Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik ben van plan om een fileserver te gaan bouwen [1-2TB] voor als opslag thuis, maar ook als gbit fileserver op lan's.
Ik ben nu al tijden aan het rondzoeken naar reviews etc [_O_ voor de Raid-5 shootout @ tweakers] maar ik zit met één grote vraag: welk mobo en zal ik voor PCI-X of PCI-E gaan?

Als raid controller wil ik kiezen uit en Areca 1120/1220 of een Highpoint 2220/2320 kaartje met 6-8 HD's. [afhankelijk van wat ik exact wil uitgeven].

Als CPU wil ik gaan voor een Opteron 144/146: 2e hands zijn ze lekker goedkoop [€150-€175] en ze schijnen erg goed te presteren. Het grote punt waar ik niet over uit kom is de keuze tussen PCI-E en PCI-X.

PCI-X heeft als voordeel dat het gemaakt is voor dit soort toepassingen, een server-bord met PCI-X heeft meestal een stuk of 3-4 PCI-X sloten en de borden zijn vaak goed geschikt voor server-werk [onboard gbit etc]. Het nadeel van PCI-X Opteron mobo's is dat het meestal dual bordjes zijn en dat de prijs flink omhoog jaagt.

PCI-E is nieuwer en heeft de toekomst [uitbreidbaarheid later], maar omdat de meeste moederborden het puur als een grafische-kaart slot zien kan dat problemen geven. Omdat beide PCI-E kaarten PCI-E 4X zijn, wil ik niet opgescheept zitten met een bord waar het PCI-E 16X slot alleen maar met een videokaart werkt en de kaart dan in een te trage 1X slot moet.

Als mogelijk bord met PCI-E had ik de Asus A8N-SLI SE in gedachten, maar kan dit bord wel een raid kaart aan in de 16X sloten?

Wat zou wijsheid zijn, gaan voor het nieuwe PCI-E of toch maar kiezen voor het oudere PCI-X, wat toch meer gemaakt lijkt te zijn voor deze taak?

Misschien had dit topic tóch beter gepast in Processors, Mobo's & Geheugen...

[ Voor 7% gewijzigd door StarLite op 14-02-2006 01:05 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

CSL -> PMG :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Als je toch niet van plan bent om SLI te gebruiken, waarom ga je niet voor bijvoorbeeld de Asus A8N-E, deze heeft standaard ook een PCI-E 4x slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houdt er in ieder geval rekening mee dat de Areca een PCI-E 8x slot nodig heeft.

Overigens kan ik de hw compatibility list van areca niet bereiken; Mss kan je één van de leveranciers in Nederland bellen om te vragen of de Areca in een extra SLI slot zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Ik zelf heb ook enige tijd gespeeld met deze kwestie.
Ik ben uiteindelijk voor een xeon variant gegaan met pci-x sloten. Dit omdat, zoals je al aangeeft pci-x wat 'ouder' is. Hierdoor kun je voor zeer aantrekkelijke prijzen toch bijzonder interessante insteekkaarten scoren. Ik ben niet voor een AMD (MP) variant gegaan omdat hiervan bijna geen pci-x (66mhz+) ondersteunenden moederborden zijn en de wat oudere xeon's zeer goed te betalen zijn. PCI-E is in dien mate nieuw dat je je helemaal blauw betaald aan een beetje serieuze contoller.
Mocht je idd voor een opteron variant gaan, dan vallen zoiezo al de goed betaalbare pci-e moederborden af.
Vraag niet waarom, maar ik zou het niet prettig vinden om een consumenten plank (a8n sli bijv.) in mijn server te hebben, op de een of andere manier heb ik toch het idee dat die architectuur er niet op berekend is om serieuze filetransfers aan te kunnen (gbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
het prijsverschil tussen de PCI-E en PCI-X versies van de controller is dermate klein, dat dat geen probleem is [scheelt hooguit 20 euro].
Het lastisgste is om een Leuk betaalbaar bordje met PCI-X te vinden, de enige fabrikanten die ik zo snel kan vinden zijn Tyan en Asus, die überhaupt opteron bordjes met PCI-X of Xeon borden hebben.

