Toon posts:

AMD staat opeens op lagere clocksnelheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een AMD Athlon XP 2000+ wat gelijk staat aan ongeveer ~1.67ghz.

Gister terwijl ik aan het gamen was gaf mijn windows XP professional aan dat er een "apparaat 2" werdt gebruikt, voor welke aansluiting en waar het over ging was niet terug te vinden aangezien het informatie berichtje maar heel kort te zien was. Sinds dat schermpje, draait mijn computer op 1.25ghz.

Of ik hem nu restart of aflsuit het maakt niets uit, ik blijf op de lagere clocksnelheid hangen.

Ik zou dit graag weer terug willen zetten naar de oorsprongelijke snelheid (snap ook niet waarom de computer uberhaupt van 1.25ghz overslaat).

Ik heb wel eens eerder zoiets als dit meegemaakt op mijn oude pentium 3, 500mhz maar toen kon ik in het bios wijzigen. Ik heb in het bios gekeken maar zie nergens staan waar ik de clocksnelheid kan wijzigen naar het orginele.

Graag wat hulp!

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 10:36 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg eens de handleiding van je moederbord. Daarin staat gewoonlijk hoe je de CPU instellingen kunt wijzigen :)

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12-2025

ictprutser

Schotse_Hooglanders

geef ff de specs van je pc, dan kunnen we je beter helpen :Y)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Het lijkt dat je FSB van de voor jouw cpu behorende FSB van 133 MHz teruggeschoten is naar 100 MHz. Dat moet je in de BIOS even goedzetten :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad, Athlon 64 3500, draaide altijd op 2200 mhz en na een schone installatie van 3 dagen geleden waarbij ik ook de drivers voor de nforce 4 chipset heb geupdate draait hij bij mij op 1007 mhz, alleen ik kan het volgens mij nergens wijzigen, overal geeft hij aan dat het een 3500 is, maar ik krijg alleen de kloksnelheid van 1007 te zien.... Ik heb in ieder geval nog niet gevonden waar ik het kan wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

AMD Athlon XP 2000+ op een MSI k7 mobo (kt3 ultra 2)
1536 DDR 333 2700 dimm ram (van het merk kingston (value select) met aan beide kanten blokjes)
Ati radeon 9800 pro 128 ddr ram
Mycom casing 350 watt
Live soundblaster en een stereo chip on board van mijn mobo.
Realtek netwerk kaart

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ben je er al uitgekomen mbv de bovenstaande oplossingen?

• bonav
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Nido

Cool n quiet staat bij jou aan. Open wat programma's, dan zal je zien
dat de processor weer op de normale snelheid gaat draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:38:
Het lijkt dat je FSB van de voor jouw cpu behorende FSB van 133 MHz teruggeschoten is naar 100 MHz. Dat moet je in de BIOS even goedzetten :)
Hartelijk bedankt!~Mijn oude 1.67 ghz is weer verschenen :)

Zou het kunnen komen dat hij is teruggesprongen nadat ik mijn bios geflashed had?

Zo ja, wat moet ik dan nog meer herstellen?

cpu fsb staat nu op 133 mhz
en de thread spread (zoiets) staat op 0.25%

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:50:
[...]

Hartelijk bedankt!~Mijn oude 1.67 ghz is weer verschenen :)

Zou het kunnen komen dat hij is teruggesprongen nadat ik mijn bios geflashed had?

Zo ja, wat moet ik dan nog meer herstellen?

cpu fsb staat nu op 133 mhz
en de thread spread (zoiets) staat op 0.25%
Dat is mogelijk, zelfs heel erg goed mogelijk.

Wat je nog kan na kijken is de fan control, boot settings, de tijd, raid , gewoon weg even alles langslopen.
:Y)
Succes er mee

Blij Met Wilco

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:38:
Ik heb hetzelfde gehad, Athlon 64 3500, draaide altijd op 2200 mhz en na een schone installatie van 3 dagen geleden waarbij ik ook de drivers voor de nforce 4 chipset heb geupdate draait hij bij mij op 1007 mhz, alleen ik kan het volgens mij nergens wijzigen, overal geeft hij aan dat het een 3500 is, maar ik krijg alleen de kloksnelheid van 1007 te zien.... Ik heb in ieder geval nog niet gevonden waar ik het kan wijzigen.
Pssst dat heet cool and quiet... :D

Geen cpupower nodig = low clockspeed :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
-Thunder- schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:53:
[...]

Dat is mogelijk, zelfs heel erg goed mogelijk.

Wat je nog kan na kijken is de fan control, boot settings, de tijd, raid , gewoon weg even alles langslopen.
:Y)
Succes er mee
Bedankt!

p.s. staat die spread wel op de juiste stand 0,25%?

Verwijderd

Voor de geïnteresseerden: de Athlon XP heeft geen C'Q ;) Vandaar dat sommigen er niet op reageerden.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 09:43

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:59:
Voor de geïnteresseerden: de Athlon XP heeft geen C'Q ;) Vandaar dat sommigen er niet op reageerden.
pssst, de AMD64 van NiDo heeft dat wel ;)

9800x3d

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 11:52
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:55:
[...]

Bedankt!

Die spreadstand zou je systeem stabieler moeten maken. Echter merk ik daar in de praktijk niets van!
(BTW, kheb zelf ook een KT333). Met overclocken moet je deze sowieso uitzetten. Althans, dat staat in de beschrijving van mijn Mobo....

Volgens mij kan je em dus net zo goed uitzetten......

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:55:
Bedankt!

