Toon posts:

een netwerksoepje zonder kookboek

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi GOT'ers,

Al jaren zit ik mezelf wijs te maken dat ik nogal wat kennis bezit op het gebied van netwerken instellen maar stilaan komt het besef dat ik nogal een noob ben. Ik wil hier heel die boel thuis herinstellen vanaf nul. Dit welteverstaan zonder formateren/xp herinstalleren.

In jullie topics heb ik al enige uurtjes zitten neuzen tot ergernis van mijn meisje :P .

Eventjes mijn setup duidelijk maken:
Computer 1: TLD --> Win XP home, bevat 2 printers, winfax (als host)
Computer 2: Peter --> Win XP home, bevat enorm veel documenten, facturen
Computer 3: Werkstation --> Win XP pro, een HP XW4300
Laptop 1: laptop TIM --> Win XP pro, WLAN, dient voor inventor en photoshop doeleinden,
Laptop 2: laptopTLD --> Win XP home, WLAN, gaat mee op verplaatsing voor logging,....

Omwille van computer 3 (werkstation) die ik sinds gisteren heb :):), zijn mijn frustraties te hoog opgelopen.

Dit alles wordt gelinkt door een linksys router (WRT54G) waarvan ik heel content ben.
Iedere pc/laptop heeft een voorkeur dns server ingesteld (192.168.1.1 / ip router dus)
Op dit moment staat elke pc/laptop ingesteld op automatisch IP adres, heb al tijdens mijn vele pogingen ip's statisch ingesteld ook.
onder geavanceerde TCP/IP --> IP-instellingen staat 192.168.1.1 bij Standaardgateways ingesteld.
Bij WINS adressen staat niets ingevuld, Netbios via TCP/IP (niet standaard).
Op de router staat een WEP of WPA wachtwoord, staat ingevuld bij beide laptops, het knopje op het voorfront van de router is nu groen (was vroeger oranje).
Router maakt verbinding met het internet. Iedere pc heeft internet zonder problemen.
Iedere PC heeft een C en een D schijf gedeeld, + enkele submappen zoals mijn doc.,...
Computer 1 heeft alle printers gedeeld.

Problemen:

Enkel pc 2 kan binnen bij pc 1, zowel mappen bekijken als printen, faxen,...
Iedere pc kan perfect op pc 2 kijken
Nieuwe werkstation kan door niemand worden bekeken, nochtans staat gelijke welke pc in dezelfde werkgroep (CHRISTIAEN).
Laptops hebben werkelijk bijna geen rechten (mss door draadloos restrictieinstellingen maar vind hiervan niets terug in de topics)
Nu en dan is het mogelijk te printen vanop de laptops, net als mappen bekijken.
Nu en dan is toegang tot pc 2 verboden (.... neem contact op met de systeembeheerder blabla)
Nu en dan is het netwerk vliegensvlug, andere momenten hangt de pc waarbij je op een andere pc wenst te kijken.

Dit heb ik al ondernomen:

topics gelezen
gedragsregels gelezen van jullie, just in case iemand hier mij daar naar verwijst.
netbios terug op standaard gezet
terug printer/map delen afgezet, heraangezet met andere namen
alle pc's een vast ip nummer gegeven, werkgroep mee veranderd, alle mogelijke combinaties.
Om die laptop's eindelijk te laten printen heb ik dat knopje (oranje die groen wordt en omgekeerd) es een paar keer uitgeprobeerd.
XP herïnstalleerd op 2 pc's
Bij windows onderdelen toevoegen of wijzigen (wizard onder configuratiescherm --> software --> ....)
Een duwtje gegeven tegen de kast.
1001 (nou 101) dingsjes die ik uit de topics heb gehaald van LMhosts, NWLink Bios installeren,....)

Mijn vraag is dus:

Hoe het beste van nul starten
Hoe heb best instellen om een zo goed en snel mogelijk netwerk tot stand te krijgen.

Alvast bedankt om hier mijn lange post door te lezen,

Tim

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01

Reptile209

- gers -

Ik gok dat het misgaat op één of meerdere firewalls. Als een PC met dichtgetikte firewall (zoals die in WinXP SP 2 zit) masterbrowser van jouw netwerk wordt, kan de rest nergens meer bij. Dat verklaart meteen het soms wel, soms niet gedrag: masterbrowsers wisselen nog wel eens door de volgorde van opstarten.
Check dus alle PC's op firewalls en laat NetBIOS verkeer toe (TCP poorten 135, 137 en 443 445 uit mijn hoofd). Scheelt je mogelijk een heleboel herinstalleren.

