Toon posts:

[lm-sensors] driver voor W83627EHF?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb lm-sensors geinstalleerd via apt-get op mijn debian sarge (3.1) stable bak.

Ik heb een p5 moederbord, met een Winbond W83627EHF hardware monitor chip.

Wanneer ik nu sensors-detect doe, ziet lm-sensors deze chip ook netjes, maar aangezien het een 2.9 versie is, zijn er nog geen drivers voor, dus de output is dit:
# Generated by sensors-detect on Thu Feb 9 01:22:19 2006
# I2C adapter drivers
i2c-dev
i2c-i801
i2c-isa
# I2C chip drivers
eeprom
# no driver for Winbond W83627EHF Super IO Sensors yet
Nu las ik op de site van lm-sensors dat de 2.10 versie wel deze chip zou ondersteunen, nu heb ik zowel de i2c als de lm-sensors tarballs gedownload in de hoop alleen de driver van de chip te compilen en deze te laden via /etc/modules. Echter kan ik deze niet vinden en ben ik niet helemaal zeker van mijn zaak of een 2.10 driver gaat werken op een 2.9 programma...

Ik heb liever niet dat ik alles opnieuw moet installeren omdat ik niet meer weet wat ik allemaal geinstalleerd heb voor lm-sensors, en ook in de wetenschap dat apt-get niet alles verwijderd...

Wat raden jullie mijn aan? Is het mogelijk om de driver van 2.10 te gebruiken voor mijn 2.9 versie van het programma zelf? Zo ja, hoe krijg ik deze gecompiled en wat is precies de naam van deze driver (i2c-???)

Alvast bedankt,

Niels

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Volgens mij is het een combinatie van beide programma's. Dus naar mijn weten gaat i2c 2.10 niet werken met lm_sensors 2.9.
Als ik op de site van lm_sensors kijk, zie ik dat 2.10 net één dag uit is. Waarom wacht je niet heel even of er debs van worden gemaakt en worden toegevoegd aan de repositories van Debian.

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Topicstarter
koffiedrinker schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 09:48:
Volgens mij is het een combinatie van beide programma's. Dus naar mijn weten gaat i2c 2.10 niet werken met lm_sensors 2.9.
Als ik op de site van lm_sensors kijk, zie ik dat 2.10 net één dag uit is. Waarom wacht je niet heel even of er debs van worden gemaakt en worden toegevoegd aan de repositories van Debian.
Ja daarom postte ik het nu, vanwege 2.10 die gereleased werd.
Maar hoe lang duurt dat dan ongeveer, want als het aan debian ligt en vooral met stable kan dat nog wel maanden/jaren duren?

• koffiedrinker

koffiedrinker

Het zal nooit in stable komen via de officiele repositories. Voor stable komen alleen security fixes uit. Maar de debs zullen op korte termijn wel in unstable en/of testing verschijnen en daar kan je ze dan uit halen. En beetje zoeken op internet met google kan ook geen kwaad. Misschien maakt iemand anders de debs voor je en kan die proberen.

Wat ik alleen niet begrijp waarom je stable draait en dan software gaat toevoegen die één dag oud is? Je systeem is sterk als de zwakste schakel en over lm_sensors en i2c 2.10 is nog helemaal niets over de veiligheid en stabiliteit bekend. Dat kan je systeem dus in gevaar brengen.
Het beste kan je testing gaan draaien en even een klein beetje geduld hebben. Dan kan je over een paar weken waarschijnlijk lm_sensors en i2c uit de repos halen. Je moet dan uiteraard wel stabiliteit en veiligheid inboeten. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n groot probleem.
Wil je echter stable blijven draaien dan zou ik afzien van de installatie van lm_sensors en i2c 2.10. Het kan tenslotte je systeem instabiel maken. En dat is het hele verhaal achter het draaien van Debian stable.

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hoe dan ook (zeker voor de zomer) wel mijn temperatuur in de gaten houden omdat ik gewoon niet zeker ben van mijn kast. Mijn CPU is nu rond de 45 graden, niets mis mee maar in het hok waar hij staat is het 15 graden. In de zomer kan dit wel is oplopen tot bijv. 30 graden.

Ik vraag me af of de CPU dan niet aanzienlijk stijgt... dus dat wil ik tegen die tijd wel opgelost zien.

Ik heb dus geen haast maar het zou mooi zijn als het zo snel mogelijk gewoon werkt.

• koffiedrinker

koffiedrinker

Waar gebruik je die computer voor?
Persoonlijk denk ik dat het voor jou geen kwaad kan om over te schakelen naar Debian Testing en dan mag je ervan uit gaan dat de 2.10 van i2c en lm_sensors voor de zomer binnen zijn.

Koffie werkt echt!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Je kan ook kijken vanaf welke kernel de betreffende Winbond chip ondersteund wordt en een nieuwe kernel bakken. :)

It takes one to know one...

Pagina: 1