Toon posts:

Hopeloos... 3800+ X2 op Asus A8N VM CSM

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb afgelopen weekend een upgrade van mn pc doorgevoerd:

AMD Athlon64 3800+ X2 Mancherster E04 boxed
Asus A8N VM CSM (http://www.asus.com/produ...210&model=766&modelmenu=1)
2x 1GB Corsair value DDR400
Sparkle GeForce 7800GT 256MB PCIE
Sweex 650watt PSU

nu is dit ding hopeloos onstabiel... met temperaturen en voltage die uit de pan rijzen:

Afbeeldingslocatie: http://img324.imageshack.us/img324/7529/tempvcoreissues2gq.th.png

Idle op 50°C stressed 61 a 62°C alvorens het ding BSOD geeft of garbled gfx of reboot...
Vcore voltage schommelt tussen 1.38 en 1.45V.... Terwijl dit volgens AMD.COM 1.30 - 1.35 moet zijn. BIOS is v0506 en ook hierin kan je niets wijzigen aan deze voltages...

Gisteren 15min COD2 gespeeld waarna een BSOD volgde... daarvoor 2 divx to dvd encodes tegelijk uitgevoerd met VSO gedurende 30min 100% van beide CPU's stressed 60°C zonder reboot maar wel veeeeeeels te hoge temperaturen als ik die vergelijk met andere mensen met 3800+ X2 met stock cooler.

Er zit eveneens een kleine exhaust fan in de case, een Aopen HQ45a
Afbeeldingslocatie: http://tormato.net/tienda/images/hq45.jpe met uiteraard deze PSU upgrade... (http://www.sweex.com/product.asp?pid=357) verder bevat de PC ook een oude Pioneer DVDROM en een recente LiteON DVDRW & WesternDigital 250GB 7200RPM ATA HDD

Wat ik reeds geprobeerd heb:
- Alle laatste drivers & updates behalve BIOS (heb geen FDD en die rotte ASUS site werkt van geen kanten met dat WinXP auto web update tool ding)
- Voltage aanpassen in BIOS -> onmogelijk
- CnQ en QFan uitschakelen -> geen merkbaar verschil
- case openzetten -> geeft maar klein temp voordeel (2 a 3°C) en ik gebruik geen PC case om ze open te zetten dus geen optie
- AMD powermonitor gebruiken om energie gebruik WinXP aan te passen naar 'minimaal energieverbruik' waarna de PC blijkbaar via CnQ overschakelt op 1000 Mhz en 1.1V core
- Crystal CPUID gebruikt om voltage in te stellen op 1.30 V -> resulteert in voltages ~ 1.38 V en op 1.20 V -> resulteert op voltages 1.28 tot 1.35 V desondanks deze aanpassing blijft de CPU niet onder de 45°C
- Google: blijkbaar zijn er enkele mensen op Asus forum met dezelfde problemen (te hoog voltage zonder enige aanwijzing of mogelijkheid tot aanpassen) zonder enige reactie van Asus zelf... het was te denken...

Wat mij opvalt is dat die voltages zo drastisch schommelen... dit heb ik nog nooit gemerkt bij mn vorige PC een AMD Athlon Thunderbird en mn andere PC's met Pentium 4, ook nog een AMD Athlon XP gehad maar daar nooit gelet op de voltages...

Ik kan mij niet ontdoen van de perceptie dat Asus gebruikers- en klantonvriendelijk laat staan professioneel is... websites die niet volledig zijn (missing links), ftp mirrors die files missen, updates die niet blijken te werken, support forums openstellen zonder enige respons te geven...

Iemand raad?

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

Lief Adje

Love is in the air

2 dingen:

- Die kast is echt super beroerd qua airflow...
- Een sweex voeding kan nog zoveel wat hebben het blijft een sweex en sweex = bagger

[ Voor 85% gewijzigd door Lief Adje op 14-02-2006 19:21 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Die Sweex voeding is niet zo heel fantastisch. Waarschijnlijk doet die meegeleverde Aopen voeding het zelfs beter. Probeer anders eens of je ergens een merkvoeding kan lenen, zoals een Tagan of een Zalman.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Die wattage-schommeling is inderdaad niet echt gezond, maar dat kan goed door de voeding komen (zoals je al merkt is Sweex niet echt een geliefd merk hier :P).