Zijn er nog andere fabrikanten die serverborden maken, of zitten in alle servers allemaal custom borden?

Ik heb nog meer rondgegoogled en het goedkoopste Xeon/Opteron mobo was de Asus NCLV. Als je goedkoper wilt zit je direct vast aan LGA775 [P4 dus].

Het scheelt wel een hele bult geld als ik voor een P4 ga IPV een opteron.
Een andere optie is zoiets [alsie nog niet weg is]
Zou het in performance veel uitmaken?

[ Voor 39% gewijzigd door StarLite op 14-02-2006 13:52 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ah ik duide op 2ehands oplossingen. Ik had niet door dat jij enkel in nieuwe oplossingen geïnteresseerd was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Asus A8N-SLI Premium en Deluxe hebben in ieder geval ondersteuning voor de PCIe-adapters van Areca. Wat betreft mobokosten zit je dan het laagst. Ik ken zelf iemand die een goed werkend systeem met een A8N-SLI Deluxe en een Areca ARC-1220 heeft.

Een PCI-X-moederbord kost al snel meer dan 200 euro. Een goede keuze is dan de Supermicro A+ H8SSL-i. Dit is een plankje voor Socket 939 Opterons, maar je kunt er ook gewoon Athlon 64's in gebruiken. Ik gebruik zelf ook deze configuratie in combinatie met een Areca ARC-1120..

Qua performance zullen de PCI-X-en PCIe-versies van de Areca ARC-1x20 elkaar niet veel ontlopen. De Areca ARC-1220 is waarschijnlijk wel sneller dan de HighPoint RocketRAID 2320 en in ieder geval is het een veel degelijker oplossing. Ik ben de RocketRAID 2320 nu aan het testen met Western Digital Caviar RAID Edition 2-harde schijven, maar het duurt nog wel even voordat ik voldoende data heb om de kaart met andere adapters (die opnieuw getest moeten worden) te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
arnoman schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 13:16:
Ah ik duide op 2ehands oplossingen. Ik had niet door dat jij enkel in nieuwe oplossingen geïnteresseerd was
2e hands is geen probleem hoor, maar 2e hands server moederborden zijn niet al te makkelijk te vinden.
Femme schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 13:17:
De Asus A8N-SLI Premium en Deluxe hebben in ieder geval ondersteuning voor de PCIe-adapters van Areca. Wat betreft mobokosten zit je dan het laagst. Ik ken zelf iemand die een goed werkend systeem met een A8N-SLI Deluxe en een Areca ARC-1220 heeft.
Dat is goed om te horen, heb je ook enig idee hoe de performance ervan is en of het erg onder een PCI-X server mobo oplossing ligt?
Qua performance zullen de PCI-X-en PCIe-versies van de Areca ARC-1x20 elkaar niet veel ontlopen. De Areca ARC-1220 is waarschijnlijk wel sneller dan de HighPoint RocketRAID 2320 en in ieder geval is het een veel degelijker oplossing. Ik ben de RocketRAID 2320 nu aan het testen met Western Digital Caviar RAID Edition 2-harde schijven, maar het duurt nog wel even voordat ik voldoende data heb om de kaart met andere adapters (die opnieuw getest moeten worden) te kunnen vergelijken.
Ik kijk vol verwachting uit naar de nieuwe Raid-5 shootout en ik wacht waarschijnlijk ook met de beslissing totdat deze review er is :)

Ik zit ook nog te twijfelen tussen de Areca en de Highpoint kaart, de vraag is voor mij of het de extra €275 waard is. Ik wil natuurlijk wel een goede betrouwbare stabiele server hebben, maar hij zal zeker niet 24/7zwaar belast zijn. Thuis zal ie voornamelijk staan de downoaden, parren etc. Op een lan [en thuis] hangt ie "toch maar aan gbit" dus het verschil tussen 400 en 500 MB/sec merk ik toch niet. Het enige waar ik wel interesse in heb is de performance met meerdere I/O's tegelijk [FTP-server/DC++]

Misschien is al deze hardware overdreven voor thuis/lan gebruik, ik wil *NOOIT* meer zo'n enorme miskoop doen als mijn Supertrak SX6000, in 3 jaar 5 keer al mijn data kwijt zonder dat er ook maar 1 HD stuk is gegaan [Raid 5] door brakke drivers/firmware...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

StarLite schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 13:41:
[...]

