Webhosting laten doen, email zelf doen op 1 domein.

Pagina: 1
Acties:

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 13:40
Misschien is de topictitel niet helemaal duidelijk. Mochten jullie suggesties hebben post ze hier, dan PM ik een IT mod.

Ik 'zit' met het volgende. Mijn vader heeft een nieuw (tandheelkundig) bedrijf gestart. hij heeft een hostingpakket aangevraag, en ondertussen is ook de website die hier op staat klaar. Nu is zowel de websitehosting als de e-mail door dezelfde provider gedaan. Nu zijn de e-maildiensten die dit bedrijf erbij levert nogal beperkt.

Hij heeft een Dell server gekocht voor backups van patientenbestand/rontgenfoto's op de schijf van de server en elke avond (incremental) over internet naar het bedrijf die de administratieoftware beheerdt. Op deze server draait Windows 2003 Server SMB Standard edition, dit is dus met Exchange 2003.

Er zijn in het begin minimaal 7 e-mail-adressen nodig. Hij heeft 10 licenties voor Windows 2003. Kunnen we deze server dusdanig inrichten dat ie alleen de e-mail afhandelt (Met Exchange), maar de websites door de hostingprovider wordt gedaan?

Deze week wordt de XS4ALL Business SDSL 2 mbit up / 2 mbit down internetverbinding aangesloten. Is dit betrouwbaar genoeg?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo. Zo niet, dan licht ik graag e.e.a toe.

Alvast bedankt :Y)

• weebl
* SCHOP

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

bij je hostingprovider kan je vast wel de MX records aanpassen.
zet de eerste MX naar het IP van de server die je zelf hebt, 2de van je hostingprovider.
mocht de server dan plat gaan, dan komt het daar gewoon aan (bij je hostingprovider dus).

en XS4All ligt volgens mij niet erg vaak plat ofzo... betrouwbaar genoeg denk ik.

je moet trouwens wel een vast IP hebben, maar volgens mij krijg je dat bij een bussiness pakket ook wel :)

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 15-02-2006 23:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Of je laat exchange op svs via een pop connector de email fetchen van de servers van je provider.

If you choose to criticise you choose your enemies

• weebl
Emmeau schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:14:
Of je laat exchange op svs via een pop connector de email fetchen van de servers van je provider.
Ja ok, maar dan zitten we nog steeds met de beperkte opslagruimte. 250 mb is voor minimaal 7 adressen nou niet echt veel. Daarom willen we dat zelf op de server zetten en op elk adres een limiet van 1 gb ofzo zetten. Dan kan je tenminste je mails laten staan. En de mail-service van xs4all is denk ik ook niet echt toereikend, tenzij we nog eens 18,50 per maand extra betalen.

De verbinding is volgens mij snel en betrouwbaar genoeg om het zelf te doen.

Maar ik zal eens naar de MX records kijken.

Bedankt voor de tips :Y)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Emmeau schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:14:
Dan moet je dus al de 7 gebruikers een eigen popbox ook daar geven of een catch-all maken en t daarna sorteren (wat naar mijn ervaring niet altijd vlekkeloos verloopt bij bv mailinglists die ie niet goed kan adresseren voor wie t is)

bSMTP is een betere optie, als provider het ondersteunt. Volledig eigen server @ SDSL lijn lijkt me t beste, idd alleen je MX records wijzigen. Aangezien het een SDSL verbinding is (non-consumenten) zal de betrouwbaarheid groot genoeg zijn voor je servertje. Zolang je DNS maar online blijft kun je desnoods een dag overleven zonder mailverlies. Fall-back mailserver is nieteens nodig (maar misschien wel handig)

Uiteraard wel je exchange goed dichtspijkeren, anders doet XS4All dat wel voor je (en niet alleen je smtp server, je hele verbinding erbij ;) )

Mails laten staan? Dan kun je beter IMAP gebruiken, als je de mail tenminste op server wil ipv clients lokaal. Dan kun je t meteen meenemen in je backupstrategie.

Je hebt je server (en modem) ook op een UPS aangesloten? Al is t maar om exchange (en de rest) fatsoenlijk te laten shutdownen bij een power failure, tevens filtert t ook enigszins storingen in je lichtnet

@hieronder: Niet elke provider vind het leuk als je elke minuut loopt te POPpen. Een kennis van mij kreeg ooit een boze mail dat ie hun mailserver daardoor teveel belastte. Op zich vind ik dat gelul,maar onnodig is het wel.

