Toon posts:

[Tele2 ADSL] Aansluit poblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is, ik wil ADSL aansluiten in een meterkast met een type 3 aansluiting.
De volgende documentatie is bijgeleverd en is ook te vinden op internet:
ISRA-punt type 3

Bij dit type aansluitpunt is de bedrading van uw telefoon(s) altijd met een verdeeldoos (zonder stekkers) op de KPN-invoerkabel aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://www.ultility.nl/tweakers/isra_type3_aansluiting.gif

Knip de bedrading af op 15 cm van het ISRA-punt.
Neem het deel van de bedrading dat naar de telefoon loopt. Strip de uiteinden van de bedrading.
Open het ISRA-punt door het kapje van de doos te openen.
Noteer welke kleuren draad op welke plaats aangesloten zijn. Verwijder het restant oude bedrading dat uit het ISRA-punt steekt.
Gebruik het bijgeleverde witte aansluitsnoer. Knip aan een kant de connector af. Strip hiervan de draden, sluit deze draden aan op het ISRA-punt met de juiste kleuren:
- rood waar de rode of bruine draad aangesloten op was;
- groen waar de groene draad aangesloten op was;
- geel waar de gele of witte draad aangesloten op was.
Sluit vervolgens het ISRA-punt door het kapje terug te plaatsen.
Sluit het andere uiteinde van het witte aansluitsnoer aan op de LINE ingang van de splitter.
Sluit het tweede bijgeleverde witte aansluitsnoer aan op de POTS ingang van de splitter.
Pak de bijgevoegde verdeeldoos.
De gestripte draden aan de kant van uw telefoonaansluiting sluit u aan op de meegeleverde verdeeldoos. Dit doet u door de verdeeldoos met een (platte) schroevendraaier te openen. Sluit vervolgens de draden aan op de schroefverbindingen. NB: vookom beschadigingen.
Deze draden dienen op de volgende kleuren te worden aangesloten:
- rood op rood of bruin
- groen op groen
- geel op geel of wit
- blauw op blauw of zwart
Sluit het andere uiteinde van de tweede meegeleverde witte aansluitkabel op het aansluitpunt aan.
U heeft de splitter juist aangesloten wanneer alle telefoons een kiestoon geven.
Afbeeldingslocatie: http://www.ultility.nl/tweakers/isra_type3_aansluiting_2.gif
Na alles te doorlopen zoals het moet, werkt het uiteraard....niet!
Dus lopen puzzellen en doen waardoor ik erachter kwam dat ik met de volgende config wel een kiestoon kreeg:
Afbeeldingslocatie: http://www.ultility.nl/tweakers/isra_type3_aansluiting_2_1.gif
1 (isra punt) direct aangelosten met 2 (aansluitdoos)

Daar heb ik uiteraard niks aan...maargoed, ik dacht, Splitter kappot, maar dat heb ik getest door ergens anders de splitter te wisselen met de mogelijk kapotte splitter, en ik kon gewoon bellen en op internet.

Ik snap er nu dus helemaal geen hout meer van...ik post dit alvast zodat jullie er al eens naar kunnen kijken, ik maak nog wat andere tekeningetjes hoe de kabels in het ISRA punt zitten.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Als dat onderste wel werkt lijkt het erop dat je splitter niet goed is want je sluit hem dan meteen op het ISRA punt aan. Via alleen de splitter (bovenste plaatje) gaat het ECHT via de splitter. Splitter zal dus wel defect zijn...

EDIT

Zie net dat je al een andere splitter hebt getest. Gebruik je wel het zelfde type aansluiting (dat je bijv. niet per ongeluk een ISDN splitter hebt ipv analoog)?

EDIT

Eddo wat ben je toch weer snel :P

[ Voor 86% gewijzigd door knorde op 13-02-2006 15:04 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Verwijderd

dus bij jou werkt de splitter niet en bij iemand anders wel
wel allebei dezelfde soort aansluiting? analoog of isdn?

dus niet dat jij met een isdn splitter op je analoge lijn zit te proberen of omgekeerd

Verwijderd

Topicstarter
Alles is analoog, splitter is analoog.

In het isra punt zit het echt heel raar, ben het aan het tekenen.

Verwijderd

Topicstarter
ISRA punt situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.ultility.nl/tweakers/ISRA_tekening.gif

Uitleg:
De rode en blauwe lijn wordt normaal gebruikt als de werkende telefoonlijn, hie ris dat dus niet het geval, rood en blauw die binnenkomen heb ik niks aan die zijn dood.

