Toon posts:

Vergelijking EOS 350D <> Dynax 7D

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op dit moment een beetje voor een dilemma. Heb gespaard voor een DSLR en had de hele tijd de 350D op het oog. Nu heb ik laatst de review van Femme gelezen over de D7D en aangezien deze nu ongeveer gelijk geprijst is met de 350D begin ik toch te twijfelen (ik heb nu een Canon Powershot overigens). Want als ik dan weer naar deze foto's kijk, gemaakt met de 350D, brengt mij dat heel erg aan het twijfelen (dit is denk ik de mooiste serie die ik ooit heb gezien, natuurlijk wel met super dure goeie L-lenzen gemaakt)..

Ik neig een beetje richting D7D maar omdat KM nu is overgenomen door Sony vraag ik me af of deze cam nog toekomst heb (ik kan in de toekomst niet upgraden, bij Canon kan dat wel).

D7D + 17-35 f2.8-4 (vele malen beter dan de 18-55 kitlens van canon) €799
EOS 350D + 18-55 f3.5-5.6 €789

Voordelen D7D:
Enorm LCD scherm (veel groter dan 350D)
Grotere zoeker dan 350D
Body ligt beter in de hand (350D is zonder grip niet bruikbaar voor mij)
Antishake in de body!
Bediening is zalig (heb dit uitgeprobeerd in de winkel), je kunt overal zo bij.
Voorkant body is van een metaal

Nadelen:
cam heeft geen duidelijke toekomst?
focus zit er vaker naast dan de 350D, wie weet hier het fijne van?
geen professioneel L-glas beschikbaar

Voordelen 350D:
Upgraden mogelijk (heb ik voorlopig geen geld voor maar het idee)
Veel meer glas (ook L) en accessoires beschikbaar (niet dat ik me blindstaar op L-glas, dat kan ik toch niet betalen maar in de toekomst misschien wel)
Veel meer 2ehands markt

Nadelen:
Voor optische stabilisatie moet je voor elke lens een peperdure IS variant kopen (waar ik eigenlijk niet het geld voor heb, en AS op de 7D lijkt me IDEAAL)
Body is klein (ik wil er per se een grip op)
Kitlens is niet je-van-het voor dezelfde prijs als de D7D + 17-35 heb je niet direct een betere lens in dat bereik
Redelijk kleine zoeker
Body is van plastic
8mpix geeft meer ruis op zelfde sensoroppervlak?? Grotere foto's op kaartje, voor mijn doeleinde (web) is 6 mpix genoeg anders heb ik alleen maar huge foto's op het kaartje...

Hopelijk kunnen jullie je vakkundige mening geven en is dat voor mij doorslaggevend. Thx!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 10:18 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:15:
Want als ik dan weer naar deze foto's kijk, gemaakt met de 350D, brengt mij dat heel erg aan het twijfelen (dit is denk ik de mooiste serie die ik ooit heb gezien, natuurlijk wel met super dure goeie L-lenzen gemaakt)..
Staar je niet blind op dat soort voorbeelden. Precies dezelfde foto's hadden op hetzelfde kwaliteitsniveau gemaakt kunnen zijn met een 7D, een 5D, een 1DsMKII of een analoge SLR.

Verder succes met je keuze; ik denk dat je, als je voor 1 van deze twee cams gaat, al geen slechte keuze meer kunt maken. Zelf zou ik het neer laten komen op ergonomie en de waarde die je hecht aan beeldstabilisatie in de body (7D).

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33

Garyu

WW

Ik zou voor de 7D gaan op basis van de argumenten die je zelf aangeeft. Ook KM maakt kwaliteitsglas, kijk daar niet overheen. Niet zoveel misschien als Canon, maar genoeg voor de gemiddelde tweakert :). In de 7D zit gewoon zoveel meer bedieningsgemak...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
Mooie prijs voor een camera van een klasse hoger dan de 350D...

Staat nog niet in de pricewatch? Waar heb je 'm gezien?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Bij Kamera-Express; http://www.kamera-express.nl
Alleen de body kost €599

Kan iemand me meer vertellen over de focusproblemen die er met de 7D zouden zijn?
En hoe kan ik zien of de camera een 'nieuwe' serie betreft (er is naar mijn weten een 'oude serie' geweest die last had van scheefzittende sensors en soms af problemen.. dat wil ik natuurlijk niet hebben)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 13:57 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik zie de KM7D alleen voor 899 met deze lens. Dus dat is een flinke 133 euro meer dan de 350D met Kitlens @ 766.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Probeer beide camera's uit, en verkijk je niet op de lenzen. Btw, de 7d heeft een ganz geile zoeker, die de 350D zeker niet heeft...

|>

Verwijderd

Topicstarter
Stinger666 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:04:
Ik zie de KM7D alleen voor 899 met deze lens. Dus dat is een flinke 133 euro meer dan de 350D met Kitlens @ 766.
Ik zie hem wel voor 799, zoals gezegd: http://www.kamera-express...=showproduct&product=1120

@ Simon: ja ik heb ze beide geprobeerd en vond de 7D ook veel lekkerder qua bediening. Maar het gaat ook om de fotokwaliteit die de cam's leveren. 8 mpx vind ik geen voordeel tov 6, het kost alleen meer ruimte op je CF en de kwaliteitswinst (als die er al is) is minimaal...

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom overweeg je geen Nikon d50?? (ik heb zelf een Canon 350!!) Die is nog aardig wat goedkoper.

Voor de vraag of de minolta toekomst heeft zou ik me eerst eens afvragen of je van plan bent om veel lenzen te gaan kopen. Blijf je bij de kitlens + een tele dan is dat minder belangrijk ga je 10 lenzen + flitser kopen dan wordt de toekomst veel belangrijker..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 14:10:
[...]

Ik zie hem wel voor 799, zoals gezegd: http://www.kamera-express...=showproduct&product=1120

@ Simon: ja ik heb ze beide geprobeerd en vond de 7D ook veel lekkerder qua bediening. Maar het gaat ook om de fotokwaliteit die de cam's leveren. 8 mpx vind ik geen voordeel tov 6, het kost alleen meer ruimte op je CF en de kwaliteitswinst (als die er al is) is minimaal...
dan zou ik écht die 7D overwegen. Ik vind die zoeker echt top, maar goed. Je moet zelf de keuze maken. Helemaal met grip is die 7D écht top. Alleen sony hé :'(

|>

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:48:
Bij Kamera-Express; http://www.kamera-express.nl
Alleen de body kost €599

Kan iemand me meer vertellen over de focusproblemen die er met de 7D zouden zijn?
En hoe kan ik zien of de camera een 'nieuwe' serie betreft (er is naar mijn weten een 'oude serie' geweest die last had van scheefzittende sensors en soms af problemen.. dat wil ik natuurlijk niet hebben)
Ik weet niet hoe oud die review was die je gelezen hebt, maar er is al een hele tijd nieuwe (1.10) firmware uit met heel veel fixes en snelheidverbeteringen.
Ik heb een 7D en nergens last van, heb zelden mislukte focus, en dan nog alleen met mijn 20 jaar oude 70-210/4 objectief. Met de 17-35 en 50/1.7 eigenlijk nooit.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Ik heb zelf een 350D en had hiervoor ook een Canon Powershot (heb ik nog steeds trouwens).
Ik ben nadat de 350D in de winkel had vergeleken met de Nikon D70s ook gaan twijfelen omdat de D70s wel een stukje beter in de hand ligt (ik heb vrij grote handen). Uiteindelijk toch voor de Canon gekozen en totaal geen problemen met vasthouden zonder de grip. Zeker niet als je het vergelijkt met je Powershot...
Ik kan me voorstellen dat als het je werk is en de hele dag met de camera in de aanslag loopt het mogelijk een punt kan zijn, maar voor gewoon een dagje foto's schieten is het voor mij geen probleem.

