Problemen Biostar M7VKA tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• mgzeeman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-03-2025
Hallo,

Probeer PC van m'n vriendin weer aan de gang te krijgen (Fujitsu Siemens Xpert, vermoedelijk AH). Er is volgens mij een serieus probleem, maar ik het antwoord niet vinden op de verschillende fora. Ben redelijk los op PC's, maar dit gaat mij de pet te boven.

Specs Fujitsi Siemens Xpert:
Biostar M7VKA (Award Bios "VKA1117 FSC" - 11/17/2000-8363-686A-6a6LMB0AC-00)
AMD Athlon 1000
128 MB SDRAM
Nvidia GForce MX2 32 MB
DVD-ROM Samsung SD-612
FS CD-RW
WD Caviar 307AA 30GB (zit er nu niet in, moest data redden via andere PC. Maakt niet uit, kom niet eens zover dat ie wordt aangesproken en BTW ik kreeg PC in mijn handen omdat ie niet meer wilde booten)
MR2800 modem (verwijderd)

PC komt niet altijd door POST en geeft verschillende problemen (in willekeurige volgorde en niet uitputtend, dit zijn degene die keer op keer terug komen):

1. BIOS ROM Checksum Error (BootBlock 1.0), maar geen piepjes
2. CMOS Checksum Error, Defaults loaded. Press F1 to continue
3. Floppy LED brand, geen voortgang...
4. Reset via Power On/Off (enige optie) resulteert nogal eens in een reboot waarbij IDE HW wordt aangesproken volgens de LEDs en bijbehorende geluiden, maar monitor blijft s'by (ergo videokaart wil niet)
5. Eenmalig na klooien met BIOS settings (andere keren dat ik zover kwam, ging het wel goed):
Updating ESCD ... Success
Building DMI Pool. ==> crash!!!

Heb BIOS al meerdere malen gereset (jumper en batterij) of safe settings geladen in BIOS, wat meestal leidt tot melding 2. Reset (Power on/off) en (als video het doet) hij komt door POST heen, daarna nog booten...

Heb geprobeerd BIOS te flashen vanaf flop, lukt niet. Bij booten van flop verschijnt melding "Disk I/O error Replace the disk, and then press any key"). Flop OK in andere PC.

Rondje googlen leidde tot twijfel aan het geheugen. MEMTEST met rawwrite op flop (zelfde als hiervoor). Boot loopt door, maar geen MEMTEST, echter tekenreeks (processor opdrachten?) op het scherm. Of "1000" op iedere regel of
AX:000x
BX:000x
CX:000x
DX:000x
keer op keer, waarbij 'x' varieert (hexadecimaal)

Ook geprobeerd van CD-ROM te booten (Linux Mandrake 9.1 MOVE). Krijg init scherm, maar bij "decompressing kernel" een system halt (err=2). Vervolgens gepoogd met een windows bootable. Probeer installer te starten en krijg een "chinees" ASCII scherm met verschillende kleuren (zowel tekst als achtergrond) en tekens: jawel, gecrashed!

PC Health gechecked in BIOS; m.i. niet echt vreemde getallen, misschien processor temp (kast ligt open, T 45-50 grd).

Weet het in ieder geval niet meer. Zie 4 mogelijkheden
1. BIOS kaduk
2. Processor kaduk
3. (Iets anders op) mobo kaduk
4. Memory kaduk

Hoe bewijs ik 1,2 en 3?
Voor 4 kan ik mijn eigen strip erin zetten. Durf niet, bang dat ie gaat als optie 3 van toepassing is. Mijn laptop ging al door z'n knieën vorige week :'( , Koester nu mijn Internet-PC (enige bak met SDRAM die ik tot mijn beschikking heb)

Kortom, HELP! Hierboven de hoofdlijnen (is nu al lang verhaal), heb nog meer opgeschreven thuis, maar kan niet meer exacte volgorde van events reproduceren.

Michiel Zeeman

Verwijderd

Op het moment dat je het mainboard zonder iets aansluit (wel speakertje) zou je al signalen moeten krijgen. De BIOS error die je krijgt geeft m.i. al aan dat er zaken fout gaan vóór init van de verschillende componenten. Dit zou dus een gaar mainboard betekenen.

Maarrrr... Aangezien hij af en toe wel doorgaat, en crasht op steeds verschillende dingen, zit ik ook te denken aan iets wat een variabele invloed kan hebben: de voeding.
Doordat de voeding geen stabiele spanning aanlevert, kan de kritieke dip/piek steeds op een ander moment vallen.

Sluit in ieder geval uit de je geen zware apparatuur op dezelfde groep hebt zitten, geen electrische kachels, wasmachines, etc. Als dat al niet het geval is, probeer het eens met een andere voeding, (of meet deze door, alhoewel korte hickups door de gemiddelde multimeter niet gespot worden).

Als het met een andere voeding geen verandering geeft -> Mobo

• mgzeeman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-03-2025
Thx voor reactie. Ga 't proberen, maar voor ik er mee begin... betekent de bios batterij nog iets als de PC aan staat??? m.a.w. vangt deze niet dipjes op voor het bios als de aangeleverde voeding dipt/piekt? De voedingen die ik tot nu toe versleten heb, gingen bovendien allen in één keer en in stijl (met veel rook en stank 8) )

Michiel Zeeman

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eebs bij :)

Hierin staat ook een stukje over condensatoren.
Misschien kun je daar het probleem vinden ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.