Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

koelvloeistof pompt niet rond

Pagina: 1
Acties:
  • 3.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He mensen,

Heb net een nieuw blok in mn auto, paar dagen zonder problemen gedraaid/gereden...
Afgelopen vrijdag even vloeistoffen na gekeken, en toen zag ik dat mn koelvloeistof bijna op was.

Had toen geen tijd om nieuwe te halen, en hoefde toch niet weg met de auto..
dus dacht, komt later wel...

Zondag kijken: alle koelvloeistof weg :?
Ergens een lek in het systeem dus....

Heb nu nieuwe bijgevult tot de max.. motor gestart om te ontluchten..
maar hij pompt helemaal nx rond....

Ik denk zelf dat er lucht bij de pomp zit, en dat ie daarom nx rond pompt,
maar nu... hoe los ik dit op? kan de motor niet te lang laten draaien natuurlijk...

Iemand een idee?

Verwijderd

je auto ff laten boeren :9

misschien ff op de pomp kloppen ofzo, misschien zit er iets vast

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee denk het niet.. pomp heeft gewoon gewerkt namelijk...

Hij pompte gewoon rond daarvoor...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hij pompt toch pas als de temperatuur boven een bepaald punt komt? :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm... is dat bij elk blok zo?

Dacht dat ie continu rond pompte.....

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37

Harrie

NederVlaming

Osiris schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:44:
Hij pompt toch pas als de temperatuur boven een bepaald punt komt? :)
Nee de pomp draait continu. De ventilator op de radiator gaat pas draaien als de temperatuur verder oploopt. De pomp wordt door een snaar aangedreven, is de snaar niet kapot?

Edit: je hebt toch niet bij het vullen alleen je expansietankje gevuld?

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 14-02-2006 19:50 ]

Verwijderd

anders morgen ff de garage bellen, weet je het cker

Verwijderd

Topicstarter
garage bellen is zowiezo een goed idee, maar moet morgen vroeg met de auto weg.. dus als ik het voor die tijd kan fixen....

Snaar is niet kapot.. alles loopt verder prima..

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
Die zit aan de V-snaar als ik het goed heb en pompt dus altijd als de motor draaid. Wat zou kunnen is dat de pomp nu alleen lucht in de pomp zelf rond pompt. Een idee als oplossing: Koelwater op normaal peil, daarna dop van de radiator af, met water vullen, motor aan en kijken of ie spoeld. Zo niet, op de opening van de radiotor blazen en zo het zaakje een beetje onder druk zetten. In iedergeval moest ik van de franse garage toen alle vloeistof eruit was gewoon via de radiator aanvullen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
vind je het niet raar waar al dat vorig koelvloeistof heen is gegaan? Ik zou dat eerder oplossen voordat je blijft bijvullen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Als ik jou was, zou ik eerst eens onder de auto kijken...

Als de straat droog is, zit de koelvloeistof nog "ergens" in de auto. Dan komt het volgende punt: in welk gat heb je de koelvloeistof gegoten. Ook handig, hoeveel liter denk je dat je er nu totaal in hebt gegooid? 1liter, 5 liter, 25 liter?

Zit er vreemde aanslag aan de peilstok / oliedop?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• paQ
  • Laatst online: 18:30

paQ

wat chevy zegt...
koelvloeistof verdwijnt niet zomaar.
althans niet een heel tankje :P

er zijn trouwens thermostaten die pas water doorvoeren wanneer het een bepaalde temperatuur bereikt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Chevy454 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:25:
vind je het niet raar waar al dat vorig koelvloeistof heen is gegaan? Ik zou dat eerder oplossen voordat je blijft bijvullen.
Volgens mij zijn er een paar mogelijkheden...

Leidingen niet goed aangesloten (dus het loopt weg)
Niet volledig gevuld (thermostaat gaat in de regel pas open bij 70 graden)

BMW 535D

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Dat na een paar dagen je vloeistofpeil is gezakt kan komen omdat er nog niks in je blok zat, als je dan gaat rijden vult je blok zichzelf en zakt je peil dus. Waarom denk je dat er niks rond gepompt wordt? Als je een vloeistoftemperatuurmeter hebt (of lampje) je blok een tijdje laten draaien, kijk of je temperatuur stijgt en rond de 100 graden (kan iets meer of iets minder zijn) moet je ventilator aanslaan. Als je dan zeker weet dat alles ontlucht is en overal koelvloeistof zit en je peil nog steeds zakt kan je aannemen dat er iets mis is. Misschien gewoon een lek (kijk eens onder je vloermatten als er op straat niks ligt) of een vervelender probleem, je koppakking bijvoorbeeld lek.