[ Voor 2% gewijzigd door Reptile209 op 15-02-2006 10:25 . Reden: Hoofd spoort niet :) ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

XP Pro is trouwens eerder Master Browser dan XP Home, dus je workstation zal nu normaal gezien je master browser zijn als ie aan staat. Reptile's poortnummers kloppen dan wel niet, de rest is inderdaad precies wat er aan de hand is.
NetBIOS is poort 137 138 en 139. Poort 443 kennen we van https, en heeft er niets mee te maken verder. Maar op je LAN moet je in mijn optiek sowieso geen firewalls gebruiken, omdat je nu uitzonderingen in je firewall aan het kloppen bent die je JUIST niet hebben wilt als je op internet bent.
Zet op je vaste PCs (die toch de wijde wereld niet in gaan) gewoon de firewalls uit, en zet op je laptops de firewall aan op interfaces die wel eens aan internet hangen (bijvoorbeeld je UMTS kaart, of als j er mee de hort op gaat, je WLAN kaart.)
Als je met WLAN roaming doet moet je je firewall opvoeden dat hij je IP range van thuis doorlaat en andere adressen niet (dus 192.168.1.0/24 mag "alles" en de rest mag "niets")
Het is in dit geval handig om een LAN adres te nemen dat niet helemaal standaard is zodat je de kans verkleint dat je firewall tijdens het roamen het verkeerde netwerk toe laat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 10:16 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:15:
NetBIOS is poort 137 138 en 139. Poort 443 kennen we van https, en heeft er niets mee te maken verder.
Ja, moest 445 zijn in plaats van 443. Mijn hoofd is er niet helemaal bij :). 445 is SMB over TCP voor 2k/XP/2003

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 15-02-2006 10:26 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
welke naam geef ik het best aan poorten toelaten? (windows firewall --> poort toevoegen)
ivm mijn poortaccess via mijn WLAN router, ik heb de firewall al een paar weken afstaan, misschien niet verstandig maar een mens doet vanalles om van de miserie af te zijn. Dit kan het probleem niet zijn????

Tim

bedankt voor de snelle respons, ik dacht wie gaat dat hier lezen :P

poort 139 heeft volgende melding:
kan poort 'TCP 139 (139)' niet toevoegen. Er is al een vermelding voor dezelfde poort 'TCP 139 (Netbios Session Service)'.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 11:13 ]

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 11:09:
welke naam geef ik het best aan poorten toelaten? (windows firewall --> poort toevoegen)
ivm mijn poortaccess via mijn WLAN router, ik heb de firewall al een paar weken afstaan, misschien niet verstandig maar een mens doet vanalles om van de miserie af te zijn. Dit kan het probleem niet zijn????

Tim

bedankt voor de snelle respons, ik dacht wie gaat dat hier lezen :P

poort 139 heeft volgende melding:
kan poort 'TCP 139 (139)' niet toevoegen. Er is al een vermelding voor dezelfde poort 'TCP 139 (Netbios Session Service)'.
Naam doet er niet echt toe, maar heef ze logische namen zoals "TCP/UDP 445" bijvoorbeeld.
Dat je 139 niet kan toevoegen wil zeggen dat die reeds in het lijstje staat. Dan moet je kijken of er een vinkje naast staat in dat lijstje.

succes

Verwijderd

Topicstarter
heb het net geprobeerd met een paar computers, zonder resultaat. poorten toegevoegd zoals jullie zeiden met name 137,138,139 (stond overal al ingesteld), 445 (op xp professional pc m.n. werkstation stond dit al onder SMB of zoiets (printer delen,... )

Had in m'n eerste post iets miszet, dat lichtje op mijn router is oranje nu, als ik het knopje indruk en het flikkert wit, dan heb ik geen internet, secure knop zeker? ik vind het nie in de topics

Tim

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 12:24 ]

• Brecht Laitem
hoe maak je verbinding met de computers? Via IP of via hostname?
Ik heb soms nogal de indruk dat als het niet via hostname lukt het via IP wel lukt. (dus start -> uitvoeren: \\xxx.yyy.zzz.www en kijken of er iets gebeurd :)