Eigen server zorgt ook dat je direct mail binnenkrijgt, ipv afhankelijk te zijn van de pop-tijden

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 15-02-2006 23:43 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Deze 250MB is toch voldoende denkik? Alles hangt af van de snelheid waarmee ze worden afgehaald van de POP server.

Als je dit per dag gaat doen, isset mss krap (hoewel, dat is nog steeds 40MB per gebruiker per dag).
Maar als je de mail per minuut laat fetchen, kan je in principe 250MB aan mail ontvangen. Lijkt me voldoende ;)

Verwijderd

Als zowel de hosting als de verbinding via XS4ALL gaat kan dit zo geregeld worden.
Ff DNS record (mx stukkie) aan (laten) passen en klaar.
En inderdaad bSMTP is erg handig. Mocht om wat voor reden jullie lokale server niet bereikbaar zijn word de mail wel vast gehouden en alsnog afgeleverd zodra jullie server weer bereikbaar is.

Echter niet alle providers, waaronder XS4All, willen bSMTP naar een extern IP-adres doorsturen.
En jah zorg er absoluut voor dat Exchange goed word geconfigureerd anders heb je zo een block te pakken.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 23:55 ]

• engelbertus
  • Laatst online: 08-02 21:49
wij hebben ook xs4all. als je bsmtp gaat doen heb je feitelijk geen limiet aan je box, de mail wordt meteen doorgezonden. delimiet is ook per popbox.
dus als je vaders server het effe niet doet kun je al 1250 mb aan mail opslaan op de server van xs4all.

wij hebben een gewoon simpel small-accountje voor zon 10 werknemers, met een windows 2003 small busisiness server en exchange

op servicecntre een domeinnaam opgeven die aan je account gekoppeld moet zijn, en een forward voor de mail met het primaire xs4all email adres.

wij gebruiken gewoon de subdomeinmogelijkheid van xs4all
(subdomein.xs4all.nl)
maar met een eigen domein zl het niet ingewikkelder zijn

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:47:
Als zowel de hosting als de verbinding via XS4ALL gaat kan dit zo geregeld worden.
Ff DNS record aan (laten) passen en klaar. Kan zelf via het servicecenter als het goed is.

Het kan echter een (principieel, niet technisch)probleem worden als hosting-provider en internet-provider twee verschillende partijen zijn.
Als het een principieel probleem wordt, dan wordt het tijd voor een nieuwe hosting-provider. Idere boerenl*l kan tegen woordig hosting-provider zijn (en nog redelijk ok ook) dan moet dat bedrijf wel een beetje flexibel zijn.

Verwijderd

TheGhostInc schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:55:
[...]

Als het een principieel probleem wordt, dan wordt het tijd voor een nieuwe hosting-provider. Idere boerenl*l kan tegen woordig hosting-provider zijn (en nog redelijk ok ook) dan moet dat bedrijf wel een beetje flexibel zijn.
Zat al ff verder te denken, bSMTP kan dan een probleem zijn. Gewoon mx record aanpassen mag idd geen probleem zijn bij een hosting provider. (vandaar ook de edit)

• weebl
DJSmiley schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:38:
[...]

Dan moet je dus al de 7 gebruikers een eigen popbox ook daar geven of een catch-all maken en t daarna sorteren (wat naar mijn ervaring niet altijd vlekkeloos verloopt bij bv mailinglists die ie niet goed kan adresseren voor wie t is)

bSMTP is een betere optie, als provider het ondersteunt. Volledig eigen server @ SDSL lijn lijkt me t beste, idd alleen je MX records wijzigen. Aangezien het een SDSL verbinding is (non-consumenten) zal de betrouwbaarheid groot genoeg zijn voor je servertje. Zolang je DNS maar online blijft kun je desnoods een dag overleven zonder mailverlies. Fall-back mailserver is nieteens nodig (maar misschien wel handig)

Uiteraard wel je exchange goed dichtspijkeren, anders doet XS4All dat wel voor je (en niet alleen je smtp server, je hele verbinding erbij ;) )

Mails laten staan? Dan kun je beter IMAP gebruiken, als je de mail tenminste op server wil ipv clients lokaal. Dan kun je t meteen meenemen in je backupstrategie.

