Toon posts:

Sata2 of WD raptor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben nu bezig mijn pc een beetje uit te breiden en ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met een WD Raptor (zowel de 36 als 74 gieg versie) icm. een sata2 schijf.
Ik game nogal veel en wil graag een snelle opstartschijf hebben icm. een schijf waar ik al mijn gedownloade games en muziek e.d. op kan zetten.
Nu is sata2 al behoorlijk snel, maar is het het waard om een Raptor en een Sata2 schijf (400 of 500 gieg) te kopen of heeft dat weinig nut en kan ik het beter bij 1 of 2 sata2 schijven houden.
Als er mensen zijn met suggesties dan hoor ik het graag.

Sebas

Verwijderd

Nu is sata2 al behoorlijk snel
Hoe bedoel je? Ja het protocol zal misschien snel zijn, maar zelfs de snelste desktopschijf trekt de maximale bandbreedte van sata 1 (of zelfs van ide) nog niet eens vol...

Let er trouwens even op dat de snelheid van bijvoorbeeld een moderne hitatchi schijf helemaal niet meer zoveel achterblijft bij de (zwaar verouderde) raptor schijven

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 17:02 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ten eerste is een Raptor per GB duurder.

Een 74GB of 36GB schijf als opstartschijf is wel erg fijn met die lage seektimes. Ga voor de 74GB variant als het effe kan, dan kun je nog wat andere dingetjes kwijt op dezelfde schijf.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hij is dan duurder, maar ik wil er puur een hebben die echt snel is.
En is hij echt sneller dan een sata2 schijf?

Sebas

Ik wou ook al voor de 74gb versie gaan, dat scheelt namelijk maar 50 euro met de 36 gb versie :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag trouwens staan dat seagate met de 300 gb versie er als een van de beste uitkwam.
Hun sata2 versie is ook een stuk duurder dan gemiddelde sata2 schijven van bv. maxtor.
Dus het is handiger om een sata2 schijf van zo'n merk te kopen?

Sebas

Verwijderd

Topicstarter
En veroorzaakt zo'n raptor erg veel meer warmte in je kast dan een sata2 schijf?
Heb er namelijk nu al een x1900xtx inzitten en allerlei fans en controllers.

Sebas

Verwijderd

Je verkijkt je nog steeds te veel op dat sata2. (officieel bestaat er niet eens iets als 'sata2', pure marketing dus). De schijf is de bottleneck, niet de verbinding

Verwijderd

Topicstarter
Dus een hitachi of seagate sata2 schijf doen van een behoorlijke grootte?

Sebas

-----

Idd lijkt me een opstelling van twee WD caviar raid edition 400gb wel aantrekkelijk.
Ik heb nu een NZXT nemesis Elite kast en een CM Stacker (nieuwe) waarin ik het waarschijnlijk over ga plaatsen, dus de koeling lijkt me dan geen probleem.
Eventueel een cooldrive 6 erin gooien! :)
Ik denk dat ik dan voor 2 grotere sata2 schijven in raid opstelling kies.

Sebas

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 17:15 ]

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Is het niet sneller en misschien goedkoper om twee normale sata(2) schijven in een Raid config te zetten.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-02 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je de beste performance zoekt voor je applicaties kun je het beste wachten totdat de Raptor WD740ADFD verkrijgbaar is. Die heeft 16MB cache en voldoet aan de SATA 2.5-specificaties. De prijs zal niet veel verschillen van de Raptor WD740GD.

De SATA 2.5-specificatie is niet zaligmakend. De belangrijkste verbetering is NCQ, maar dat levert niet bij alle harde schijven snelheidswinst op in normale lichte desktop workloads. De prestaties worden voornamelijk bepaald door de combinatie van cache-optimalisaties en de prestaties van het mechaniek (transfer rates en toegangstijden). Goed presterende schijven zijn o.a. de Western Digital Caviar RAID Edition 2 400GB / Caviar SE16 400GB en de Hitachi Deskstar 7K500.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif Gebruik die eens. :P

Mijn WD740GD komt net als mijn andere schijven niet boven de 28C stressed uit, maar dit is per computerkast verschillend; = koeling. Omgevingstemperatuur heeft er natuurlijk ook mee te maken.

En snelheid in seeken is hij wel sneller, maar de STR maakt tegenwoordig niet zoveel meer uit. Lees voor reviews. www.storagereview.com

Als hardware man moet dat toch lukken. ;)

Femme, je icon is kapot

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 14-02-2006 17:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• tyball
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-01 16:46

tyball

als je een x1900xtx kan veroorloven en je het beste wil neem je een Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB: nieuwer,groter ,sneller dan de 73 GB versie, eventueel in RAID opstelling.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, niet gezien dat die al bestond.
Bestel altijd alles via 4launch en had hem daar nog niet gezien.
Even kijken.

Sebas

-----------

Oh, hij staat ook bij 4launch, kost alleen 285 euro, maarja, 150 gieg en dan zo snel lijkt me ook wel wat, alleen is dit type volgens mij behoorlijk nieuw.
Is er iemand die weet of dit ding erg warm wordt?

Sebas

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 17:11:
[afbeelding] Gebruik die eens. :P

Mijn WD740GD komt net als mijn andere schijven niet boven de 28C stressed uit, maar dit is per computerkast verschillend; = koeling. Omgevingstemperatuur heeft er natuurlijk ook mee te maken.

En snelheid in seeken is hij wel sneller, maar de STR maakt tegenwoordig niet zoveel meer uit. Lees voor reviews. www.storagereview.com

Als hardware man moet dat toch lukken. ;)

Femme, je icon is kapot
Idd, hardware man fixt dat wel ff :P !
De koeling is wel in orde, alles (wat kan) is CM watergekoeld, 3 120 mm fans, dus dat is wel goed!
Omgevingstemperatuur is ook goed, dus zou dat goed moeten gaan.

Sebas

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 17:16:
Oh, niet gezien dat die al bestond.
Bestel altijd alles via 4launch en had hem daar nog niet gezien.
Even kijken.

Sebas

-----------

Oh, hij staat ook bij 4launch, kost alleen 285 euro, maarja, 150 gieg en dan zo snel lijkt me ook wel wat, alleen is dit type volgens mij behoorlijk nieuw.
Is er iemand die weet of dit ding erg warm wordt?

Sebas
ja daarom is er van diezelfde schijf ook een 74gb versie, alleen slechter leverbaar (zoals femme ook al zegt).

Verwijderd

de 74G 16MB versie is nog NIET leverbaar.
De 74G 8MB versie is al jaren leverbaar, ik heb er zelf 2.
Pagina: 1