vervangen van mobo

Pagina: 1
Acties:

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 14:22
Na mijn nieuwe PC gebouwd en net lekker klaar geconfigureerd te hebben blijkt er een usb controller van me mobo kapot te zijn. Omdat ik geen kapotte troep in me computer wil heb ik dit gelijk aangekaart. Een vervangend mobo is al onderweg. Dit is wel een nieuwer type dan het huidige.

Ik heb al wat gezocht en wat FAQ's doorgelezen maar:

Mijn vraag is nu:

Welke gegevens blijven bewaard en welke moeten opnieuw geinstalleerd worden.

Blijft me OPS goed of moet deze opnieuw geinstalleerd worden?

Ik neem aan dat de gegevens op mijn andere partities niet gewijzigd worden?

Welke tips/handelingen kunnen nog gegeven worden voordat ik begin aan de vervanging van mijn mobo?

bijvoorbaat dank

Mobo:
Gigabyte k8n pro-sli

andere onderdelen:
AMD 64 3500 Venice
Asus 7800GT
1024 MB twinmos dual channel
NEC dvd-rw
Antec neo 480W
Maxtor 160 gig SATA II

there's no tweak without the tweaker

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 20:43
zolang je geen onboard raid-controller hebt, kan je zonder probs dat nieuwe plankje erin hangen...
windows xp herkent netjes alle eventuele wijzigingen. (als je heel veel pech hebt moet je opnieuw activeren)

[ Voor 36% gewijzigd door Meester_J op 14-02-2006 16:52 ]

• virtualJac
Meester_J schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:50:
zolang je geen onboard raid-controller hebt, kan je zonder probs dat nieuwe plankje erin hangen...
Zit er wel in, alleen raid = disabled

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 12:48
Meester_J schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:50:
Niet als de chipset van verschillende makelij is..

Probeer jij maar eens van een op een Intel chipset geinstalleerde XP installatie te booten op een bord met bv een SiS chipset.

Geheid dat je een BSOD krijgt...

Zolang de chipset (het gaat vooral om de mass storage controller) identiek is is het geen probleem..

Systeem Specs

• Meester_J
hmm, ik heb toch wel vaker botweg een harddisk in een andere pc gehangen, ging eigenlijk altijd goed. windows roept een paar minuutjes "nieuwe hardware gevonden" en alles draait.
je hebt natuurlijk met veel wijzigingen wel een ietwat minder snelle windows vanwege alle dubbele drivers e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Meester_J op 14-02-2006 16:56 ]

• virtualJac
Meester_J schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:55:
hmm, ik heb toch wel vaker botweg een harddisk in een andere pc gehangen, ging eigenlijk altijd goed. windows roept een paar minuutjes "nieuwe hardware gevonden" en alles draait.
je hebt natuurlijk met veel wijzigingen wel een ietwat minder snelle windows vanwege alle dubbele drivers e.d.
Is het niet mogelijk om de door jou genoemde "dubbele drivers" te verwijderen? Voordat ik begin aan de operatie? Ik heb geen zin dat me windows traag wordt of driver gezeik. Dan formatteer ik liever me C schijf en installeer ik me OPS + drivers opnieuw.

• Meester_J
ik heb er slechts van horen zeggen. als je pc merkbaar trager is kan je alijd nog aan de slag :Y)
het ligt er meer aan hoeveel zin en tijd je hebt. 8)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als de chipset identiek is kan je het OS wel laten staan. Maar in 9 van 10 gevallen is het toch gewoon handiger om het OS opnieuw te installeren.

Als je van te voren goede backups maakt, moet dat ook geen probleem vormen. En draait je pc daarna beter als dat je het OS op je schijf laat staan.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Occy74 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:52:
[...]
Niet als de chipset van verschillende makelij is..

Probeer jij maar eens van een op een Intel chipset geinstalleerde XP installatie te booten op een bord met bv een SiS chipset.

Geheid dat je een BSOD krijgt...

Zolang de chipset (het gaat vooral om de mass storage controller) identiek is is het geen probleem..
Niet altijd is dat het geval, alhoewel het dan uiteraard aan te raden is.
Voor de grap verving ik afgelopen weekend mijn Epox 8RDAE (Nforce2) voor een Asus P4P800 SE (i865PE). Windows bootte in één keer, en installeerde de nieuwe apparaten. Daarna heb ik pas de Nforce drivers gedeinstalleerd en de Inten INF files geinstalleerd.

Daarna zette ik mijn oude Nforce 2 bord in de PC van mijn vriendin, en die had een AMD chipset erin zitten op haar oude Epox bord. Kreeg direct een BSOD, ook in veilige modus. Die kans leek me juist kleiner...

:)
Pagina: 1