Je hebt je server (en modem) ook op een UPS aangesloten? Al is t maar om exchange (en de rest) fatsoenlijk te laten shutdownen bij een power failure, tevens filtert t ook enigszins storingen in je lichtnet

@hieronder: Niet elke provider vind het leuk als je elke minuut loopt te POPpen. Een kennis van mij kreeg ooit een boze mail dat ie hun mailserver daardoor teveel belastte. Op zich vind ik dat gelul,maar onnodig is het wel.

Eigen server zorgt ook dat je direct mail binnenkrijgt, ipv afhankelijk te zijn van de pop-tijden
Ok, dan denk ik dat het inderdaad een imap-verbinding wordt. Ik neem aan dat Exchange dit ondersteund.

En wat die UPS betreft: Ja die komt er. De server had aanvankelijk zo'n 5 (8)7) weken vertraging omdat de UPS niet geleverd kon worden, deze zal deze week en anders volgende week komen. Het is een vrij zware UPS omdat er veel (zeer kritieke gegevens (patientengegevens) opgeslagen dienen te worden)
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:47:
Ff DNS record (mx stukkie) aan (laten) passen en klaar.
En inderdaad bSMTP is erg handig. Mocht om wat voor reden jullie lokale server niet bereikbaar zijn word de mail wel vast gehouden en alsnog afgeleverd zodra jullie server weer bereikbaar is.

Echter niet alle providers, waaronder XS4All, willen bSMTP naar een extern IP-adres doorsturen.
En jah zorg er absoluut voor dat Exchange goed word geconfigureerd anders heb je zo een block te pakken.
Dat is dus het probleem. De hosting wordt door een ander bedrijf gedaan. Misschien zal ik mijn vader adviseren in de toekomst dit over te zetten naar xs4all. Zodat hij alles (Internet, mail en hosting) bij een bedrijf heeft geregeld.

Bedankt voor de reacties allemaal, het is nu een stuk duidelijker.

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
weebl schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:21:
Het is een vrij zware UPS omdat er veel (zeer kritieke gegevens (patientengegevens) opgeslagen dienen te worden)
Misschien een domme opmerking: Maar voor 'zeer kritieke gegevens' heb je geen zwaardere UPS nodig hoor. Die verlengt hooguit de tijd voor het afsluiten bij stroomuitval. Maar goed, die SBS moet in principe in enkele minuten afgesloten kunnen zijn, en die tijd moet ook te overbruggen zijn met de UPS. Maar het heeft geen zin om een 4000VA te nemen voor een servertje met 300W voeding zodat ie een uur 'up' kan blijven terwijl ie na 5 minuten (inclusief een minuutje vertraging om onnodig afsluiten bij kortstondig stroomuitval mee op te vangen) al uit is.

Wat ik overigens veel (véél) zorgwekkender vind: De combinatie "zeer kritieke gegevens (patientengegevens)", Windows/Exchange en Internet. Ik neem aan dat je er toch op z'n minst over nagedacht hebt om hier of daar een firewall neer te kwakken? (en dan heb ik het niet over ZoneAlarm o.i.d. maar een hardware-firewall). Als er 200 euro voor SDSL betaald kan worden, zal die firewall ook geen probleem moeten zijn lijkt me.

Ook nog even on-topic: Ik heb zelf ook een aantal domeintjes waarvan ik zelf (thuis) de mail afhandel. Voor de domeintjes heb ik 2 MX-records, waarbij de mailserver thuis de hoogste prio heeft. Mocht dat ding (om welke reden dan ook) onbereikbaar zijn, dan komt het automatisch op de backup-mailserver terecht en wordt de mail vanzelf weer opgeslobberd wanneer m'n mailserver thuis weer up is.

blah

• engelbertus
  • Laatst online: 08-02 21:49
als iemand anders je domein host kun je dat ook omzetten naar xs4all. en de content gewoon laten waar die staat volgens mieigenlijk mag het geen probleem zijn dat de domeinhost een andere is dan de mail of host, of de webhost. t wordt wel wat minder makkelijk.
xs4all icm bsmtp is erg relaxed, en dan hoeft je huidige host alleen maar naar xs4all te verwijzen, dan heb je gratis extra zekerheid dat er geen mail verloren gaat als je eigen server crashed.
ook is het een voordeel dat al die mail via xs4all bij xs4all wordt gecontroleerd op virussen en spam.

als je dat onwenselijk vindt, je kunt het uitzetten, maar mijn ervaring is dat er in het afgelopen jaar niet een keer mail onterecht als spam is aangemerkt, en ik heb op onze server nog geen mail met een virus gezien.