De foto's van Canon camera's hebben over het algemeen iets meer verzadigde kleuren, ik vind dit persoonlijk wat mooier. Natuurlijk is dat makkelijk bij te werken in bijv. photoshop, maar om dat voor iedere foto te moeten doen is ook niet echt praktisch. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe Canon en Nikon zich in dit opzicht verhouden tot KM.

De beschikbaarheid van lenzen (en toebehoren) nu en in de toekomst vind ik wel belangrijk. Dat zou voor mij wel een belangrijke factor zijn bij de keuze.

p.s. deze foto is (ook in Kenia) gemaakt met de 350D in combinatie met de Sigma 70-300 (€ 219). Dus ook met veel betaalbaardere lenzen zijn leuke foto's (al zeg ik het zelf :)) te maken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit niet mogelijk is met de KM :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/sdehaas/dpz/Kenia1.jpg

• David
  • Laatst online: 31-01 22:41
Beetje flauw om te zeggen dat Minolta geen L-glas heeft. Minolta heeft wel degelijk een serie met professionele lenzen die echt niet onderdoen voor veel L-lenzen.

Neem de D7D. Ergonomie is niet in cijfertjes uit te drukken, en op dat gebied blaast de D7D de 350D weg!

Dato DUO synth voor twee

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 15:00
Beetje oneerlijke vergelijking deze twee camera's....

Kort maar krachtig:
Qua body zonder twijfel de 7D
Qua accessoires, zekerheid qua lenzen, toekomst etc. een Canon.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielsracing op 15-02-2006 18:28 ]

Verwijderd

David schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:16:
Beetje flauw om te zeggen dat Minolta geen L-glas heeft. Minolta heeft wel degelijk een serie met professionele lenzen die echt niet onderdoen voor veel L-lenzen.

Neem de D7D. Ergonomie is niet in cijfertjes uit te drukken, en op dat gebied blaast de D7D de 350D weg!
Idd, en niet echt reeel, een semi pro / consumeneten body met pro lenzen ? Het kan natuurlijk wel, maar een gulden middenweg is vaak beter.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:13

reiker

dan jij!

Waarom geen 'consumentenbody' met 'pro-lenzen'? Hedendaags zijn vaak de lenzen de beperking; veelal wordt de opmerking gemaakt dat je beter in goede objectieven kunt investeren dan in een body met veel toeters en bellen. Glas blijft goed, camera-body's worden na zo'n anderhalf jaar vervangen...

On a sidenote: volgens mij heet de 'pro-serie' lenzen van Minolta de G-serie, en schelen ze niet veel in prijs met vergelijkbare L-lenzen. Alleen is het assortiment wat kleiner; je zult dus bijvoorbeeld geen 17-40 f/4G tegenkomen voor 700 euro, maar een 70-200 f/2.8 G voor onder de 2000 is er dan weer wel. Met AS in de body heb je dan een combinatie die technisch gelijkwaardig is aan de 70-200 f/2.8L van Canon. Let wel, van de optische kwaliteit heb ik geen weet :) Maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

[ Voor 4% gewijzigd door reiker op 15-02-2006 19:55 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• Jiriki
Optisch is de G serie van Minolta iets beter dan de L serie van Canon, maar helaas ook iets duurder. Tegen de tijd dat je dat soort lenzen kunt betalen maken die honderd euro ook niet meer uit...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• simon
Jiriki schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 20:23:
Optisch is de G serie van Minolta iets beter dan de L serie van Canon, maar helaas ook iets duurder. Tegen de tijd dat je dat soort lenzen kunt betalen maken die honderd euro ook niet meer uit...
Je vergelijkt lenzen onderling, niet series hoor.

|>

Verwijderd

Even voor de volledigheid. KM heeft een 17-35/3.5 G van rond de 1600 euro (vegelijkbaar met de 16-35/2.8 L van Canon).

• Jiriki
@Simon: nee, inderdaad. Mijn mening is gebaseerd op de twee meest populaire lenzen in de ze klassen, de 70-200/2.8 en de 300/2.8. Bij de meeste andere lenzen waar Minolta een versie van heeft (ze hebben inderdaad een kleiner assortiment) is het stuivertje wisselen tussen Minolta, Canon en Nikon.

Als Minolta geen vergelijkbare lens heeft, is het meestal stuivertje wisselen tussen Nikon en Canon :) Blijkbaar ligt het allemaal heel dicht bij elkaar...

Verwijderd

Topicstarter
Waarom neem ik geen Nikon D50? Simpel omdat deze voor mij geen enkel voordeel biedt tov de 350D of de 7D. Welke voor- en nadelen deze camera's voor mij hebben, heb ik in de startpost al gezet. Het gaat mij er niet om om voor zo weinig mogelijk een camera te kopen.

Ik begin toch langzamerhand erg naar de 7D te neigen. In de toekomst wil ik overstappen naar de EOS 1Dmk II n met een aantal L-lenzen, maar dat is waarschijnlijk pas over 5 jaar. Dus heb ik besloten dat ik dan wel kijk wat er op de markt is. Mijn probleem was niet alleen dat er voor Canon meer glas is, maar vooral hoe kom je er vanaf als je het wilt verkopen. Voor 2e hands minolta lenzen is veel minder animo..

De 350D was alleen maar een voordeel geweest omdat ik al een paar FD lenzen heb van Canon en die zou ik eventueel kunnen gebruiken met converter. Omdat dit echter toch MF lenzen zijn (niet dat dat zo erg is) is ditn iet een heel groot voordeel. Het betreft de FD 24 f2.0, 50 f1.4, 135 f2.0 en 300 f4.0. Deze kan ik echter prima gebruiken op mijn analoge body (Canon A1) dus het is niet zo erg als ze niet op mijn digibody passen.

De lenzen die ik wil kopen bij de 7D zijn allemaal lenzen die ook met Canon mount te krijgen zijn volgens mij. Dus qua lenzen maakt het niet uit welke body ik kies, maar de 7D heeft wel als voordeel dat je bij elke lens 'gratis' IS hebt, wat dus ook op een 100 euro lensje mogelijk is, en bij Canon wordt dat een peperdure onderneming.

De volgende lenzen gaan het worden:
Sigma 10-20 f4.0-5.6 DC
KM (Tamron) 17-35 f2.8-4.0
KM 50 f1.7
Tamron 28-75 f2.8
Sigma 70-200 f2.8
Sigma 105 macro OF Tamron 90 macro (ben ik nog niet uit)
Sigma 50-500 of 170-500 (degene met de snelste autofocus)
Sigma 1.4x converter

Aangezien deze allen met zowel Canon als KM mount te krijgen zijn maak ik me hier niet zo druk om. Zou ik een canon kopen dan werd de 28-75 een 28-135 IS maar qua optische kwaliteit ontloopt dat elkaar niet veel...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 11:50 ]

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Als je al weet dat je toch overstapt naar een Canon binnen een aantal jaar dan lijkt het me net zo makkelijk om gewoon meteen een canon te kopen. Misschien dat als je iets meer geld uitgeeft je de 20d kan kopen. Die was laatst bij de mediamarkt in de aanbieding en er zat nog cashback op. Denk dat je dan ook een ideale camera hebt met een wat grotere grip dan de 350d.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad heb ik de 20D overwogen. Maar deze biedt voor mij niet genoeg voordelen tov de 350D (behalve de maat van de body). Bovendien is hij een stuk duurder. Het is ook echt niet zo dat ik alle bovenstaande lenzen in 1 keer koop, dit gaat natuurlijk TZT gebeuren. Ik wil echter met de beginaanschaf onder de 1000 euro blijven, en ik moet natuurlijk ook nog een tas en een flink CF kaartje kopen. Dat worden de Lowepro REZO 190 AW en 2GB Sandisk ultra II
Verder wil ik tzt ook nog de grip kopen, maar omdat de 7D al redelijk groot is is dit in het begin nog niet per se nodig...

