Toon posts:

temperatuur in pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pentium 4 prescott 3.2 ee...
en nu was mijn vraag, wat is de normale temperatuur voor zon processor als ik hem zwaar belast?
en de videokaart was ik ook wel benieuwd naar. ik heb nu een 9600 xt 256 mb, maar ik ga binnenkort een 7800gs extreme halen, en nu vroeg ik mij af of ik mischien nog nieuwe fans erin moet zetten vanwege extra warmteontwikkeling...?

alvast bedankt.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
CPU: 50 / 60 ???
VGA: ~60 ?

Ligt allemaal aan jouw airflow ... wat zijn je huidige temps dan ?!?!??!

Verwijderd

Topicstarter
als ik een spel doe zit de processor toch gauw aan de 60 graden...
videokaart niet zon probleem, 40 graden zoiets... maar moet ik dan meer casefans hebben voor een 7800gs extreme?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Je vertelt niet hoeveel (in/out-) fans je momenteel in je case hebt. Waarschijnlijk kun je het beste na het installeren van je nieuwe kaart je temperaturen nauwkeurig monitoren onder flinke CPU/GPU load.
Afhankelijk daarvan beslis je of extra airflow nodig is. Hou wel rekening met nog hogere temps als het straks in de zomer 30o C is.

Verwijderd

Videokaart maakt niet zo heel veel uit als dat ding rond de 40 ofzo graden wordt.
60 graden voor je cpu is wel best veel.
Je kunt ook een nieuwe cpu cooler kopen ;)

Ik weet niet hoeveel fans je er nu in hebt zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
1 casefan aan de voorkant 60 mm, achter 1 van 80, (uiteraard fan op de voeding) heatsink op cpu, met daarop een fan van 3 tot 4 cm ofzo, (deze fan is direct met een pijp naar buiten geleid)

Verwijderd

Ja fan van 3 of 4 cm op de cpu is niet bepaald veel :9
Een nieuwe cpu cooler is een goede oplossen maar ik weet niet of je portemonnee daar zin in heeft :P

Verwijderd

Topicstarter
hoe duur is dat ongeveer? en welke zou ik dan moeten nemen? ik heb echt helemaal geen verstand van computers opzich dus..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Je moet uitzoeken hoeveel de maximale hitte de processor mag hebben(zie faq forum of site van
processor maker).
Videokaart hetzelfde zie site maker videokaart.
Elke cpu of vidokaart is anders.

Kontroleer in de bios of cpu protectie aan staat, hier kun je ook de maximale temp in aangeven,
dan slaat de pc af indien dit bereikt wordt.(gaat er niks kapot)

Moederbord software of bijv. speedfan, hier kun je temps instellen zodat je alarm krijgt indien te
heet, fan te langzaam,
dus cpu temp alarm (opzoeken)
fan speed alarm (minimale speed of stopvallen)
harde schijf temp alarm (fanspeed) maximaal is ongeveer 50 graden
fanspeed instellen (fanspeed), dus langzamer of sneller zetten naargelang temp cpu)
harde schijf smart (kapot gaan hd, fanspeed)
moederbord temp (ongeveer onder 40 graden maximaal)
met fanspeed soms nog meer, ligt aan hardware.
met fanspeed kun je ook pc afsluiten indien iets niet goed is(commando "shutdown -s -f -t 02")
voltages kontroleren onder volle belasting(zie faq voor maximale afwijking)

Indien je nu alle temps weet, dan kun je ook kontroleren of je meer fans nodig hebt, dus pc vol belasten met diversen programma's, hierdoor stijgen de temps, dus dan weet je het, kontroleer ook
de voltages
Pagina: 1