ook is de grootte van bijlages bij xs4all groot, maar dan moet je exchange wel vertellen dat die ook grote mailtjes mag versturen, die staat standaard op 5 mb. xs4all is maximaal 25 mb dus bijlages van 20 mb kun je nog gewoon versturen.

dus ik zou gaan voor mx records laten verwijzen naar xs4all, en dan bsmtp naar je eigen server, op ip adres, of op gratis bedrijf.xs4all.nl subdomein ( om niet steeds een ip adres te moeten onthouden, en bij evt gewijzigd ip adres, kun je dan makkelijk aanpassen)

denk ook eens aan ipv6 dat is standaard met ipsec mogelijkheid, en dus veiliger, en makkelijker te configureren ( en dan bedoel ik dat je niet hoeft te klooien met NAT ed.)

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 14:39
Ik heb zelf bij een bedrijf een oplossing geinstalleerd, die verbinding hebben met een 8/1 ADSL1 verbinding. Hierbij staat de domeinnaam bij de ADSL provider waarbij een bSMTP abbonement zit. De ADSL provider heeft de A-records aangepast naar de hostingprovider. (dus net andersom als hierboven) Voor bSMTP werkt dit net iets makkelijker. In feite staat hier de mailserver altijd aan, maar de bSMTP wordt gebruikt als fallback, als de ADSL1 (consumentenlijntje) eruit ligt.

Nu is bij XS4ALL de bSMTP BELACHELIJK duur en aangezien je een SDSL verbinding krijgt met 99,6% uptime (=35 uur per jaar), is bSMTP niet strikt noodzakelijk. Zelfs al zou de 35 uur in 1 lange storing zitten, dan ben je binnen 1,5 dag weer online en wordt (in principe) alle mail nog afgeleverd. (mensen zouden alleen een 1 dags herinnering krijgen op sommige mailservers).

Andere andere kant. Kennenlijk is geld geen probleem als een een SDSL van 219,- of hoger :o laat aanleggen, kan die 2 tientjes voor bSMTP er ook nog wel bij.

• weebl
swolters schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:45:
[...]

Misschien een domme opmerking: Maar voor 'zeer kritieke gegevens' heb je geen zwaardere UPS nodig hoor. Die verlengt hooguit de tijd voor het afsluiten bij stroomuitval. Maar goed, die SBS moet in principe in enkele minuten afgesloten kunnen zijn, en die tijd moet ook te overbruggen zijn met de UPS. Maar het heeft geen zin om een 4000VA te nemen voor een servertje met 300W voeding zodat ie een uur 'up' kan blijven terwijl ie na 5 minuten (inclusief een minuutje vertraging om onnodig afsluiten bij kortstondig stroomuitval mee op te vangen) al uit is.

Wat ik overigens veel (véél) zorgwekkender vind: De combinatie "zeer kritieke gegevens (patientengegevens)", Windows/Exchange en Internet. Ik neem aan dat je er toch op z'n minst over nagedacht hebt om hier of daar een firewall neer te kwakken? (en dan heb ik het niet over ZoneAlarm o.i.d. maar een hardware-firewall). Als er 200 euro voor SDSL betaald kan worden, zal die firewall ook geen probleem moeten zijn lijkt me.

Ook nog even on-topic: Ik heb zelf ook een aantal domeintjes waarvan ik zelf (thuis) de mail afhandel. Voor de domeintjes heb ik 2 MX-records, waarbij de mailserver thuis de hoogste prio heeft. Mocht dat ding (om welke reden dan ook) onbereikbaar zijn, dan komt het automatisch op de backup-mailserver terecht en wordt de mail vanzelf weer opgeslobberd wanneer m'n mailserver thuis weer up is.
We hebben inderdaad een Cisco firewall a 300 euro er bij gekocht ;) . En wat ik ook niet verteld heb is dat alles gerealiseerd en beheerd word door Getronics B) :Y)

Alleen willen zij wel weten wat onze eisen zijn aan het systeem. Vandaar dit topic. De technische details wou ik alleen voor me zelf weten, ik ga er vanuit dat de mensen van Getronics dit ook wel weten. Qua beveiliging zit het dus wel goed.

En zo zwaar is die UPS nou ook weer niet hoor. Hij is misschien een stapje zwaarder dan een UPS die standaard is bij een server als deze. Aangezien er in de toekomst eventueel uitgebreid moet kunnen worden.
Pagina: 1