Geel en wit, daar zijn alle telefoons op aangesloten (ben even niet zeker of het geel was, maakt niet uit).

Alle telefoonkabels zijn op de gele en witte kabel aangesloten in het ISRA punt.

Wat ik nu heb gedaan om hier de splitter op aan te sluiten is het volgende:
- Ik heb de rode en blauwe kabelltjes van de hoofdlijn los gehaald.
- 1 van de 2 bijgeleverde telefoonsnoertjes heb ik een connector vanaf geknipt
- gestript> 4 kabeltjes: Rood-Zwart-Geel-Groen
- telefoonsnoer als volgt aangesloten op het ISRA punt:
Rood van telefoonsnoer op Wit van ISRA punt
Zwart van telefoonsnoer op Geel van ISRA punt
Geel van telefoonsnoer op Blauw van ISRA punt
Groen van telefoonsnoer op Rood van ISRA punt
- Andere uiteinde van het telefoonsnoer aangesloten op de splitter

Nu moest de hoofdlijn nog op de aansluitdoos aangesloten worden:
- Aansluitdoos opengeschroeft
Rood van hoofdlijn op Rood van aansluitdoos
Blauw van hoofdlijn op Zwart van aansluitdoos
Oranje van hoofdlijn op Groen van aansluitdoos
Wit van hoofdlijn op Geel van aansluitdoos
- Tweede telefoonsnoer aangesloten op aansluitdoos

GEEN KIESTOON!

Telefoon 2 en 3 werken overigens altijd.
Tele2 helpdesk gebeld, deze vertelden dat de Splitter wel kappot moest zijn, maar die heb ik dus duidelijk getest en die werkt, via die splitter zit ik nu ook op tweakers.

De Tele2 helpdesk zei ook, sluit eens uw modem aan op de hoofdlijn die uitkomt in uw kamer en kijk of alle lampjes groen worden, zo gezegd zo gedaan, alle lampjes werden groen.

Heel leuk, maar dan hebben we natuurlijk geen telefoon, waar ik nog aan dacht en wat ik al op internet gevonden heb is de volgende aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.ultility.nl/tweakers/goed.jpg
Kan dit ook voor mijn situatie? Ik twijfel omdat die 2 andere telefoons ook rechtstreeks op de aansluiting in het ISRA punt aangesloten zitten.
Zou bovenstaande opstelling ruis/problemen veroorzaken?

Mijn voorkeur gaat toch uit naar het in de meterkast oplossen, maar als het niet anders kan..dan de vraag of bovenstaande oplossing goed zou kunnen werken?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 15:34 ]

Verwijderd

telefoon 2 en 3 werken altijd :?
en wat bedoel je precies met hoofdlijn? dat is ook gewoon een toestel neem ik aan?

hebben jullie 1 of meerdere telefoonnummers/aansluitingen?

Verwijderd

Topicstarter
De hoofdlijn bedoel ik mee de lijn die naar de hoofdtelefoon gaat, zie plaatje 1 in mijn vorige reply. En dit is inderdaad gewoon een toestel. Het is 1 nummer.

Verwijderd

ok

het laatste plaatje van jouw post geeft aan hoe je het aan moet sluiten
wat ik zelf altijd doe bij klanten is het volgende

isra punt --> contact doos
dan heb je in elk geval een goed begin punt dat netjes afgewerkt is
daarna kun je eenvoudig met extra contact doosjes, snoertjes, stekkers, etc. gaan werken

isra punt --> contact doos --> kabel naar lijn ingang splitter --> SPLITTER --> kabel naar modem en kabel naar tweede contact doos

op deze tweede contact doos sluit je alle toestellen aan

en ik neem dan altijd contact doosjes waar je aan de zijkant een rj11 stekkertje in kan stoppen, aan de bovenkant 4 ronde gaten in zitten voor een grote stekker en die je ook nog open kunt schroeven om draadjes in vast te schroeven
dan heb je alle mogelijkheden bij de hand en is er altijd wel iets wat je even snel kunt aansluiten om te testen

dus wat ik eerst zou doen is de draaden van het isra punt afwerken in een contact doos
dan kijken of je nog gewoon kiestoon hebt als je daar een telefoon aan hangt
vanuit deze situatie kun je dan eenvoudig met kant-en-klare kabels verder werken naar de splitter en vervolgens naar een tweede contact doos

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok prima, probeer ik het zo eens. Bedankt
Pagina: 1