[flash/php/mysql] webapplicatie maken in deze combo

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik maak al geruime tijd webapplicaties in php+(my/postgre)sql en leuk die dan nog wat op met javascript voor het gebruikersgemak. De laatste tijd komt er dus ook redelijk wat AJAX aan te pas omdat dat voor sommige dingen enorm handig is.
Nu zat ik alleen te denken: wat met Ajax kan kan ook met flash+xml. Ik heb daar indirect al eens mee gewerkt (door de xml files met php te genereren wat een flash script dan weer inlas) en dat gaat ook prima. Zo zou je dus ook je hele applicatie in flash + xml kunnen bouwen en achter die xml files php+mysql hangen zodat je met de database kan communiceren.
Maar, is dit ook echt zo makkelijk? Ik heb verder de ballen verstand van flash, dus kan het niet zo goed inschatten of flash hier wel geschikt voor is. Wat me vooral doet aarzelen is dat ik hier eigenlijk nog helemaal geen toepassingen van gezien heb op internet - tenminste geen applicaties die ook echt achter een login zitten.

Ik ben al eens wat gaan lezen maar kan toch niet echt een goed antwoord vinden op de volgende vragen:
1. Haal je jezelf niet onwijs veel werk op de hals door je frontend in flash te maken. Hoe snel/gemakkelijk heb je een bijvoorbeeld formulier in flash gemaakt waarmee je data kunt submitten naar de server in verhouding tot de HTML variant
2. Hoe zit het met de beveiliging. Flash kun je decompilen en dan de source bekijken. Maar, als je een login systeem kunt maken die werkt in combinatie met een PHP Sessie dan hoeft dat geen punt te zijn. Dan kun je de code hacken wat je wil, maar men zal nooit gegevens uit de database krijgen zonder eerst in te loggen met een user+pass die in de database voorkomt. Ik ben er inmiddels achter dat flash met cookies overweg kan, dus daar kun je na het inloggen de sessie-id in opslaan (zo gebeurd dat nu ook al als je gewoon een (html) website/webapp opent) en daar mee communiceren. Dus ik zie in feite geen probleem...maarja..zoals ik al zei: ik ken flash niet dus misschien zie ik wel iets over het hoofd.
3. Andere valkuilen waar ik niet aan gedacht heb?

BTW, de voordelen die ik zie:
- je kan het veel gelikter maken
- als je de flashfile eenmaal heb gedownload zal de applicatie veel sneller werken
- je heb nooit meer last van browserverschillen!! :) :)

Verwijderd

- je heb nooit meer last van browserverschillen!! :) :)
nee idd en daarbij komt dat het bij sommige mensen dan helemaal niet zichtbaar zal zijn, lekker.

usability en accesibility zijn hier de toverwoorden. Bij AJAX geldt hetzelfde, met als voordeel dat je het nog met unobtrusive javascript oid kan opvangen.

Maar goed webapplicaties zijn voornamelijk useful voor intranets waarbij je met opgedragen standaarden werkt, en hier kunnen beiden een voordeel bieden. Flash is net zoveel werk voor doorgewinterde (action)scripters. Ik zie op mijn werk alleen maar webapplicaties uit frameworks rollen (SAP of drag&drop .Net projecten), hetgeen het ontwikkelen behoorlijk _kan_ bespoedigen tov projecten waar je vanaf scratch ajax of flash applicaties gaat zitten bouwen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:54

orf

Kijk voor serieuze voorbeelden eens naar Flex. In weze is dit precies hetzelfde (vanuit gebruikers-perspectief) als Flash + xml + php

http://www.macromedia.com/devnet/flex/example_apps.html

Mijn CMS bevat Flash objecten die in Flash gewoon beter werken. Een texteditor die cross-browser werkt; een batch file upload (upload een hele map met foto's) en een color-picker. Andere dingen doe ik gewoon met formulieren, javascript en xml requests.

Als ik Flash 8 zou beheersen (as 2) zou ik er serieus over na denken om het geheel in Flash te maken. Je zou simpelweg voor elk element een aparte swf of as file kunnen maken, die allemaal op dezelfde generieke manier hun date krijgen / versturen. In een placeholder movie zou je dan de functionaliteit in kunnen bouwen om al je formulier elementen in te laden / uit te lijnen op basis van een xml file.

