[css] form elements met css op disabled zetten?

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Ik kan wel op W3C.org etc. vinden dat disabled een pseudo-class is etc, maar wat als ik nou gewoon wil dat al mijn input en select velden disabled zijn, aan de hand van bijvoorbeeld het niveau van de ingelogde gebruiker?

Het kan natuurlijk quick'n'dirty opgelost worden door overal even een check te doen en eventueel $disabled er bij te parsen die dan leeg is of niet, maar ik doe het liever netjes door 1 extra regel CSS.

Sowieso is dat veiliger, dan vergeet je er ook nooit een.

iOS developer

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

dus een gebruiker met weinig rechten zet zijn css af en heeft ineens volledige rechten? geen goed plan lijkt me :)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• BikkelZ
Nee maar het lijkt me wel het makkelijkste als de gebruiker ZIET en SNAPT dat hij geen rechten heeft.

In andere software is het toch ook gebruikelijk dat opties die je wel mag zien maar niet mag aanpassen gewoon grijs zijn?

iOS developer

Verwijderd

je kunt dan beter twee classes gebruiken, een voor het actieve en een voor het inactieve element. Dan geef je alle ontoegankelijke elementen enabled="false" en class="inactiveElementClass".Natuurlijk neemt dit niet weg dat je ook in je controller-laag de gebruikelijke checks op je user-input moet doen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

CSS is niet bedoelt voor behavioral zaken...

Intentionally left blank

• BikkelZ
Ja goed ik ga het maar even in de PHP code schrijven, het is in principe een selector binnen CSS(3?), het zou ook vreemd zijn als je bvb een last-child met CSS in een first-child kon veranderen.

iOS developer

Verwijderd

crisp schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 11:29:
CSS is niet bedoelt voor behavioral zaken...
neemt niet weg dat je met IE behaviours en Moz XBL toch erg leuke dingen kan doen. Ik denk ook dat niet kritische behavioral toevoegening eigenlijk best via css zouden moeten kunnen

(in principe zou je een css menu dat gebruikt maakt van hover states ook behavioral kunnen noemen)

Zo heb ik in XUL een standaard groupbox al eens uitgebreid naar een groupbox die in- en uit te klappen is. Zulke dingen vallen mi nog onder "layout"

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 15:11

Bosmonster

*zucht*

Dit soort functionaliteit is een eigenschap (property) van het element, geen style. Het moet ook blijven bestaan zonder stylesheet uiteraard.

Anders kun je je net zo goed gaan afvragen waarom je geen name of value properties van een input kunt wijzigen bijvoorbeeld met css.

[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 15-02-2006 11:50 ]

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Volgens mij begrijp jij het idee van pseudoclasses niet helemaal.

Pseudoclasses zijn specifieke selectors, die op een bepaald attribuut kunnen werken. Zo kun je dus bijvoorbeeld een andere stijl geven voor elementen die disabled zijn.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
input[disabled="disabled"]
{
    background-color: gray;
}

Dit doet dus alleen iets met uitgeschakelde input elementen. Het schakelt dus niet elementen uit. Daar is CSS niet voor bedoelt.

Ik ontken het bestaan van IE.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

(in principe zou je een css menu dat gebruikt maakt van hover states ook behavioral kunnen noemen)
Klopt, dat vind ik ook behavioral en derhalve vind ik javascript meer geschikt voor dat soort zaken dan CSS ;)

Intentionally left blank

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

cyberstalker schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:12:
Volgens mij begrijp jij het idee van pseudoclasses niet helemaal.
Volgens mij vraagt TS niet om de mogelijkheid om te selecteren, maar juist expliciet te disablen. Maar je hebt overigens wel gelijk hoor :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• BikkelZ
Mja ik heb het maar gewoon opgelost met if...then in de PHP-code.

iOS developer

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
[nodigmode]wist niet dat je then in php had :p [/nodigmode]

• BikkelZ
flashin schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:40:
[nodigmode]wist niet dat je then in php had :p [/nodigmode]
Oh ja hoor.

Je hebt zelfs do....while })