Dat is goed om te horen, heb je ook enig idee hoe de performance ervan is en of het erg onder een PCI-X server mobo oplossing ligt?
Het is aannemelijker dat de PCIe-versies sneller zijn ivm de hogere bandbreedte van d PCIe-link.

De netwerkprestaties van een serverbord met een PCIe of PCI-X gigabit controller kan wel beter zijn.[/quote]

Ik zit ook nog te twijfelen tussen de Areca en de Highpoint kaart, de vraag is voor mij of het de extra €275 waard is. Ik wil natuurlijk wel een goede betrouwbare stabiele server hebben, maar hij zal zeker niet 24/7zwaar belast zijn. Thuis zal ie voornamelijk staan de downoaden, parren etc. Op een lan [en thuis] hangt ie "toch maar aan gbit" dus het verschil tussen 400 en 500 MB/sec merk ik toch niet. Het enige waar ik wel interesse in heb is de performance met meerdere I/O's tegelijk [FTP-server/DC++][/quote]

Areca's zijn vrij duur en je kunt je afvragen of ze voor thuisgebruik hun geld waard zijn. Je kunt ook minder dure adaptes zoals de LSI MegaRAID SATA 300-8X overwegen. Die laatste heeft als voordeel dat hij al ondersteuning heeft voor port multipliers, dus zou je een keer willen upgraden naar meer dan acht harde schijven dan kan dat door het gebruik van een port multiplier (een port multiplier met vijf poorten kost op dit moment zo'n 85 euro, maar die prijs zal in de toekomst nog zeker wel omlaag gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 13:54:
Het is aannemelijker dat de PCIe-versies sneller zijn ivm de hogere bandbreedte van d PCIe-link.

De netwerkprestaties van een serverbord met een PCIe of PCI-X gigabit controller kan wel beter zijn.
Ome tom heeft een vergelijking gedaan tussen de highpoint 2220 en 2320 [PCI-X en PCI-E] en had als verdict:
The performance difference between PCI-X and PCI Express in real life is relatively small, since the bandwidth that is offered by both options is rather ample to satisfy the requirements of RAID controllers with up to eight drives.

However, the more add-in cards you plan to use, and the more concurrent read/write operations that are going on, the more beneficial PCI Express components will be. Thanks to independent upstream/downstream bandwidth, and the fact that each device is allocated bandwidth for its own exclusive use, the interface of the future should be PCI Express even in the server space.
Het lijkt er idd op dat PCI-E toch wel zijn voordelen heeft.
Areca's zijn vrij duur en je kunt je afvragen of ze voor thuisgebruik hun geld waard zijn. Je kunt ook minder dure adaptes zoals de LSI MegaRAID SATA 300-8X overwegen. Die laatste heeft als voordeel dat hij al ondersteuning heeft voor port multipliers, dus zou je een keer willen upgraden naar meer dan acht harde schijven dan kan dat door het gebruik van een port multiplier (een port multiplier met vijf poorten kost op dit moment zo'n 85 euro, maar die prijs zal in de toekomst nog zeker wel omlaag gaan).
Volgens de Raid5 review van vorig jaar:
De LSI MegaRAID SATA 150-4 mocht in onze roundup van vorig jaar nog een goed presterende SATA RAID-adapter genoemd worden. Inmiddels is het prestatieniveau van deze serie dik overtroffen door nieuwe producten zoals de Areca ARC-1120 en de RAIDCore BC4852.
Misschien dat de nieuwe LSI kaarten sneller zijn geworden, maar in de review was de Raidcore sneller [en op het moment €75 goedkoper]. Heeft de LSI [behalve de port-multiplier] nog voordelen?
En kost zo'n multiplier niet veel performance trouwens, aangezien je 5 HD's op 1 poort aansluit [300MB/sec theoretisch voor 5 schijven]

Ook ben ik van plan om de server onder linux te laten draaien, ik neem aan dat Areca, highpoint, LSI etc wél fatsoenlijke drivers hebben onder linux. Promise heeft offcieel namelijk ook linux drivers, maar die zijn zo bedroevend slecht [8MB/sec MAX] dat je al direct aan windows vast zit.

