WD 250GB Hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• VPMercedes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 19:12
Ik heb afgelopen maand een pc samengesteld en in elkaar gezet maar ik merk dat mijn HD:

Western Digital WD2500KS, 7200RPM, 16MB, SATAII

Heel warm word, namelijk Idle 46 C en na een half uurtje met alleen msn en internetten kan die oplopen naar 54 C.
Is dit normaal of valt hier wat aan te doen.?

*Mijn HD hangt in mijn 3,5 inch rek ( niet direct onder floppy)

Graag hoor ik als er wat aan te doen is of als dit gewoon zo hoort. :?

------------------------------------------------------------
AMD 3700+
2GB Dual Chanel Kingston
250 WD harde schijf
Mobo Asus A8N-E
Socket 939 Nforce4 chipset
Nexus Breeze kast met 400W voeding

Verwijderd

dit is normaal, WD is nu ook niet direct het koelste merk :)
Op zich is dit niet echt schadelijk, maar als je er graag wat aan wilt doen: er bestaan heel degelijke schijfkoelers op de markt die de temperatuur gemakkelijk onder de 20 graden kunnen krijgen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat is inderdaad niet koud :X Ik zou er gewoon een harde schijf koeler op zetten :) of een 120MM fan er op laten blazen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• naftebakje
  • Laatst online: 17-12 15:03
Als je onderaan een intake fan op 7V laat draaien, zodat ie net onder de harde schijf blaast, heb je een heerlijk frisse hdd zonder extra lawaai, is mijn ervaring. Een klein beetje airflow kan al veel doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-11 19:13

nAffie

...

Zorg gewoon dat je een beetje airflow in je kast hebt.. dat moet voldoende zijn...

Een graadje of 40/45 is vrij normaal voor een schijfje...

meh.

• Outerspace
  • Laatst online: 08:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

nAffie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 09:41:
Zorg gewoon dat je een beetje airflow in je kast hebt.. dat moet voldoende zijn...

Een graadje of 40/45 is vrij normaal voor een schijfje...
Sja, mijn schijf is alleen al met een simpele hd-coolertje zo'n 34 graden stressed. Dus het is een overweging waard en die niet eens zo duur is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Aangezien bij je kast de fan al onderin blaast, zou je inderdaad kunnen overwegen om een schijfkoeler te nemen. Deze wel passief natuurlijk, anders schiet je er weinig mee op qua geluid.

De silentmaxx hdd rev2 koeler is goed, maar duur. Overweeg zoiets is.

Let er wel op dat deze in een 5,25 inch rekje moet, en dat de schijf dus hoger komt.

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Ik heb een externe HD, en alsie af en toe te warm word (voor mijn gevoel) zet ik er gewoon een koelblok op die de zaak een beetje koelt, mischien kan jij dat ook doen... (gewoon een oude koelertje)

Greyh0und

• VPMercedes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 19:12
Ik zal overwegen om een koelblok aan te schaffen.. :)

Maar als ik het dan goed begrijp is dit niet normaal, die temp die ik heb.

heeft niemand dezelfde HD met deze zelfde temp.?

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 09:27

simplemouse

*.*.*.*

VPMercedes schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:24:
Ik zal overwegen om een koelblok aan te schaffen.. :)

heeft niemand dezelfde HD met deze zelfde temp.?
zo als ik het begrijp is het wel normaal

alleen er worden verschillende oplossing geboden voor als je het toch cooler wil hebben

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 13:41

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

een ventilatortje ervoor hangen schiet meer op (kwa temp.) dan alleen een koelblok. een combinatie van de twee is ideaal, maar meestal onnodig.

tenzij . . . de harddisk IN de luchtstroom van de huidige koeler aan de voorkant van de kast (als je dat hebt) is geplaatst, dan volstaat alleen de koelblok, maar ik denk niet dat dat het geval is gezien de huidige temp

[ Voor 46% gewijzigd door Abomination op 15-02-2006 10:52 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22
Ik heb 2 van deze schijven in mijn case hangen. Het zijn gewoon heethoofden. Ze hebben 2 maxtor's vervangen die beiden rond de 25 graden waren. Mijn temps: 45-50 graden voor de schijf waar windhoos op draait en 40-45 voor de download / backupschijf.

En dan heb ik er al twee 80mm fans op staan...

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09
Ik had altijd begrepen dat Western Digital HD's vrij koel waren in tegenstelling tot Maxtor HD's, die juist vaak wel aardig warm konden worden :?

Maar 54°C kan weinig kwaad, het is wat aan de warme kant voor een hardeschijf die niet veel uitvoert, maar hij zal er niet binnen een korte tijd door overlijden.

The devil is in the details.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

VPMercedes schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:24:
Niet echt, ligt ook aan de koeling van de schijven.

'k Heb zelf ook twee 250GB Caviar's en die komen niet boven de 28C uit.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
leuker is het als je seagates hebt zoals ik welke ook 55 graden worden en waarvan de fabrikant zegt dat 57graden de maxtemp is:S

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10 00:50

The Wrecker

Networking Rulez

Ik zou zelf zeggen dat dit te warm is hoor.
54 graden lijkt net een processor. Nou wil dit niet zeggen dat het een probleem van jouw schijf is. Toch zou ik wel een koeling overwegen. Dit zorgt ervoor dat jouw schijf wat langer meegaat.

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22
Wat betreft die WD2500KS schijven.. die zijn gewoon warm. Ik heb verder een koele pc, die schijven zijn de warmste componenten onderhand:

CPU 38 graden (idle)
Moederbord: 38 graden
Casetemp: 28 gradeb
Videokaart: 41 graden
HD1: 44 graden (idle, windowsschijf)
HD2: 40 graden (bezig met downloaden)

Mijn harde schijven hangen wel boven mekaar zonder lege plaats ertussen. Echter dit had ik voorheen wel en ook toen zaten ze tussen de 38 en 44 graden. Ik wil nog maar even niet weten wat ze in de zomer zullen gaan zweten :)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe warm mag mijn harddisk worden?

Daar staat het gewoon beantwoord :) FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.