Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[laptop]onderdeeltjes los, reparatie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:29
Op het gevaar af dat dit meteen het meest kansloze topic wordt van 2006, wil ik toch jullie aandacht vragen voor het volgende: Ik heb een kapotte laptop gekregen. De laptop is aardig hard op de achterkant gestuiterd, de printerpoort is verbogen en hij laadt gewoon totaal niet meer bij. Bij het openen van die laptop kwam ik 2 van deze onderdeeltjes tegen (zo'n 8 x 3 mm groot):
<dodelink>
Bovenin kan ik deze 2 onderdeeltjes kwijt, onderin zie je een hele rij met deze onderdeeltjes.
De voeding van deze laptop heb ik niet, en ik heb ook geen soldeerbout, vandaar mijn volgende vragen:
1. Wat zijn deze onderdeeltjes ?(ik denk zelf -overigens in het geheel niet gehinderd door enige elektronicakennis- dat het condensatoren zijn, er staat steeds C- en dan een nummertje bij die onderdeeltjes op het moederbord)
2. Kan het ontbreken van deze onderdeeltjes genoeg zijn om de laptop niet meer bij te laten laden?
<edit> Het is een Acer Aspire 1403LC

[ Voor 20% gewijzigd door 0siris op 22-09-2021 23:54 . Reden: anonymized ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Misschien is het wel handig als je erbij verteld wat voor een laptop het is... (merk, type, etc.)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Als dat alles is wat er kapot is dan is het natuurlijk nog wel te maken. Soldeerboutje nemen en weer vastsolderen zou ik zeggen (als je zeker weet dat het daarvandaan komt) eerst even controleren welke richting hij op moet enz.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het zijn inderdaad een tweetal tantaalelko'tjes. Je kan ze terugsolderen en kijken of het helpt, maar ik denk het niet echt: ze lijken me voor spanningsstabilisatie van de proc-spanning te wezen en dat heeft gemiddeld weinig tot niets met het laadcircuit te maken.

Zorg wel dat je ze goed-om doet, je hebt zo ongeveer een 100% garantie dat je een knal hoort en je mobo in de fik staat als je het niet doet. SMD-tantaaltjes zijn vrij explosief als je ze verkeerdom poolt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• 0siris
GH45T schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 14:27:
Als dat alles is wat er kapot is dan is het natuurlijk nog wel te maken.
Punt is, ik heb geen voeding bij de laptop, dus wil ik "zeker" weten dat dit best wel de oorzaak van het niet bijladen kan zijn voor ik er moeite in stop (soldeerbout regelen, prutsen, voeding regelen)

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Moest je SMD condensatoren niet ook gelijkmatig verwarmen om geen interne barsten te krijgen? Of geldt dat niet voor tantaal?

www.madwizard.org

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
madwizard schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 14:37:
Moest je SMD condensatoren niet ook gelijkmatig verwarmen om geen interne barsten te krijgen? Of geldt dat niet voor tantaal?
Voor zover ik weet is dat geen issue, ze kraken wel gemakkelijk, maar je moet ze niet gelijkmatig opwarmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

/me heeft toevallig ook een probleem met een los zitten contact in de laptop.

Het stekkertje waar ik mn adapter in hoor te steken voor em op te laden zit op 1 of andere manier los. Nu laad hij zelden of ooit weer op waardoor ik em niet kan gebruiken.
Naar dell sturen heb ik geen zin in, dan ben ik em 2 weken kwijt en moet ik veels te veel betalen voor de reparatie.
Omdat ik zelf geen verstand van elektronica heb en ook niet kan solderen vraag ik me af of iemand dit kan reparen. Het liefst niet te ver uit te buurt (Ik woon in Weert, tussen E'hoven en Roermond).

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

Zo'n connectortje vastsolderen is super eenvoudig...
heb het pas nog voor iemand gedaan. Maar dan moet wel echt de connector los zijn en niet de printplaat

ik woon in heeze, met de trein is dat niet heel ver van weert dus zeg maar als je het nog ooit nodig hebt

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik zal er nogmaals even op wijzen dat je deze dingetjes NIET verkeerdom moet vastsolderen. Dat levert je echt een knal met een rookwolk op. En waarschijnlijk een zwarte plek op de printplaat, waarna je hem *zeker* weg kan gooien.

Je foto is nogal vaag (wat is dat toch met mensen die vage foto's plaatsen, iets zinlozers kun je niet doen), maar op de printplaat staat het vaak aangegeven. Even checken met die elco'tjes die nog vast zitten.

Macbook Pro

• 0siris
RetepV schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:44:
Ik zal er nogmaals even op wijzen dat je deze dingetjes NIET verkeerdom moet vastsolderen. Dat levert je echt een knal met een rookwolk op. En waarschijnlijk een zwarte plek op de printplaat, waarna je hem *zeker* weg kan gooien.
Bedankt voor de tip, maar ik ben gelukkig niet stom geboren of geworden. Aan de bovenkant van die elcootjes zit een wit streepje, op het moederbord zit aan één kant van zo'n elco-plaats óók een wit streepje.
en mocht ik dit fout gaan doen, zal ik het in alle toonaarden ontkennen ;)
Je foto is nogal vaag (wat is dat toch met mensen die vage foto's plaatsen, iets zinlozers kun je niet doen)
Tja, ik doe mijn best :) En zoals je ziet, heb ik het plaatje wat scherper gemaakt. Bij gebrek aan camera hele mobo op de scanner gelegd.
Mijn telefoon is niet scherper helaas. Gelukkig scant mijn scanner die onderdeeltjes wél goed. Daarnaast: hoe zinloos het ook lijkt, een topicstart laat door een foto altijd wel zien dat de topicstarter er moeite voor wil doen (toch?).
Morgen ga ik solderen, daarna een voeding regelen, en daarna laat ik even wat van me horen.
<edit> elcootjes zitten weer vast (na 3x opnieuw solderen, heb ik nu door hoe je moet solderen denk ik ;) Nu de boel weer in elkaar zetten en een 90W voeding regelen, mocht iemand zo'n voeding een weekje kunnen missen, hoor ik het graag.

[ Voor 25% gewijzigd door 0siris op 21-02-2006 15:10 ]

Pagina: 1