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 11:47:
Ik begin toch langzamerhand erg naar de 7D te neigen. In de toekomst wil ik overstappen naar de EOS 1Dmk II n met een aantal L-lenzen, maar dat is waarschijnlijk pas over 5 jaar. Dus heb ik besloten dat ik dan wel kijk wat er op de markt is. Mijn probleem was niet alleen dat er voor Canon meer glas is, maar vooral hoe kom je er vanaf als je het wilt verkopen. Voor 2e hands minolta lenzen is veel minder animo..
Als je over 5 jaar toch naar canon wilt gaan, dan zou ik dat nu ook doen. Alleen al omdat je dan je lenzen zal kunnen blijven gebruiken EN je went aan een canon interface!

Zelf heb ik een D70 en als ik de dynax5d van het werk in mijn handen geduwd krijg, dan moet ik echt toch even zoeken naar waar alles zit....

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je geeft aan dat je over 5 jaar waarschijnlijk naar Canon wilt overstappen, maar je hebt dan al een behoorlijk kapitaal aan glas uitgegeven als ik je wishlist zo zie. Als je nu al voor Canon kiest kun je die lenzen blijven gebruiken, anders moet je die lenzen verkopen en voor Canon-mount opnieuw kopen. Lijkt mij niet heel handig eerlijk gezegd. Qua camera maakt het natuurlijk niet heel veel uit, ze maken beide goede plaatjes.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Onlangs stond ik zelf voor de keuze tussen een 350D een 20D en een D7D. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 20D.

Mijn bevindingen:

- zoeker van 20D is beduidend beter dan die van de 350D
- zoeker van D7D is beduidend beter dan die van de 20D
- interface (ergonomie) van 20D bevalt mij het best. (Had vroeger de 30D, dus gewenning)
- 20D is makkelijker in te stellen dan 350D
- D7D heeft hoge 'learning curve' maar als je het eenmaal weet, dan werkt het impulsief
- D7D heeft mooiste scherm
- D7D heeft AS, maar nadelig is dat je dit niet ziet door de zoeker, zoals bij IS-lenzen.
- 20D heeft laagste ruis niveau, bij goede detaillering.
- 20D heeft snelste AF
- 20D is helemaal van een magnesium legering, beter gebouwd dan 350D en D7D
- D7D is het zwaarst, en dat voel je.
- 350D ligt slecht in de hand, zonder grip moet ik uitkijken dattie niet uit mijn vingers glipt.
- 350D heeft slechte ergonomie.
- Bij gebruik van zware L of Tele lenzen, ontbreekt balans bij 350D
- Beeldkwaliteit van 350D en 20D zijn nagenoeg gelijk bij alle isos
- Beeldkwaliteit van alledrie zijn nagenoeg gelijk tot iso 400. Daarna is Canon beter.

Ik baal dat Canon gewoon duur is ten opzichte van KonicaMinolta. En de D7D is absoluut beter dan de 350D, maar uiteindelijk heb ik voor de 20D gekozen vanwege de onzekerheid van KonicaMinolta. Ik ben toch van plan om aardig wat geld in lenzen en accessoires te steken, en helaas weet ik niet of dat bij KM wel zo verstandig is.

Succes met je keuze!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de zeer uitgebreide vergelijking. De 20D is idd in een aantal opzichten beter, maar valt voor mij toch af gezien de prijs. Ik wil aan de beginset niet meer dan 1000 euro uitgeven (cam+lens+tas+cf) en bij de 20D is dat niet mogelijk. Ik wil geen tweede hands kopen als het niet nodig is. Ik heb gewoon dit budget gesteld en wil daar onder blijven. Anders kan ik ook wel weer iets meer uitgeven en een nikon D200 of Canon 5D kopen, maar uiteindelijk schiet ik daar niets mee op, dan blijf ik maar sparen.

Eigenlijk had ik zoals gezegd voor het starten van het topic al sterke neiging richting de D7D, maar het enige probleem is overstap van (en straks weer) naar Canon. Daar ik nu een aardig kapitaal in lenzen steek is het natuurlijk fijn als ik die staks op mijn 1D (of wat er over 5 jaar te koop is) kan gebruiken, maar niet per sé nodig. Als ik straks eenmaal afgestudeerd ben zal ik een nieuwe Canon body + lenzen kunnen betalen, en het maakt mij dan niet eens zoveel uit dat de KM-lenzen daar niet op passen. Bovendien 'wen' ik erg snel aan apparatuur, dus dat is ook niet mijn probleem (tenminste, dat denk ik). De MF lenzen die ik nu heb zijn ook niet heel erg belangrijk voor mijn overweging, omdat dit het gebruiksgemak nogal belemmert..

Het is meer zo dat ik de D7D een veel lekkerdere camera vind in meerdere opzichten (scherm, zoeker, instellingen in zoeker zichtbaar, AF in de body, etc), maar dat ik de 350D als alternatief zie omdat ik al Canon gebruik en straks weer ga doen waarschijnlijk (of Sony moet iets geniaals gaan doen, bijvoorbeeld een DSLR met Carl Zeiss mount uitbrengen :D). De 350D heeft zegmaar erg weinig voordelen voor mij, en is eigenlijk een instapmodel net als de Nikon D50. Eigenlijk wil ik dit mijden, maar omdat dit dezelfde prijsklasse is (niet dezelfde kwaliteitsklasse) had ik dit als vergelijking. Natuurlijk kun je beter de Canon 20D met de Dynax 7D vergelijken, maar deze ligt weer een stuk hoger qua prijs...

• simon
Kwintesens;
- 350D ligt slecht in de hand, zonder grip moet ik uitkijken dattie niet uit mijn vingers glipt.
- 350D heeft slechte ergonomie.
is wel erg persoonlijk.
- Bij gebruik van zware L of Tele lenzen, ontbreekt balans bij 350D
heb ik geprobeerd, valt enorm mee. Helemaal met grip.

[ Voor 28% gewijzigd door simon op 16-02-2006 12:45 ]

|>

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 11:53:
Inderdaad heb ik de 20D overwogen. Maar deze biedt voor mij niet genoeg voordelen tov de 350D (behalve de maat van de body). Bovendien is hij een stuk duurder. Het is ook echt niet zo dat ik alle bovenstaande lenzen in 1 keer koop, dit gaat natuurlijk TZT gebeuren. Ik wil echter met de beginaanschaf onder de 1000 euro blijven, en ik moet natuurlijk ook nog een tas en een flink CF kaartje kopen. Dat worden de Lowepro REZO 190 AW en 2GB Sandisk ultra II
Verder wil ik tzt ook nog de grip kopen, maar omdat de 7D al redelijk groot is is dit in het begin nog niet per se nodig...
Nu is het wat goedkoper, maar als je tzt weer naar Canon toe wil bedenk dan dat het geld wat je nu in KM stopt zeer waarschijnlijk snellere afschrijving heeft dan als je nu voor Canon kiest, Canon is erg waardevast en zal dat voorlopig nog wel blijven ook.
Als je de lijst met glas neemt die je voor KM wil kopen moet je dat tzt ook weer zien te VERkopen, het kan natuurlijk de goede kant op gaan met KM en Sony maar dat weet je nu nog niet.
De 20D zal je als je tzt over wil stappen naar bv een 1Dmk4 ook wel afgeschreven zijn maar dan heb je niet het verlies op het glaswerk en schroef je dat zo op de nieuwe body en heb je eventueel een mooie backup in de vorm van de 20D.
Ook kan je rustig de glasbak uitbreiden en dus gelijk betere kwaliteit (L glas oid) kopen, een goedkopere body is leuk maar elke foto gaat hoe dan ook eerst door de lens, en als je dus toch naar Canon toe wil zou ik gewoon even kijken wat de prijzen van de 20D komende weken gaan doen.
Misschien zijn de 8 vs 6 mpix niet echt van belang, maar stel je wil net een stukje van de foto afcroppen dan is het gummetje van 2 mpix reserve toch wel erg handig.
Het geld overhouden voor een tas en geheugen is ook net hoe je het gaat doen, toen ik met mijn spullen begon kocht ik gewoon een leuke NON merk tas 2e hands voor 20 euro, geheugen kan je ook minder groot kopen daar zou je dus iets kunnen besparen.
Probeer uit te gaan van een goede basis, de rest komt vanzelf wel een beetje langer sparen is niet erg dan heb je er alleen maar meer lol van en koop je bewuster wat je nodig hebt.
Zo veel plezier ermee en doe wat je wil maar goedkoop kan natuurlijk ook duurkoop zijn, achteraf spijt krijgen is er naar en gelukkig heb ik dat nog niet vaak gehad. 8)
Het verschil met een D200 of 5D is natuurlijk veel groter dan een paar honderd euri waar je nu eigenlijk tegenaan loopt, dus dat vergelijk gaat niet echt op.

