Als ik mijn computer uitschakel, zie ik dat de lampjes op sommige usb-apparaten die gevoed worden door de pc de lampjes nog branden, en van de draadloze zender voor mijn keyboard en muis branden de lampjes ook nog. Hoe zorg ik ervoor zonder een schakelaar dat ik die comuter echt uit krijg? Vind het nogal irritant dat hij nog stroom verbruikt terwijl ik hem niet gebruik, kost namelijk geld
Alle stekkers in een stekkerblok met zo'n mooie rode aan/uit schakelaar 
Met één druk op de knop al je lampjes aan of uit
Met één druk op de knop al je lampjes aan of uit
Verwijderd
zoveel geld echt niet hoor 
ik heb het ook, maar ik heb gehoord dat er mobo's zijn die usb niet uit KUNNEN zetten.
ik heb het ook, maar ik heb gehoord dat er mobo's zijn die usb niet uit KUNNEN zetten.
Daarvoor moet je een stekkerdoos met knop kopen, zodat je de stroom er echt definitief afhaalt. Ik weet ook niet waarom de industrie die lekstroom handig vindt, maar zo werkt het tegenwoordig blijkbaar.
Jah ik weet het, zo'n stekkerdoos had ik er ook eerst tussen, maar ik wil niet zo'n stekkerdoos gebruiken! Hij moet gewoon uit kunnen zonder een stekkerdoos, dat moet toch kunnen?
Inderdaad, allemaal fijn dat er stroom blijft staan op je USB poorten en je PCI sloten en waarschijnlijk best wel handig voor bepaalde doeleinden zoals de computer aanzetten met je muis maar je zou het op z'n minst moeten kunnen uitzetten in het BIOS.Ecteinascidin schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:48:
Daarvoor moet je een stekkerdoos met knop kopen, zodat je de stroom er echt definitief afhaalt. Ik weet ook niet waarom de industrie die lekstroom handig vindt, maar zo werkt het tegenwoordig blijkbaar.
Verwijderd
gevaar is als je bijv. een externe hdd hebt die op usb stroom loopt, die niet kan uitschakelen (en dan kapot gaatAdmiral Freebee schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:49:
[...]
Inderdaad, allemaal fijn dat er stroom blijft staan op je USB poorten en je PCI sloten en waarschijnlijk best wel handig voor bepaalde doeleinden zoals de computer aanzetten met je muis maar je zou het op z'n minst moeten kunnen uitzetten in het BIOS.
Iemand mischien al aan het knopje achterop de voeding gedacht?
De meeste externe harde schijven hebben een aparte voeding (uitgezonderd een aantal externe casings met twee USB aansluitingen of voor 2.5" HDD's) Ik blijf er bij dat je het zou moeten kunnen uitzetten via het BIOS als je het niet nodig hebt.
Ik heb nog nooit een computer gehad met een knopje op de achterkant van de voedingEisenhower schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:52:
Iemand mischien al aan het knopje achterop de voeding gedacht?
Ik heb ze wel eens gezien, maar nog nooit zelf gehad...
[extreem offtopic]
hahahhaha, daar was ooit eens een heel maf topic over. Iets met overclocken van een laptop
[/extreem offtopic]
Verwijderd
hdd als voorbeeldAdmiral Freebee schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:53:
De meeste externe harde schijven hebben een aparte voeding (uitgezonderd een aantal externe casings met twee USB aansluitingen of voor 2.5" HDD's) Ik blijf er bij dat je het zou moeten kunnen uitzetten via het BIOS als je het niet nodig hebt.
ik heb het nog nooit in de bios kunnen vinden.
Ik heb een Asrock S939 Dual-Sata en had hier ook last van.
De oplossing was een jumper verzetten op het moederbord waardoor hij geen spanning meer op de usb porten laat staan. Misschien staat er iets in je handleiding hier over?
De oplossing was een jumper verzetten op het moederbord waardoor hij geen spanning meer op de usb porten laat staan. Misschien staat er iets in je handleiding hier over?