Verwijderd

Topicstarter
nu ga je lachen hoor ;) heb je dingetje geprobeerd dus haha

er komt op \\xxx.yyy.zzz.www kan het netwerkpad niet vinden. heb es via uitvoeren \\TLD geprobeerd zonder resultaat. Als ik hier \\PAPA intik, dan krijg ik wel resultaat met name alle gedeelde mappen, een andere pc dus, maar die TLD (pc1) blijft me parten spelen, vanavond probeer ik even jullie tips uit op de laptops, ik hoop dat het werkt
Ik werk inderdaad niet via IP adres, normaal via hostname. Ik heb ondertussen al geprobeerd netwerklocaties bij te voegen manueel, zonder resultaat. Ik kom nu waarschijnlijjk wel erg dom over maar ik zie gewoon de fout niet (al jaren niet trouwens)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 14:41 ]

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Basic troubleshooting werkwijze:

Disconnect je router van het inet. Schakel vervolgens alle firewalls uit op je systemen en test of deze dan wel werken zoals je wilt. Hiermee sluit je eventueel fout geconfigureerde firewalls uit.

Indien dan de verbindingen goed lopen dan ligt de oorzaak dus in je firewall(s). Eventueel 1 voor 1 weer inschakelen en testen (dus eerst fw 1 op en testen, dan fw 2 op en testen) en evetueel opnieuw configureren.

Zoniet, dan (zonder firewalls in te schakelen) herconfigureer je 1 voor 1 de netwerk instellingen. Wederom testen.

Controleer tevens de instellingen van je router. Het kan zijn dat er in je router wat instellingen mogelijk zijn die verkeer blokkeren tussen werkstations/laptops onderling. Ik ken de router die je gebruikt niet maar ga ervan uit dat je voldoende weet om dit zelf uit te zoeken.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Topicstarter
Het al dan niet volledig in of uitschakelen van de firewalls geeft weinig verschil. Vroeger had ik een D link router waarmee het netwerk even mank liep.
Ik moet dus iets veranderen aan mijn settings om het terug goed te krijgen. In de tijd van dos hadden we ook netwerk thuis (coax, waar is de tijd) en nooit of te nimmer miserie. Nu al die firewalls en settings, een mens wordt er zot van.
Natuurlijk moeilijk voor jullie om mij te helpen als je er zelf niet bij bent hé.
Zijn er bepaalde settings die misschien zo vanzelfsprekend zijn dat ik er niet aan denk?

• Brecht Laitem
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 18:16:
Het al dan niet volledig in of uitschakelen van de firewalls geeft weinig verschil. Vroeger had ik een D link router waarmee het netwerk even mank liep.
Ik moet dus iets veranderen aan mijn settings om het terug goed te krijgen. In de tijd van dos hadden we ook netwerk thuis (coax, waar is de tijd) en nooit of te nimmer miserie. Nu al die firewalls en settings, een mens wordt er zot van.
Natuurlijk moeilijk voor jullie om mij te helpen als je er zelf niet bij bent hé.
Zijn er bepaalde settings die misschien zo vanzelfsprekend zijn dat ik er niet aan denk?
Long shot, maar staan je 'workstation' en 'server' service wel aan? (start -> uitvoeren -> services.msc)

Verwijderd

Topicstarter
Goed gedacht Brecht, maar zonder resultaat ;( ik heb mijn services es bekeken maar zie niets die me kan helpen

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog es zitten proberen met guest accounts, maar haalt niets uit

• Diabolical
Het is een lastig probleem Tim. Ik denk dat het vestandig is om onderscheid te gaan maken tussen je bedraad netwerk en je draadloos netwerk. Ik ga er tenminste vanuit dat je werkstations bedraad zijn.

Zoals ik al eerder schreef kun je het beste je netwerk opnieuw opbouwen waarbij je je firewalls hebt uitgeschakeld (let wel op dat je je router dan niet aan het inet hangt).

Pas wanneer je basis ligt kun je andere dingen toevoegen. 1 voor 1 de firewalls opbrengen en configureren en 1 voor 1 de laptops aansluiten en configureren. Pas dan je router weer aan het inet hangen.

Voor het sharen van files en printers zonder een rechten structuur in een netwerk heb je op je systemen een guest account nodig. Let er op dat deze actief is. Anders krijg je geen verbinding.

Simpele test: Als admin in een dos box --> "net user guest"
Als deze niet actief is even een "net user guest /active:yes" tikken.

De snelheid wisselingen van het netwerk zijn ook te merken op de bedrade pc's?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Maak op alle pc's een user tweaker aan , met wachtwoord gathering.
Zorg dat ze bij de gedeelde bronnen kunnen (rechten instelk

Log op één van de pc's aan met de gebruiker tweaker.
Ga dan via de verkenner kijken of je overal bij kunt.

Lege wachtwoorden geven vaker problemen met netwerktoegang.