[ Voor 4% gewijzigd door Triplefox op 16-02-2006 13:38 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je uitgebreide overweging.
Het enige dat voor mij niet mogelijk is is om te besparen op tas en kaartje. Ik ga in mei 10 dagen backpacken in het Lake District in het verenigd koninkrijk, en vanwege de vele regen moet ik absoluut een waterbestendige tas hebben. Verder zou ik achteraf enorm balen als ik te weinig CF bij me had, dus ik neem gewoon 2 gig mee ofzo, dan heb ik in ieder geval genoeg. Op dat soort lullige dingetjes ga ik niet besparen.
Toch ben ik er nog niet uit. Waar ik me nogal over verbaas, is dat ikzelf de KM D7D veel lekkerder vind werken dan de 350D. Maar omdat ik eigenlijk een hele Canon lijn heb (analoge SLR, digitaal compact, straks prof digi slr) is het enerzijds nogal raar om daartussen de D7 te plaatsen. Aan de andere kant, op dit moment is de D7 een veel betere keuze. Waar ik nogal bang voor ben, is dat ik straks met de 350D niet echt tevreden ben, omdat deze bijv. geen image stabilisator heeft ingebouwd in de body. Dat is toch wel een erg groot voordeel. Het scheelt wel of je bijv bij de bigma op 500 mm (750mm effectief) Antishake hebt of niet. De prestaties op iso 800 en 1600 van de 7D vond ik erg goed op de testfoto's met de 17-35, de lens die ik dus ook erbij zou kopen.

Daar 'de toekomst' wel erg ver weg lijkt betwijfel ik zwaar of ik me daar nu al druk om moet maken. Ik ben namelijk niet eens mens die alsmaar leeft met ideeën van 'later dit en later zus', het gaat mij erom wat ik NU kan en heb. Ik ga ook niet nu geen pc kopen omdat over 3 maanden er weer betere zijn, dat hou je toch.

Wat het allermooiste zou zijn, is als alle fabrikanten nou eens dezelfde mount gingen gebruiken. Helaas is dat natuurlijk vanuit het concurrentieoogpunt geen optie, maar het zou wel fijn zijn als je bij 3rd party merken (sigma, tamron, tokina, etc) gewoon met behulp van ringen of iets dergelijks van mount kon veranderen.

De lenzen onder 500 euro maak ik me niet zo druk om, maar als ik straks een bigma van rond de 1000 euro koop voor KM, met converter (die ik voor Canon voor 6, 700 euro 2e hands kan kopen) dan baal ik er wel van als ik die op de 1d mark 6 (oid) straks weer opnieuw moet kopen. Ook is een voordeel dat je bij de bigma en sigma 70-200 AS hebt in de body, terwijl je bij canon een 2 keer zo dure IS variant lens moet kopen. Dat scheelt echt wel een jas als je 5 of 6 lenzen hebt.

Even een vraagje tussendoor (op google vind ik geen DUIDEIJK antwoord): Hoe lang kan de sluiter van een 350D mee?

Bestaan er trouwens:
-converters voor konica minolta -> canon
-converters voor canon FD lenzen (heb ik er 4 van) -> Canon EF

Ik weet wel dat er M42-> eos zijn, maar is M42 hetzelfde als FD ??

Sorry voor al mijn twijfels, gek eigenlijk DAT ik uberhaupt nog twijfel, maar ik ben nou eenmaal niet iemand die zijn zuurverdiende geld (ik heb er maanden voor gespaard) makkelijk over de balk gooit en er vervolgens achterkomt dat ik geen goede keuze heb gedaan.

Het is gewoon gebruiksgemak en voordelen op dit moment (7D) tegen makkelijke doorstroming in de (onduidelijke) toekomst (Canon). |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 14:11 ]

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:09:
Verder zou ik achteraf enorm balen als ik te weinig CF bij me had, dus ik neem gewoon 2 gig mee ofzo, dan heb ik in ieder geval genoeg. Op dat soort lullige dingetjes ga ik niet besparen.
Dat zijn zo'n 220 foto's in RAW, ik weet niet of je daar genoeg aan hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnGizmo op 16-02-2006 14:13 ]

• simon
Sluiter van 350D zou minimaal zo'n 25k keer mee kunnen, maar ik ga er vanuit dat ie bij normaal gebruik de 40k wel haalt.

|>

Verwijderd

Topicstarter
220 foto's in RAW ja, maar ik ga daar in JPG schieten, in ieder geval de snapshots tenminste. Anders kan ik wel 8 gig meeslepen. Ik wil zo'n 800 foto's kwijt kunnen. Het lijkt mij dat ik dat met 3 gig wel red, uitgaande van 4 mb per foto. En dat is dan nog op de 350D, op de Dynax 7D is het misschien 3 mb per foto.

Is het trouwens waarschijnlijk dat de minolta mount lenzen binnenkort van de markt verdwijnen (in het geval sony niets met KM gaat doen), of zullen deze voorlopig (de komende 2 jaar ofzo) nog wel te koop zijn in de winkel (niet 2e hands)?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 14:39 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom zou je in de toekomst willen overstappen op Canon? Als Sony goed uitpakt met het DSLR-verhaal (waarschijnlijk gaan we daar binnenkort op PMA 2006 wel iets over horen) en dezelfde designfilosofie hanteert als KM ten aanzien van ergonomie is er geen enkele reden om in de toekomst over te stappen op Canon.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Femme schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:32:
Waarom zou je in de toekomst willen overstappen op Canon? Als Sony goed uitpakt met het DSLR-verhaal (waarschijnlijk gaan we daar binnenkort op PMA 2006 wel iets over horen) en dezelfde designfilosofie hanteert als KM ten aanzien van ergonomie is er geen enkele reden om in de toekomst over te stappen op Canon.
http://www.photomarketing.com/dailynews/nl_default.htm
KM komt niet, staat verder niets over Sony.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
De 5D en 7D zijn al in samen werking met sony ontwikkeld. De sensor van beide camera's en een gedeelte van de electronica is afkomstig ovan sony omdat KM hier minder ervaring mee had. Dat was ook een van de redenen dat de introductie van de 7D veel vertraging heeft opgelopen.

Wat sony nu heeft gedaan is de (noodleidende) Fotografie afdeling van KM gekocht. Dat is dus een bijna pure slr afdeling. Het lijkt me sterk dat sony hier niks mee gaat doen. Het enige wat sony nog mist in z'n assortiment van camera's is aantal DSLR's.

Vanwaar dat je nu al zeker weet dat je gaat overstappen naar een 1D? Alsof je met een instap dslr niet uit de voeten kan als beginnende amateur (dit is neem ik aan je eerste dslr). De aanschaf van een nieuwe 1D heeft eigenlijk alleen meerwaarde als je echt je brood gaat verdienen net fotografie. Tweede hands zou je er nu anders ook 1 kunnen proberen te kopen (zijn vrij schaars). Maar dan haal je het niet om onder de 1000 euro te blijven.

