Divx niet af te spelen op VIA EPIA V bord

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 09:10

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb hier een moederbord van VIA , type EPIA V8000.
Deze heeft een onboard S3 videokaart en een 800MHz CPU.

Nu heb ik de 4 in 1 drivers (4.51V) geinstalleerd plus de Videodrivers die VIA op hun site heeft.

Als ik nu een MPG film afspeel dan is dat geen probleem maar zodra ik een AVI open dan gaat dit met schokken , CPU gaat ook naar 100% :(
Via winamp kan ik zien dat zodra de film begind de framrate langzaam van 22fps naar 24.8fps gaat.

Overal lees ik dat men dit type bord gebruikt voor HTPC (waarmee je onderander Divx afspeel)
maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Ben al de hele dag bezig, zonder succes.

heb al verschillende codec geinstalleerd, meerdere speler geprobeerd, nieuwe 4 in 1 drivers gedownload.

Zal ik dit ooit aan de praat krijgen of moet k uiteindelijk toch een PCI videokaart erbij nemen om deze films af te draaien :?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Probeer FFDshow + Media player clasic, werkt perfect op een Pentium 3 500Mhz laptop met een Ati rage 4mb kaart.

Vergeet niet gebruikt te maken van de old school overlay render, voor Directx 8/9 render heb je wat betere specificaties nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 16:29 ]

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 22:09
Je kunt proberen om deze codec te installeren om alles af te spelen.
http://www.free-codecs.com/Codec_Pack_All_in_1_download.htm

dit beantwoord wellicht je vraag niet goed maar nuttig kan het eventueel wel zijn.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Thanks

Ik zal beiden uitproberen maar volgens mij gaat dit niet veel uitmaken. Ik heb namelijk al een DivX codec (losse ) geprobeerd en K-lite codec pack. Beiden zonder succes.

Films zijn trouwens door mn zelf van DVD naar DivX omgezet met gebruik van AutoGK.

Jammer genoeg heb geen ander avi om uit te proberen

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

ik heb het zelfde bordje, maar hier daait het wel goed op. met de bsplayer.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

Nibbz

Postmaster General

Hoeveel MB geheugen gebruikt je Interne Videokaart dan? Misschien kun je dat in de bios wat hoger zetten

13:37

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Rene43:

Welke videodrivers gebruik je :? Want bij VIA zie ik een hele oude .

Wat de interne geheugen betreft , volgens mij is dat standaard 8mb.

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Ik heb op mijn Epia M gewoon Fedora Core 4 geinstalleerd. Met behulp van Stanton Finley al de benodigde codecs geinstalled. Loopt als een tierelier.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Nou, niets werkt :( heb BSplayer , codec pack all, ffdSHOW geprobeerd)

Heb ook ff teruggegaan in de tijd (systeemherstel) ivm al die verschillende codecs die ik tot nu toe gebruikt heb.
Toen 1 codec en player geinstalleerd, maar nog steeds traag beeld en te hoge CPU belasting :(

Snap er echt niets van. Vraag me toch af waar het aan kan liggen.

iRacing Profile Flickr

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22

bonzz.netninja

Niente baffi

videolan al geprobeerd?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
heb je al geprobeerd om die file op een andere pc af te spelen?

aan je videokaart zal het niet liggen want ik heb met een shabby vidkaart op een 300mhz divx gekeken dus dat is het probleem niet

[ Voor 52% gewijzigd door 418O2 op 13-02-2006 17:45 ]

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
seninha schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:46:
Wat de interne geheugen betreft , volgens mij is dat standaard 8mb.
Zet 'm eens op 32 of 64MB

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik kan niets vinden in het BIOS over het meer geheugen toewijzen aan de videokaart.
Volgens mij is het ook niet mogelijk met deze mobo.

Alle films spelen goed op mn normale PC.

[ Voor 14% gewijzigd door seninha op 13-02-2006 18:47 ]

iRacing Profile Flickr

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarvan speel je af? HDD of CD/DVD of memory card? Probeer 's of het van iets anders beter speelt..

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb alleen een HD aan angen. Verder geen andere drives.Ik zal kijken of afspelen vanaf een memory pen het beter gaat.

