CPU Temperatuur ondersteboven

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik vraag mij af wat er met de cpu temperatuur gebeurt wanneer je een moederbord ondersteboven monteert.

In mijn Silverstone LC11 kast wordt het moederbord namelijk ondersteboven gemonteerd, en met een redelijke goeie airflow, 1 harddisk, 1 radeon 9200 (passief) en een XP2000+ (palomino) wordt de case temperatuur 35/38 graden en de cpu temp 50/58 graden (idle/stressed) (kamertemp 19 graden).

Als cpu koeler heb ik een Nexus® AXP-3200 SkiveTek® Real Silent AMD, dit is nu de luidste fan in het systeem (casefans zijn vervangen voor papst 12db). Ik wil deze cpu fan op 7 of 5 volt zetten of een 70mm papst kopen, maar wordt mijn cpu dan (zeker stressed) niet TE warm?

Als ik de kast omdraai (dus zodat het moederbord "normaal" ligt) is de cpu temperatuur 42 graden (idle). Is het zo dat de cpu ook werkelijk 8 graden koeler is, of wordt dit verschil gemeten omdat de sensor op een bepaalde plek zit t.o.v. de core van de CPU... Ik vind het namelijk opvallend dat wanneer je de pc op z'n kop houd, dat de temp dan ZO verschilt.

Temps zijn overigens met Speedfan uitgelezen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:11
Uhh, tekeningetjes graag, kan me er weinig bij voorstellen hoe jij je pc op de kop houdt ...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Tja, warme lucht stijgt op...? Als dat weer tegen je processor aanklapt nadat het door het koelblok is afgevoerd, klinkt logisch, maar 8 graden is wel erg veel veschil ja.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

EyeWitness schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:48:
Uhh, tekeningetjes graag, kan me er weinig bij voorstellen hoe jij je pc op de kop houdt ...
Daar hebben ze google voor uitgevonden.
clickety

@TS
De temperatuursensor zit in de socket, normaalgesproken onder de cpu. In dit geval dus boven, maar ik weet niet of dat 8 graden verschil rechtvaardigt.

[ Voor 21% gewijzigd door MadMarky op 13-02-2006 23:53 ]

🖥️ | 🚗

• Hahn
  • Laatst online: 22:17
Warmte stijgt, dus het kan best zijn dat je CPU een paar graden warmer wordt als ie bovenin je systeem gemonteerd zit dan wanneer ie onderin zit. Overigens zou ik de CPU-fan niet langzamer laten draaien als je stressed temperatuur al richting de 60°C gaat (wanneer je moederbord op z'n kop hangt). Misschien eens kijken naar een andere CPU-koeler die stiller is en wellicht beter koelt?

Sowieso vind ik een moederbord op z'n kop gemonteerd een vrij slecht idee, al laat er iets een beetje los (bijvoorbeeld je CPU-koeler) dan is de kans vrij groot dat dat er gelijk finaal afvalt, in tegenstelling tot wanneer het moederbord verticaal hangt.

The devil is in the details.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

December schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:53:
Sowieso vind ik een moederbord op z'n kop gemonteerd een vrij slecht idee, al laat er iets een beetje los (bijvoorbeeld je CPU-koeler) dan is de kans vrij groot dat dat er gelijk finaal afvalt, in tegenstelling tot wanneer het moederbord verticaal hangt.
Als een cpu koeler een beetje scheef begint te hangen is een palomino net zo goed dood hoor.

edit:
naftebakje schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:59:
Dat lijken me wel nogal hoge temperaturen, mijn 2500+ gaat niet boven de 45° (boxed cooler waar ik een 80cm fan op heb geschroeft).
Zoals al eerder genoemd is het een Palomino, die zijn een stuk minder efficient als de veel nieuwere 2500+ met Barton core. Temperaturen van 40-50 graden zijn heel normaal hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door MadMarky op 14-02-2006 00:11 ]

🖥️ | 🚗

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Dat lijken me wel nogal hoge temperaturen, mijn 2500+ gaat niet boven de 45° (boxed cooler waar ik een 80cm fan op heb geschroeft).
De temperatuursensor zal juist meten, de orientatie zal geen verschil uitmaken. Wat waarschijnlijk het verschil verklaart, is dat de warme lucht minder goed weg gaat als je je kast op zijn kop houd, je blaast bovenaan lucht in, en onderaan wil je de opgewarmde (stijgende) lucht naar buiten blazen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
2000+ is gewoon een heethoofdje

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Dan wordt het eerst een koelere cpu scoren voordat ik verder kan silent modden denk ik zo...

Bij de cpu support list van mijn moederbord (Asrock K7S41 met SIS741 chipset) kan ik de XP-M cpu's niet vinden, en in het bios kan ik het voltage van de cpu niet naar beneden gooien... Bij BalusC's cpu pagina staat wel dat de chipset K7M cpu's support...

Een andere stillere cpu koeler wordt lastig omdat er maar 75 mm ruimte is in de kast voor een cpu koeler, en volgens mij zijn alle echt stille koelers (die een 2000+ koel kunnen houden) hoger dan dat.

My anime addiction.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:44
Mij palomino zit altijd tussen de 55 en 62 graden en case tussen 26 en 34, volgensmij kunnen en mogen ze volgens specs nog heter worden.

In principe maakt het omkeren van iets niet uit voor de temparatuursensor. Dus als er een hogere of lagere temperatuur gemeten wordt zal dat wel kloppen :) Hoe dat verschil dan weer te verklaren valt? Tja, doe is wat tekeningen idd.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
@Terror:
Ik wil best tekenen, maar kan het niet duidelijker uittekenen dan hoe het op de website wordt uitgelegd in een mooie flash animatie.

Of zijn er specifieke dingen die je wilt zien die daar niet te zien zijn, dan zal ik Paint weer eens voor de dag halen :+
EyeWitness schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:48:
Nou, zet pc op z'n bovenkant op tafel (dus ondersteboven), sluit kabels aan en druk power in... minder spannend dan het klinkt hè ;)

[ Voor 37% gewijzigd door EMP op 14-02-2006 16:01 ]

My anime addiction.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:44
Tekeningen waren uiteindelijk vooral bedoelt voor : Het grote grappige plaatjes topic deel 2 :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1