Voor wat betreft veiligheid; beschouw flash gewoon even onveilig als html/javascript. Kijk bij het laden van de data (xml) of iemand is ingelogd door middel van een sessie. zonder data heeft niemand wat aan de applicatie.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:37:
[...]

nee idd en daarbij komt dat het bij sommige mensen dan helemaal niet zichtbaar zal zijn, lekker.
Een webapplicatie bouw je altijd voor een uiterst specifieke doelgroep. Er is dus altijd sprake van iemand die iets wil en daar kun je gewoon mee overleggen of Flash gewenst is of niet.
Dus da's geen enkel punt
Maar goed webapplicaties zijn voornamelijk useful voor intranets waarbij je met opgedragen standaarden werkt, en hier kunnen beiden een voordeel bieden. Flash is net zoveel werk voor doorgewinterde (action)scripters.
Waarschijnlijk een vraag die niet te beantwoorden valt, maar ik probeer het toch :)
Ik kan met HTML, CSS en Javascript heel goed uit de voeten en heb er over het algemeen geen moeite iets nieuws te leren. Als ik me nu op Flash stort, hoe lang duurt het dan ongeveer voordat ik op het niveau zit dat dit net zoveel werk is?
Ik zie op mijn werk alleen maar webapplicaties uit frameworks rollen (SAP of drag&drop .Net projecten), hetgeen het ontwikkelen behoorlijk _kan_ bespoedigen tov projecten waar je vanaf scratch ajax of flash applicaties gaat zitten bouwen.
Tja, daar zijn frameworks nou eenmaal voor .. maar dat laat ik even terzijde. Het gaat mij meer om een complete Flash Applicatie te vergelijken met een combinatie van HTML + CSS + Javascript, die beiden een combinatie met PHP en (bijv.) Mysql aangaan.
orf schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:41:
Kijk voor serieuze voorbeelden eens naar Flex. In weze is dit precies hetzelfde (vanuit gebruikers-perspectief) als Flash + xml + php

http://www.macromedia.com/devnet/flex/example_apps.html
jah, dat is inderdaad wat ik ongeveer wil. maar dan uiteraard zonder dat ik me afhankelijk maak van iets bestaands waar ik voor moet betalen :)
Als ik Flash 8 zou beheersen (as 2) zou ik er serieus over na denken om het geheel in Flash te maken. Je zou simpelweg voor elk element een aparte swf of as file kunnen maken, die allemaal op dezelfde generieke manier hun date krijgen / versturen. In een placeholder movie zou je dan de functionaliteit in kunnen bouwen om al je formulier elementen in te laden / uit te lijnen op basis van een xml file.
Dat is precies hoe ik er ook over dacht .. alleen kan ik het nog niet bewoorden omdat ik dus nog niets van flash weet :)
Voor wat betreft veiligheid; beschouw flash gewoon even onveilig als html/javascript. Kijk bij het laden van de data (xml) of iemand is ingelogd door middel van een sessie. zonder data heeft niemand wat aan de applicatie.
Ok, dat klopt dus ook met mijn ideeën...
thnx

Verwijderd

marty schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 00:08:
jah, dat is inderdaad wat ik ongeveer wil. maar dan uiteraard zonder dat ik me afhankelijk maak van iets bestaands waar ik voor moet betalen :)
Kijk dan even naar Laszlo: http://www.laszlosystems.com/

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-04 00:29

alienfruit

the alien you never expected

Het probleem met Flash en/of Flex is dat het erg veel bandbreedte op eist, met name in Citrix systemen schijnt Flash gerelateerde applicatie niet echt lekker te draaien. Waardoor ik vorig jaar voor niks een Flash applicatie heb gebouwd voor een OS sponsor :(

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:54

orf

Het probleem met Flash en/of Flex is dat het erg veel bandbreedte op eist, met name in Citrix systemen schijnt Flash gerelateerde applicatie niet echt lekker te draaien. Waardoor ik vorig jaar voor niks een Flash applicatie heb gebouwd voor een OS sponsor
Ik hoor altijd mensen roepen dat Flash zo groot in bestandsgrootte is, omdat ze bij slecht ontwikkelde websites / applicaties een preloader te zien krijgen die 1mb aan grootte laat zien.

Een Flash applicatie hoeft helemaal niet groot te zijn. Ik heb meerdere applicaties gebouwd die in HTML / Javascript combo vele malen groter zouden zijn. Eén voorbeeld is een rich text editor. Degene die ik in Flash heb gebouwd is slechts 6kB groot. Kijk je dan naar een editor als FCK, dan zijn alleen de gifjes voor de buttons al vele malen groter.

Bandbreedte kán hoger zijn, maar is niet onlosmakelijk verbonden met Flash
Pagina: 1