Invalid Partition Table, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Goed... Ik wilde net mijn Gentoo Linux eraf halen maar wilde eerst zorgen dat ik met een boot gewoon in windows terecht kwam, zoals 'normaal'. Dit heb ik gedaan via de Recovery Console en heb toen fixmbr gedaan. Na een reboot kwam de error 'Invalid Partition Table' en kon ik niks meer. Gelukkig kan ik nu via Knoppix wel mn pc op. Al mn data staat nog op mijn schijf dus wat dat betreft is er (nog?) niks aan de hand. Zowel via de recovery console als via knoppix kan ik mn data zien.

Mn config :

HDD1 : 80GB Maxtor P-ATA
- partititie 1 : Windows (fat32)
- partititie 2 : Linux boot (ext2)
- partititie 3 : Linux (reiserfs)

HDD2 : 250GB Maxtor S-ATA
- partitie 1 : Windows (ntfs)

Hoe kan ik nu weer bij mn windows komen? En nog belangrijker natuurlijk : hoe kan ik er weer voor zorgen dat mn boot record weer in orde is?
Data verlies is geen optie.

Is het een idee om een verse Win XP install op mn S-ATA schijf te zetten zodat de windows install het zelf weer in orde maakt of werkt dat niet?

Alvast bedankt allen! :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Lees dit even voor de zekerheid even door: http://www.microsoft.com/...us/resguide/troubles.mspx

Het lijkt alsof je partitie niet actief is (dat is met FDISK op te lossen).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cartman!
  • Niet online
Dat zit ik net te lezen ja. Maar als ik via FDisk mn partitie active maak, is het dan zeker dat ik geen data kwijtraak?

note to self : backup maken van die schijf :P

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een partitie actief maken leid geen schade toe tot dataverlies naar mijn weten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cartman!
  • Niet online
Kan iemand dat bevestigen ?

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:52
Het al dan niet actief maken van een partitie in de MBR kan nooit dataverlies opleveren. Volgens deze site kan het liggen aan dat er meer partities actief zijn (dat is onder linux geen probleem). Ik weet niet hoe de recovery console van Windows je partitietabel kan aanpassen, zelf gebruik ik altijd Ranish Partition Manager om de MBR aan te passen. In dat programma kun je goed zien wat je nu echt aan het aanpassen bent.

Ik denk dat een van je partities op HDD1 de bootpartitie was voor Windows. Deze moet je dus weer actief zetten, en de rest allemaal niet. Dan zou Windows weer gewoon moeten booten. Met Knoppix kun je zien dat de Windows boot-partitie de bestanden boot.ini, ntldr en ntdetect.com bevat. Die vormen namelijk de bootloader van een Windows NT OS.

edit: dat zou dan dus partitie 1 van HDD1 moeten zijn, mits je BIOS vanaf HDD1 bootte...

[ Voor 6% gewijzigd door jorikc op 14-02-2006 12:51 ]

• Cartman!
  • Niet online
Ok, dan ga ik dat proberen. Het probleem is alleen dat ik geen bootdisk kan maken waar fdisc op staat. Dus nu kan ik gaan zitten wachten tot mn enige huisgenoot met een floppydrive terug is... :(

Nadat ik elders gelezen had dat 'bootcfg /rebuild' ook kon helpen heb ik dit geprobeerd. Dit hielp niet helaas en nu krijg ik een andere error tijdens het booten:

Hard Disk Error. / Insert a system diskette and restart the system.

Niet exact, maar zoiets is t....

Overigens kan ik nu in knoppix nog steeds bij mn data.

Een windows install op mn SATA drive, is dat op t moment een oplossing?

[ Voor 54% gewijzigd door Cartman! op 14-02-2006 13:03 ]

• Cartman!
  • Niet online
Opgelost!!!! :)

Ik ging vanwege t wachten mn kamer maar opruimen en vond al vrij snel n flop wat een bootdisk bleek te zijn met fdisk erop. Er stonden inderdaad 2 partities active; mn windows partitie en mn linux boot partitie. Toen heb ik de windows partitie op active gezet en was t direct gefixt.
Hopelijk heeft iemand hier volgende keer ook iets aan :)
Pagina: 1