De temperaturen van je CPU zijn echter niet schrikbarend hoog. Aan de hoge kant, dat wel, maar het zijn geen temperaturen waarbij je BSOD's, etc hoeft te verwachten. Misschien helpt het als je de CPU-koeler opnieuw monteert met de goede hoeveelheid koelpasta en ook kijkt of de airflow in de kast voldoet om de hitte van de CPU af te voeren (even checken hoe warm het in de kast zelf wordt). Want je moederbord wordt 39°C en je voeding 51°C, vooral je moederbord-temperatuur zou een stuk lager kunnen, dus hoogstwaarschijnlijk is (het gebrek aan) airflow in je kast de boosdoener voor die temperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 14-02-2006 19:26 ]

The devil is in the details.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:22
Lol, onder welke steen kruip jij vandaan? :+

Je vraagt je af waarom je voltages niet kloppen icm. met een Sweex voeding :r

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-01 21:21
Sweex... LOL... dure shit kopen en dan z'n voeding..

ik koop toch ook geen ferrari met fietsbanden er onder...

ga maar eerst dus opzoek naar een beter voeding. hier is zelfs een speciaal topic voor "welke voeding moet ik nemen" dus neus daar maar ff rond :)

Specs

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Beetje jammer om je systeem te upgraden en dan een Z merk voeding erin doen... dat is net zoiets als iemand met een sportlichaam en hem laten sprinten op de 100 meter, maar helaas een hart van een kikker erin ;)

Ik zou die voeding terug naar de winkel brengen en een Fortron, Seasonic oid halen.

Verwijderd

Topicstarter
Lief_Adje schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:21:
[...]

2 dingen:

- Die kast is echt super beroerd qua airflow...
- Een sweex voeding kan nog zoveel wat hebben het blijft een sweex en sweex = bagger
Uiteraard is die Sweex bagger, maar ik verbuik denk ik geen 650W ik mag er toch vanuit gaan dat het meer dan voldoende watt levert voor mn PC... het alternatief is de bestaande 300W Aopen voeding... Wat ik later deze avond eens zal proberen...

Wat betreft de case stel ik mij dan 1 vraag, als ik de case open laat verschilt de temp niet zo bijzonder veel... Ik dacht eraan deze sowieso te vervangen door een Thermaltake Swing VB6000BNS (http://www.thermaltake.com/xaserCase/swing/bns/bns.htm)

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:29:
[...]

Wat betreft de case stel ik mij dan 1 vraag, als ik de case open laat verschilt de temp niet zo bijzonder veel... Ik dacht eraan deze sowieso te vervangen door een Thermaltake Swing VB6000BNS (http://www.thermaltake.com/xaserCase/swing/bns/bns.htm)
Ookal doe je je kast open, als er geen airflow is blijft er vrij veel warmte hangen, en ik neem aan dat het windstil is in je kamer.

De kast op zich maakt niet zozeer uit voor de airflow, zolang er maar een goede intake en outtake is en er niet al te veel zooi (kabels, stof, hardware, etc) de airflow kan onderbreken zal het al snel wat graden schelen.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
WHAHAHHAHAHA die voeding LOLLLLLLLLLLLL omfg!! en die case ook echt heh. wil je een oven? koop dan die! :D omg

Sorry maar dit is te grappig voor woorden!

8)7 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door KappeNou op 14-02-2006 19:39 ]

>PC specs<

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 20:08
Mijn case draait ook koeler met de case dicht, dan open. Een teken van een goede airflow. Als je case dus open dezelfde temperatuur heeft als een gesloten, is dat een teken van een slechte airflow.

Verwijderd

Topicstarter
Renumeration schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:26:
Sweex... LOL... dure shit kopen en dan z'n voeding..
ik koop toch ook geen ferrari met fietsbanden er onder...
Hehe tja... in feite had ik deze voeding reeds 2 weken geleden gekocht als STIL alternatief (zou maar 20db geven met z'n 3 fans en blablabla...) voor die Aopen stock voeding voor m'n XP 2600+...

Dit weekend uiteindelijk beslist om toch maar een grote upgrade te doen vandaar dat het niet al te logisch lijkt ;-) maar ja vond het beetje offtopic om dat in m'n reeds veel te lange verhaal bij te vertellen...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:29:
[...]

Uiteraard is die Sweex bagger, maar ik verbuik denk ik geen 650W ik mag er toch vanuit gaan dat het meer dan voldoende watt levert voor mn PC... het alternatief is de bestaande 300W Aopen voeding... Wat ik later deze avond eens zal proberen...

Onzin, vermogen zegt niets over de stabiliteit. Lees eens alles uit deze PSU review... verder is die Aopen 300W echt niet genoeg voor jouw systeem, maar het zal ongetwijfeld iets beter zijn dan die Sweex, verder is die Aopen kast ook niet zo geniaal voor het afvoeren van alle warmte... het is gewoon een oude type kast ;)

Ik zou echt nieuwe spullen daarvoor kopen.
http://www.tomshardware.c...1/stress_test/page24.html

[ Voor 18% gewijzigd door n00bs op 14-02-2006 19:35 ]

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
LOL dat je die voeding jou hardware toe vertrouwd.

Zo te zien heb je genoeg geld. Ik zou iets verder kijken dan b.v Antec.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met OCZ :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

tiescarbo schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:35:
LOL dat je die voeding jou hardware toe vertrouwd.

Zo te zien heb je genoeg geld. Ik zou iets verder kijken dan b.v Antec.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met OCZ :)

Volgens mij is dit echt 1 van de beste voedingen die je kan kopen. Hij staat in de pricewatch en is nog wel betaalbaar...