Abort, Retry, Quake ???

• Brecht Laitem
aZuL2001 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:02:
Maak op alle pc's een user tweaker aan , met wachtwoord gathering.
Zorg dat ze bij de gedeelde bronnen kunnen (rechten instelk

Log op één van de pc's aan met de gebruiker tweaker.
Ga dan via de verkenner kijken of je overal bij kunt.

Lege wachtwoorden geven vaker problemen met netwerktoegang.
Over je lege wachtwoorden heb je wel gelijk. Maar volgens mij zit het probleem bij TS niet bij het feit dat zijn gebruikers niet dezelfde zijn, want normaal zou XP dan met een kadertje moeten komen waarbij TS een gebruikersnaam/paswoord moet ingeven.
Ik zou dus ook eens volledig opnieuw beginnen op alle clients. Dus TCP/IP verwijderen, alle instellingen zo goed en zo kwaad mogelijk terugzetten in hun oorspronkelijke staat. En dan stap per stap het netwerk configureren.

Verwijderd

Topicstarter
De netwerksnelheid wisselt ook inderdaad tussen de vaste pc's onderling, soms zie ik een gedeelde map na 5 seconden, soms na 5 minuten (al getest zonder P2P toepassen open en derg.)

Ik heb nu op de pc waar de printers op staan (xp home) geen guest account staan. Doch kan ik perfect printen van computer 2 (computer peter) en heel zelden met de laptops.
Het klinkt onwaarschijnlijk raar maar waar.

Bij het opstarten van gelijk welke pc hier, moet ik nergens op een account klikken, hij vliegt meteen in z'n windows. Dit zou ik zo willen houden omdat dat wel gemakkelijk is, met een aangemaakte guest-account moet ik nog mijn guest openen + nog es gewone account in het welkomstscherm.

Ik probeer jullie te begrijpen, jullie hebben er duidelijk stukken meer ervaring mee. Maar jullie zeggen dat ik op elke pc een account moet aanmaken met alle rechten? met dezelfde naam (bvb "netwerk") dit beveiligen met een paswoord? Telkenmale inloggen als ik mijn pc opstart?
Door elke pc in het netwerk met de zelfde naam te geven in de guest-account, creër ik dan een soort all-access of heb ik betere resultaten?

Bij het volledig herinstellen van het netwerk (ik ga mij daar zondag voormiddag mee bezighouden), neem ik best statische of dynamische IP's? Nog insteltips die handig zijn?

Tim

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 19:06 ]

• Brecht Laitem
Als je router dynamisch IP adressen kan uitdelen: doen!
Zorg er dan wel voor dat de router de juiste DNS meeheeft.

Ivm die useraccounts:
Aangezien dat je met een werkgroep werkt heeft iedere computer zijn eigen user database. Wanneer je nu connectie wil maken met een andere computer wil je natuurlijk dat alles volautomatisch gaat. (dus dat alle rechten direct juist zijn, en dat je bij het connecteren op een andere computer geen paswoord en gebruikersnaam moet ingeven. Om dit te verkrijgen moet je op ieder werkstation dezelfde gebruikers aanmaken, met hetzelfde paswoord.
Ik meen uit je vorige reply te verstaan dat je op iedere computer dus maar één gebruiker hebt. (bijvoorbeeld testuser, met als paswoord testpaswoord). Zorg dus dat op ieder werkstation er een gebruiker testuser met paswoord testpaswoord bestaat. En met die gebruiker kan je dan beginnen spelen met je rechten.
Er bestaan 2 soorten rechten: share en NTFS machtigingen. Ik zet altijd de share machtiging voor een gebruiker op full controle, en verfijn die dan met NTFS rechten (NTFS rechten hebben namelijk "voorrang" op share machtigingen. (eigenlijk is het een combinatie, maar dit wordt anders te ingewikkeld :p)
Met dit zou je toch al wat verder moeten geraken.
succes

Verwijderd

Topicstarter
Brecht, je hebt er duidelijk kaas van gegeten

nu is er per computer (=werkstation???) maar 1 account zonder wachtwoord.

Hoe verfijn ik dat met NTFS machtigingen of is dat geen kattepis? Ik hoor je wel graag over andere manieren praten.

Dus, om alles te herdoen.

Bij elke computer alle gedeelde mappen afzetten.

Internet afkoppelen van D-link router.