De voordelen van een 1D zijn vrij klein als je niet een heel specifiek soort fotografie uitvoert.
  • Ruis van de 1D is lager, maar meeste amateur fotograven hebben aan een 7D of 350D ook wel genoeg.
  • Zoeker van de 1D is iets groter maar met de 7D scheelt het niet eens zo gek veel.
  • 8FPS klinkt leuk als een snelvuur apparaat, maar wanneer gebruik je het?
  • Iets snellere AF
  • Afhankelijk van de versie meer of minder mpix (tussen de 4,1 en 16,6)

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 16-02-2006 18:58 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

martijn_tje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:54:
De voordelen van een D1 zijn vrij klein als je niet een heel specifiek soort fotografie uitvoert.
  • Ruis van de D1 is lager, maar meeste amateur fotograven hebben aan een 7D of 350D ook wel genoeg.
  • Zoeker van de D1 is iets groter maar met de 7D scheelt het niet eens zo gek veel.
  • Iets snellere AF
Sowieso is het de 1D, D1 is een apparaat van Nikon. De ruis op de oudere (en 2dehands betaalbare) 1D is zeker niet lager!

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:09:

Even een vraagje tussendoor (op google vind ik geen DUIDEIJK antwoord): Hoe lang kan de sluiter van een 350D mee?
Dat is natuurlijk ook iets wat wel redelijk belangrijk is, de service van KM is (volgens mij) niet een van de snelste, hoe gaat dat in de toekomst?(wil niet zeggen dat ETB zo vlot is maar die blijven het voorlopig nog wel doen ook al moet je 6 weken op je spullen wachten :) )
Stel er gaat iets kapot en de body moet voor service weg, misschien dat het dan niet echt soepel loopt want de service zal waarschijnlijk ook door Sony worden overgenomen.
Stel de sluiter stopt ermee..... ik zou dat eerst eens goed informeren bij Sony of KM zelf en niet in een winkel want daar is toch nooit een vuiltje aan de lucht zolang jij maar met de KM de deur uit loopt.
Misschien dat het de eerste tijd nog wel loopt maar wat daarna?

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Verwijderd

De voordelen van een D1 zijn vrij klein als je niet een heel specifiek soort fotografie uitvoert.
• Ruis van de D1 is lager, maar meeste amateur fotograven hebben aan een 7D of 350D ook wel genoeg.
Het apparaat heet 1D.
Een 1DMK1 heeft veel meer ruis en is niet geschikt voor lange exposures. Bij de 1DMK2 ligt het iets lager tov een 350D.
• Zoeker van de D1 is iets groter maar met de 7D scheelt het niet eens zo gek veel.
geen idee tov de 7D, maar het is een verademing tov een 350D of 20D.
• Iets snellere AF
iets snellere AF word hier even tussen de woorden doorgedrukt, maar vooralsnog is er geen snellere camera op de markt en waar het verschil vooral zit is de accuraatheid van de AF, de "keeperrate" ligt enorm hoog, dus zeer snel en altijd scherp.
En hier maak je wat fouten, er is een 1DMK1 : 4 MP, 1DMK2: 8MP, 1Ds:11MP, 1DsMK2:16MP. en deze laatste twee zijn voor een andere doelgroep al is de AF net zo accuraat als de sportversies.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:34:
220 foto's in RAW ja, maar ik ga daar in JPG schieten, in ieder geval de snapshots tenminste. Anders kan ik wel 8 gig meeslepen. Ik wil zo'n 800 foto's kwijt kunnen. Het lijkt mij dat ik dat met 3 gig wel red, uitgaande van 4 mb per foto. En dat is dan nog op de 350D, op de Dynax 7D is het misschien 3 mb per foto.

Is het trouwens waarschijnlijk dat de minolta mount lenzen binnenkort van de markt verdwijnen (in het geval sony niets met KM gaat doen), of zullen deze voorlopig (de komende 2 jaar ofzo) nog wel te koop zijn in de winkel (niet 2e hands)?
Kan ik misschien een Image Tank aanraden? Als je kaart vol is, dan pomp je die data met een druk op de knop over naar de harde schijf in de image tank. Tegenwoordig heb je al een leuke/goede/betrouwbare image tank van 40GB voor 150 euro of zelfs nog minder.

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:24:

En hier maak je wat fouten, er is een 1DMK1 : 4 MP, 1DMK2: 8MP, 1Ds:11MP, 1DsMK2:16MP. en deze laatste twee zijn voor een andere doelgroep al is de AF net zo accuraat als de sportversies.
Was is de fout? Ik druk alleen nauwkeuriger uit van waar tot waar de range loopt, als iemand echt een 1D wil kopen neem ik aan dat die dan wel wat research doet.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• guillaumemay
martijn_tje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:04:
[...]
Was is de fout? Ik druk alleen nauwkeuriger uit van waar tot waar de range loopt, als iemand echt een 1D wil kopen neem ik aan dat die dan wel wat research doet.
Er is een onderscheid tussen de 1D serie en de 1Ds serie. Vandaar ook dat een 1Ds bij de lancering bijv geen 1D mkII heette. De fout die je maakt is dat je een 1Ds onder de 1D-lijn plaatst. Dat is niet correct, want het is een andere camera, met een andere doelgroep en dus ook andere gebruikerstoepassingen.

• FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik heb zelf de 20D gekocht toen de KM 7D net zo duur was dus was een duidelijk keuze. De 350D vind ik echt veel te klein en de metalen body en de snelle bediening van de 20D trokken mij over de streep.

Maar misschien een andere tip: Staar je niet blind op L-lenzen. Ik heb zelf een 70-200 F4.0 omdat deze "betaalbaar" is, maar ik vind in vele andere gevallen de vervorming en de scherpte ook echt niet veel slechten bij niet-L-lenzen. Ik heb zelf de EF-S 17-85mm IS bij mijn 20D gekocht. Voor 50 euro meer kon ik de 17-40mm L kopen zonder IS en met een minder bereik. Ik heb die lenzen vergeleken en natuurlijk zijn er wel verschillen te noemen, maar je moet je afvragen of je dat in de praktijk ook echt zo nuttig vind als hobbyist. Bovendien is extra sherpte bijna altijd wenselijk ook bij een L-lens.

Ik persoonlijk zou je dus aanraaden koop nu een goede body, die lenzen kunnen altijd nog. Desnoods pak je nu een betaalbare/goedkope mid-range lens erbij.

www.lenswork.nl

• simon
martijn_tje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:54:
De 5D en 7D zijn al in samen werking met sony ontwikkeld. De sensor van beide camera's en een gedeelte van de electronica is afkomstig ovan sony omdat KM hier minder ervaring mee had. Dat was ook een van de redenen dat de introductie van de 7D veel vertraging heeft opgelopen.
Sony maakt ook de sensors voor nikon, volgens mij hieldt het daar al op bij KM én bij Nikon hoor.

|>

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Simon schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:44:
Kwintesens;

[...]

is wel erg persoonlijk.
Yep, staat ook boven: mijn bevindingen. :)

Kijk, of een camera je ligt of niet, is altijd persoonlijk, en face it; de meeste dslr's van nu, leveren allemaal goede foto's.
Kiezen voor de ene of de andere camera, is simpelweg een keuze gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, het is niet alsof de ene camera zoveel beter is als de ander. Hij kan alleen beter voor jou zijn t.o.v. een andere.

Maar goed: als ik nu moest kiezen tussen een 350D of een D7D, waarbij voor hetzelfde geld van de 350D met kitlens, je de D7D kunt krijgen met een zeer goed objectief. Dan zou ik kiezen voor de KonicaMinolta.
Wacht alleen met verdere investeringen in lenzen, totdat je meer duidelijkheid hebt over wat Sony wil doen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat er gewoon lenzen voor de M mount gemaakt blijven worden. En Sigma heeft ook hoog kwaliteits glas. Dus het maakt niet zo uit of Sony dat zelf gaat ontwikkelen of dat zij alleen body's gaan maken ofzo.