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
n00bs schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is dit echt 1 van de beste voedingen die je kan kopen. Hij staat in de pricewatch en is nog wel betaalbaar...
Ziet er wel prima uit ja.
Maar goed het lijkt me wel duidelijk waarom al die "grote"tweakers op XS een OCZ powerstream hebben. _/-\o_ _/-\o_

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:34:
[...]

Hehe tja... in feite had ik deze voeding reeds 2 weken geleden gekocht als STIL alternatief (zou maar 20db geven met z'n 3 fans en blablabla...) voor die Aopen stock voeding voor m'n XP 2600+...

Dit weekend uiteindelijk beslist om toch maar een grote upgrade te doen vandaar dat het niet al te logisch lijkt ;-) maar ja vond het beetje offtopic om dat in m'n reeds veel te lange verhaal bij te vertellen...
ff een tipje
Tagan Voeding: pricewatch: Tagan TG480-U22, 480W (ATX, PCI-e)

goedkope coolermaster Kast met redelijke airflow: pricewatch: Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, Geen PSU, Zwart)

CPU koeler: pricewatch: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940)

|:(

>PC specs<

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 17:16
heb je de koelpasta wel goed aangebracht dus niet teveel :P. dit is al best veel voorkomende fout van klanten. en ja de voltages zeggen al een hoop over je voeding. het kan stabiel wezen die voeding. op me stage crossfire systeem met zelfde voeding gehad en was zeer stabiel dus wil niets zeggen. trek je cpu koeler er even af en monteer hem overnieuwe. en pak de Aopen voeding eens zijn mooie voedingen

Verwijderd

Topicstarter
Nog één vraagje alvorens ik aan het werk ga... de Aopen voeding heeft maar een 20pin connector, mobo is 24pin ... enige kans dat dit gaat lukken?
Ik weet dat het andersom wel kan: 24pin connector op 20pin bij Intel borden....

Verwijderd

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:44:
heb je de koelpasta wel goed aangebracht dus niet teveel :P. dit is al best veel voorkomende fout van klanten.
Stock cooler is zonder pasta maar met een patch... en ja heb het plastic eraf gehaald 8)7 Is echt niet de eerste PC die ik monteer... wel diegene met de meeste power aan boord :p

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:47:
[...]

Stock cooler is zonder pasta maar met een patch... en ja heb het plastic eraf gehaald 8)7 Is echt niet de eerste PC die ik monteer... wel diegene met de meeste power aan boord :p
waarom neem je dan een kast zonder airflow en een voeding die niet eens me muis trekt :P

>PC specs<

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Goed kijken in de manual, 20 pins kan erop (sluit um niet verkeerd aan 8)7 )

Verwijderd

Topicstarter
300W Aopen voeding eraan gehangen en vrijwel dezelfde bevindingen...De ASUS manual geeft trouwens aan dat een 300W voeding (ATX of EATX) voldoende is...

Stel ik via CrystalCPUID 1.20V Vcore in dan gaat AMD's Power Monitor mooi mee maar ASUS PC Probe & CPUZ blijken steeds gemiddeld 0.07V boven de door mobo aangegeven waarde op te meten. Voorlopig laat ik 'm dan maar 1.225V voeren via CrystalCPUID waardoor hij ongeveer rond 1.30V blijft...

De temperatuur @ 1.30V is met open case, opening naar boven zodat warme lucht kan opstijgen, inclusief een exhaust fan 43°C voor idle CPU en 35°C voor mobo... @3000RPM....reeds aannemelijker maar nog steeds beneden m'n verwachtingen... niet?

100% CPU stresstest begonnen en nu dropt de opgemeten Vcore (CPUZ/AsusProbe) wonderbaarlijk van 1.30V naar 1.26V, terwijl AMD Power Monitor 1.225V blijft aangeven.
Temperatuur na 30min van 43°C tot 54°C (mobo van 35°C naar 41°C) ...

Ik blijf erbij dat de regeling van mobo naar PSU in fout is vermits de chipset 1.35V vraagt maar toch 1.42V krijgt... Dit op 2 verschillende PSU's... Morgen ook maar eens de 350W uit m'n P4 2.6Ghz slopen...

Vcore drops doen zich bij beide PSU's voor wanneer 1 of beide cores 100% CPU verbruiken... Dus het verschuiven van een venster in Win geeft ff een dipje in de Vcore... Dit is wat ik opmerkte als "constante schommelingen"... de PSU's op zich blijken bij constante CPU load constante voltages te leveren, weliswaar niet diegene voorgeschreven door AMD of aangegeven door mobo....

Rara wie is er in fout???

- PSU niet krachtig genoeg
- een device dat zich evil gedraagt (HDD, GeForce, DVD, ...)
- CPU's
- mobo

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Buiten de boven genoemde foutjes MOET je met een X2 de nieuwste bios flashen.
Ik werk bij een bedrijf waar we dit moederbord dagelijks inbouwen.

• Rhannie
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

petervandamned schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:26:
Buiten de boven genoemde foutjes MOET je met een X2 de nieuwste bios flashen.
Ik werk bij een bedrijf waar we dit moederbord dagelijks inbouwen.
Waarom MOET 'ie zijn bios flashen? Als de CPU gewoon herkend wordt en ook werkt, dan lijkt me dat toch niet nodig?