Vraag me af of ik een BIOS update moet doen.Er is nog een BIOS maar het enige wat aangegeven wordt is dat deze 1GHz CPU ondersteunt.

iRacing Profile Flickr

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het zou best kunnen dat je CPU gewoon te traag is. Soms heeft mijn Celeron op 1400MHz al moeite.

Ik heb echter weleens een .avi afgespeeld op een Epia 533MHz bordje, en ook m'n oude Celeron333 deed 't wel.

Het ligt gewoon aan de .avi denk ik. Probeer eens eentje van 2 uur in 700MB met een resolutie van 640x272. Die zijn redelijk 'licht'.

Siditamentis astuentis pactum.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En je kan natuurlijk dvd naar divx omzetten met verschillende qualiteiten, misschien dat het wat te zwaar is geworden?

specs

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Zal dat het zijn dan :? Ik vraag me af, omdat MPG film wel goed wordt afgespeld.

iRacing Profile Flickr

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
seninha schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:19:
Zal dat het zijn dan :? Ik vraag me af, omdat MPG film wel goed wordt afgespeld.
MPG belast veel minder dan divx. Volgens mij heeft die epia zelfs een hardware matige mpg decoder, terwijl hij divx met softwarematig moet doen.

specs

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb hier een Gspot screen van een van de films:

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/558/595407/QYaQyh.jpg.jpg

Zal dit te zwaar zijn???

iRacing Profile Flickr

• Gover
  • Laatst online: 22-02 09:23

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Zie ik nu staan dat je:

2320 kbps bitrate gebruikt (GSpot rechtsmidden), de meeste DivX en XviD films die ik gebruik zijn ergens tussen de 1000 en 1200 kbps aan bitrate. Dus ongeveer 700 MB voor een film in leuke kwaliteit van 1:45u met MP3 geluid, of 2 x 700 MB met nog wat mooiere kwaliteit en AC3 5.1 surround. Ik heb het nooit geprobeerd, en me er niet erg in verdiept, maar misschien dat de data hoeveelheid (bitrate) hier een probleem oplevert voor de gebruikte CPU.

Tot voor kort deed ik al mijn afpseelwerk op een P3 500 MHz (Dell Optiplex Gx1 met 13 GB 4200 rpm HDD, 384 MB RAM en een Ati Rage Pro 4 MB), én alles liep soepel behalve de nieuwste XviD films (die een te hoge bitrate gebruikten + subtitles + AC3). Gebruikt systeem toen: Win '98 SE, BsPlayer, All-in-1-codec, Norman Anti Virus, en de gebruikelijke meuk als MSN, Skype, Thunderbird, Mengpaneel, etc... in je systemtray)

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Aangezien het films zijn voor mn zoontje, heb ik ze allemaal zelf omgezet van DVD naar AVI . Daarvoor gebruik ik AutoGK.

Volgens mij kan ik hiermee geen lager bitrate kiezen

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

lage bitrate en mp3 geluid werkte prima op mijn p2 300 :P alleen nieuwere xvids deden het vaak schokkerig :S

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb nu een film geprobeerd met een lagere bitrate, maar probleem is het zelfde.

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/557/597357/vdsp3F.jpg.jpg

Weet het echt ff niet meer ;(

iRacing Profile Flickr

• Gover
  • Laatst online: 22-02 09:23

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Heb je toevallig SiSoft Sandra ergens rondslingeren, de computer an sich zou snel genoeg moeten zijn gezien de posts van anderen. Misschien dat er ergens in de instellingen iets helemaas staat.
Ik kwam 2 dagen geleden ook tot de conclusie dat ik vergeten was om DMA transfer aan te zetten wat resulteerde in 2,5 uur wachten totdat Myst 4 was geïnstalleerd (PIO 4 gaat niet heel erg snel bij 8 GB verplaatsen). Dus wie weet heb je door een vergeten instelling een veel te trage geheugen toegang of iets dergelijks, dus post je scores voor video/geheugen/cpu etc, moet niet moeilijk zijn om scores van anderen erbij te zoeken. Dan heb je in ieder geval een richting waarin je kunt zoeken.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
idd ga ff na of de performance van je bakje voor de rest wel "normaal" is. Als dat zo is, en je weet 100% zeker dat je software op orde is (codecs, drivers, player) dan vrees ik dat je gewoon een sneller systeem had moeetn kopen. Die Epia dingen zijn nu eenmaal niet de allersnelsten ;)
Kijk ook ff in je taskmanager wat er gebeurt als je een filmpje start; cpu gebruik?