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 17:09
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:15:
Ik sta op dit moment een beetje voor een dilemma. Heb gespaard voor een DSLR en had de hele tijd de 350D op het oog. Nu heb ik laatst de review van Femme gelezen over de D7D en aangezien deze nu ongeveer gelijk geprijst is met de 350D begin ik toch te twijfelen (ik heb nu een Canon Powershot overigens). Want als ik dan weer naar deze foto's kijk, gemaakt met de 350D, brengt mij dat heel erg aan het twijfelen (dit is denk ik de mooiste serie die ik ooit heb gezien, natuurlijk wel met super dure goeie L-lenzen gemaakt)..

Ik neig een beetje richting D7D maar omdat KM nu is overgenomen door Sony vraag ik me af of deze cam nog toekomst heb (ik kan in de toekomst niet upgraden, bij Canon kan dat wel).

D7D + 17-35 f2.8-4 (vele malen beter dan de 18-55 kitlens van canon) €799
EOS 350D + 18-55 f3.5-5.6 €789

Voordelen D7D:
Enorm LCD scherm (veel groter dan 350D)
Grotere zoeker dan 350D
Body ligt beter in de hand (350D is zonder grip niet bruikbaar voor mij)
Antishake in de body!
Bediening is zalig (heb dit uitgeprobeerd in de winkel), je kunt overal zo bij.
Voorkant body is van een metaal

Nadelen:
cam heeft geen duidelijke toekomst?
focus zit er vaker naast dan de 350D, wie weet hier het fijne van?
geen professioneel L-glas beschikbaar
Geen enkele camera heeft een toekomst, op de batterij na zul je over 2 jaar moeilijk aan Canon 350D accesoires komen (batterygrip eyepieces etc.). Flitser en wat meer algemene accesoires blijven voorlopig wel beschikbaar en ik ben niet verbaasd als Sony straks gerebrande flitsers van KM gaat verkopen (dus een toekomstig vernieuwingsaankoop zal geen probleem zijn). Daarnaast is er best aardig wat professioneel glas te krijgen voor best mooie prijzen. Ook 2dehands zijn er aardig wat lenzen te vinden.
Op de focus kan ik niet echt antwoord geven alleen als je voor een accurate focus gaat is de Canon ook niet je beste keus.
Voordelen 350D:
Upgraden mogelijk (heb ik voorlopig geen geld voor maar het idee)
Veel meer glas (ook L) en accessoires beschikbaar (niet dat ik me blindstaar op L-glas, dat kan ik toch niet betalen maar in de toekomst misschien wel)
Veel meer 2ehands markt

Nadelen:
Voor optische stabilisatie moet je voor elke lens een peperdure IS variant kopen (waar ik eigenlijk niet het geld voor heb, en AS op de 7D lijkt me IDEAAL)
Body is klein (ik wil er per se een grip op)
Kitlens is niet je-van-het voor dezelfde prijs als de D7D + 17-35 heb je niet direct een betere lens in dat bereik
Redelijk kleine zoeker
Body is van plastic
8mpix geeft meer ruis op zelfde sensoroppervlak?? Grotere foto's op kaartje, voor mijn doeleinde (web) is 6 mpix genoeg anders heb ik alleen maar huge foto's op het kaartje...

Hopelijk kunnen jullie je vakkundige mening geven en is dat voor mij doorslaggevend. Thx!
Persoonlijk vind ik dat als klein en licht voor jou eerder nadelig dan voordelig dan zou ik voor KM gaan. Zeker ook om de 17-36 lens.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ExCibular schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 00:19:
[...]

Geen enkele camera heeft een toekomst, op de batterij na zul je over 2 jaar moeilijk aan Canon 350D accesoires komen (batterygrip eyepieces etc.).
Dat valt wel mee, een nieuwe eyepiece voor m'n 16 jaar oude EOS600 kon ik zo bij Konijnenberg bestellen, uit voorraad.

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 17:09
MartijnGizmo schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 00:28:
[...]

Dat valt wel mee, een nieuwe eyepiece voor m'n 16 jaar oude EOS600 kon ik zo bij Konijnenberg bestellen, uit voorraad.
Het kan best dat Konijnenberg er nog een heeft liggen, dat kan altijd. Maar Canon zal op dit moment geen eyepieces meer produceren voor een EOS600 (of ze moeten hetzelfde model op een huidige camera gebruiken).

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Hij's precies identiek aan die van m'n 350D, weet niet of het de originele is, maar hij past prima. :)

• Jiriki
Bestaan er trouwens:
-converters voor konica minolta -> canon
-converters voor canon FD lenzen (heb ik er 4 van) -> Canon EF

Ik weet wel dat er M42-> eos zijn, maar is M42 hetzelfde als FD ??
M42 mount is trouwens iets heel anders dan een Canon FD mount, dus dat zal je niet helpen. Converters zijn toch al een noodoplossing, de beeldkwaliteit wordt er niet beter van.
Simon schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:29:
[...]

Sony maakt ook de sensors voor nikon, volgens mij hieldt het daar al op bij KM én bij Nikon hoor.
Klopt, maar Sony wilde eerst Nikon kopen, dus dat zal er ook mee te maken hebben gehad. Zo hadden zo mooi een voet tussen de deur bij twee mogelijke overnamekandidaten.

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:32:
Eigenlijk heb je hier wel gelijk in, het is niet per sé nodig om op Canon over te stappen. Het was alleen een voorbeeld omdat bijv. Canon camera's uit een hoger segment maakt dan de D7D.
Triplefox schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:23:
[...]Stel er gaat iets kapot en de body moet voor service weg, misschien dat het dan niet echt soepel loopt want de service zal waarschijnlijk ook door Sony worden overgenomen.
Stel de sluiter stopt ermee..... ik zou dat eerst eens goed informeren bij Sony of KM zelf en niet in een winkel want daar is toch nooit een vuiltje aan de lucht zolang jij maar met de KM de deur uit loopt.
Daar zal ik inderdaad even onderzoek naar doen. Zou niet prettig zijn wanneer ik een 7D haal met een defect (of er gaat later wat stuk) en ik kan naar mijn centen fluiten :O
gium schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:39:
[...]

Kan ik misschien een Image Tank aanraden? Als je kaart vol is, dan pomp je die data met een druk op de knop over naar de harde schijf in de image tank. Tegenwoordig heb je al een leuke/goede/betrouwbare image tank van 40GB voor 150 euro of zelfs nog minder.
Als het echt zo goedkoop is dan haal ik er zeker eentje. 20 gig is ook al genoeg, dus dan ben ik veel goedkoper uit dan met 2 kaartjes van 2 gig :D

Verder maak ik me niet erg druk om de ruis. Ik vond de ruis op de testfoto's van de 7D al heel goed op ISO 1600. Iemand op Pbase had een ruistest gedaan met een 300D, 20D en 1D II, en eerlijk gezegd vond ik het verschil niet geweldig groot (de ene heeft meer grijzige ruis en de ander meer blauwig, who cares..) Bovendien gebruik ik een camera om foto's te maken, en niet op de ruiskampioenschap te winnen. Ik schiet gewoon op ISO400 met mijn compact als het nodig is, de ruis vind ik van minder belang en als je gaat afdrukken zie je die toch haast niet meer. En verder heb je natuurlijk nog Noise Ninja. Natuurlijk gaat de kwaliteit achteruit maar voor mij niet zichtbaar genoeg om van deze optie af te zien voor ISO 1600 en 3200. Tot 800 ISO vind ik de ruis zeker vrij acceptabel, vanaf 1600 iso ligt het aan de soort foto's of de ruis storend is..