Verder zou ik toch voor een sterkere merkvoeding gaan kijken als ik de TS was. Die 300 watt Aopen is voor dat systeem alsnog te weinig. Je zou die voeding uit je Pentium 4 bak wel kunnen proberen, maar als dat ook zo'n Sweex/Maxpower/Qtec/ander baggermerk is, dan heeft het weinig zin.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Paddixx schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:40:
[...]

Waarom MOET 'ie zijn bios flashen? Als de CPU gewoon herkend wordt en ook werkt, dan lijkt me dat toch niet nodig?
Nou misschien wel om voltage problemen?

[ Voor 76% gewijzigd door MrDrako op 15-02-2006 08:44 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Er kunnen ook andere problemen voordoen voor dat type processor met een bepaalde versie van een BIOS. Dus het BIOS kan de processor wel herkennen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het BIOS goed met de processor omgaat. Ik weet niet of dat hier ook het geval is, maar het kan nooit kwaad om het nieuwste BIOS in te flashen. (met nieuwste bedoel ik natuurlijk geen Beta versie)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Uhm, de reden om het bios te moeten updaten kan ook nog eens zijn om bugs uit de CPU te halen. Zie onderstaand stukkie over microcode.

http://lists.elistx.com/a...ople/200407/msg00251.html

Verwijderd

Topicstarter
[...]
Verder zou ik toch voor een sterkere merkvoeding gaan kijken als ik de TS was. Die 300 watt Aopen is voor dat systeem alsnog te weinig. Je zou die voeding uit je Pentium 4 bak wel kunnen proberen, maar als dat ook zo'n Sweex/Maxpower/Qtec/ander baggermerk is, dan heeft het weinig zin.
Is een Qtec helaas... maar goed dat ding heeft ook nog nooit problemen gegeven...

Ik heb bij wijze van extra test de PC enkel uitgerust met HDD en mobo met onboard VGA wat volgens de Asus manual moet lukken met 300W... En toch blijf ik dezelfde te hoge en dip bij load in Vcore vaststellen... Ik vermoed dat de beide PSU's doen wat hen opgedragen wordt door het mobo/BIOS.

Zelfs met GeForce 7800GT erin blijft de Aopen 300W stabiel draaien...
Ik heb uiteindelijk dan maar de Sweex teruggeplaatst en met Vcore @1.225 en open case heb ik vlotjes COD2 kunnen spelen zonder hoge CPU of GPU temp...zonder lockups... Alles ging veel sneller dan voordien... 1680x1050 zonder AA is geen enkel probleem...

Een nieuwe case komt er dus binnenkort... enkel dat van die voltages lijkt mij echt een brak Asus mobo...

Kunnen mensen met een ASUS mobo met een X2 even checken of ze echt niet hetzelfde waarnemen?

Ik ga de winkel desnoods een swap vragen naar een A8N SLI Premium...

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
KappeNou schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:33:
WHAHAHHAHAHA die voeding LOLLLLLLLLLLLL omfg!! en die case ook echt heh. wil je een oven? koop dan die! :D omg

Sorry maar dit is te grappig voor woorden!

8)7 8)7
Zo, en jij ook bedankt voor deze nuttige bijdrage |:(

Die-hard Brexiteer

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
offtopic:
[quote]n00bs schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is dit echt 1 van de beste voedingen die je kan kopen. Hij staat in de pricewatch en is nog wel betaalbaar...[/quote]

Volgens mij niet :)

check dit: Noise reading at maximum load: 59 dB(A) in 12 centimeter gaps

Dit zou voor mij al een reden zijn om hem NIET te kopen. Tssssk 8)

Ik heb zelf een 360W-versie van Highpower (grote broer) en die trekt het systeem in me sig fluitend zonder enige ripple op wat voor voltage ook. Daarbij is hij net zo stil, je moet je hand voor de fan houden om te voelen of hij aanstaat

[ Voor 27% gewijzigd door Miglow op 15-02-2006 13:52 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:57:
[...]

Is een Qtec helaas... maar goed dat ding heeft ook nog nooit problemen gegeven...

[...]

Ik ga de winkel desnoods een swap vragen naar een A8N SLI Premium...
Ok.... je had een sweex, en je gaat naar qtec? Wat een vooruitgang! [/sarcasme]

Serieus: Even bij zinnen komen en een kwaliteitsvoeding halen, op deze manier blijft je PC gaar...

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zoals ik in het begin zei, zit je probleem in de behuizing EN de voeding. Nu zie ik dat je toch wel een andere behuizing gaat kopen, maar die rampen voeding er weer in gaat zetten... :?

Dan zeg ik je nu al dat wij jou binnen een paar maanden of weken weer een nieuw topic zien maken, waarbij of je hardware doorgefikt is of vreselijk instabiel.