Een guest account aanmaken met wachtwoord (bvb. netwerk met "netwerk" als paswoord), hoe kan ik deze account trouwens direct laten in de achtergrond opstarten zonder dat ik telkens bij het heropstarten van de desbetreffende pc waar ik aanzit. Nodzakelijk om op elke PC dezelfde guest account aan te maken met alle rechten, zelfde naam en zelfde wachtwoord?

Firewall afzetten op elke pc

thuisnetwerk instellen --> werkgroep "christiaen" printer en fax delen inschakelen (ja aanvinken)

naar netwerkverbinding --> lan verbinding --> Automatisch ip laten toewijzen (door router met een range van 192.168.1.2 tot 192.168.1.50
De volgende DNS serveradressen gebruiken --> voorkeur server 192.168.1.1
DHCP ingeschakeld
Standaardgateways --> 192.168.1.1
WINS adressen --> 192.168.1.1
LMHOSTS inschakelen
Netbios instelling --> Standaard???

Terug schijven 1 voor 1 delen per computer met die NTFS instellingen die je aanhaalde Brecht (hoe doe ik dit)?

Terug firewall configureren

poort 137,138,139,445 volledig access geven

Terug internet aansluiten

Ik laat die laptops over tot zondag. Dat gaat te maken hebben met een of ander draadloze machtigingen zeker????? ik kan nochtans kijken op PC 2 vanop beide laptops, maar printen lukt niet.

Verbeter mij hé als er iets anders kan, ik wil doodgraag dit es onder de knie krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 20:25 ]

• Brecht Laitem
Dus:
- alle gedeelde mappen eens unsharen zodat je opnieuw kan beginnen
- Dat met die guest account heb je verkeerd op denk ik. Het kan met guest account, maar ik gebruik het nooit. Dus op iedere computer maak je een gebruiker aan met dezelfde naam en hetzelfde paswoord. Stel in dat die gebruiker automatisch inlogt op je computer, zodat je nooit een paswoord moet ingeven bij het aanloggen op windows.
- Share je mappen die je wil. Bij delen -> machtigingen: Full control
- Voor de NTFS: Bij beveiliging-> toevoegen: gebruiker selecteren en de rechten goed zetten (neem voor te testen best full control ook, dit kan je later nog aanpassen als alles naar behoren werkt)
- Als dit allemaal werkt, dan kan je beginnen spelen met meerdere gebruikers.
Op GoT zijn er wel genoeg topics te vinden hoe je een netwerkje aanlegd.
- voor het testen ook alle firewalls uitzetten, en als het werkt firewalls één per één configureren en testen, zodat je direct de fout kan vinden.

succes

[ Voor 9% gewijzigd door Brecht Laitem op 16-02-2006 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Brecht Laitem schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:23:
Dus:
- Voor de NTFS: Bij beveiliging-> toevoegen: gebruiker selecteren en de rechten goed zetten (neem voor te testen best full control ook, dit kan je later nog aanpassen als alles naar behoren werkt)

succes
waar vind je het menu beveiliging?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

XP Home alleen onder Safe Mode.
XP Pro door simple file sharing uit te zetten.

Maar mag ik nog eens een rare suggestie doen?
Al eens overwogen om een simpel bakkie te pakken, daar Linux (debian liefst) op te knallen en met Samba+DNS een poor mans domain te maken?
Denk persoonlijk dat het heel veel gaat schelen in je naam -> IP omzetting en de stabiliteit van je Netwerkomgeving ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brecht Laitem
BackSlash32 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 21:01:
Maar mag ik nog eens een rare suggestie doen?
Al eens overwogen om een simpel bakkie te pakken, daar Linux (debian liefst) op te knallen en met Samba+DNS een poor mans domain te maken?
Denk persoonlijk dat het heel veel gaat schelen in je naam -> IP omzetting en de stabiliteit van je Netwerkomgeving ;)
No offence voor TS, maar ik denk dat dit wat teveel gevraagd is. Tzal inderdaad wel stabieler en zijn, en je zal er meer van leren, maar is volgens mij wat te moeilijk.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wrom?
Zoiets als die standaard ClarkConnect dingen ofzo werkt prima.
De grootste onbenul kan er nog mee omgaan (mijn buurman bijvoorbeeld), en die vind het nog leuk ook dat ie het zelf kan :P

[edit]
Je hoeft er geen Samba NT4 style domain mee te maken, maar het ding kan prima fungeren als werkgroep Server.

Het voordeel is dan dat je altijd een Master Browser hebt (de Samba doos), een file server, waar je ook nog eens met useraccounts iedereen toegang kan geven tot netwerk shares.
Gebruik je er ook nog DNS bij weten alle clients elkaar altijd te vinden zodat je ook daar geen vertraging meer in hebt..

