Niet alle PC's in netwerk "zien" elkaar

Pagina: 1
Acties:

• Katert
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb een netwerk draaien met Windows Server 2003 domein controller. Alle clients werken op zich prima en kunnen op het domein aanmelden, hebben internet etc.
Het probleem is echter dat 2 van de PC's die in het domein zitten elkaar niet onderling kunnen pingen. Elk van die PC's afzonderlijk kunnen wel alle andere PC's inclusief de server pingen.
Ik ben hier al een aantal dagen mee aan het stoeien en ik kom er gewoon niet uit. Wat vermeld dient te worden is dat die 2 PC's middels WLAN op het netwerk zitten en via een accesspoint op de server komen. Maar dan nog zouden ze elkaar onderling altijd moeten "zien".
Ik heb de gehele troubleshooter hier doorgelopen en ook de overige topics, maar vooralsnog zonder het gewenste resultaat. Het achterlijke is dat het voorheen wel heeft gewerkt en uitermate frustrerend dat ik die situatie niet kan nabootsen.
Firewalls staan uit, NetBIOS staat aan, subnets kloppen, IP-range klopt, alle PC's statische IP-adressen, arp gereset, gastaccount aan en nog een aantal vergezochte zaken geprobeerd.
Ik kom er niet meer uit. Ik heb SP2 geïnstalleerd en zelfs daarmee heeft het voorheen even gewerkt. Kan het punt niet traceren waar het is opgehouden met werken, dus ik zit vast.
Voor ik de hele zooi ga leeggooien en overnieuw ga XP'en zou ik graag dit nog een kans geven in de hoop dat een van jullie een briljante tip heeft.

Dank alvast.

Verwijderd

Hallo,

wat gebruik je als access point ?

Groet,

SolutionFinder

Verwijderd

Misschien houdt een firewall het ergens tegen. Ik weet toevallig dat wanneer je bij McAfee de 10.x.x.x gebruikt een ping standaard geweigerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 10:50 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:49:
Misschien houdt een firewall het ergens tegen. Ik weet toevallig dat wanneer je bij McAfee de 10.x.x.x gebruikt een ping standaard geweigerd wordt.
Ook bij McAfee Enterprise 8 en hoger is dit het geval. Ik had er laatst nog irritante problemen mee. Je zoekt je idd helemaal de krampen en ondertussen zit het gewoon clientside.
Het jammere is dat McAfee Ent. 8 er niet eens een melding van geeft. Hij schrijft het stilletjes weg in een logboek, meer niet.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

DeMoN schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:52:
[...]

Ook bij McAfee Enterprise 8 en hoger is dit het geval. Ik had er laatst nog irritante problemen mee. Je zoekt je idd helemaal de krampen en ondertussen zit het gewoon clientside.
Het jammere is dat McAfee Ent. 8 er niet eens een melding van geeft. Hij schrijft het stilletjes weg in een logboek, meer niet.
Idd ik heb ook lang gezocht, maar uiteindelijk in opties iets gevonde waar je een ranche kan toevoegen, zodat deze toegang krijgen. Hetzlefde geldt voor RDP moest ook helemaal ingesteld worden. Maar zo leer je nog eens wat!!!!!

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Vaak zijn dit soort problemen idd door firewalls veroorzaakt. Firewall uit betekent niet altijd per definitie dat het zou moeten werken, een goed geconfigureerde firewall is beter dan geen firewall ;) Zorg dat de private range van je netwerk, bijv. 192.168.0.* in de zogeheten trusted zone staat. Indien je firewall alleen trusted IP's en niet ranges ondersteund moet je IP: 192.168.0.0 en Subnet: 255.255.255.255 gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door jdsm op 14-02-2006 11:13 ]

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 20:18

jbr

Right back @ ya

Het is een beetje moeilijk om het complete plaatje van je LAN voor ogen te krijgen, maar met de informatie die je hier geeft zou ik zeggen dat er in het accesspoint iets niet goed geconfigureerd is.
De routering gaat vaak niet goed als LAN en WLAN ip op hetzelfde subnet zitten. Kun je iets meer over je accesspoint vertellen?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• Katert
Allereerst dank voor de responses.