Heb je nu die link wel doorgelezen die ik je gaf over de PSU stress test van THG?
n00bs in "Hopeloos... 3800+ X2 op Asus A8N VM CSM"

[ Voor 8% gewijzigd door n00bs op 15-02-2006 16:02 ]

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 15:31
Wat een gedoe zeg. Je kast is niet echt geschikt voor zulke lekkere hardware. Maar het zou wel degelijk moeten werken. Ik zou alleen een andere voeding proberen want een videokaart en processor mogen best wat warm worden is mijn ervaring!

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
Sorry hoor maar puur inhoudelijk op je vraag in te gaan, wat vele hier helaas niet doen.

Die voltages zien er volgens mij goed uit.
Vcore 1.42 kan!
de 3.3v lijntje staat 3.28v
De belangrijke 12v lijntje staat bij jouw zelfs op 12.2v

Allemaal voldoende en binnen de marge van 5%

Mijn systeem heeft alles zelfs minder:
vcore van 1.38
3.3v lijntje loopt hier op 3.2v
5v lijntje loopt hier 4.95
12v loopt hier op 11.90v
Geen instabiel systeem verder, wel een zalman cooler. CPU wordt stressed 38gr
specs: msi k8n sli diamond met 3400proc

Moraal van het verhaal, kijk naar andere dingen zoals mb en componenten. Succes ermee.

bron:
Voltage Stability
Power Rail Measurement Min/Max according to ATX Spec. Result
+ 3.3 V + 3.21 V +/- 5% (+3.14 to +3.46 V) Passed
+ 5 V + 4.96 V +/- 5% (+4.76 to +5.25 V) Passed
+ 12 V + 11.76 V +/- 5% (+11.4 to +12.6 V) Passed
+ 12 V CPU + 11.87 V +/- 5% (+11.4 to +12.6 V) Passed
+ 5 V Standby + 4.87 V +/- 5% (+4.76 to +5.25 V) Passed
- 12 V - 11.76 V +/- 10% (-10.8 to -13.2 V) Passed

• Hahn
  • Nu online
appies schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:25:
Sorry hoor maar puur inhoudelijk op je vraag in te gaan, wat vele hier helaas niet doen.

Die voltages zien er volgens mij goed uit.
Vcore 1.42 kan!
de 3.3v lijntje staat 3.28v
De belangrijke 12v lijntje staat bij jouw zelfs op 12.2v

Allemaal voldoende en binnen de marge van 5%
Niemand zei dat een V-Core van 1.42v niet kan, alleen het punt is dat de V-core verschrikkelijk schommelt bij de topicstarter en dát is niet goed. Een voltage hoort stabiel te zijn, als ie dat niet eens (schommelen tussen 1.39v en 1.41v kan nog wel, maar 1.38-1.45v niet) dan kan dat zeer goed voor een instabiel systeem zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:28:
[...]

Niemand zei dat een V-Core van 1.42v niet kan, alleen het punt is dat de V-core verschrikkelijk schommelt bij de topicstarter en dát is niet goed. Een voltage hoort stabiel te zijn, als ie dat niet eens (schommelen tussen 1.39v en 1.41v kan nog wel, maar 1.38-1.45v niet) dan kan dat zeer goed voor een instabiel systeem zorgen.
Het schommelt bij switch idle <-> stressed maar blijft dan constant tot op 0.01V meer of minder... zolang er constante load of geen load is... dus laat ik 'm wat dvd's encoden dan loopt ie constant op 1.38V doe ik er niets mee loopt die constant op 1.42V...

In ieder geval krijgt hij bij alle 2 geteste voedingen MEER (en dan nog wel evenveel) Voltage dan aangegeven in BIOS. Lijkt mij enorm toevallig dat een 300W <-> 650W exact dezelfde afwijking zou veroorzaken...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:48
December schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:28:
[...]
Mee eens en daarnaast is het vaak ook een teken wanneer je 12V lijnen zelfs iets boven de 12V uitkomen, dat bepaalde lijnen van de voeding te zwaar belast worden.
Dan stijgt namelijk de 12V lijn.

Maar goed, ik geloof dat de TS het nu wel door heeft dat je een fatsoenlijke voeding moet kopen en Qtec en Sweex komen niet voor onder die noemer.
Het hoeft niet eens een dure voeding te zijn, want voor 60 euro heb je al hele fatsoenlijke voedingen.
Daarnaast heb je het prijsverschil tussen die voedingen er na een jaar wel weer uit omdat ze ook nog eens zuiniger zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

[...]

Omdat de CPU mischien beter ondersteund wordt.
>:)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:07
schommelt die cpu spanning niet omdat Qool 'n Quiet dat constant aanpast? (zoals het hoort).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
ik quote uit een review op inet
QTec Triple Fan 650W
Retail Name (if known)
QTec Triple Fan 650W
Rated Output Power
650W
Specification
ATX
Power Switch
Yes
Input Voltage
220-240V, 50Hz
Fan(s)
2 x 80mm, 120mm
Cable runs
20-pin ATX
P4
half AT
3 x 4-pin Molex, 1 floppy
3 x 4-pin Molex, 1 floppy
SATA

Max currents
+3.3V = 30A
+12V = 25A
+5V = 45A

Combined power for +3.3V and +5V
325W

QTec's Triple Fan 650W is clearly a joke power supply. From the triplet of cooling fans that battle against each other to cool very little, to the supposed ratings that don't even add up to 650W, finishing with the massive failure for the PSU to get anywhere near its rated output. At 350W the outputs started to fluctuate rapidly before settling down.

