Toon posts:

ATI Radeon 9800XL en weegave probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ATI Radeon 9800XL grafische kaart in m'n Medion 8080XL PC. Nu had ik al een tijdje last van dat de orginele cooler het begeven had.

Nu heb er een Zalman VF700-Cu ingezet zoals meer mensne doen in dat geval: JanVanHaaren in "Cooler Medion Radeon 9800 XL stuk"

De cooler werkt goed alleen, bepaalde grafische elementen worden neit meer helemaal goed weergegeven nu. Wanneer Windos opstart zitten er zwarte blokjes door het Windows-icoon, icoontjes op m'n bureau-blad zijn distorted en wanneer m'n muisaanwijzer veranderd in een ander icoon (handje of gereedschap in bijv Photoshop) komt er een zwarte verticale streep naast.

Van die streep kan ik trouwens geen screenshot maken, want daar verschijnt ie niet in.
Heb ik tijdens het instaleren van de nieuwe cooler iets kapot gemaakt, of is dit software matig op te lossen?

Bij voorbaad alvast bedankt.

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-07 17:28
Klinkt als artifacts. Die verschijnen meestal wanneer het geheugen, pipelines of shaders kapot zijn. Probeer de kaart eens in een andere pc.

Verwijderd

Topicstarter
djkorpo schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:57:
Klinkt als artifacts. Die verschijnen meestal wanneer het geheugen, pipelines of shaders kapot zijn. Probeer de kaart eens in een andere pc.
Ik ben nogal leek, ik geef het meteen toe, maar pipelines en shaders zitten fysiek op de grafische kaart?

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 14:15
Lijkt me een probleem met te warm wordend\ kapot video geheugen

• CR35
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 15:01:
[...]

Ik ben nogal leek, ik geef het meteen toe, maar pipelines en shaders zitten fysiek op de grafische kaart?
nee het zijn onderdelen van de chip. Deze worden gebruikt om textures te renderen en meerdere effecten over 1 texture pixel heen te halen.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 08:47
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 15:01:
[...]

Ja, die zitten fysiek in de core. Waar je dus de koeler op gezet hebt, weet je zeker dat de koeler goed zit, met de pasta er goed tussen (niet te veel pasta) ? Als Dat goed zit dan is je kaart gewoon een beetje stuk, waardoor je de artifacts krijgt.. Overigens, als je puntjes en kleine kleurverschillen krijgt ligt het aan je core, krijg je grote drie-hoeken en vormen dan is het je geheugen.

Ik denk dat je kaart te heet is geworden toen je koeler stilstond..

[ Voor 6% gewijzigd door WillemJanJansen op 13-02-2006 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat gebeurd zijn met het afhalen van de orginele cooler? Was best nog wat geweld voor nodig, aangezien het op de beeldchip 'geplakt' zat.

Verwijderd

Topicstarter
er zit nog wat harde pasta van de oude cooler op de chip en daarover zit de nieuwe cooler.

De oude pasta ging er niet af, en ik wou niet teveel kracht gebruiken en natuurlijk ook geen schuursponsje ofzo.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 15:08 ]

• CR35
Pak wat alcohol(goedkope aftershave die je toch niet gebruikt,leuke kadootjes, werkt ook :P). Dat op een wattenstaafje doen en dan het er gewoon af vegen. Wel voorzichtig, maar het moet erg makkelijk gaan. Ik doe het altijd zo. Ow ja de 9800 is net eens spiegel als je hem goed schoonmaakt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
CR35 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 15:14:
Pak wat alcohol(goedkope aftershave die je toch niet gebruikt,leuke kadootjes, werkt ook :P). Dat op een wattenstaafje doen en dan het er gewoon af vegen. Wel voorzichtig, maar het moet erg makkelijk gaan. Ik doe het altijd zo. Ow ja de 9800 is net eens spiegel als je hem goed schoonmaakt :Y)
Precies zo heb ik het wel geprobeerd... alleen het was het erg hard en ging er niet vanaf. Kan dat komen omdat de kaart oververhit is geweest en vandaar ook dat de orginele cooler heel moeilijk lostliet?

Maar het advies is dus, de kaart weer loskoppelen, cooler eraf, goed schoonmaken en weer opnieuw eropzetten en inbouwen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik de cooler opnieuw op de kaart gezet, nadat ik de chip extra goed heb schoon gemaakt. Geen verbetering, wat kan ik verder nog proberen?

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 9800.
Heb heel vorozichtig de standaard koeler erafgehaald.
GPU schoongemaakt, nieuwe pasta, nieuwe koeler ( zalman HP nog wat )
en ik heb ook allerlei rare strepen en blokjes en vlekjes bij het opstarten, in windows is alles prima maar als ik ga gamen zijn er artifacts. Mijn kaart is stuk.

Ik denk dat jou kaart ook stuk is gegaan bij het opbouwen van je koeler.

Verwijderd

Je kunt er altijd nog zoiets van maken.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
_/-\o_
Pagina: 1