Over het algemeen kan je deze gewoon uitzetten of anders zo laag mogelijk. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• dion_b
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ChojinZ schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:09:
[...]

Die spreadstand zou je systeem stabieler moeten maken. Echter merk ik daar in de praktijk niets van!
Geen wonder - de Spread Spectrum maakt de boel juist opzettelijk instabieler (FSB klok steeds met een paar tiende procent versnellen en vertragen) om de FCC EM-emissions norm te behalen. In de VS verplicht, maar daarbuiten een nutteloze en zelfs nadelige instelling. Altijd uitschakelen dus :o

Hoe kom je erbij dat het stabieler zou maken :?
(BTW, kheb zelf ook een KT333). Met overclocken moet je deze sowieso uitzetten. Althans, dat staat in de beschrijving van mijn Mobo....

Volgens mij kan je em dus net zo goed uitzetten......
Zonder meer dus, tenzij je in de VS woont en een FCC-audit moet krijgen :z

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze optie maakt de PC stabieler wanneer je ver overklokt :) Als in: de PC crasht minder snel :+

Verwijderd

bonav schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:46:
Nido

Cool n quiet staat bij jou aan. Open wat programma's, dan zal je zien
dat de processor weer op de normale snelheid gaat draaien.
Stom Stom Stom 8)7 Staat inderdaad aan, nooit gerealiseerd dat dit dat kan zijn... Wat raden jullie aan, is het aan te bevelen dit aan te laten staan ?? ( eigenlijk geen ervaring mee ) :>

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje over mijn bios settings na dat ik het geflashed heb, mijn AGP aperture size staat nu op 128mb, max is 256mb. moet ik hem laten staan zoals hij nu is of zetten op 256mb of lager?

Bedankt!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:36:
Nog even een vraagje over mijn bios settings na dat ik het geflashed heb, mijn AGP aperture size staat nu op 128mb, max is 256mb. moet ik hem laten staan zoals hij nu is of zetten op 256mb of lager?

Bedankt!
Ik zou het op 256MB zetten aangezien je 1,5GB geheugen hebt. Het moet sowieso niet meer dan de helft van je ram zijn. De beste resultaten kan je denk ik alleen maar krijgen door wat opties af te gaan en intensief te testen.

Zie ook V&B FAQ: Aperture size

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
ik had vroeger ook een amd xp 1800+ die opeens langzamer dan 1.53 ghz ging draaien

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 11:35:
[...]

Stom Stom Stom 8)7 Staat inderdaad aan, nooit gerealiseerd dat dit dat kan zijn... Wat raden jullie aan, is het aan te bevelen dit aan te laten staan ?? ( eigenlijk geen ervaring mee ) :>
t kost minder stroom, en je koeler zou zelfs mee kunnen werken (langzamer draaien) omdat je cpu minder warm wordt

hij gaat toch wel sneller draaien als dat nodig is

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Nog een vraag, ik heb nu met fsb op 133 mhz gezet. kan het kwaad om hem op 166 mhz te zetten of is dat onnodig?

Vr groet

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan ben je aan het overclocken. Verdiep je je eens in de overclocking basics door gewoon netjes de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen te doornemen :Y) Ook kan het geen kwaad om rustig door de PMG FAQ heen te bladeren, volgens mij ben je er wel aan toe om deze interessante en leerzame informatie tot jezelf te nemen ;)

Verwijderd

shit!!!! ik heb net mijn pc's FSB op 166mhz gezet (ipv 133mhz),was nieuwsgierigheid maar nu start mijn computer neit meer op :/

ik hoor hem wel laden maar krijg geen beeld erbij. Volgens de website van het moederboard zou hij wel 166mhz aankunnen.

Weet iemand aub een suggestie aangezien mijn pc nu niet toegangbaar is!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 22:17 ]

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:03

Gamer

Electrified

leeg je bios eens (jumper op mobo verplaatsen).

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Specs:

AMD Athlon XP 2000+ op een MSI k7 mobo (kt3 ultra 2)
1536 DDR 333 2700 dimm ram (van het merk kingston (value select) met aan beide kanten blokjes)
Ati radeon 9800 pro 128 ddr ram
Mycom casing 350 watt
Live soundblaster en een stereo chip on board van mijn mobo.
Realtek netwerk kaart

Je hebt een AMD processor van 133mhz FSB, daar moet je het ook op laten. Dat het moederbord 166mhz ondersteund, kan wel zo zijn, maar je processor ondersteund het niet. De 166mhz FSB ondersteuning is voor de snellere modellen van AMD athlon XP.

Wat jij nu doet met de schakelaar op 166mhz is overclocken, kan je beter niet doen.
Als je wilt overclocken ga vooral rustig te werk en haal wat informatie bij het overclock gedeelte.
Je processor kan goed beschadigd raken als je verkeerd overclockt.

Je moest gewoon op het huisje klikken bij BalusC, dan kom je op zijn informatieve website. Daar kan je zien dat alle AMD Athlon XP 2000+ soorten een FSB van 133mhz hebben, dus zet de schakelaar maar weer terug.

1 tip: sla de website van BalusC op in je favorieten en zet het bovenaan :) + ga volgende keer eerst in de FAQ even zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Archimond op 15-02-2006 01:51 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit topic gaat maar evenals help mijn pc start niet meer op! dicht gezien het gebrek aan inzet van de kant van de topicstarter. Ik had jou juist nog gewezen op de FAQ van TCA. Kennelijk had je deze niet van A tot Z doorgenomen en ben je maar zonder te nadenken direct begonnen met overclocken :+ De FAQ's zijn er niet voor de sier ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.