[LAN] Kleine opstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135208

Topicstarter
Geachte forumers,

Over twee weken wil ik met drie vrienden gaan lannen bij mij thuis. Ik heb echter nog niet zoveel verstand van een kleine lanopstelling. Ik begon met het lezen van een computerblad: computertotaal met als onderwerp: "thuisnetwerken". Dit ging echter alleen over printerdelen en bestandsdeling. Toen heb ik de FAQ geraadpleegt, maar dat hielp ook niet echt. Na enige tijd googlen kwam ik bij de T.net thuisnetwerkquide terecht. Dit snapte ik helemaal, maar helaas werd er geen aandacht besteed aan een lan (gamen). Ik weet wel dat LAN voor Local Area Network staat (thuisnetwerk), maar het gaat mij vooral om de games (de computers moeten kunnen joinen, elkaar zien). Ik hoop dat jullie wat dingen kunnen verduidelijken. Ik heb natuurlijk al wat opstellingen getekend. Maar eerst nog wat informatie: Ik ga de game hosten op mijn computer, want ik heb de sterkste computer. Ik wil echter ook op mijn computer spelen, gaat dit lukken? De andere computers zijn gewoon [center]gamecomputers. De opstellingen:
Mijn computer

I

Switch

I I I

Computer 1, computer 2 en computer 3

Dit is een opstelling zonder internet. Nu met:
Internet - modem - router (met ingebouwde switch)
I I I I

Mijn PC, PC 1, PC 2, PC 3

Ik wil liever de eerste opstelling, twee van mijn vrienden hebben namelijk geen internet en willen geen "contact"maken met internet :P . Ik heb echter geen switch, wel een router met ingebouwde switch. Hoe moet ik de boel dan aansluiten? Zo:

Internet Port - mijn computer
Port 1: PC1
Port 2: PC2
Port 3: PC3
Als opstelling drie kan (dan is dat voor mij het best), hoe moet ik de router dan configureren? Ik wil dat de andere computers mijn game (ik host op mijn computer) kunnen joinen en kunnen zien.
Spellen die we gaan spelen: Republic Commando, Far Cry, Battlefield 2, Splinter Cell 2.
Kan ik ( bij opstelling 3) de volgende IP -adressen gebruiken:
Mijn Computer: IP: 192,168,100.1
PC 1: 192.168.100.2
PC 2: 192.168.100.3
PC 3: 192.168.100.4

Gateway 255.255.255.000 (of mijn IP adras? 192.168.100.01)
DNS: ?? Dat is toch om namen van internet site's op te zetten in IP adres? Dan is dat niet nodig?

Mijn router: Linksys WRT54G (4x 100Mbps, 54Mbps)

Alvast bedankt,
Teun Schoutens

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 135208 op 14-02-2006 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Pfoei, een heel verhaal, en je hebt wel wat research gedaan zie ik.
Ik denk dat je het volgende het beste kunt doen:
Alle PC's in de lan poorten prikken op de router.
Als je vrienden geen contact met internet willen maken, dan kun je op de router gewoon de internet port disconnecten van de kabel/adsl.
Als je wilt gamen, dan hoef je volgens mij alleen een IP adres toe te kennen aan alle PC's.
Alle andere instellingen heb je in principe niet nodig.
De spellen zorgen zelf voor het verkeer over die IP adressen en alle PC's moeten elkaar kunnen zien.
Een PING succesvol uitvoeren is voldoende voor spellen om te kunnen spelen, dus ze hoeven niet elkaar per sé te kunnen zien in My Network places bijvoorbeeld.

Gaat het nu gebeuren dat je vriendjes toch op het internet willen, of dat je bestanden etc wilt delen, dan kun je het best de thuisnetwerk guide volgen, zoals je dat zelf al aangaf.
Op je router kun je volstaan met het aanzetten van NAT voor de LAN connecties die er zijn.
Daarmee kunnen je vrienden gewoon het internet op. Je moet op hun PC dan wel aangeven dat het IP adres van de router de default gateway is, en ook de DNS server is.
Op de router kun je vaak instellen dat hij DNS queries automatisch moet forwarden naar de DNS van je ISP.
Als die instelling er niet is, kun je ook op de PC's de DNS van je provider instellen.
Zolang je default gateway op de PC's maar het ip adres van je router is, dan komt het goed.
In principe geen noodzaak om vaste routes in te stellen.