[ Voor 12% gewijzigd door StarLite op 14-02-2006 14:51 ]

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

StarLite schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 14:47:
[...]

Ome tom heeft een vergelijking gedaan tussen de highpoint 2220 en 2320 [PCI-X en PCI-E] en had als verdict:
De HighPoint 2320 is dan nog in het nadeel omdat hij een PCIe naar PCI-X bridge chip gebruikt terwijl een Areca ARC-1220 native PCIe-oplossing is (dat wil zeggen: de door Areca gebruikte I/O processor heeft naar buiten toe een PCIe-interface en intern een PCI-X-interface voor communicatie met de SATA-controller).
Misschien dat de nieuwe LSI kaarten sneller zijn geworden, maar in de review was de Raidcore sneller [en op het moment €75 goedkoper]. Heeft de LSI [behalve de port-multiplier] nog voordelen? En kost zo'n multiplier niet veel performance trouwens, aangezien je 5 HD's op 1 poort aansluit [300MB/sec theoretisch voor 5 schijven]
De MegaRAID SATA 300-8X gebruikt een vergelijkbare hardware implementatie als de Areca ARC-1120. De RAID stack presteert wel minder.

Port multipliers zullen inderdaad ten koste gaan van de prestaties maar het is wel een goedkope oplossingen op vier extra harde schijven op een poort aan te kunnen sluiten.

Grafiekje van de serverprestaties. Lichtblauw is MegaRAID SATA 300-8X, cyaan is MegaRAID SATA 150-4/6:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1139397187.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 14:55:
Grafiekje van de serverprestaties. Lichtblauw is MegaRAID SATA 300-8X, cyaan is MegaRAID SATA 150-4/6:
[afbeelding]
Zo te zien ontlopen de Raidcore, LSI Megaraid en de Highpoint elkaar nauwelijks met 8 schijven in Raid 5, dus het is met name een afweging tussen features en prijs.
De Highpoint kaart is daar trouwens nog de oude 1820A, de nieuwe 2220/2320 hebben een hardwarematige XOR processor heb ik gelezen, dus waarschijnlijk zal dat de performance ten goede komen en dit dus een erg goede prijs/snelheid verhouding geven?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De RocketRAID 2220 en 2320 zijn geen intelligente RAID-adapters. In hoeverre de prestaties verschillen met de 1820A weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Dat word hier getest. de 2220 is in die [statische] tests toch al gauw 10% sneller dan de 1820.
Zo te zien is de 2220/2320 toch wel een aardig kaartje en ook nog eens lekker goedkoop. De Asus A8N staat ook in de compatiblilty list van de 2320, misschien is zo'n PCI-E bordje toch wel aantrekkelijk...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
op V&A staat een leuke aanbieding
Tyan Thunder i7500 (incl 2GB Ram, 2x 1,8GHz Xeon CPU) voor €250.
Lijkt me niet duur voor zo'n combo, de vraag is: Kan ik dit bord kwijt in mijn Chieftek Dragon tower, of ga ik een speciale kast hiervoor nodig hebben?
En hoe goed zijn die EPS voedingen te krijgen?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
StarLite schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:04:
op V&A staat een leuke aanbieding
Tyan Thunder i7500 (incl 2GB Ram, 2x 1,8GHz Xeon CPU) voor €250.
Lijkt me niet duur voor zo'n combo, de vraag is: Kan ik dit bord kwijt in mijn Chieftek Dragon tower, of ga ik een speciale kast hiervoor nodig hebben?
En hoe goed zijn die EPS voedingen te krijgen?
Tagan's hebben een dubbele p4 plug die als EPS plug kan dienen, bijvoorbeeld. (gebruik ik ook ipv eps voeding op tyan opteron mobo) Let wel op, xeons vreten behoorlijk wat stroom, zorg dat je genoeg ampere per rail hebt. (tagan bied ook een optie op 2 rails samen in 1 rail te combineren, soms handig)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik was al bang dat ik een nieuwe PSU moest, 450 watt lijkt me niet genoeg voor een stevige server + 8 HD's :P
Qua verbruik, volgens BalusC neemt een Xeon 1,8 55Watt en een opteron 160 110 watt, dus qua totaal verbruik zal het niet zo enorm veel schelen [een server mobo zal ws wel iets meer verbruiken]

