Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanleg drempels verhoogt uitstoot fijnstof

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
http://www.telegraaf.nl/b...l_verhoogt_uitstoot_.html
ma 13 feb 2006, 16:50
'Verkeersdrempel verhoogt uitstoot'
ROTTERDAM - Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat verkeersdrempels de uitstoot van fijnstof met 75 procent doen stijgen. Als het aan de VVD in Rotterdam ligt verdwijnen verkeersdrempels daarom uit het straatbeeld.

Volgens het Belgische onderzoek is de toename van fijnstof het gevolg van remmende en weer optrekkende auto's en vrachtwagens bij de verkeersbarrières.

Maatgevend onderzoek
Ook in Rotterdam zijn in ruime mate verkeersdrempels aangelegd. „De bevindingen van het Brussels onderzoek zullen evenzeer maatgevend zijn voor Rotterdam”, aldus maandag de VVD in de Maasstad.

De partij heeft het Rotterdamse stadsbestuur gevraagd het Belgische onderzoek te gebruiken voor een 'nader oordeel over verkeersdrempels'. Ook suggereert de VVD om te kijken naar andere snelheidsbeperkende maatregelen, zoals een intensievere controle met snelheidscamera's.

© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Eerste wat ik dacht toen ik het bericht las was, verrassing :z Dat ze daar nog een onderzoek naar moeten doen. De de invalshoek bevalt me wel.

Drempel worden te pas en te onpas overal neergezet, met verschillende hoogtes, waarbij het soms lijkt alsof je een keiband moet nemen, en een simpel onderzoek kan daar paal en perk aan stellen. Op dit moment worden allerlei bouwprojecten opnieuw bekeken om te kijken of de norm van fijnstof niet wordt overschreden, echt planten gemeentes nog in alle gemak nog drempels.

Op naar het volgend onderzoek,
minirotondes verhogen uitstoot fijnstof
Dan zijn we daar binnenkort hopelijk ook van bevrijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Iblies op 13-02-2006 19:34 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24
75% tenopzichte van wat? Tenopzichte van een evenlang vlak wegdek? Dan maakt het natuurlijk bijna niks uit, want de weglengte van alle drempels bij elkaar is natuurlijk niks vergeleken bij het overige wegdek.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

autorijden verhoogt fijn stof concentratie
Dan schaffen we dat ook maar af!?

Drempels liggen er tbv de veiligheid. Met drempels meer fijn stof-doden. Zonder drempels meer verkeersdoden. Ik ben wel benieuwd welk van de twee met dit sommetje als beste uit de bus komt.

[ Voor 54% gewijzigd door Varienaja op 13-02-2006 19:38 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Varienaja schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:36:
[...]

Drempels liggen er tbv de veiligheid. Met drempels meer fijn stof-doden. Zonder drempels meer verkeersdoden. Ik ben wel benieuwd welk van de twee met dit sommetje als beste uit de bus komt.
inderdaad hoewel het wel zo is dat vaak te hooi en te gras drempels worden neer gelegd (hoewel dat ook weer van de plaats waar je bent afhangt ik weet niet wie het 'regelt' maar ik vermoed in hoge mate de gemeenten kan iemand dit bevestigen/verwerpen?)
verder is hier volgens mij al een tijdje terug een bericht van geweest :)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39

HeepH

Dope Rapper

Breepee schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:35:
75% tenopzichte van wat? Tenopzichte van een evenlang vlak wegdek? Dan maakt het natuurlijk bijna niks uit, want de weglengte van alle drempels bij elkaar is natuurlijk niks vergeleken bij het overige wegdek.
Het gaat ook over de uitstoot die ontstaat door het verlies aan energie door te remmen, en weer opnieuw bij te moeten gassen, 100 km met een constantste 100km per uur is beter/milieuvriendelijker dan 100km per vol gas/vol rem met een gemiddelde snelheid van 100kmp/h

http://specs.tweak.to/16495

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

paQ

[...]

wat goldensample ook zegt

in de tijd dat gemeentes subsidie kregen om het neer kwakken van drempels hebben bijna allen daar gretig aan meegedaan :(

er liggen in Rotterdam Noord een paar verkeersdrempels waarin ik met de Mercedes gewoon over de drempels heenschuur :'(
Alleen in de auto (af fabriek, niks eraan gedaan) en zo langzaam mogelijk erover heen
schraaaaaaaaaaaap.... ;(

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meestal liggen drempels niet op plaatsen waar je 100 Km/h mag toch ?

En op plaatsen waar je 60 of 40 mag liggen meestal toch ook meer bochten en kruispunten waar je zowiezo regelmatig moet remmen .

Dus ben ik ook benieuwd in welke situatie deze bevinding precies geldt.

Hoewel op sommige plaatsen ( Abcoude - Loenersloot ) er wel erg veel liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door enchion op 13-02-2006 19:51 ]

How do you save a random generator ?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

*botweg-modus*
Ach, zolang er niet is aangetoond dat kinderen in de groei tussen 3 en 16 in nieuwbouwwijken en woonerven een verhoogde kans op allerlei enge aandoeningen hebben, is het bericht dus niet waar.
*end botweg-modus*

Als je het nieuwe rijden en drempels met elkaar kan combineren, dan is het geen 75% maar een stuk lager. Maar omdat blijkbaar iedereen in de buurt van drempels toch haast heeft, vergeten we met zijn allen te remmen op de motor i.p.v. bovenop de rem te gaan staan en daarna weer vol gas te geven.