Om wat vragen te beantwoorden: De access point is US Robotics 5450 met nieuwste firmware. Staat ingesteld als Access Point, non-dynamic channel (12), fixed IP en subnet (in same range), DHCP off, beacon interval 100 ms, DTIM interval 3, auto preamble, mixed DOT11Mode, Rate auto, Power control highest, diversity antenna, client privacy enabled, SSID broadcast disabled, turbo enabled, frame bursting disabled, auth. open system, WEP disabled, MAC filter enabled - only MAC-adressen van gebruikte NIC's toegelaten, computernames vs. MAC adressen correct.
NIC's met vast SSID en channel ingesteld, long preamble, type network infrastructure en continuous accessmode.
De accesspoint is verbonden met een switch welke op zijn beurt weer is verbonden met de server. Op de switch zitten ook nog een paar kabel-LAN PC's aangesloten. Ook in de netwerkverbinding op de server is de firewall disabled. Die staat alleen ingesteld op de internetverbinding.
Op beide PC's die elkaar niet kunnen pingen staat Norton Antivirus 2006 geïnstalleerd. Deze heb ik al geprobeerd uit te schakelen, maar zonder resultaat. Ik heb al geluiden gehoord dat Norton de boosdoener is, maar ik ben nog niet zover dat ik dat eraf wil gaan gooien. Verder draait op beide PC's Service Pack 2.
De firewalls van alle verbindingen (m.u.v. de internetverbinding op de server) staan uitgeschakeld. De firewall op de server is gewoon de Windows firewall (geen MacAffee dus).

Ik weet niet wat ik verder nog kan vertellen wat ik niet al verteld heb. Ik dacht dat ik redelijk overweg kon met LAN's en WLAN's, maar deze variant heb ik nog niet meegemaakt.

Verwijderd

misschien moet je dit programma eens gebruiken
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/
deze scant je hele netwerk op allerlij netwerk apparaten. computers/netwerkprinters/ap/routers

• Katert
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:21:
misschien moet je dit programma eens gebruiken
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/
deze scant je hele netwerk op allerlij netwerk apparaten. computers/netwerkprinters/ap/routers
Ik heb het gedownload en gedraaid, maar het biedt eigenlijk niets nieuws. De stations die eerder ook al herkend werden worden nu ook herkend en weergegeven, maar draai ik het op één van de bewuste PC's wordt de andere niet zichtbaar. Draai ik het op de server worden wel netjes alle clients gezien.

• Katert
Ik ben nog maar eens een stapje verder gaan en heb op aanraden van een collega (een echte Norton-hater dus niet echt objectief :)) Norton Antivirus verwijderd van de bewuste client en wat denk je...? Geen resultaat! Kan de machine nog steeds niet pingen dus Norton kan ook worden uitgesloten als oorzaak.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Dat is een beetje meer info, maar nog niet helemaal voldoende. Zou je een plaatje kunnen maken van de apparaten in je LAN en daarbij de ip's/subnetmasks kunnen vermelden?

• Katert
Afbeeldingslocatie: http://www.holland-20plus.nl/kater/netwerk.jpg

Bij deze dan. Ik hoop dat je er wijs uit wordt.

WLAN PC 1 en 2 zijn de bewuste PC's die elkaar niet kunnen pingen.

En sorry, ik ben 'n prutser waar het fröbelen met foto's aangaat...

[ Voor 18% gewijzigd door Katert op 15-02-2006 23:19 ]

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04 15:25
kijk eens voor de zekerheden naar de mac adressen van de twee clients,
heb je de orginele drivers geinstalleerd. ik heb wel eens gezien dat het macadress pas werd ''toegewezen'' na de instalatie van een driver. Dus dat je zeker weet dat je te maken hebt met twee verschillende mac adressen

heb je verder nog speciale software geinstaleerd?

• Katert
De MAC-adressen kloppen en staan correct in de MAC-filter (anders zou ik de server ook niet kunnen bereiken). Ik heb de originele drivers geïnstalleerd, maar zonder resultaat.
Speciale software zoals? Niets wat (voor zover ik kan bedenken) het netwerk kan beïnvloeden.

• jbr

jbr

Right back @ ya

Katert schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:17:
[afbeelding]

Bij deze dan. Ik hoop dat je er wijs uit wordt.

