[IIS/PHP] Alternatief voor mod_rewrite zonder modules

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik zit in mijn maag met een klein probleempje. De probleemstelling is alsvolgt;

Voor een te realiseren webapplicatie wil ik graag gebruik maken van 'vriendelijke urls'. Voor servers met Apache geen enkel probleem. Voor IIS daarintegen kan dat wel degelijk een probleem zijn.
Ik heb diverse topics hier op GoT gelezen waarbij de TS een zelfde of vergelijkbaar probleem heeft/had maar daar werd meestal als oplossing aangedragen om voor een webserver te kiezen die wel mod_rewrite ondersteund. Maar dit is dus niet altijd mogelijk. Dat is ook geen oplossing maar meer een workarround.

Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie dit oplossen. De gebruikte taal is PHP 4 en er zal geen gebruik gemaakt worden van de ASP.NET parser om urls te rewriten.
Wat ik zelf in gedachten had is een url als deze:

www.website.nl/?=/nieuws/2345/frikandel

Op die manier is de url 'redelijk' netjes. Maar stiekem hoop ik dat er hier iemand is die een mooiere oplossing voor handen heeft.

Punt is dus dat htaccess geen totaaloplossing is en dat er niet altijd wat te installeren valt op de webserver.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt wel ISAPI dll's voor IIS die dit kunnen oplossen. Een soort 'plugins' voor IIS waar je dit effect ook mee kunt bereiken. Bijvoorbeeld: http://www.isapirewrite.com/

[google=url rewrite iis]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
kun je de 404 pagina niet aanpassen? daarmee een aantal acties uitvoeren. Lukt dat niet, een echte 404-pagina pagina tonen.

Lukte de acties wel (bijvoorbeeld je nieuwsitem opzoeken) kun je de gewenste pagina tonen.

Niet heel netjes maar misschien wel een oplossing...

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
@P_de_B: het installeren is nu eenmaal niet altijd mogelijk en daardoor is het dus niet echt een oplossing
@X-force: die 'oplossing' werd ook aangedragen in een ander topic, maar die vind ik, en diverse posters in dat topic, niet erg netjes. Je misbruikt dan een 404 pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Rhapsody schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 15:47:
@X-force: die 'oplossing' werd ook aangedragen in een ander topic, maar die vind ik, en diverse posters in dat topic, niet erg netjes. Je misbruikt dan een 404 pagina.
het klopt inderdaad dat je de 404-pagina misbruikt. Het is slechts een mogelijke oplossing.
Let wel dat ik in mij verhaal aangaf dat je wanneer je niets met het request kan dan ook echt een 404 laat zien. Waardoor je het 404 principe iets minder misbruikt.

Maar toch het blijft "vies"

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

TeeDee

CQB 241

Voor een aardig werkende Mod_rewrite, incl. ondersteuning van Regular Expression zou je eens op http://www.iismods.com/ kunnen kijken.
edit:
O, je kan niet altijd een ISAPI installeren. Tja dan wordt het wel erg lastig
wat dacht je van: www.website.nl/nieuws/2345/ (en ik neem aan dat frikandel een zoekwoord/highlight is?)

[ Voor 61% gewijzigd door TeeDee op 14-02-2006 15:56 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ik kan ook nergens een alternatief vinden hiervoor. Heel veel Apache of het installeren van plugins voor IIS, maar nergens een oplossing die middels een script te realiseren is.

Denk dat een Frontcontroller pattern de enige mogelijkheid is. Dus dan krijg je zoiets als www.site.nl/?=test/vier/12

@Teedee
TeeDee schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 15:53:
wat dacht je van: www.website.nl/nieuws/2345/ (en ik neem aan dat frikandel een zoekwoord/highlight is?)
Ja dat zou het mooiste zijn, maar als je IIS hebt zonder plugins, dan zal de webserver zoeken naar de map nieuws en dan de submap 2345. Die bestaat niet; dus je krijgt een 404. Dat is dus juist niet de bedoeling.

[ Voor 44% gewijzigd door Rhapsody op 14-02-2006 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou ook geen andere oplossing weten. Je kunt nog wel het = teken weglaten

www.site.nl/?test/bla/12 krijg je dan.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Rhapsody schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 15:47:
Het is, hoe vies het ook is, een van de weinige mogelijkheden die je hebt. Je zou kunnen kijken in hoeverre het mogelijk is om in de config van IIS aan te geven dat je een bepaald script wil includen voor elke url binnen het domein, en dat script alles laten afhandelen, maar ik weet niet of dat kan zonder zo'n ISAPI module.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De php.net site gebruikt volgens mij ook 404 om je door te sturen naar de juiste pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:24:
De php.net site gebruikt volgens mij ook 404 om je door te sturen naar de juiste pagina.
Dat wil niet zeggen dat het ook de juiste oplossing is.

Om het netjes te doen, ontkom je niet aan onderstaande manieren, waarvan de 2e mogelijkheid weer de lelijkste is.
• ISAPI
• de 'www.site.nl/?pad/naar/je/files/' manier.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Inderdaad, maar die tweede manier is wel de enige manier die zonder installaties e.d. geimplementeerd kan worden.

edit:
Bedankt voor de titelwijziging, is zo wel duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
TeeDee schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:28:
Om het netjes te doen, ontkom je niet aan onderstaande manieren, waarvan de 2e mogelijkheid weer de lelijkste is.
• ISAPI
• de 'www.site.nl/?pad/naar/je/files/' manier.
Het is zelfs mogelijk om het zonder plugins als www.site.nl/pad/naar/je/files te doen

Hierbij maak je idd gebruik van de 404 misbruik truuk. Hoewel het mss achter de schermen niet het meest nette is, de gebruiker ziet hier niks van. Dus als het m'n enige optie zou zijn zou ik niet lang twijfelen ;)

Ik heb er zelf ooit eens een PHP script voor geschreven, maar ik weet niet of het de bedoeling is dat hier zomaar te posten. Dus mocht je interesse hebben (OP of iemand anders), dan moet je me maar even mailen op tjoekbezoer[AT]gmail[KLAMMEDOT]com
Pagina: 1