Volgens chieftec: Fits different size M/B, including 12"Wx 13"L XEON motherboard.
Ik denk dat dat dual xeon bordje toch wel een aardige keus zal zijn :)

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Het is naar mijn idee gewoon een E-ATX moederbord, ff tjekken dus in de spex van je kast of dat gaat passen. Je bent gek als je het niet doet. Het is echt een spotprijsje! Zeker met zo'n sloot pci-x sloten.
Expansion Slots *
• Five independent PCI(-X) buses
• Two 64-bit 133/100/66MHz (3.3V) PCI-X slots
• Two 64-bit 66/33MHz (3.3-Volt) PCI-X slot
• One 32-bit 33MHz (5V) PCI slot
• Total of five usable slots
jummie jummie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Xeon 1,8 @400 op E7500 (ongetwijfeld Socket603 met PC1600) is niet te vergelijken met een dualcore Opteron (de 160 bestaat overigens niet, ze zijn er vanaf 165) :) Je kunt daartegenover beter een Dual Xeon @800 op E7320/E7520/E7525 en PC3200 zetten. Of je neemt een dualcore Pentuim D 9nn op een workstationbord à la E7230.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 15-02-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor een fileserver heb je sowieso geen snelle cpu nodig. Ik zou eerder kijken naar het energieverbruik. Een Athlon 64 is dankzij Cool 'n' Quiet ideaal. In de praktijk zal hij waarschijnlijk nog beter presteren dan een dual Xeon 1,8GHz. De eerste Xeons waren bepaald geen vlotte jongens. Twee cpu's / cores zullen in een thuisserver niet snel nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Dat is dan wel weer waar.
De keuze is op het moment tussen die 2e hands Tyan of een A8N-SLI met een amd64 [3000+?] / Opteron [144/146].

Het voordeel van de Tyan is dat het een echt serverbord is, er al 2GB ECC Ram bij zit en lekker veel sloten heeft.
Het voordeel van de AMD oplossing is dat het zuiniger is, sneller, nieuw, maar dat je wel vastzit aan "maar" 2 bruikbare PCI-E sloten [3 als je de 1x meetelt] en dat het bord niet gemaakt is voor dit soort dingen...
Lastig lastig...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 12:48
Ik ben ook al tijden aan het wikken en wegen, en ben er tot nu toe ook niet uitgekomen (qua.. alles ongeveer niet: harde schijven, mobo, pci-x/pci-e). En ik heb daarbij toevallig wel een 3000+ en 2x512 DDR (OC geheugen) liggen.

Maar volgens mij zijn goede pci-e kaartjes nogal duur. Evenals de prachtige WD Caviar RE2's :( Ik wacht ook nog even Femme's nieuwe raid test af dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Het prijsverschil tussen de PCI-X en PCI-E versies van dezelfde types raid-kaarten zijn minimaal iig. :)

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
StarLite schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:25:
Het prijsverschil tussen de PCI-X en PCI-E versies van dezelfde types raid-kaarten zijn minimaal iig. :)
Niet als je het op de 2ehands markt zoekt ;)

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Ik kan je nog even wat vertellen, ik heb een ASUS A8N-SLI Premium, en in het boekje staat, dat het PCI-X4 slot op X2 snelheid werkt.

Er zit ook nog een 'normaal' x1 slot op.

En wat betreft die V&A advertentie: gewoon doen, heb je een prachtig bordje, en die voeding, kan je verlopen, of kopen van het geld dat je (eigenlijk) hebt overgehouden.

Bel die gast op, en zeg dat je hem voor een bepaalde prijs wil hebben, voordat ie weg is.

Je kan hem altijd nog doorverkopen ;)

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik heb het Tyan bord"je" binnen en wacht nog op mijn nieuwe PSU.
Ben nu nog aan het kijken naar een leuk Raid kaartje..