Daarbij is de slijtage aan je auto ook een heel stuk groter bij vol remmen/gassen dan als je beheersd omgaat met je gaspedaal en koppeling en de auto "uit zichzelf" over de drempel laat hobbelen.

Waar maken we ons eigenlijk druk over; sinds de invoering van de 80km-zones op de snelwegen, is het aantal files ook direct toegenomen, dus alle veiligheid-/snelheid-bepalende maatregelen zorgen op de een of andere manier voor alleen maar meer nadelen voor de omgeving dan dat het nut heeft voor degene die in de auto zit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24
Heephstan schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:42:
[...]

Het gaat ook over de uitstoot die ontstaat door het verlies aan energie door te remmen, en weer opnieuw bij te moeten gassen, 100 km met een constantste 100km per uur is beter/milieuvriendelijker dan 100km per vol gas/vol rem met een gemiddelde snelheid van 100kmp/h
Dan nog, waar gaat de 75% over? De hele rit lijkt me wel erg onwaarschijnlijk...

En op 100km/u wegen zul je idd niet zo heel veel drempels vinden. En als het goed is, kun je er altijd met de maximale snelheid overeen, dus als je moeten remmen/gassen, rij je te hard (is het idee achter drempels, toch?).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04

[...]
daar zijn de binnekort ook van af
Waarom zou je een hekel hebben aan rotondes eigenlijk, dat je je zorgen maakt over die drempels oke, net als ik, vele andere denk ik, en als ze nog meer stof produceren, tja dan helemaal.

Maareh, (mini)rotondes, iig in omgeving utrecht uit mijn ervaring, zorgen echt voor minder opstopping, lekker doorrijden, geen stoplicht om af te remmen als het stoplicht weeris voor niets op rood staat. Tevens vindt ik het overzichtelijker, het is in mijn ogen juist alleen maar prettig, snap je niet precies TS, maar kan ook aan mij liggen :p

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

[...]

Of ze gaan gewoon is drempels neerleggen waar je moet de maximumsnelheid overheen kan, maar niet 15 km/h, dat je dan gewoon een rotsmak krijgt. Dan hoef je niet heel erg af te remmen en dus ook niet heel erg af te remmen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
GoldenSample schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:41:
[...]

inderdaad hoewel het wel zo is dat vaak te hooi en te gras drempels worden neer gelegd (hoewel dat ook weer van de plaats waar je bent afhangt ik weet niet wie het 'regelt' maar ik vermoed in hoge mate de gemeenten kan iemand dit bevestigen/verwerpen?)
Het zijn idd de wegbeheerders (lokale/provinciale overheden) zelf die beslissen over de inrichting van de weg, dus ook of er drempels/plateaus in worden aangebracht. Wettelijk gezien zijn er, voor zover ik weet, echter geen regelingen getroffen als het gaat om toepassingsfrequentie en uitvoering van die dingen. Wel dat het dikwijls wordt overgelaten aan de creativiteit van verkeers- en stedebouwkundigen (al dan niet met behulp van bepaalde richtlijnen).

In m'n eigen woonplaats (Culemborg) kom je zelfs z.g. punaises op drempels tegen. Een soort dubbele drempel dus. Als je daar met een beetje snelheid overheen rijdt, wordt je dus letterlijk gelanceerd.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Toen ik net (= 8 jaar geleden) mijn rijbewijs had en ik zelfstandig mocht rijden, lag er in mijn woonplaats maar een paar drempels en 30 km zones bestond nog niet en was er dus gelegenheid genoeg om uiterst illegale en gevaarlijke snelheden te behalen. Toch heb ik mij hier niet aan gezondigd, omdat ik in mijn opvoeding en tijdens mijn rijopleiding heb geleerd wat verantwoordelijkheid is en wat het bijbehorende weggedrag is. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik foutloos ben, maar ik ben wel bewust bezig met het verkeer en mijn rol daarin en dat mis ik steeds meer in het hedendaagse verkeer.

Door de steeds verder oprukkende regelzucht van de overheid wordt dit verantwoordelijkheidsgevoel weggenomen bij de deelnemers aan het verkeer en neemt de overheid de taak op zich om verantwoordelijk weggedrag af te dwingen door bijvoorbeeld drempels te plaatsen. Wat in mijn opinie een zeer slechte ontwikkeling is, met als gevolg dat als er onvoldoende dwang is bestuurders zich misdragen op plaatsen waar dat niet kan, door bijvoorbeeld 60 km te rijden in een woonwijk. De wijk gaat klagen over hardrijders in de wijk en als er dan een snelheidscontrole wordt uitgevoerd dan is verreweg het grootste deel van de overtreders bewoners van diezelfde wijk. Iets wat naar mijn smaak indruist tegen elke vorm van logica, maar het is wel de keiharde realiteit.

Naar mijn mening moeten we weer terug naar de situatie waarin bestuurders zelf moeten beslissen wat verantwoord is en wat niet en daarmee zijn 90 procent van alle drempels overbodig geworden zijn. Natuurlijk hou je ook in deze situatie ook een groep die niet met deze verantwoordelijkheid om kan gaan en deze groep moet dan ook zo spoedig mogelijk ontdaan worden van het roze papiertje, al dan niet permanent.

In mijn opinie zijn verkeersdrempels een vorm van symptoombestrijding.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Pagina: 1