[ Voor 26% gewijzigd door Clithopias op 15-02-2006 13:13 ]

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Soulfly schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 11:16:
[...]

Volgens mij zijn er een paar mogelijkheden...

Leidingen niet goed aangesloten (dus het loopt weg)
Niet volledig gevuld (thermostaat gaat in de regel pas open bij 70 graden)
Aanvulling : kop pakking lek , kijk eens naar de kleur van de rook uit de uitlaat
deze zal wit zijn (Je niet vergissen met de natuurlijke damp ivm de lage buiten temperaturen)
Ook kan dan zijn dat je koelvloeistof bij je motorolie is gekomen. De olie ziet er dan smerig bruinwittig uit.

Advies in beide gevallen ---> Garage, want de cilinderkop moet dan af om de koppakking te repareren.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Bestla schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:11:
Aanvulling : kop pakking lek , kijk eens naar de kleur van de rook uit de uitlaat
deze zal wit zijn (Je niet vergissen met de natuurlijke damp ivm de lage buiten temperaturen)
Ook kan dan zijn dat je koelvloeistof bij je motorolie is gekomen. De olie ziet er dan smerig bruinwittig uit.

Advies in beide gevallen ---> Garage, want de cilinderkop moet dan af om de koppakking te repareren.
Daar ben ik (nog) niet vanuit gegaan omdat de TS meldt dat er een nieuw blok ingekomen is (de vraag in deze is dan natuurlijk hoe nieuw is nieuw en ook dat is geen garantie).

Mijn vermoeden blijft dat 't koelsysteem gewoon nog niet helemaal gevuld is.
(vergeet daarbij ook niet dat de kachel/verwarming ook een slokje koelvloeistof lust (als die eerst nog niet gebruikt is en je zet 'm aan (en op warm) gaat hij daar ook doorheen circuleren))

BMW 535D

• paQ

paQ

je hebt een punt ja.

als ie leeg is geweest, dan moet het weer worden gevuld (duh :P ) en je moet idd even de motor warm laten lopen om te kijken hoeveel je bij moet vullen.
het tankje alleen is natuurlijk je expansie vat in weze.

Verwijderd

Topicstarter
Het blok is niet nieuw-nieuw....Heb alleen een motorconversie gedaan van 2.0 naar 2.9 V6 cosworth.
Blok kwam uit een rijdende auto, dus aan koppakking enz kan het niet liggen..

Maar ik dacht dus dat het koelvloeistof niet rond gepompt werd, omdat er na een tijd warmdraaien nog niets begon te borrelen in het expansie vat.....
(terwijl de motor wel erg warm werd....)

Heb nog even alles bijgevuld enzo... en nog een tijd laten lopen
Niet veel later kwam er eindelijk warm koelvloeistof in het expansie vat, nog wel met zeer veel lucht er door....

Het koelvloeistof peil in het expansie vat steeg toen wel snel >> oftewel, het werd warmer
Nu een tijdje laten draaien met de dop er af tot alles echt heet is, dop er weer op en af laten koelen

Het zou nu dus goed moeten zijn, alleen nu nog de vraag: is het lek, of was het alleen lucht?

Maarja.. daar kom ik na een tijdje wel achter als het peil snel daalt...'
De koppakking is iig niet lek, er komt weinig tot geen rook/damp uit de uitlaat...
(niet meer als normaal ..)

'k Kwam er wel achter dat de V-snaar langs een retourleiding schuurde... ff snel opgelost met een ty-wrapje. Op dat punt lekt het nog niet gelukkig.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp!

• paQ

paQ

ik weet het niet zeker (pin me er dus niet op vast.. het is al weer een tijdje geleden dat ik het koelsysteem eens gereinigd heb) maar als je het circuit weer sluit, kan de lucht er ook niet uit natuurlijk.
Volgens mij heb ik de motor warm laten draaien zonder de dop op het vat. Nou werkte het ventiel hiervan ook niet echt lekker meer, maar toch...

trouwens geen damp in je uitstoot, is geen garantie tot een niet-lekke pakking.
Ik heb ook al eens een kapot koelkanaal gehad in een ford blok en dat zag je ook niet aan uitstoot of olie.
(in mijn geval wel weer aan het koelwater)

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 15-02-2006 19:22 ]

Pagina: 1