Verwijderd

The_Stickie schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 01:30:
idd ga ff na of de performance van je bakje voor de rest wel "normaal" is. Als dat zo is, en je weet 100% zeker dat je software op orde is (codecs, drivers, player) dan vrees ik dat je gewoon een sneller systeem had moeetn kopen. Die Epia dingen zijn nu eenmaal niet de allersnelsten ;)
Kijk ook ff in je taskmanager wat er gebeurt als je een filmpje start; cpu gebruik?
Nee die via's 800MHz kan je niet gaan vergelijken met een dagelijkse p3/800 :X
Als ik nu een MPG film afspeel dan is dat geen probleem maar zodra ik een AVI open dan gaat dit met schokken , CPU gaat ook naar 100%

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je hebt het over MPG films die geen problemen opleveren, om wat voor MPG bestand gaat het (MPEG1 / MPEG2 - DVD ? Resolutie? Bitrate?)
Hoeveel % CPU wordt er gebruikt bij het afspelen van die MPGs ?

Verder:
- Check inderdaad ff dat je harddisk op een UDMA mode draait en niet op PIO
- Geheugen van je videokaart verhogen gaat echt niet werken, 8MB is voor het afspelen van videobestanden gewoon genoeg, tenzij je echt gigantisch hoge resoluties draait :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
Wat voor CPU zit er op dat bordje? Dr zijn nogal wat versies van hun 800MHz CPU, de een al krachtiger dan de andere...

Ikzelf heb een ouder bordje met een VIA C3 733 (Nehemiah als ik me niet vergis), en daar draaien sommige divx nét op, als ik de resolutie op 640x480 instel... MPEG2 en DVD gaan dan weer prima, door de hardware decoder in de chipset.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ik heb de VIA C3 800 samual. Ik draai alle films (behalve met echt hoge bitrates) feilloos af met mplayer
Om 32bits kleuren te krijgen (wat voor films net wat lekkerder is en wat de ingebouwde videokaart niet kan leveren bij 1280bij1024) heb ik echter wel een pci videokaart op de kop getikt. Is ook wel de moeite om de processor wat minder te belasten.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Probeer eens andere videokaartdrivers. Met mijn laptop (met een Radeon Xpress 200 met shared geheugen) kon ik ook geen films afspelen toen ik de nieuwste videokaartdrivers had geinstalleerd. Ik had er toen ook last van dat de CPU usage naar de 100% schoot en dat de films (zelfs .avi's met een reso van 320x240 en een bitrate van 147 kbps) maar met ongeveer 15 tot 20 FPS werden afgespeeld. Toen had ik de videokaartdrivers geinstalleerd die op de CD stonden die bij de laptop zat en sindsdien loopt alles vloeiend en vragen films nog maar iets van 5% CPU usage als ik ze in VLC afspeel.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17

Caveman

whahoehaha

Je hebt het iedere keer over DivX..? Maar in het schermpje van Gspot staat duidelijk dat het een Xvid is, installeer Xvid eens op die pc en verwijder alle ander codecs, zodat je zeker weet dat xvid wel de gebruikte codec is die het afspeeld. Als de Divx codec xvids moet afspelen (hij kan het wel) kan dat wel eens leiden tot hoge CPU belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door Caveman op 14-02-2006 11:11 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb verschillende codec packs gebruikt. In deze wordt altijd Xvid codes meegeleverd.

Er is trouwens nu weer een ander probleem naar voren gekomen.
Ik heb per ongeluk de geluidskaart uit de PCI riser getrokken (koptelefoon was daar op aangesloten)
waardoor het systeem vast liep.

Nu wil de pc niet meer normaal booten. 1x heb ik het voor elkaar gekregen om in veilig modus te starten maar nu niet meer.

Als ik nu de PC opstart dan loopt het vast bij de XP logo.

Daarom wou ik XP even opnieuw installeren. Maar dat gaat niet meer.
Zodra ik opstart wordt de XP cd erkend en alle drivers worden geladen. Normaal krijg je dan een zwart beeld en wordt de HD vertoont. Maar bij mij blijft het zwart :?

