Toon posts:

Harddisks blijven crashen (4 keer!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond allemaal,

Ik zit met een behoorlijk groot probleem: in een serversysteem dat ik beheer (RAID5 over in totaal 4 schijven) crasht de ene HDD na de andere. Met crash bedoel ik: load op Debian (Linux) loopt op door I/O, uiteindelijk komen de logfiles vol te staan met waarschuwingen (telkens zelfde blocks!) als: read failed en uiteindelijk wordt de schijf als "faulty" gemarkeerd.
Op deze manier zijn twee schijven op 1 avond overleden, wat natuurlijk erg vervelend is voor een RAID5-configuratie. Gelukkig hebben we dat wonder boven wonder weer gerepareerd gekregen, maar een paar dagen later ging er nog een (dat was ongeveer een maand geleden) en vanavond nogmaals! In totaal zijn er op deze manier dus al 4 harddisks overleden, 3x Maxtor en 1x Western Digital.
Ik begin nu natuurlijk wel een beetje wantrouwend te worden: verschillende merken, verschillende schijven, verschillende momenten. Wat kan hier nu mis zijn? Heeft iemand mogelijk een tip wat hier mis kan zijn? Volgens mij is het namelijk geen toeval meer...

Verwijderd

Kijk als je troubleshoot moet je proberen dingen uit te sluiten, je beschrijft niet precies wat je gedaan hebt en in welke volgorde dus iemand kan je hier denk ik niet zinnig op antwoorden.

Welke type controller welke disken? in welke setup?
Heb je een andere controller geprobeerd? Vallen de disken alleen uit de raidset of zijn ze echt defect?

Zonder dit soort info kan ik je niet helpen en ik denk niemand niet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30
Wat voor controller gebruik je ? Heb je de mogelijkheid om de chanels te wisselen ?
Eventueel een firmware update voor controller ?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik zou als ik jou was eens je voedingen uitmeten met een multimeter , want ik zou hier bijna denken dat je 5 volt lijn te hoog is , en je 12 volt lijn te laag , waardoor je harde schijven niet goed meer werken ,en uiteindelijk dood gaan

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: het gaat om twee verschillende controllers en een software RAID setup.De schrijven die overleden zijn hingen alle vier aan dezelfde voeding, maar niet aan dezelfde controller.
Successor: kun je misschien onderbouwen waarom je dit denkt? Ik vind het namelijk een zeer interessante optie waar ik zelf eerder ook al kort over gedacht heb. Kun je uitleggen welk voltage precies voor wat dient?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:30
softraid op debian heb ik geen ervaring mee, maar oudere rh kernels maakte er soms ook een zooitje van bij verschillende merken schijven tegelijkertijd in raid5. Een of andere sync error in de kernel.
Pagina: 1