[ Voor 53% gewijzigd door alt-92 op 16-02-2006 21:18 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eerst simpel proberen mijn netwerkje, met een pc'tje met linux erop beginnen werken pfff, ik zie nu al de bomen door het bos niet.

Tim

alleszins bedankt voor de hulp. Nu kan ik es goed gaan proberen hé.
Als ik vragen heb, dan horen jullie het wel.

• aZuL2001
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:04:
De netwerksnelheid wisselt ook inderdaad tussen de vaste pc's onderling, soms zie ik een gedeelde map na 5 seconden, soms na 5 minuten (al getest zonder P2P toepassen open en derg.)
Is een heel ander probleem. Heeft met Master browser te maken.
Bij het opstarten van gelijk welke pc hier, moet ik nergens op een account klikken, hij vliegt meteen in z'n windows. Dit zou ik zo willen houden omdat dat wel gemakkelijk is, met een aangemaakte guest-account moet ik nog mijn guest openen + nog es gewone account in het welkomstscherm.
Dus één user per pc, en een blanco wachtwoord.
Gokje, ook nog local admin rechten.
Ik probeer jullie te begrijpen, jullie hebben er duidelijk stukken meer ervaring mee. Maar jullie zeggen dat ik op elke pc een account moet aanmaken met alle rechten?
Nee, ik zei dat je een gebruiker tweaker aan moest maken, ww gathering, op alle pc's en dan op 1 pc moet inloggen met die gebruiker tweaker. En dan kijken of je overal bij kunt waar je bij wil kunnen.
met dezelfde naam (bvb "netwerk") dit beveiligen met een paswoord? Telkenmale inloggen als ik mijn pc opstart?
Nee, kom ik zo op terug
Door elke pc in het netwerk met de zelfde naam te geven in de guest-account, creër ik dan een soort all-access of heb ik betere resultaten?

Bij het volledig herinstellen van het netwerk (ik ga mij daar zondag voormiddag mee bezighouden), neem ik best statische of dynamische IP's? Nog insteltips die handig zijn?
Dhcp (dynamisch) is zeker wel zo makkelijk.
En je gaat dit niet op een zondagvoormiddagje redden.
  • maak een tekening, heel erg schematisch, maar teken het uit.
  • geef alle machines dezelfde werkgroep naam. Is niet echt noodzakelijk, maar wel handig voor je. (of maak twee werkgroepen, snoerke en niesnoerke)
Is er maar één gebruiker op het netwerk aktief, of huisgenoten/gezinsleden etc?

Eén gebruiker is het simpeler, gezin/huisgenoten leg ik nu uit
  • maak op papier een lijstje van alle gebruikers in het netwerk. En ja geef ze een ww.
  • zorg dat die namen met ww op alle pc's aangemaakt zijn
  • maak een lijstje met wat je wil delen op welke machine
  • deel die bronnen op die machines
  • geef de groep gebruikers het recht om die bron te mogen gebruiken (share rechten)
  • evetueel kun je binnen die bronnen nog mappen ontoegankelijk maken voor bepaalde personen door ze het NTFS recht "geen toegang" te geven (gaat boven alles)
En nu zou je netwerkje weer moeten werken zoals jij wil.

Let op. Er is nog een catch. In XP zit een standaard policy die de toegang regelt voor wie de machine via het netwerk mag benaderen. Uit mijn hoofd zijn dat twee of drie settings. Dit kan nog wel eens tot leuke vage dingen gaan leiden.

En ja een machine met Clarkconnect is ook leuk om eens mee te spelen, zeker eens proberen.
(Ga je je netwerkje weer omgooien :) )

Ik zou nog terugkomen op het inloggen.
De hele grap is dat alle machines nu alle gebruikers kennen.
Dat wil zeggen dat als Jan op pc1 iets wil op pc2 hij die machine via bijv. de verkenner benadert.
Pc2 vraagt dan "Wie ben je". Pc1 zegt "Jan, en ******* is mijn wachtwoord". Pc2 kijkt in zijn eigen user tabel, ziet Jan staan, denkt "er zijn meer hondjes die Fikkie heten, maar laat ik eens kijken naar zijn wachtwoord" en komt erachter dat het klopt. Vanaf nu kan Jan de gedeelde bronnen gebruiken op pc2. Strikt genomen krijgt pc1 met user Jan een token wat een bepaalde tijd geldig is, maar omdat de user met dat ww bestaat op pc2 krijgt hij in de toekomst ook weer een token, en dus toegang.

