Raid array niet zichtbaar in bios

Pagina: 1
Acties:

• ParaNoya
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Ok ik heb het volgende probleem,

gisteren avond zette ik mijn PC aan na even gedraaid te hebben hoorde ik ineens vreemde tikken uit mijn kast komen. vanaf een van de SATA schijven in een raid 0 opstelling aan mijn promise RAID controller op mijn mobo hangen. Ik heb toen meteen mijn PC uitgeschakeld en niet meer aan gehad tot ik een andere harde schijf geregeld had zodat ik eerst mijn belangrijke data kan backuppen. Dat moment is nu hier, en ik zit hier met een 120 GB IDE harddisk de Western Digital WD1200.

Ik heb deze schijf op aan mijn IDE kabel gehangen, nu zit ik alleen met het volgende probleem, als ik mijn PC opstart dan start deze op vanaf de WD-schijf ipv mijn raid array en kan ik in de windows die op de WD-schijf staat mijn raid-array niet zien.
Dus wat ik daarna wilde proberen was om de bootpriority aan te passen in mijn BIOS zodat er weer gewoon van mijn RAID array opgestart zou worden. Maar in het BIOS aangekomen staat het RAID array niet meer tussen de boot-opties. Het vreemde is echter dat als ik de WD-schijf los koppel ik het RAID array weer wel in het BIOS terug vindt tussen de boot-opties. Ik kan overigens nog wel opstarten van mijn RAID array (zonder aangekoppelde WD-schijf dus), maar ik wilde voordat ik met powermax etc. aan de gang ga mijn belangrijke data veilig stellen.

Verdere systeem specs:
AMD64 3200+ CPU
1 GB RAM
2x Maxtor Diamondmax 9 120 GB (RAID 0)
ASUS K8V deluxe mobo

Iemand enig idee waarom ik mijn raid array niet meer kan zien in mijn BIOS als ik de IDE (WD1200) schijf aan mijn systeem gekoppeld heb?

• ParaNoya
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Ok gooi er maar een slotje op, ik heb het al uitgevonden, ik moest mijn RAID array als primiray disk zetten op een andere plaats in het BIOS, op die plaats stond de IDE schijf. Alleen de primary HD werd blijkbaar tussen de boot opties weergegeven.