Het is niet allleen via de usb-poort, maar ook de ps2, want daarop zit mijn zender van mijn draadloze keyboard en muis op aangesloten en die lampjes van de zender branden ook als de pc uitstaat
edit: heb trouwens een Asus A8NE-FM mobo
edit: heb trouwens een Asus A8NE-FM mobo
[ Voor 11% gewijzigd door maarud op 14-02-2006 21:59 ]
Bios-instelling: wake-on lan/keyboard/... uitzetten wil vaak wel helpen. Ook in windows staat er bij diverse apparaten dat ze de computer wakker mogen maken (apparaatbeheer, eigenschappen van usb-poorten), dat wil ook nog wel eens helpen om dat uit te zetten. Of was dat voor standby 
Voor mijn ouders hielp geen van alle. Optische muis dus rechtstreeks aangesloten op USB ipv via PS/2 converter, omdat anders dat lampje bleef branden
Voor mijn ouders hielp geen van alle. Optische muis dus rechtstreeks aangesloten op USB ipv via PS/2 converter, omdat anders dat lampje bleef branden
't hangt af van het moederbord of en welke devices stroom krijgen. Bij sommige bordjes krijgt ps/2 en/of usb alvast geen stroom meer als je "legacy usb" en "power-on by *vul hier eender wat in"" uitschakeld... Maar strrom gebruikt je pc'tj toch, of je moet en schakelaar tussen de voeding en het net zetten (zoals met een stekkerblok, op veel voedingen,...) OF je moet natuurlijk terug naar een goeie ouwe AT 
En @ hierboven; waarom er nog stroom op vanalles en nog wat staat? Om van die leukigheden als Power-on by keyboard, maar zelfs "soft power off" (je weet wel powerknop rammen en windows sluit netjes af) mogelijk te maken
En @ hierboven; waarom er nog stroom op vanalles en nog wat staat? Om van die leukigheden als Power-on by keyboard, maar zelfs "soft power off" (je weet wel powerknop rammen en windows sluit netjes af) mogelijk te maken
ik heb ook een asus mobo, en die heeft jumpers bij iedere usb/ps2 poort waar je in kunt stellen of er 5V of 5 VSB op moet staan (5V is er als de pc aan staat, 5VSB is 5v StandBy, dus staat er altijd). Misschien dat jouw mobo deze ook heeft (handleiding)??
Nu met WP, PV, EV en PC
Wellicht maakte Pointer een grapje.
De betreffende spanning +5VSB heeft meestal een maximaal vermogen van 5W. Niet echt iets waar je arm van wordt.
De betreffende spanning +5VSB heeft meestal een maximaal vermogen van 5W. Niet echt iets waar je arm van wordt.
[ Voor 63% gewijzigd door WEBsel op 14-02-2006 22:57 ]
Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323
Verwijderd
de +5V blijft idd altijd spanning opstaan (tenzij je de stekker eruit trekt natuurlijk)
Bij oude AT voedingen was dit niet zo maar ja wie heeft er tegenwoordig nog een AT voeding in zijn normale werkcomputer zitten.
Die paar Watt die dit alles aan stroom vreet zou je in geen jaren arm van worden lijkt mij zo. Misschien toch maar aan een power Off knop aan de stekkerdoos denken en de evt externe harde schijven op een 2e stekkerdoos.
Bij oude AT voedingen was dit niet zo maar ja wie heeft er tegenwoordig nog een AT voeding in zijn normale werkcomputer zitten.
Die paar Watt die dit alles aan stroom vreet zou je in geen jaren arm van worden lijkt mij zo. Misschien toch maar aan een power Off knop aan de stekkerdoos denken en de evt externe harde schijven op een 2e stekkerdoos.
nein, zoals boven jou wel correct aangehaald gaat het om de 5VSB-lijn ( (5V stand by, dus niet de gewone +5V) die onder spanning blijft. Die voedingslijn ik ook gewoon nodig; anders werkt je powerknop niet meer
dat is nameijlijk exactt de functie vand e standby-spanning; zorgen dat je je mobo kan reageren op wake-up events. (powerknop en alles wat je instelt in je bios)
Lijkt me ook, maar uit gaat 'ie zeker, hoe dan ookWEBsel schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:55:
Wellicht maakte Pointer een grapje.
Waar maak je je druk om, neem gewoon een stopcontact met schakelaar 
van die paar euro in het jaar word je toch ook niet superarm van?
Trek je de stekker van je tv er ook uit als je niet kijkt ?
van die paar euro in het jaar word je toch ook niet superarm van?
Trek je de stekker van je tv er ook uit als je niet kijkt ?
Pagina: 1