Areca word gewoon te duur helaas
De Broadcom heeft geen NCQ, 2 TB max en is al een redelijk oude controller.
Blijven de Highpoint RocketRaid 2220 en de LSI Logic over.
De Highpoint is de enige met NCQ en LBA64 ondersteuning, maar ik vraag me af of de snelheid in de buurt komt van de LSI kaart..
Als HD's wil ik gaan voor MaxLine III 300GB schijven, mede omdat deze gevalideerd zijn voor 24/7 gebruik en toch wel goed uit de tests komen. Deze hebben NCQ en ik wil er toch wel gebruik van maken.

[ Voor 10% gewijzigd door StarLite op 21-02-2006 16:57 ]

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
Even een vraag tussendoor. Die Highpoint lijkt mij ook een geweldig kaartje voor thuisgebruik. Maar nu lees ik dat het een hostbased adapter is. Dus alle logica zit in de driver. Dus als ik mijn systeem opnieuw installeer ik alle data kwijt ben of sla ik hier de plank mis? Ik heb dat niet uit de raid faq / megaroundup kunnen halen. Of er langs gelezen. Want ik wil niet graag 1TB of meer aan data verliezen. Ik wil die kaart graag onder 'Ubuntu' linux gebruiken. Snelheid is geen issue, functies zoals online capicity expansion, raid level migration, prijs wel. Vandaar dat dit mij een zeer geschikte kaart lijkt icm.

AMD 64 3000+
Asus A8N-Sli SE (PCIe 4 slot)
Western Digital RE2, Maxline III of Seagate NL schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus alle logica zit in de driver.
Klopt helemaal :)
Dus als ik mijn systeem opnieuw installeer ik alle data kwijt ben of sla ik hier de plank mis?
Dat klopt niet, want alle statische gegevens zoals de RAID configruatie staan gewoon op de MBR van de schijven opgeslagen, die dan weer door de BIOS van de controller wordt uitgelezen :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 22-02-2006 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
et36s schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:34:
Vandaar dat dit mij een zeer geschikte kaart lijkt icm.

AMD 64 3000+
Asus A8N-Sli SE (PCIe 4 slot)
Western Digital RE2, Maxline III of Seagate NL schijven.
_AvA_ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:16:
Ik kan je nog even wat vertellen, ik heb een ASUS A8N-SLI Premium, en in het boekje staat, dat het PCI-X4 slot op X2 snelheid werkt.

Er zit ook nog een 'normaal' x1 slot op.
Check dus je manual voordat je met die kaart op 2x zit, wat zonde zou zijn van de performance.

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
Bedankt heren, performance is geen issue. 2x is volgens mij 500MB's dus denk niet dat de kaart gelimiteerd wordt door een op 2x werkende bus. Waarschijnlijk vormt de processor de bottleneck aangezien het een hostbased adapter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik zit met het zelfde probleem en heb na dit topic te hebben gelezen mijn voorkeur bij een Asus A8N met 2*pci-e 16 moederbord liggen. Hier wil ik dan een ARC1120 of ARC1110 raid adapter op drukken samen met ongeveer 1TB in raid 5. En als os Linux. Is dit een goede oplossing volgens jullie?

De server moet vooral dienen als opslag voor het renderen van video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Dat is waar..

Ik las net dat de LSI 300-X8 alleen op 5V werkt en niet in een 3.3V PCI-X slot, dus die kaart valt voor mij al af aangezien mijn Tyan i7500 3.3V PCI-X sloten heeft :/
Ik voel toch steeds meer voor zo'n areca kaartje.. waren ze nou maar niet zo duur .. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door StarLite op 22-02-2006 18:05 ]

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07
StarLite schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 18:05:
Dat is waar..

Ik las net dat de LSI 300-X8 alleen op 5V werkt en niet in een 3.3V PCI-X slot, dus die kaart valt voor mij al af aangezien mijn Tyan i7500 3.3V PCI-X sloten heeft :/
Ik voel toch steeds meer voor zo'n areca kaartje.. waren ze nou maar niet zo duur .. :'(
Waarom werkt het bij mij dan gewoon? :P

Het is juist andersom, de LSI lust alleen 3.3 volt, waardoor hij niet in een normaal moederbord past :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1