• lateef
  • Laatst online: 10-07-2025
ik zou sowieso wachten tot dat Sony iets bekend gaat maken op de komende PMA. het feit dat Sony nog steeds niets bekend heeft gemaakt wat ze met de erfenis van KM gaat doen, vind ik niet bepaald een goeie zet van Sony. naar mijn mening hebben KM gebruikers wel recht op wat meer duidelijkheid.

over de keuze; zelf ben ik minolta gebruiker (geweest). het goede van minolta vind ik de bodies. de ergonomie van het gros van hun camera's vind ik erg goed. de lenzen echter vind ik te duur voor wat ze bieden. dat is de reden waarom ik niet in hun digitale systeem ben gestapt.

maar waarom als tweede keuze de 350D en waarom bijv. niet de D50 of D70s van nikon? vooral qua ergonomie is het van de d7d naar de 350d een erg harde klap terug. maar ook in andere opzichten vind ik de 350D niet de meest geweldige camera, zeker wanneer je kijkt wat een canon voor een kit biedt in verhouding tot bijv. nikon of olympus...

• guillaumemay
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:13:
Als het echt zo goedkoop is dan haal ik er zeker eentje. 20 gig is ook al genoeg, dus dan ben ik veel goedkoper uit dan met 2 kaartjes van 2 gig :D
--> www.dgs-services.nl . Daar kun je een Vosonic VP2160 kopen voor 85 euro, zonder harde schijf. Een harde schijf kun je dan erbij kopen in een computerwinkel (2.5"harde schijf, oftewel een harde schijf die vaak gebruikt wordt in notebooks). Voor 145 euro heb je er eentje mét 40GB harde schijf.

De VP2160 heeft een LCD scherm en een ingebouwde accu en is tevens te gebruiken als mobiele externe harde schijf voor je PC. Op het LCD scherm zie je hoeveel ruimte er nog over is op de harde schijf, wat de status is van het kopiëren en of het kopiëren goed gelukt is. Verder maakt hij bij elke kopie-opdracht een aparte map aan, zodat je nooit iets overschrijft. Het kopiëren van een 1GB CF ultra II kaartje duurt ongeveer 10 tot maximaal 15 minuten.

Verwijderd

Ik heb zelf de 350D en mijn buurman de 7D. Ik vind het twee totaal verschillende camera's, met een compleet andere filosofie. De 350D is mijns insziens een ideale vakantiecamera; licht, eenvoudig te bedienen en met handige programma's om je snel aan de situatie aan te passen. De 7D vind ik veel meer een professionele tool, zwaar en degelijk, je moet veel met de hand instellen, of via moeilijke geheugenposities inprogrammeren.
Ik hou zelf ook van backpacken, dus de keuze was voor mij echt simpel. Elke gram telt en de 7D heeft er heel wat van. De ergonomie van de 350D? Na twee dagen weet je niet beter. Nadeeltje: de ISO waarde staat niet op het infodisplay, dus dat moet je via een knopdruk checken. Verder zou ik zeggen; ga op je gevoel af. Je kunt toch niet alle voors en tegens precies balanceren.

Verwijderd

Ik heb mij in eerste instantie blind gestaard op de 350D maar ik heb deze express niet gekozen vanwege de grootte en ergonomie. Verder is het een topcam
Ikzelf ben een kleine 2 meter lang en heb vrij grote handen. en geloof me als je grote handen heb dan ligt die 350D echt niet (Was ik via via al voor gewaarschuwd) toen er een beetje zware Sigma telelens werd opgezet was de camera inderdaad totaal uit balans. Alsof deze uit me handen vloog.

Verder staat mij ook iets bij dat de verticale grip veel te klein was voor mijn handen.

Als ik het zo lees zou ik voor de D7D gaan. je geeft zelf al goede redenen op. Voor wat betreft je overstap naar Canon.. waarom ? Wie weet wat Sony voor DSLR body's gaat brengen straks. En voor wat betreft Glas kun je ook rustig kijken naar Sigma en zo uit mijn hoofd ook Tamron.

Nee de D7D ligt qua ligging in je hand en om je oog mijlenver voor tov de 350D. Waai de ergonomie van de cam niet zomaar weg. Je werkt er wel voortdurend mee en je hebt em vaak genoeg in je hand . Als een cam niet lekker in je hand ligt kun je het gewoon beter niet doen. De stevigheid van een body is ook iets om goed over na te denken

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2006 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, eindelijk heb ik mijn beslissing gemaakt. Ik ben nog een keer naar de winkel gegaan en heb de 7D en de 350D (met en zonder grip) vastgehouden. De 7D is gewoon DE camera voor mij, hij ligt zo lekker in de hand! :D Verder vind ik die 'moeilijke' bediening op het eerste gezicht wel meevallen, eignelijk zitten alle knoppen op een heel logische plaats (er is iig wel over nagedacht bij het ontwerp). Verder vind ik het kantelen van het LCD scherm bij draaien van de cam erg prettig werken en het is fijn dat je door de zoeker enkele instellingen ziet. En het gewicht valt me reuze mee, ik vind het juist fijn dat ie zwaar is tov de 350D (en niet TE zwaar), dat ding (de 350D) ligt echt niet lekker in de hand met een flinke lens erop, zoals je al aangeeft. Zelfs niet met grip.

Wat betreft de lenzen van KM daar maak ik me niet heel druk om, ik was toch al van plan enkele sigma en tamron lenzen erbij te kopen. De enige KM lenzen worden de 17-35 (eigenlijk een tamron :P) en de 50 mm f1.7. Die zijn redelijk geprijst dacht ik zo.

Verder heb ik nog een vraagje, ik heb wat rondgekeken en wil deze:
http://www.mobile-harddis...lusief-harddisk-p-68.html
imagetank gaan kopen, met een 60 GB schijf, maar ik wil nog iets weten.

Stel ik koop 2 CF kaartjes, en ik ga die om en om gebruiken in mijn camera, gaat ie dan telkens de nummering in de war gooien? Ik wil namelijk koste wat het kost de nummering laten doorgaan zonder onderbrekingen, zodat je nooit dubbele nummers hebt (dit ivm sorteren). Bij mijn powershot a75 zet je gewoon 'nummering resetten' o.i.d. uit, en vervolgens nummert ie op je harddisk keurig achter elkaar. Zit nu bij de 9600 ofzo, en het gaat nog steeds goed. Dit wil ik dus bij de KMD7D ook gaan doen, maar ik weet dus niet of dit met meerdere kaartjes ook gaat werken. Want ik heb wel eens gehoord dat als je dan een 'vol' kaartje erin stopt dat de camera het hoogste nummer van dat kaartje overneemt, en daar verder gaat. Dat wil ik dus niet! Wie kan hierover duidelijke uitspraken doen? :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2006 21:30 ]

Verwijderd

Ik sta verbaasd over het vertrouwen dat men heeft in sony om KM verder te brengen. Wat KM niet lukte zal sony ook niet makkelijk voor elkaar krijgen. Ik geloof niet dat sony de huidige KM gebruikers gaat helpen. De 7D heeft bepaald geen goede reputatie, veel problemen met de eerste serie, en slechte service van KM daarbij.
Wat me ook verwondert dat je nooit leest over het imago dat een kamera heeft. Mensen willen trots zijn op hun spulletjes, en daarom kopen ze vaak iets dat veel meer kan dan zij zelf kunnen. Ik denk dat je weinig begerige blikken krijgt als je met een 7d of 5d gaat rondsjouwen. Dat is op straat het toestel van de loosers! Overigens daalt de waarde van de minolta spullen snel. Men denkt misschien dat men daar geen last van heeft als je het toestel op gebruikt, maar wat als hij gestolen wordt of door iemand anders wordt beschadigd. Dan komt de restwaarde wel in beeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 21:41:
Ik denk dat je weinig begerige blikken krijgt als je met een 7d of 5d gaat rondsjouwen. Dat is op straat het toestel van de loosers!
Wat een onzinnige opmerking.
en al zou dat zo zijn, Doet dat er toe? Ik heb gezien waar de D7D toe in staat is en dat is geen kattepis.
De eerste series stond inderdaad bekend als dat er wel het een en ander defect ging maar toch.. als je kijkt naar value for bucks t.o.v. een EOS 350D.