Voor zover de lessen 1,2 en 3 van Thuis Net Werken voor beginners :+

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
wat een uitleg en ik begrijp het ;)

in feite staat op dit moment op elke computer slechts 1 account (administrator) zonder wachtwoord.

@AZUUL: je haalde in je post aan tweaker gebruiker, hierin versta ik niet wat je bedoelt.
Master browser probleem kan ik wss wel in de topics terugvinden?
het rare is ook, ik krijg nooit de mogelijkheid een wachtwoord en login op te geven, onmiddelijk krijg ik : geen toegang,............, neem contact op met de netwerkbeheerder.

Verwijderd

Topicstarter
al es ff iets uitgeprobeerd, verbeter mij als ik het te omslachtig doe.

Ik heb op deze pc (werkstation bij mij hier) een account bijgemaakt met admin rechten, genaamd test en wachtwoord 123456. Tevens op pc 1 (die met printers) hetzelfde gedaan. Bij allebei de pc's afmelden --> andere gebruiker --> inloggen op "test" met wachtwoord 12345 --> andere gebruiker --> terug administrator bij allebei.

Ik ging in mijn enthousiasme naar printers om 1 toe te voegen. er kwam op, kan bewerking niet voltooien. damned dacht ik, maar plots, ongelooflijk maar geloof het maar, er floepten 2 printers op mijn scherm. Tevens heb ik access op alle gedeelde mappen op pc 1. Perfect dus.

Wat heb ik teveel/overbodig/just gedaan?

tim (ps bedankt gasten alleszins voor het geduld)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:01:
@AZUUL: je haalde in je post aan tweaker gebruiker, hierin versta ik niet wat je bedoelt.
Je maakt dus een extra user aan op alle PC's met overal hetzelfde password.
Als je daar wel overal verbinding mee kan krijgen dan werkt dat dus wel.
Master browser probleem kan ik wss wel in de topics terugvinden?
Jup.
1 PC met bestands en printerdeling moet "de baas zijn" in het netwerk, deze houdt dan bij welke PC wat aanbiedt.
Vandaar de Master Browser.
Regel daarin is : hoogste OS wint.
offtopic:
vandaar ook mijn suggestie van die ClarkConnect linux server, deze kan je instellen dat ie altijd de baas is.
ClarkConnect 3.1 is ook beschikbaar in een gratis 5 gebruikers versie (Home ).
Is volledig via webinterface te beheren, daarnaast doet ie eventueel firewall, mail, web, en DHCP/DNS voor je netwerk. Niet slecht dus :)
het rare is ook, ik krijg nooit de mogelijkheid een wachtwoord en login op te geven, onmiddelijk krijg ik : geen toegang,............, neem contact op met de netwerkbeheerder.
Afhankelijk van versie en Service Pack is het ook nog dat administrator met blanco password geen toegang heeft tot netwerk resources (shares) op andere PCs...

Daarom ook die testuser overal met hetzelfde password.

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 16-02-2006 22:32 ]

• aZuL2001
de user tweakers is een voorbeeld.

Het is waarschijnlijk een bij jou nog niet bestaande user. Daar ging het ff om.

En nee, je hoeft niet op beide pc's in te loggen met die user.
Kijk terug naar mijn voorbeeld met user Jan op PC1 die naar PC2 wil. Dat user Piet daar op dat moment op zit te werken boeit niemand, al speelt ie patience. Het gaat erom dat Jan bestaat in de user database van PC2. En dat het ww klopt.

Zou Piet iets willen opslaan op PC1 dan moet daar ook een gebruiker Piet bestaan, met het goede ww.
Bestaat die niet, dan kan het standaard Guest account gebruikt worden, maar die staat meestal uit of dicht.

En de gebruiker Administrator is een bijzondere, en wat Backslash32 al zegt :
Afhankelijk van versie en Service Pack is het ook nog dat administrator met blanco password geen toegang heeft tot netwerk resources (shares) op andere PCs...
En aanvulling op het Masterbrowser verhaal, de masterbrowser is de machine die het langste aan staat (als eerste opgestart is). Die houdt een lijstje bij welke machines online zijn op je netwerkje, en wat ze te bieden hebben. Maar die lijst is niet altijd up to date. Het kan 15 minuten duren voordat je een tweede pc ziet staan in je netwerkomgeving.