HD heb ik even met een IDE--USB kabel aan mn PC gehangen en daar doet deze het goed.Dus die is OK.
Ik heb er even een normaal IDE schijf aan het systeem gehangen maar daar kom ik ook niet verder dan de drivers installeren.

Vraag me af wat er gebeurd is dat ik niets meer kan installeren. Lijkt wel of het moederbord de HD niet kan benaderen. Deze wordt wel erkend in het BIOS.
Heb al verschillende IDE kabels geprobeerd zonder succes. Alle PCI kaarten verwijderd.Zonder succes.

Ik weet het niet. Ben bang dat het mobo een opdonder te veel gehad heeft.

Hoe kan ik trouwens de HD op UDMA krijgen bij zo'n bordje :?

iRacing Profile Flickr

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als je de geluidskaart eruit hebt getrokken terwijl de PC aan stond, zal er wel het een en ander kapot zijn gegaan. Je zou alle onderdelen (ram, geluidskaart, hardeschijven) eens in een andere PC kunnen hangen om te kijken of het aan het moederbord ligt of aan een van de andere onderdelen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ja, aangezien de HD wel erkend wordt in een ander PC , moet ik alleen nog het geheugen testen.
Als dat goed is ben ik bang dat mn moederbord toch ff ze langste tijd gehad heeft.

Vraag me wel af wat er zoals kapot kan gegaan zijn (als het de moederbord is ). Want hij start gewoon op, kan zo in het BIOS komen.
Moet wel zeggen dat ik soms heb dat als ik de PC opstart (en ik kan je garanderen dat ik dat vanmorgen vaak genoeg gedaan heb , om meerdere dingen te testen :) )
ik de mobo logo niet krijg.
Moet dan systeem uitzetten en dan opstarten en dan komt deze wel weer en start alles verder op.
Maar dit gebeurde vanmorgen wel vaak :(

iRacing Profile Flickr

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
seninha schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:42:
Ik heb verschillende codec packs gebruikt. In deze wordt altijd Xvid codes meegeleverd.
Even iets over codec packs :)
Die dingen moet je dus links laten liggen. Codec packs vervuilen je systeem en maken je systeem onnodig traag. Om een Xvid af te spelen, heb je alleen maar ffdshow nodig en voor de rest geen codecs.
Ik heb vroeger wel eens een codec pack geinstalleerd gehad, maar dat doe ik dus echt nooit meer. Dat is IMHO de manier om je systeem binnen 5 minuten een stuk slomer te krijgen.

Verwijderd

seninha schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 16:42:
Er is trouwens nu weer een ander probleem naar voren gekomen.
Ik heb per ongeluk de geluidskaart uit de PCI riser getrokken (koptelefoon was daar op aangesloten)
waardoor het systeem vast liep.
Nu wil de pc niet meer normaal booten. 1x heb ik het voor elkaar gekregen om in veilig modus te starten maar nu niet meer.
9 van de 10 gevalleen is bij dit soort ongelukken de moederboard overleden terwijl de andere compenten nog 100% zijn. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad omdat even te testen voor de zekerheid, beging dan even ales eerst me de voeding.
Hoe kan ik trouwens de HD op UDMA krijgen bij zo'n bordje :?
Door hem aan te sluiten met een 80pins ide kabel.

Als ik de ervaringen lees is mijn conclusie die zelfs trager is dan een pentium 3 500Mhz aangezien hier op me P3 wel elke Xvid het perfect doet zonder dat je de resolutie moet gaan verlagen. Hij heeft alleen net niet genoeg power voor direcxt 9 render terwijl het wel goed werkt met mpeg2.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 10:31 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:16:
[...]

Als ik de ervaringen lees is mijn conclusie die zelfs trager is dan een pentium 3 500Mhz aangezien hier op me P3 wel elke Xvid het perfect doet zonder dat je de resolutie moet gaan verlagen. Hij heeft alleen net niet genoeg power voor direcxt 9 render terwijl het wel goed werkt met mpeg2.
yup ;) Die epia dingen zijn vooral zuinig, maar wel traag :+
http://www.overclockers.c...ff/r_via_eden/page2.shtml
http://www.epiacenter.com...pa=showpage&pid=17&page=2

[ Voor 21% gewijzigd door the_stickie op 15-02-2006 18:59 ]

Pagina: 1