By 450W, efficiency was dropping like a stone, input power increasing at a very rapid rate. At 50% efficiency and 900W of input power with the PSU making a horrible screeching sound, PD and I stood well back and recorded its demise on video. At 1100W of input power (1.1 kilowatts), it popped with a massive bang, the internal fuse letting go in impressive style.

For its rediculously low cost, the QTec Triple Fan 650W can only be described as a clown's supply. Buy at your own peril and don't say we didn't warn you. The worst supply on test by quite some margin and a complete misadvertisement of capabilities, suckering people into a poor purchase.

Recommended system: None whatsoever.
koop een goede voeding anders meet je voltage eens met een multimeter ipv verschillende programmatjes

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 16:55:
schommelt die cpu spanning niet omdat Qool 'n Quiet dat constant aanpast? (zoals het hoort).
Zelfde verhaal met of zonder CnQ... (staat momenteel uit in Bios en in WinXP geeft AMD Dashboard tool een error dat het niet actief is dus ik denk wel dat het goed is)... Ik merk enkel spannigsverschillen met CnQ wanneer je de WinXP power settings aanpast naar 'minimaal verbruik' oid... en het is toch ook niet logisch dat als je CPU idle draait dat die MEER voltage krijgt dan wanneer die onder 100% full load is van beide cores...

• KappeNou
KingNothing schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:33:
[...]

Zo, en jij ook bedankt voor deze nuttige bijdrage |:(
je spaced het
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 01:29:
300W Aopen voeding eraan gehangen en vrijwel dezelfde bevindingen...De ASUS manual geeft trouwens aan dat een 300W voeding (ATX of EATX) voldoende is...

Stel ik via CrystalCPUID 1.20V Vcore in dan gaat AMD's Power Monitor mooi mee maar ASUS PC Probe & CPUZ blijken steeds gemiddeld 0.07V boven de door mobo aangegeven waarde op te meten. Voorlopig laat ik 'm dan maar 1.225V voeren via CrystalCPUID waardoor hij ongeveer rond 1.30V blijft...

De temperatuur @ 1.30V is met open case, opening naar boven zodat warme lucht kan opstijgen, inclusief een exhaust fan 43°C voor idle CPU en 35°C voor mobo... @3000RPM....reeds aannemelijker maar nog steeds beneden m'n verwachtingen... niet?

100% CPU stresstest begonnen en nu dropt de opgemeten Vcore (CPUZ/AsusProbe) wonderbaarlijk van 1.30V naar 1.26V, terwijl AMD Power Monitor 1.225V blijft aangeven.
Temperatuur na 30min van 43°C tot 54°C (mobo van 35°C naar 41°C) ...

Ik blijf erbij dat de regeling van mobo naar PSU in fout is vermits de chipset 1.35V vraagt maar toch 1.42V krijgt... Dit op 2 verschillende PSU's... Morgen ook maar eens de 350W uit m'n P4 2.6Ghz slopen...

Vcore drops doen zich bij beide PSU's voor wanneer 1 of beide cores 100% CPU verbruiken... Dus het verschuiven van een venster in Win geeft ff een dipje in de Vcore... Dit is wat ik opmerkte als "constante schommelingen"... de PSU's op zich blijken bij constante CPU load constante voltages te leveren, weliswaar niet diegene voorgeschreven door AMD of aangegeven door mobo....

Rara wie is er in fout???

- PSU niet krachtig genoeg
- een device dat zich evil gedraagt (HDD, GeForce, DVD, ...)
- CPU's
- mobo
vindt je het gek? 7800GT etc etc :? minimaal een A merk 420watt voedig, snap je het nog steeds niet omfg

[ Voor 83% gewijzigd door KappeNou op 15-02-2006 17:42 ]

>PC specs<

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:20:
[...]

Zelfde verhaal met of zonder CnQ... (staat momenteel uit in Bios en in WinXP geeft AMD Dashboard tool een error dat het niet actief is dus ik denk wel dat het goed is)... Ik merk enkel spannigsverschillen met CnQ wanneer je de WinXP power settings aanpast naar 'minimaal verbruik' oid... en het is toch ook niet logisch dat als je CPU idle draait dat die MEER voltage krijgt dan wanneer die onder 100% full load is van beide cores...
deze is nog niet voorgekomen..

memtest86 (www.memtest86.com)

controleer je geheugen eens hiermee. als die al fouten begint te geven dan betekend dit:

• geheugen defect (kan gebeuren bij nieuw geheugen, daarvoor is garantie uitgevonden)
• type geheugen incompatibel met de rest van je hardware.

mocht het daar vlekkeloos doorlopen.. probeer dan prime95 (http://www.mersenne.org/freesoft.htm)

doe de torturetest.. eerst small fft's (run dat een uurtje mocht er geen fouten voorkomen dan is je cpu + cache buiten schot)

doe daarna weer een torturetest. maar dan de Blend test. mocht ie daar een error geven dan is er sprake van geheugenincompatibiliteit die memtest86 niet oppikt.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

wouter37 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:02:
ik quote uit een review op inet

[...]

koop een goede voeding anders meet je voltage eens met een multimeter ipv verschillende programmatjes
LOL die review is echt grappig, van welke site komt die?