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

.... Ik denk dat je weinig begerige blikken krijgt als je met een 7d of 5d gaat rondsjouwen. Dat is op straat het toestel van de loosers! ....
Vind je dat zelf echt iets om je druk over te maken dan? :? Ik mag toch hopen dat mensen een bepaald type camera kopen omdat het voor hun doeleinden het meest geschikt is en niet voor de oohhs en aahhs van anderen die je er toevallig mee zien lopen.

--

• janklp
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

@ jack77: maak jij foto's of vind jij het stoer om met je dure camera op straat aangekeken te worden. Het is gewoon belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de camera. De ts heeft dat goede gevoel en dat is waar het om draait. En de 7D is een goede camera, niet mijn smaak maar ik heb er prachtige platen van gezien.

• Nielsracing
  • Laatst online: 31-01 15:00
De 7D geeft simpelweg het meeste waar voor het geld. Ja de toekomst is onzeker, neemt niet weg dat een goed werkende 7D voor die prijs zeer aantrekkelijk is in vergelijking met diverse instapmodels. Als je je 7D heb gekocht voor meer dan € 1.200 ben je gewoon genaaid, klaar uit. De afschrijving is extreem hoog voor dit model. Niemand, maar dan ook niemand is hier blij mee.
Máár, als je nu een 7D aanschaft voor rond de 6 á 700 euro valt daar wel wat voor te zeggen. De lenzen-toekomst is nog onzeker, en ik hoop van harte dat Sony met KM een goed samenwerkingsverband kunnen bewerkstelligen. Het zou dood en doodzonde zijn als KM niet meer voorkomt in de fotografie. Ze hebben namelijk altijd een ingenieuze vinding op hun body's (denk aan AS).
Enige risico dat je neemt is dat de toekomst onzeker is, maar voor de huidige prijzen voor deze body lach je misschien wel iedereen uit als je naast een 350D'tje o.i.d. komt te staan ;)

• guillaumemay
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 21:26:

Verder heb ik nog een vraagje, ik heb wat rondgekeken en wil deze:
http://www.mobile-harddis...lusief-harddisk-p-68.html
imagetank gaan kopen, met een 60 GB schijf, maar ik wil nog iets weten.
Voor elke kopie-opdracht maakt hij een aparte map aan. In die aparte map kopieert hij alle bestanden en mappen van het kaartje dat je er dan instopt.

Dus als je één keer een CF kaart erin stopt, dan maakt het apparaat de map CF0001 aan en kopieert in die map alle bestanden van je CF kaart. Het volgende CF kaartje wordt dan gekopieerd in de map CF0002. Daarna in CF0003. Voor SD kaarten wordt het dan bijv. SD0001, SD0002, etc.

Verwijderd

Het is klip en klaar dat 95% van de mensen die een reflex kochten, analoog of digitaal, even goed bediend zouden zijn met een compact, maar een reflex heeft meer status. Ook een bekende naam op een product maakt het meer waard. Lenzen met minolta, canon of nikon op de vatting zijn duurder dan hun broertjes, vaak uit de zelfde fabriek, met tamron, sigma of tokina op het doosje. Men wil het niet graag horen, maar kamera’s zijn ook statussymbolen, waar men graag voor spaart om daarna trots als een pauw mee rond te lopen. En dan de discussies over L- en G-glas. Als 1% van de personen die over G-glas schrijft het effectief gekocht had, was de kameradivisie van minolta niet over de kop gegaan. Overigens, hoeveel van die praters zouden het echt nodig hebben? Voor de familiefoto’s op 15x10 is het zinloos, en voor stevige wandelingen is het gewicht beslist een negatieve factor.
Achteraf is het leuk te lezen wat een half jaar geleden over KM werd geschreven. Op stukjes over de strategie die KM zou moeten volgen, snel geavanceerde nieuwe kamera’s uitbrengen, werd steevast gereageerd dat KM het zelf veel beter wist, en zich niet moest laten opjagen door marketingideeën die alleen voor grote bedrijven zouden gelden. We weten nu het resultaat.
Nu de 7D 1000 euro goedkoper is dan anderhalf jaar geleden, lijkt de aanschaf interessant. Maar je leest al dat sommige accessoires moeilijk te krijgen zijn (bijv. de grip). Het is een flinke gok, met een risico dat de echte uitverkoopprijzen nog gaan komen.

• PureDevotion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 09:20

PureDevotion

toch maar is ff aangemeld...

he niet alles doorgelezen, maar stond wel voor dezelfde keuze:

ik ben uiteindelijk voor de 20d gegaan.
stond nioet in mijn rijtje, maar ik had geen zin om over 5jaar te horen dat er niets meer voor mijn Konicaatje zou zijn.
daarnaast vond ik het lensen aanbod van canon veel overtuigender, (ook al deden alle minolta fans op de verscheidene websites een hartig tegenwoord).

de 20D kon ik via eBay redelijk goedkoop krijgen, en ben oen daarvoor gegaan, omdat ik de nadelen van de 350D niet prettig vond. het waren er net teveel, en ik had geen zin in een miskoop.
okee, nu moet iki f wat rustiger aan doen et mijn L-glas inslaan, maarja, heb wel een goede body!

||P4 2,6ghz-1792MB-Aquos LCDTV|| ++Canon20D+Tamron 28-75++

• martijn_tje
Ik denk dat je weinig begerige blikken krijgt als je met een 7d of 5d gaat rondsjouwen. Dat is op straat het toestel van de loosers!
Ik neem aan dat je er ervaring mee hebt, was het heel erg trauwmatisch???
PureDevotion schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 21:48:okee, nu moet iki f wat rustiger aan doen et mijn L-glas inslaan, maarja, heb wel een goede body!
Alsof L glas alles is. Er is ook zat niet L of niet Canon glas wat net zo goed/beter of veel goedkoper is. Leer eerst je cam maar eens goed kennen en kijk waar je echt behoefte aan hebt en vooral wat je er voor over hebt. Met een kit lens kan je ook heel erg mooie foto's maken (helemaal als je hem een beetje knijpt). Met een lichtsterkere lens die wijd open wat scherper is, is het soms (veel) makkelijker. Op een foto zie je het nauwelijks terug of een foto is gemaakt met een kitlens die op f8 best scherp is of met een Canon L lens die ook heel scherp is.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Als de D7D mount-compatible was met Canon had ik vandaag nog een D7D gekocht, het is toch geen geld voor zo'n camera?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ik heb na héél veel te hebben lopen vergelijken en testen dus toch voor de 350D gekozen.
Het "nadeel" dat het formaat van deze camera te klein is was voor mij juist eerder een voordeel dan een nadeel.

Ik heb hem met powergrip erbij gekocht en op die manier ligt hij (bij mij) echt prima in de hand.
als ik die powergrip er vanaf haal heb ik een mooie "compacte" camera die ik toch even wat makkelijker mee kan nemen naar bepaalde gelegenheiden waar zo'n enorm apparaat toch duidelijk minder handig is.

De bewering dat de 350d erg goedkoop aanvoelt ben ik het ook neit helemaal mee eens. Mijn vader heeft de 20d en ik meot toegeven dat die een stuk solider aanvoelt. Maar om daar nou 400 extra euro's voor neer te leggen?

Verder heeft de 350d natuurlijk nog heel wat meer voordelen (en ongetwijfeld ook nadelen) maar die zijn hier vast en zeker allemaal al genoemd.
Pagina: 1