Starten van ircd-hybrid-7.0.2_2 op FreeBSD

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01 16:46

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik wil graag ircd-hybrid-7.0.2_2
aan de praat krijgen, het gaat allemaal redelijk tot ik het zaakje wil starten.

ik gebruik deze site voor de configuratie:
http://www.irchelp.org/irchelp/ircd/h7setup.html

heeft iemand een idee waar ik de juiste logs kan vinden die me hopelijk zeggen wat het probleem is?

ik krijg dit:
ircd: version hybrid-7.0.2
ircd: pid 33838
ircd: running in background mode from /usr/local

ps -aux | grep ircd levert geen resultaat op, hij wordt direct afgesloten of zo...

ik heb dit topic ook gelezen: ircd-hybrid-7.0 wil niet starten
dat geeft dus die logfiles aan maar in messages komt niets en in /var/log/ircd ook niet...

[ Voor 17% gewijzigd door jopiek op 14-02-2006 14:03 ]

Cogito Ergo Credo

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Je kan het proces even tracen met ktrace en vervolgens de file (ktrace.out) lezen met kdump.
Hierin staan alle calls die het programma maakt, en dat geeft meestal wel snel een idee waar het fout gaat.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Michael schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:01:
Je kan het proces even tracen met ktrace en vervolgens de file (ktrace.out) lezen met kdump.
Hierin staan alle calls die het programma maakt, en dat geeft meestal wel snel een idee waar het fout gaat.
Dat is op zich wel een goede tip, maar ik kan er niet veel wijzer uit worden, ik krijg gewoon allerhande calls etc. Heb wel voldoende kennis in vertalerbouw en systeemprogrammeren (incl. het maken van een paar gametrainers) om het enigzins te snappen, maar er staan geen rare dingen en ook niets dat me opvalt of zo.

[ Voor 19% gewijzigd door jopiek op 14-02-2006 17:44 ]

Cogito Ergo Credo

• Michael
Je krijgt inderdaad allemaal calls te zien, inclusief de return waardes van system calls. Je kan even kijken of je iets van "Permission Denied" ziet na een open systemcall?

Heb je hem vanuit de ports geinstalleerd, of zelf van een tarball gecompiled?

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Michael schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 09:38:
Je krijgt inderdaad allemaal calls te zien, inclusief de return waardes van system calls. Je kan even kijken of je iets van "Permission Denied" ziet na een open systemcall?

Heb je hem vanuit de ports geinstalleerd, of zelf van een tarball gecompiled?
Vanuit de ports, zou tarball beter werken? Is nieuwe configuratie en port is volgens mij up-to-date.

Hmm twee rare calls:
36974 ircd NAMI "/etc/malloc.conf"
36974 ircd RET readlink -1 errno 2 No such file or directory

Ik heb malloc even uitgezet met ln -s aj /etc/malloc.conf
Nu staat het in de dump iig zo:

37018 ircd NAMI "/etc/malloc.conf"
37018 ircd RET readlink 2

Nog wat andere opvallende opcodes:
37018 ircd NAMI "/etc/libmap.conf"
37018 ircd RET open -1 errno 2 No such file or directory

Voor zo ver ik kan zien ligt het dus aan /etc/libmap.conf die bestaat idd niet...

[ Voor 45% gewijzigd door jopiek op 15-02-2006 12:08 ]

Cogito Ergo Credo

• Michael
Nee daar ligt het niet aan. Met libmap.conf kan je aliasen maken voor libraries. Dus bla.so.2 blah.so2, op deze manier hoef je de file zelf niet meer te softlinken.

Elk programma dat start leest dus eerst libmap.conf in (als deze bestaat) voordat het de benodigde libraries laad.

Zo te zien forked je ircd naar een nieuwe pid. Ktrace heeft een optie om deze ook mee te pakken, moet je even in de man page kijken.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Michael schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:09:
Nee daar ligt het niet aan. Met libmap.conf kan je aliasen maken voor libraries. Dus bla.so.2 blah.so2, op deze manier hoef je de file zelf niet meer te softlinken.

Elk programma dat start leest dus eerst libmap.conf in (als deze bestaat) voordat het de benodigde libraries laad.

Zo te zien forked je ircd naar een nieuwe pid. Ktrace heeft een optie om deze ook mee te pakken, moet je even in de man page kijken.
Hij forked niet naar een nieuwe PID, ik heb het gewoon twee keer uitgevoerd...

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1