Toon posts:

Directory als partitie, verwijderen, daarna weer aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sluit op mijn systeem vaak enkele risico's uit door directories als eigen partitie te mounten, bijvoorbeeld /var/lib/mysql | /home | en ga zo maar verder.

Wanneer een derglijke directory die op een aparte partitie staat geheel leeg is en een installatie van software deze wil verwijderen bijvoorbeeld, of je doet dit zelf, om hem hierna weer opnieuw aan te maken, heb ik dan een probleem met de data-locatie ?

Ik moet namelijk tijdens een installatie van Linux bepalen hoe ik wat wil mounten natuurlijk. Kan ook hierna, maar tijdens de installatie is makkelijker.

Ik ben dus bang wanneer ik zo'n "aparte" directory verwijder (ik denk dat ik hem eerst zou moeten unmounten) een probleem heb.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

als je het mountpoint (de directory) verwijdert en dan weer aanmaakt is het hetzelfde alsof je niets gedaan hebt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:07:
als je het mountpoint (de directory) verwijdert en dan weer aanmaakt is het hetzelfde alsof je niets gedaan hebt.
Redelijk safe dus.

Kort maar krachtig :)

edit:

Kom je niet op het probleem uit dat je eerst moet unmounten ? Stel dat een script de nieuwe directory aan zou maken heb je vast een mount-probleem ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 23:43 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

als je een directorie verwijderd die gemount is verwijder je volgens mij alle data in die mount

>.< >.< >.< >.<

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je kunt die directory alleen verwijden als ie leeg is. anders moet je rm -rf doen, dan verwijdert ie ook alles wat erin zit.

het verwijderen van een dir waar iets op gemount zit geeft:
rmdir: `/mnt/temp/1/': Device or resource busy

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, ik zit ook met die "Device or resource busy"

Wat ik ook kan doen is de installatie het path aan laten maken en daarna de boel moven naar /naam2dir, oude dir verwijderen, naam wijzigen en daarna opnieuw mounten.

Alle data mag eruit overigens, zolang ik bij het aanmaken (zonden mounten) mijn aparte partitie maar hou.
Pagina: 1