Toon posts:

Geheugen kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een probleem t.o.v. memtest86 en betrouwbaarheid hier van.

Na het kopen van de volgende onderdelen:

mobo: KT880 delta
CPU: AMD Athlon 3200+
Geheugen: 512, 256 PC3200 Kingston DDR
Grafische kaart: Asus NX6800XT
Voeding: 430 watt coolermaster

Heb ik het volgede probleem:

-De pc liep steeds vast en gaf een blauw scherm (met steeds een ander geheuge adres)
-Hierna heb ik memtest86 één maal compleet gedraait en deze gaf 2 errors.
-Mee terug gegaan, en omgeruild voor een nieuw 512 reepje

-Nadat ik het nieuwe reepje er weer in heb gezet. Krijg ik nog steeds een error.
Met name als ik bijvoorbeeld een spel speel. Een blauw scherm waarbij de nadruk ligt op het bestand
nv4_disp.dll. Nu heb ik het idee dat dit gewoon een driver probleem is (waar erg veel topics over te vinden zijn in de search) maar het geheuge zat me toch niet lekker en ik besloot deze weer te teste.

(de onderstaande tests zijn totale tests van ongeveer 45 minute)
1e Test: 270 errors (bij test 5)
2e Test: 0 errors
3e Test: 0 errors
..
..
..
10e Test: 170 errors (bij test 5)
11e Test: 0 errors
..
..
..
..
20e Test: 0 errors

oftwel, bij 2 keer de totale test van memtest zijn er (aardig wat) errors gevonden. Wat moet ik hier nu mee? Is dit geheuge nu kapot? bug in Memtest86? of is er iets anders gaande?

(als iemand trouwens nog suggesties heeft voor het nv4_disp.dll probleem.... Graag _/-\o_ )

Edit:

geheuge timings, e.d. alles loopt op standaard...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 22:54 ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Die dll is van je Nvidia grafische kaart.
Blijkbaar is je driver corrupt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al,

Ik heb de nieuwe drivers gedownload (alleen geinstalleerd zonder eerst de oude te verwijderen en dat blijkt niet optimaal te zijn dus) Maar hierna dus nog steeds de error.

De geinstalleerde drivers zijn overigens de origineel meegeleverde drivers en ik heb al 2 keer een schone installatie van windows gedaan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Download drivercleaner even. Deinstalleer je nVidia-driver suite, vervolgens drivercleaner er overheen, en dan de laatste nVidia drivers weer installeren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Ga ik proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Ok het NV4_DISP.DLL probleem is naar mijn weten opgelost (geen last meer van gehad)
Gister avond heel de avond de pc aangehad: geen problemen. bij elkaar 1.5 uur spellen gespeeld (verschillende)nu zet ik de pc aan, start een spel (die het gister avond wel gewoon deed) en dan krijg ik weer een WIN32k.sys- blue-screen :'(

Nu is dus bij mij nog steeds de vraag of het probleem bij het geheuge ligt? (of misschien aan de bankjes, heb de modules al gewisseld, maar zonder suc6)...

(het was trouwens erg opvallend dat de errors op de volgende manier waren:

Bij de
512,1mb
512,3mb,
512,6mb,
oftewel, ik vermoed dat de 1e error een echte error is en de rest een ophoping word omdat die eerste al fout was, dat hierdoor de rest ook fout gaat.

Zijn die 2 test resultaten van Memtest met +100 errors betrouwbaar tegenover die 18 andere zonder error's

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:17
Even goed kijken naar het voltage wat je geheugen moet hebben. Dat staat bij kingston vaak op een stikkertje.

Meestal wil kingston geheugen 2,6 volt hebben, maar sommige moederborden staan standaart op 2,5 ingesteld. Dat was bij mij iig het probleem...

Good luck :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik ging net kijken, maar jammer genoeg staat hij al op 2,6 volt :/
Dus dat is het ook niet.

[edit]
Ik zat dus net bij die voltages te kijken en toen stond er bij CPU FSB 199mhz (waarsch keer per ongeluk gegaan) waardoor Adjusted DDR memory frequency op 477mhz stond! (maar ergens anders staat weer 398 mhz :?
Ik heb de FSB nu terug gezet naar 200mhz. Zou dit het probleem geweest kunnen zijn?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 22:48 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Zet de CPU FSB op dezelfde snelheid als het geheugen, dan loopt alles 1:1.
Meestal loopt dat het snelst en stabielst voor athlon xp (er zijn altijd uitzonderingen)
Dan loopt die op normale snelheid.

Sommige Athlon XP 3200+ werken standaar met 200mhz FSB en ander met 166mhz.
Bij www.lavalys.com kan je Everest Ultimate edition 30 days trial even proberen, daar kan je ook de standaard CPU FSB en multiplier uit halen. Ook staan daar de timings van het geheugen.
Het geheugen moet 3-3-3-8 of 11 draaien als alles normaal is.

Heb je AGP Fast writes in de bios ook uit?

Probeer eens met Driver cleaner de driver te verwijderen en nieuwe van omegadrivers.net te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het programma geinstalleerd (leuk programma'tje trouwens, met een hoop info)
En alles gecontrolleerd,

Alles staat goed FSB op 200 timings op 3.3.3.8, geheugen op 200mhz
Agp fast write staat uit.

Ik kreeg net weer een Blue-screen maar kon helaas niet lezen wat er stond. Hij starte namelijk direct opnieuw op. (zou die niet moeten doen, want dat heb ik uitgezet in windows)
in ieder geval nog geen verbetering en aan de instellingen ligt het zo te zien ook niet :/

Aan de drivers ligt het denk nu niet meer, ik krijg niet meer de nv4_disp.dll error. Maar nu de win32k.sys error met een geheuge adres er achter dat begint met 0x0000008e (....., ... ,. .....)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 23:50 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Zet het geheugen eens op 166mhz.
Op welke multiplier werkt de CPU?
Pagina: 1