Toon posts:

[Oracle 8i] Sortering op sommige Windows clients anders *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar probleempje....

Windows sorteert standaard op de volgende manier:
- rare tekens (*,#,etc)
- getallen (01, 11, 12)
- alfabet (a, ab, bc)

Ik heb nu een aantal PC's die eerst sorteren op alfabet en dus de 'rare tekens' en de getallen negeert die in een lijst staan.....(bv bij bestanden)
Het gaat hier om een database applicatie die lijstjes genereert. Normaliter zal de lijstinhoud gesorteerd worden zoals hierboven omschreven. Dit was tot voroge week gewoon goed, maar ineens is dit gewijzigd op meerdere PC's in het netwerk.

Iemand een idee? (De sortering in Windows Explorer gaat overigens wel goed) 8)7

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Zou je iets duidelijker kunnen zijn in je probleemomschrijving? Je geeft namelijk aan dat een database applicatie die lijstjes genereert dus verkeert sorteert. Om welke applicatie hebben we het, wat heb je zelf al gedaan en waar heb je gezocht? En wat is er gebeurd of wat heb je gedaan wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijker, okee.

Het gaat om een PC van een gebruiker van het netwerk....(meerdere gebruikers zelfs op verschillende pc's) Ze hebben naar eigen zeggen niets veranderd, maar opeens worden de lijsten die opgeslagen zijn in een Oracle 8i database anders gesorteerd. Als ik als administrator op de server (Engels uiteraard) inlog dan gaat alles goed, maar als de gebruikers via WIndows XP (Ned) inloggen in de applicatie dan gaat het niet goed. Waarschijnlijk heeft het dus iets met de landinstellingen te maken, maar ik kan echt helemaal niets vinden van sorteerinstellingen e.d.

Ik hoop dat dit duidelijker is......

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:03:
Duidelijker, okee.

Het gaat om een PC van een gebruiker van het netwerk....(meerdere gebruikers zelfs op verschillende pc's) Ze hebben naar eigen zeggen niets veranderd, maar opeens worden de lijsten die opgeslagen zijn in een Oracle 8i database anders gesorteerd. Als ik als administrator op de server (Engels uiteraard) inlog dan gaat alles goed, maar als de gebruikers via WIndows XP (Ned) inloggen in de applicatie dan gaat het niet goed. Waarschijnlijk heeft het dus iets met de landinstellingen te maken, maar ik kan echt helemaal niets vinden van sorteerinstellingen e.d.

Ik hoop dat dit duidelijker is......
Verklaar "opeens" dit soort zaken gebeuren niet opeens. Er zijn een aantal oracle client instellingen die dit kunnen veroorzaken. (o.a. NLS_SORT & NLS_LANG)

Dus of er is iets gewijzigd aan de instellingen op de clients en/of op de server.
Opeens bestaat niet in dit soort gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
...lijkt me ook niet....

Databasetechnisch is er in ieder geval niets gewijzigd, en volgens de gebruikers van de werkstations hebben zij ook niet gewijzigd. Ik snap ook wel dat het niet zonder reden kan wijzigen....

Zoals gezegd heb ik als administrator het probleem niet, dus het is werkstationafhankelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:18:
...lijkt me ook niet....

Databasetechnisch is er in ieder geval niets gewijzigd, en volgens de gebruikers van de werkstations hebben zij ook niet gewijzigd. Ik snap ook wel dat het niet zonder reden kan wijzigen....

Zoals gezegd heb ik als administrator het probleem niet, dus het is werkstationafhankelijk.
Is er een applicatie update (welke applicatie dan ook) geweest?
Zoals gezegd er zijn wat instellingen mogelijk, maar ik ga hier
geen HINTS geven en een eventuele software leverancier in de voeten lopen.

Als je als Administratore inlogt op een gewoon werkstation (dus niet de server), wat is
dan de situatie?

Vergelijk de volgende registry keys eens op server en werkstations (lees alleen VERGELIJKEN niet zomaar aanpassen zonder overleg met eventuele software leveranciers):

code:
1
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE\home0\NLS_SORT

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het gaat dus om Oracle en niet Windows zelfs, dus WOS --> SA en ik pas de titel een beetje aan zdd Oracle er in voor komt. Verder heb ik geen verstand van Oracle 8 dus houd ik m'n mond :)

als de titel beter / anders moet, laat het even weten via Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Het moeten inderdaad de Oracle client instellingen zijn.
Vergelijk de NLS parameters eens.
Zet eventueel in de sessie de nls_sort.

Verwijderd

Topicstarter
Beide werkstations en ook de server (waar het wel goed op gaat) beschikken niet over deze registry key.......(HKLM\Software\Oracle\Home0\NLS_SORT)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:39:
Beide werkstations en ook de server (waar het wel goed op gaat) beschikken niet over deze registry key.......(HKLM\Software\Oracle\Home0\NLS_SORT)
Ook niet als environment variabelen??
- Eventueel gezet in een .cmd/.bat om de applicatie te starten
- of per user
- of windows algemeen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 13:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nope....ook niet....alleen %NLS_LANG%
Pagina: 1