En sorry, ik ben 'n prutser waar het fröbelen met foto's aangaat...
Hmm... :/
Als het even kan graag een plaatje waar cijfers en letters herkenbaar op zijn, en zet op het forum anders gewoon een link naar de URL van het plaatje...
Kunnen die Notebook 1 en 2 elkaar wel pingen? En kan Notebook 1/2, WLAN PC 1/2 pingen?
Hoe ping je overigens? Op IP adres of op computernaam?

[ Voor 14% gewijzigd door jbr op 16-02-2006 11:18 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

jbr666 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 11:17:
[...]

Hmm... :/
Als het even kan graag een plaatje waar cijfers en letters herkenbaar op zijn,
:/

Imho post de TS hier een heel mooi plaatje waar veel gebruikers een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. Het enige wat jij moet doen is rechtermuisknop erop -> view image.

Wat evt. nog wel in het plaatje had gekund is welke PC's nou de probleem PC's zijn.
Zijn dit dus die 2 "WLAN PC"'s? :) Waarschijnlijk wel, je hebt het over PC's in je SP en niet over laptops en die bakcup PC lijkt me los staan van het probleem :)

[ Voor 15% gewijzigd door DeMoN op 16-02-2006 11:34 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• jbr

jbr

Right back @ ya

DeMoN schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 11:33:
Imho post de TS hier een heel mooi plaatje waar veel gebruikers een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. Het enige wat jij moet doen is rechtermuisknop erop -> view image.
Ook al snap ik niet welke functie jij bedoelt, ik ben er door je post wel achter dat dit forum (dan wel de browser) het plaatje automatisch verkleint. De originele URL van het plaatje laat een leesbare variant zien. Het verduidelijkt wel het een en ander, maar mijn vorige vraag blijft.

• Katert
Dat zijn dus inderdaad de PC's waar het om gaat. Alle andere PC's, waar dan ook in het netwerk kunnen beide PC's wel pingen en door beide PC's gepinged worden.

Ik heb net ontdekt (*schaam* 8)7 ) dat de notebooks ook niet onderling kunnen pingen of de WLAN PC's kunnen pingen, maar wel de "vaste" machines. Het lijkt er dus toch op dat het probleem ergens in de access point ligt.

• Katert
Nou mensen, ik wil jullie allemaal heel hartelijk danken voor de respons en het meedenken, maar IK BEN ERUIT !!!

Zoals gedacht bleek het (achteraf he) toch iets simpels te zijn en wel de instelling "Client Privacy" op de access point. Als die op "enabled" staat (en dat stond 'ie), kunnen de WLAN clients onderling geen data (inclusief ping) uitwisselen. Dit uitgezet en het probleem is opgelost !!!

Nogmaals dank.

• jbr

jbr

Right back @ ya

NP :)

Zo blijven wij natuurlijk ook een beetje scherp :D

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Katert schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:42:
Nou mensen, ik wil jullie allemaal heel hartelijk danken voor de respons en het meedenken, maar IK BEN ERUIT !!!

Zoals gedacht bleek het (achteraf he) toch iets simpels te zijn en wel de instelling "Client Privacy" op de access point. Als die op "enabled" staat (en dat stond 'ie), kunnen de WLAN clients onderling geen data (inclusief ping) uitwisselen. Dit uitgezet en het probleem is opgelost !!!

Nogmaals dank.
Hehe, ik kende die hele instelling nog niet eens!
Wel apart!
Want dat houdt in dat als je in weet te breken op dat WLAN je nog niet bij de andere PC's kan.
Je kan natuurlijk wel het verkeer uit de lucht sniffen (als er geen encryptie op zit) maar erg veel verder kom je niet :)

• Katert
Ik kende 'm dus ook niet en het had ook best wat duidelijker in de release notes van de firmware upgrade mogen staan, vooral het feit dat dat ding default op "enabled" staat.

Je komt er ook vrij laat achter dat iets niet meer werkt, omdat ik op zich weinig bestanden share tussen die twee PC's. Ik share echter wel die printer die aan die ene hangt en daar deed het probleem zich ineens voor. Had echter al een tijdje niet meer vanaf die andere PC geprint, dus dan is het "breakpoint" ook niet meer zo makkelijk vast te stellen.

Ach ja, zo leren we allemaal weer wat bij ;)
Pagina: 1