Even een voorbeeld dan maar:
code:
1
2
3
4
5
                                          LAN1-------------------------JOUWPC (192.168.0.2, GATEWAY:192.168.0.1, NETMASK: 255.255.255.0)
                                          LAN2-------------------------PC1 (192.168.0.3, GW en NM als Jouw PC)
internet------------------ROUTER------------I                          
                      (IP:192.168.0.1)    LAN3-------------------------PC2 (192.168.0.4, GW en NM als Jouw PC)
                                          LAN4-------------------------PC3 (192.168.0.5, GW en NM als Jouw PC)

In dit voorbeeld lijkt het alsof de router los staat van de switch, maar dit geld gewoon voor jouw router/switch combinatie ook.

[ Voor 21% gewijzigd door ElCondor op 14-02-2006 11:34 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147121

Als je geen internet wil en wel de switch functie moet je de kabel van je modem uit de WAN-poort van je router trekken. De 4 computers op de switchpoorten van je router zetten en klaar. Kan je evt. nog wel gebruik maken van je DHCP-server in je router. Maar vaste ip's geven kan ook zou ik wel van te voren de DHCP in de router uitzetten. Jullie kunnen dan niet op internet, maar dat is begrijp ik geen idee.

En zorg er voor dat iedereen in dezelfde werkgroep zit. Iedereen een andere computernaam en ip-adres heeft (wel in hetzelfde subnet).

Succes!!!

Edit: @elcondor, was je net ff een paar soconden eerde!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 147121 op 14-02-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Anoniem: 147121 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:27:
Als je geen internet wil en wel de switch functie moet je de kabel van je modem uit de WAN-poort van je router trekken. De 4 computers op de switchpoorten van je router zetten en klaar. Kan je evt. nog wel gebruik maken van je DHCP-server in je router. Maar vaste ip's geven kan ook zou ik wel van te voren de DHCP in de router uitzetten. Jullie kunnen dan niet op internet, maar dat is begrijp ik geen idee.

En zorg er voor dat iedereen in dezelfde werkgroep zit. Iedereen een andere computernaam en ip-adres heeft (wel in hetzelfde subnet).

Succes!!!

Edit: @elcondor, was je net ff een paar soconden eerde!!!
Ghehehe, snel typen hè ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdweide
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 22:02
Als je al gebruik maakt van je router dan is een LAN-netwerk een peace of cake. Dat is simpelweg een kwestie van de kabels erin prikken en je staat in verbinding met elkaar. Meer doe ik ook niet met mijn broer als ik ga gamen met hem en ik heb exact dezelfde router als jij.

In de game zelf moet je dus wel kiezen voor een LAN-game, erg belangrijk. Misschien ook slim om van te voren even te testen of alles werkt, vóór die avond. ;-)

Veel gameplezier trouwens. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:31

BHQ

Je kan ook die pc's een vast IP geven zonder gateway. Dan kan je ze allemaal op je router inpluggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
't is makkelijkere dan het lijkt ;)
Alle guides voor een thuisnetserk zijn gewoon van toepassing :) Voor gamen heb je nl niks meer (vaak zelfs minder) nodig dan voor andere netwerkservices...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78516

Ik weet niet of het werkt: In de router op MAC adres internet toegang geven. En dan alleen jouw PC opnemen in de access list. Als het goed is (let op: ALS het goed is...) mogen zij dan niet het internet op en jij wel.
Ik ken je router/modem/switch apparaat niet, maar het is de moeite waard van het uitzoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135208

Topicstarter
Ik heb het even getest met mijn broertje en alles doet het _/-\o_
Bedankt iedereen! Ik dacht dat het moeilijk was omdat ik al eerder zoiets had geprobeerd. Maar ik zag nu pas dat de computers dezelfde namen hadden, dus daar lag het aan.
I
Pagina: 1