Ik heb het volgende probleem:
Gistermiddag begon plotseling mijn desktop met WINXPSP2 te crashen (blauw scherm).
Ik kreeg de volgende foutmelding (ongeveer):
DRIVER_LEFT_LOCKED_PAGES_IN_PROGRESS
en de fout is opgetreden in rdbss.sys
De fout trad gemiddeld elke 10-20 minuten op, maar ik kreeg de indruk dat het sneller gebeurde als ik veel dingen deed op de computer. Ik kon echter geen patroon ontdekken wanneer de computer wel en niet crashde. Een System error event verscheen in de eventlog zonder verdere specifieke informatie.
Op internet kan ik niet veel over mijn specifieke probleem vinden, behalve dit:
Maar goed, een computer die elke 10 mins crasht is niet echt bevoordelijk voor de productiviteit, dus ik heb windows opnieuw geinstalleerd en tot dus ver geen problemen gehad.
Maar nu komt eigenlijk pas mijn echte vraag. Tijdens de herinstallatie van mijn desktop gebruikte ik mijn laptop. Omdat die een beetje traag was geworden restartte ik hem (normaal gebruik ik altijd hibernate). En zowaar na 10 mins kreeg ik ook op mijn laptop een DRIVER_LEFT_LOCKED_PAGES_IN_PROCESS in rdbss.sys. Ook op mijn laptop een System error in de eventlog zonder verdere informatie. Wel krijg ik (alleen sinds de restart) lege error popups met een bijbehorende event log entry:
Maar waar zit nu het probleem? Hardware lijkt me niet omdat het op 2 verschillende computers gebeurt en steeds dezelfde fout in hetzelfde bestand. Spyware/virus/trojan die zich verspreid heeft in mijn interne netwerk is een optie, maar wordt dan niet gedecteerd door antispyware/antivirus programma's. Het zou kunnen dat een programma dat zowel op mijn laptop als mijn desktop is geinstalleerd zich zelf heeft geupdate en de fouten veroorzaakt. Ik kan mij verder niet herinneren programma's/drivers/tooltjes/... op beide computers geinstalleerd te hebben in de afgelopen tijd.
Nu heb ik 2 vragen:
Herkent iemand dit probleem?
Hoe kom ik er nu achter welk programma/driver de problemen veroorzaakt? Op mijn laptop heb ik een aanknopingspunt door de "A device driver is leaking..." foutmelding. Op http://82.73.54.244/public/hijackthis.txt staat de HijackThis log van mn laptop. Wel veel zooi maar geen gekke dingen volgens mij. Kan iemand mij tips geven om de bron van de foutmeldingen te achterhalen.
BTW: ik heb vandaag al een uurtje of 6 besteed aan dit probleem en dus uitgebreid gegoogled etc...
Gistermiddag begon plotseling mijn desktop met WINXPSP2 te crashen (blauw scherm).
Ik kreeg de volgende foutmelding (ongeveer):
DRIVER_LEFT_LOCKED_PAGES_IN_PROGRESS
en de fout is opgetreden in rdbss.sys
De fout trad gemiddeld elke 10-20 minuten op, maar ik kreeg de indruk dat het sneller gebeurde als ik veel dingen deed op de computer. Ik kon echter geen patroon ontdekken wanneer de computer wel en niet crashde. Een System error event verscheen in de eventlog zonder verdere specifieke informatie.
Op internet kan ik niet veel over mijn specifieke probleem vinden, behalve dit:
Maar ik heb dus SP2 en alle nieuwste patches geinstalleerd. Verder draai ik Norton Client Security met de nieuwste updates en Microsoft Antispyware. Ik heb wel geprobeerd rdbss.sys van de windows cd kopieren (werd gesuggereerd op forum), dat wilde echter niet door Windows File Protection.0x00000076 (PROCESS_HAS_LOCKED_PAGES)
0x000000CB (DRIVER_LEFT_LOCKED_PAGES_IN_PROCESS)
This problem may occur if the redirector driver (Rdbss.sys) does not release the locked user pages when the original input/output (I/O) request packet (IRP) is canceled.
A supported fix is now available from Microsoft, but it is only intended to correct the problem that is described in this article. Only apply it to systems that are experiencing this specific problem. This fix may receive additional testing. Therefore, if you are not severely
affected by this problem, Microsoft recommends that you wait for the next Windows 2000 service pack 5 or Windows XP SP2 that contains this fix.
To resolve this problem immediately, contact Microsoft Product Support Services to obtain the fix.
{The hotfix for Windows XP includes the following files: Mrxsmb.sys & Rdbss.sys}
{The hotfix for Windows 2000 includes the following files: Mrxsmb.sys & Rdbss.sys}
Maar goed, een computer die elke 10 mins crasht is niet echt bevoordelijk voor de productiviteit, dus ik heb windows opnieuw geinstalleerd en tot dus ver geen problemen gehad.
Maar nu komt eigenlijk pas mijn echte vraag. Tijdens de herinstallatie van mijn desktop gebruikte ik mijn laptop. Omdat die een beetje traag was geworden restartte ik hem (normaal gebruik ik altijd hibernate). En zowaar na 10 mins kreeg ik ook op mijn laptop een DRIVER_LEFT_LOCKED_PAGES_IN_PROCESS in rdbss.sys. Ook op mijn laptop een System error in de eventlog zonder verdere informatie. Wel krijg ik (alleen sinds de restart) lege error popups met een bijbehorende event log entry:
. Dit lijkt een beetje de voorbode zijn van de crashesEvent ID: 45
Source: Application Popup
A device driver is leaking locked I/O pages causing system degradation. The system has automatically enabled tracking code in order to try and catch the culprit.A device driver is leaking locked I/O pages causing system degradation. The system has automatically enabled tracking code in order to try and catch the culprit.
Maar waar zit nu het probleem? Hardware lijkt me niet omdat het op 2 verschillende computers gebeurt en steeds dezelfde fout in hetzelfde bestand. Spyware/virus/trojan die zich verspreid heeft in mijn interne netwerk is een optie, maar wordt dan niet gedecteerd door antispyware/antivirus programma's. Het zou kunnen dat een programma dat zowel op mijn laptop als mijn desktop is geinstalleerd zich zelf heeft geupdate en de fouten veroorzaakt. Ik kan mij verder niet herinneren programma's/drivers/tooltjes/... op beide computers geinstalleerd te hebben in de afgelopen tijd.
Nu heb ik 2 vragen:
Herkent iemand dit probleem?
Hoe kom ik er nu achter welk programma/driver de problemen veroorzaakt? Op mijn laptop heb ik een aanknopingspunt door de "A device driver is leaking..." foutmelding. Op http://82.73.54.244/public/hijackthis.txt staat de HijackThis log van mn laptop. Wel veel zooi maar geen gekke dingen volgens mij. Kan iemand mij tips geven om de bron van de foutmeldingen te achterhalen.
BTW: ik heb vandaag al een uurtje of 6 besteed aan dit probleem en dus uitgebreid gegoogled etc...
Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!