Verder snap ik het niet, je kan beter een voeding van 100 Euro kopen http://www.tomshardware.c...1/stress_test/page24.html die >80% efficient met het opgenomen vermogen omgaat dat een PSU die 50% er maar uithaalt.

Electriciteit is erg duur in NL en mensen laten vaak hun powersleurpende apparaten soms wel 24h/dag aanstaan... dan is jouw voeding van 100 Euro wel na 1 jaar ontzettend goedkoop vs een goedkope voeding die ook nog eens voor hardware en stabiliteitsproblemen zorgt.

Ik zie echt geen reden om hierop te gaan bezuinigen :? uiteindelijk is die goedkope voeding gewoon duurkoop.

Verwijderd

Topicstarter
Het was te denken... quote vanop Asus forum (2e post):

http://vip.asus.com/forum...ge=2&page_cnt=13&recc=125
Off-topic, but just a thought: I came to think that the easiness to overclock *might* be a product of the often-refered overvoltage for the cpu on this board. my Athlon x2 3800+ is rated at 1.30-1.35volt by AMD, but this board gives it 1.4v.
*Maybe* that's the necessary headroom to overclock easily - as well as causing minor heating issues to those who wish to stay at standard FSB speed...
[...]
En zo zijn er op dat forum nog velen... :r

• krijgnuwat
  • Laatst online: 01-01 19:56
Um.. heb het wel te make met die voeding, zit je koeler er wel goed op, of heb je teveel of te weinig koelpasta gebruikt..

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren pas uitgebreid kunnen testen...

Nieuwe BIOS staat erop... temps lijken al iets minder... gevoelsmatig (cpu heatsink) is ~lichaamstemp dus de aangegeven 38°C klopt denk ik wel... Prime95 Torture test stopte toch al na een uur met ERRORs op standaard Vcore (1.4V) die dit mobo levert.

Heb gedurende 2u Memtest86 3.1 gedraaid... 3 passes geen errors

Heb in Windows Vcore via CrystalCPUID verlaagd tot 1.15V zoals voorgesteld door medeslachtoffers op Asus forums... Gevolg: CPU temp zakte tot 35°C idle...

Heb nu toch wel gedurende 9u torture test (large FFT) kunnen doen op 1 vd cores waarna deze eruit schoot met MAX Warnings (100) reached (geen ERRORS zoals voordien met std Vcore)...De andere core ging lustig verder tot ik deze na 11u manueel gestopt heb.

Heb gedurende deze torturetest 1u COD2 gespeeld zonder merkbare vertraging....

Dit is reeds een heuse verbetering maar duidelijk nog niet 100%... CPU temp is nu met dual Prime95 Torture test 43°C MAX... Ik begin de slechte koeling van northbridge (passive) en southbridge (niet gekoeld) te verdenken... dit weekend een zalman op beide plaatsen indien mogelijk... voor sb zijn geen bevestigingsgaten voorzien voor een heatsink... :?

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

ChangeLife4Ever

owned by above

[...]

Toch kan het soms bijzonder handig zijn om ONDANKS dat de Bios de CPU herkend, tóch even te flashen. Staat niet voor niet iets bij van "improved CPU support".

't Vreemde is dat volgens de Asus site deze bios gewoon moet werken icm je CPU. Tóch zou ik even de nieuwste flashen, al was het maar om de kans dat het aan een oude Bios ligt uit te sluiten.

TS heeft geen diskette, geen probleem. Je installeert Asus liveupdate. Download de bios. Selecteert vervolgens "update from file" (oid) en selecteert dan de Bios die je gedownload hebt. Lees even de vervolgstappen en klaar...

EDIT:

Jammer dat je nu ineens post dat je je Bios al vernieuwd hebt :( :+

[ Voor 6% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 17-02-2006 11:06 ]

remember your end, someone owns us

Verwijderd

Topicstarter
e.vanbeijnum schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:05:
[...]
TS heeft geen diskette, geen probleem. Je installeert Asus liveupdate. Download de bios. Selecteert vervolgens "update from file" (oid) en selecteert dan de Bios die je gedownload hebt. Lees even de vervolgstappen en klaar...
Dit is de procedure die ik gebruikt heb, ook een tip op dat Asus forum...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zelfde proc en mobo. Idle temp iets onder de 50C. VCore schommelt tussen 1.39 en 1.41. Zonder bios update is Cool & Quiet geen optie, (onboard video) beeld fladdert als een gek evenals VCore. Mijn idee zet Windows energy settings op Desktop/Always on en vooral: koop een betere cpu koeler (zie best buy guide-> de arctic freezer 64 pro).