Als er een pc met een recenter OS online komt, dan wil die graag de MB zijn, en wordt er een verkiezing gehouden. Waarbij die met het recentere OS in principe wint. Maar door die verkiezing weten wel alle machines wie nu de MB is, en heeft die pc met het recentere OS de nu bijgewerkte lijst ook.

Dat was les 4 :+

Ik weet niet hoe goed je engels is, maar op de pagina van USR staat bij de wireless AP/Router 125 mbps een linkje naar Home Networking for Dummies. Een ebook.

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 16-02-2006 22:42 . Reden: linkje 4 dummies added ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
hoogste OS = xp pro boven xp home?

doordat ik er nu een account bijgeplaatst heb, ipv volledig opstarten, krijg ik dus mijn inlogscherm nu. Is het mogelijk met een instelling onmiddelijk met de administrator in te loggen en de test account met login te activeren, alles automatisch zodat ik er niets van merk?

• aZuL2001
Tik op de command prompt maar eens "ver" in en geef een enter.
Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600] krijg ik hier terug op een SP2 Home laptop.
En nee ik ga niet naar kantoor lopen om te zien wat een Pro machine terug geeft.

Maar waarschijnlijk wel.

En ja omdat er een extra gebruiker op je machine bij gemaakt is krijg je nu het welcome scherm.
Je kunt nog bepalen of een naam daar niet op verschijnt, dmv een reg setting.

Je kunt gewoon kiezen voor de admin, of autologon aan zetten, maar waarschijnlijk loopt hij al door als je de test user niet op het welcome scherm laat zien.

En nee je hoeft die test user niet te activeren als in daar ook mee in te loggen.
De test user moet bestaan op pc2, en daar moet het account geaktiveerd zijn, en dat is niet hetzelfde als ingelogd. Zie les 4.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
bij uitvoeren of run gebruik ik control userpasswords2

in het volgende menu kan ik gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken afvinken.
Als ik heropstart om te proberen, dan komt er een conflict op die zegt hij geen admin kan aanmelden zonder login scherm

heb het ondertussen zoals ik gelezen heb in vorige tekstjes in mijn topic met TWEAKUI
werkt perfect

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 23:31 ]

• Diabolical
aZuL2001 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:58:
Tik op de command prompt maar eens "ver" in en geef een enter.
Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600] krijg ik hier terug op een SP2 Home laptop.
En nee ik ga niet naar kantoor lopen om te zien wat een Pro machine terug geeft.
XP PRO SP2 geeft hetzelfde versienummer...

Er zit geen verschil in de kernel bij de twee versies, alleen een verschil in de ui en functionaliteiten. Vraag me niet welk verschil exact want dat durf ik niet uit mijn hoofd op te lepelen....

Verwijderd

Topicstarter
net het netwerkje helemaal herdaan en heb geen problemen meer.

merci voor de hulp

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
My thoughts exactly ;)

Aan een oude P2 heb je al voldoende, dan kun je van alle werkstations de bestanden op de server zetten of je backup't alles naar de server.

Dan heb je meer gebruiksgemak, flexibiliteit en waarschijnlijk ook stabiliteit.
Daartegenover staat het feit dat je je goed in moet lezen en dat het je de nodige tijd zal gaan kosten. Google is your friend ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• aZuL2001
Zou je dan ook, voor het archief, iets uitgebreider willen vertellen wat je herdaan hebt ?

Want ik zou zomaar kunnen denken dat je nieuwe kabels hebt getrokken ;)

Waren het de users die je overal aangemaakt hebt, of wat was het.

Thx.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw een werkgroep aangemaakt, dynamische ip's (eerst alles gewist qua settings en alle gedeeld mappen afgevinkt op elke pc alsook alle netwerklocaties verwijderd). Vervolgens netjes herbegonnen.
Heb op elke pc een user bijgezet met administrator rechten met bijhorend wachtwoord. Op elke PC dezelfde user en paswoord. Tevens heb ik poort 137, 138 en 445 geadd bij mijn veilige firewall lijst (scheelt veel in access time als ik het uitprobeer).
Eerst de printershare geprobeerd, direct op elke pc (alsook laptops) werkte dat direct, vervolgens terug map per map geadded op het systeem.

Een klein webservertje zou wel fijn zijn maar ga inderdaad eerst wat GOT'en en GOOGLE'n.
Wat wel raar is : de gebruikersnaam netwerk is zogezegd al in gebruik??? bug in xp?
Wat een beetje structuur niet kan doen hé aan je netwerk ;)

Nog es bedankt voor de info

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 12:22 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
HEb je client voor windows netwerken aangevinkt... dat was bij mij de oplossing
Pagina: 1