een topicstart waarin het gaat over een tariefsverhoging van 1 cent bij een mobiel abonnement gaat vanaf reply #1 over de mogelijkheden om het abonnement op te zeggen. Uiteraard is dat legaal, maar het heeft weinig te maken met mobiele telefonie.
Mobiele abonnementen horen wel in I&T, maar daarbij denk ik (...) aan tariefstructuren en diensten. Niet aan de rechten om er zo gunstig mogelijk vanaf te geraken.
Ik wil dat vergelijken met de discussies over garantieafhandeling bij hardware. Die staan ook los van de producten/diensten. Er komt best wel eens iets voorbij over RMA procedures van users in hardwarefora, maar algemene zaken die meer te maken hebben met rechten en plichten staan in Stuffis Generalis.
Ook bij Telecomvergelijker zijn topics over bepaalde trucjes (zoals beltegoedcashen) niet meer gewenst. Zaken als voorspeltopics welke provider als eerste weer iets aan z'n voorwaarden wijzigt zodat men elkaar massaal kan oproepen om daar een of meerdere abonnementen aan te sluiten worden ook geweerd.
Nu heb ik het voornamelijk over topics die gaan over het beëindigen van een contract op basis van wijzigingen in de algemene voorwaarden. Persoonlijk vind ik dat soort topics op het randje, omdat de nieuwe algemene voorwaarden bijna niemand iets kunnen schelen. Het gaat erom dat men elders weer (bijna) gratis een nieuwe telefoon kan scoren.
Deze discussie staat los van het feit dat topics met aanbiedingen van specifieke (online) winkels sowieso niet thuishoren in I&T omdat er echt honderden winkeltjes zijn die allemaal aanbiedingen hebben, de ene nog beter dan de andere...