Update: biosflash van 0403 (origineel) naar 0702. Cool & Quiet doet het nu naar behoren. Temp met 1200 toeren voor de cpu fan rond 35C idle.

CrystalCPUID haalt de temps idd leuk naar beneden. 1.27V (instelling 1.20V) gaat zonder problemen op 2GHz. Load iets van 43C.

[ Voor 32% gewijzigd door Gianni Rombios op 21-03-2006 19:59 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18
Miglow schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:42:
offtopic:
Volgens mij niet :)

check dit: Noise reading at maximum load: 59 dB(A) in 12 centimeter gaps

Dit zou voor mij al een reden zijn om hem NIET te kopen. Tssssk 8)
offtopic:
Het is 59dB(A) op 12 cm, wat wil je dan? Als je op bijv. SilentPCReview (click voor link naar review) kijkt waar ze toch zeer degelijke reviews bakken zul je zien dat dit een van de stilste voedingen is die ze tot nutoe hebben getest; dit blijkt overigens ook uit meerdere reviewssites. Je opmerking slaat dus in feitte nergens op

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nog iets anders met CrystalCPUID: hoe laag je ook instelt lager dan 1.1V gaat het mobo niet (netto is dat 1.15V)

• The Godsha
  • Laatst online: 17-11-2025
Heb je nu al wat aan je voeding gedaan? Een BETERE voeding erin gedaan? Of zit je nog lekker verder te kachelen op je Sweex voeding

Verwijderd

Domme opmerkingen over voedingen altijd 8)7 Als een iemand het al gezegd heeft hoeft de rest het toch niet de hele tijd erin te wrijven. Geef deze persoon op z'n minst advies ipv van die domme al honderd keer gehoorde meningen over Sweex en Qtec. :O

Kappenou, wat heeft de TS nou aan zo'n opmerkingen. Dus kap daar gewoon mee ;)

Als je eens naar de specs van die voeding zou kijken, kun je zien dat die dik inorde zijn. 25A op de 12V. Lijkt mij iig erg sterk dat het de voeding betreft, zeker nu hij de Aopen ook heeft getest.

Ik verdenk zelf je mobo;
Je GFX kaart is lekker koel dus daar zal het niet echt aan liggen. Hoeveel HD's heb je erin zitten.
Nouja met een outtake moet het eigenlijk al goed zijn hoor. Dat kan gewoon niet kloppen, je hoeft echt geen mega turbulentie te creeren

De tip van de bios flashen naar de nieuwste geschikt voor dualcore is heel belangrijk, onderschat dit niet! Ook al herkend het mobo de cpu, hoeft het nog niet correct te werken. Buiten dat zal een nieuwere bios vaak beter zijn en meer compatible met nieuwe hardware zijn.
Ook kan het zijn dat je temps niet goed worden uitgelezen/weergegeven, net zoals je voltages niet hoeven te kloppen. Maar je hebt wel een onstabiele pc, dus de schommelende Vcore zou heel goed correct kunnen zijn.

Bijvoorbeeld kijk naar mijn specs, daar hoort nog een Sweex 400W voeding bij, en mijn CPU gedraagt zich gewoon normaal net zoals de Vcore met OC.

Dus je kan wat aan airflow doen
Zoals al gezegt opnieuw je koeler met pasta plaatsen
Maar deze maatregelen zullen waarschijnlijk niks aan je schommelende Vcore doen.
Wat ik zou doen: Mobo flashen, tetsen met andere CPU, etc
En mss geen Asus meer kopen, voornamelijk vanwege hun slechte support, nouja wat jezelf al zei ;)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Er moet wel een koeler op heh!

• The Godsha
  • Laatst online: 17-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 01:46:
Domme opmerkingen over voedingen altijd 8)7 Als een iemand het al gezegd heeft hoeft de rest het toch niet de hele tijd erin te wrijven. Geef deze persoon op z'n minst advies ipv van die domme al honderd keer gehoorde feiten over Sweex en Qtec. :O
Maarja als hij test met een andere voeding, een A-Merk voeding. Dan kan hij gelijk testen of het daaraan ligt, maargoed als je liever in je uppie verder denkt ;) mij best.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Misschien gekke vraag, heb je een Maxtor hdd?

En die voltage meting van je bios moet je ook niet te veel aan hangen, ik heb een Tagan 480 Watt psu, vrij goede voeding al zeg ik het zelf, en die wordt niet zwaar belast, geloof me! Maar m`n bios geeft ook aan dat de voltages niet helemaal zijn zoals ze moeten zijn, maar ik heb nergens last van, systeem loop al maanden zo stabiel als een huis!

Als je voeding trouwens te zwak zou zijn, dan zou je denk ik eerder problemen hebben tijdens booten of spellen enzo, als er dus echte power uit je stopcontact wordt geslurpt. En niet als je aan het idlen bent in windows.
Pagina: 1