Samsung 730BF vs 7800GT

Pagina: 1
Acties:

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 13:40
Afgelopen week heb ik een nieuwe PC samengesteld en in elkaar gebouwd.
Het draait allemaal vrij soepel alleen ik zit met een paar punten waar ik wat opheldering over nodig heb.

Namelijk:

1
Bij reboot gaat me beeldscherm tekeer, soort van artifacts, wazige kleuren en beeld klopt gewoon niet. Als ik me monitor dan uitzet en weer aanzet (met het powerknopje gewoon) dan is het weer gewoon normaal.

2
Ik vind de kwaliteit niet optimaal. DVD's, plaatjes, in-game, bureaublad is niet van dergelijke kwaliteit die men zou verwachten van deze VGA kaart + niet al te goedkoop beeldscherm. Ik heb met veel instellingen geklooit maar er blijft ruis voorkomen rondom plaatjes etc. Misschien een instelling vergeten? ervaringen?

Mijn VGA kaart heeft 2 DVI uitgangen, maakt het uit welke ik gebruik? En maakt het uit welke richting de DVI kabel zit? (welke kant in pc en welke in monitor dus?)

3
De koeler van me VGA kaart draait buiten windows 100% en zodra ik in Windows komt draait deze maar 50% ofzo. Mijn temp is 40/41 graden wanneer ik gewoon i-net en wordprocessing doe. Zodra ik ga gamen gaat volgens mij me fan niet harder draaien en loopt temp op tot 46/47 graden. Is dit normaal? Ik heb gehoord dat met nieuwste drivers dit nog beter geregeld wordt. Welke drivers moet ik precies pakken voor mijn ASUS 7800GT blue led en moet ik dan eerst de oude verwijderen voordat ik deze installeer?

system spec's:
mobo: gigabyte pro-sli
proc: AMD 64 3500 venice
vga: Asus 7800GT
mem: 1 gig dual channel twinmos
ops: windows xp pro (no sp2)
mon: Samsung 730BF TFT (DVI)
resolutie: zelfde als monitor (native)

[ Voor 31% gewijzigd door virtualJac op 14-02-2006 16:34 ]

there's no tweak without the tweaker

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

Je tft moet sowieso op 75 hertz staan... dat maakt al een groot verschil, weet je hoe dat moet? dit zou het beeldkwaliteitsprobleem grotendeels op moeten lossen...

[ Voor 27% gewijzigd door HeepH op 13-02-2006 13:22 ]

http://specs.tweak.to/16495

• virtualJac
Heephstan schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:21:
Je tft moet sowieso op 75 hertz staan... dat maakt al een groot verschil, weet je hoe dat moet? dit zou het beeldkwaliteitsprobleem grotendeels op moeten lossen...
Mijn VGA kaart geeft aan dat de maximale freq van mijn beeldscherm 60 hertz is. Ik weet niet of het dan zo verstandig is hem te dwingen 75 te draaien, als het al zou lukken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
virtualJac schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:24:
[...]

Mijn VGA kaart geeft aan dat de maximale freq van mijn beeldscherm 60 hertz is. Ik weet niet of het dan zo verstandig is hem te dwingen 75 te draaien, als het al zou lukken.
TFT-monitoren kunnen ook 75 Hz aan, dus dat moet geen kwaad kunnen. En al zou ie het niet kunnen, binnen 15 seconde zou ie weer gewoon naar 60 Hz moeten springen als je niet op accepteren klikt :)

The devil is in the details.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:55
dwingen is niet zo erg (he zelfde monitor ) als je hem maar op de goede resolutie zet(staat op de doos)

maar het is wel raar met opstaren want dan is er nog niks met drivers ofzow

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 23:15
Als je je monitor via DVI hebt aangesloten kun je dat soort dingen niet instellen en het is verder ook nergens voor nodig. Ik zou toch eens een andere videokaart testen of het op een andere monitor aansluiten om te kijken waar de problemen van de TS aan liggen.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:35

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb dezelfde bug.. ik heb hem ook via DVI aangesloten... als het me begint te irriteren ga ik denk maar is terug naar de winkel...
we hebben er 2 thuis staan.. beide hebben hetzelfde: op een ATI 9600XT en op een ATI X800XT PE.

en het gebeurt ook wanneer ik de drivers van ATI eraf heb gegooid en dan mn pc start, en dan in windows kom zonder VGA drivers dus, dat die dan ook gaat flippen totdat ik mn monitor uitzet en weer aanzet...
en zoals hierboven staat, 60hz of 75hz maakt niet uit, want DVI is altijd 60hz...

[ Voor 41% gewijzigd door BiG-GuY op 13-02-2006 13:29 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• virtualJac
BiG-GuY schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:27:
ik heb dezelfde bug.. ik heb hem ook via DVI aangesloten... als het me begint te irriteren ga ik denk maar is terug naar de winkel...
we hebben er 2 thuis staan.. beide hebben hetzelfde: op een ATI 9600XT en op een ATI X800XT PE.

en het gebeurt ook wanneer ik de drivers van ATI eraf heb gegooid en dan mn pc start, en dan in windows kom zonder VGA drivers dus, dat die dan ook gaat flippen totdat ik mn monitor uitzet en weer aanzet...
en zoals hierboven staat, 60hz of 75hz maakt niet uit, want DVI is altijd 60hz...
Toen ik me PC aan het configureren was, dus alles installeren en een aantal reboots begon het me wel de keel uit te hangen, vooral omdat het eerst niet was. Aangezien het bij jou ook is, denk ik dat een RMA weinig nut heeft. Meerdere mensen ervaringen hiermee? Een oplossing wellicht? Ik zal idd eens proberen op een andere monitor (voor de kwaliteit). Als DVI qua freq niet uitmaakt heeft dit dus weinig nut.

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07 09:41
Hoe komt het dan dat mijn Samsung 930bf met DVI aangesloten op 70 Hz werkt?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ivan4you schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:27:
[...]

Hoe komt het dan dat mijn Samsung 930bf met DVI aangesloten op 70 Hz werkt?
vreemd... ik weet niet meer waar ik het gelezen had, in een review volgens mij. Dat DVI eigelijk zonder refreshrate is, bij TFT zoiezo, want de refreshrate hoort geen verschil te maken... maar bij DVI zou die niet eens instelbaar zijn...Ik zie nu dat het bij mij ook ingesteld kan worden.. maar zie geen verschillen in beeld :?
waarom heb jij de jouwe op 70Hz staan dan? merk je daar iets beters van?

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 13-02-2006 14:58 ]

• virtualJac
niemand? :(

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Mijn eerste 730BF deed ook vreemd ([rml][ Samsung 730BF] Paars flikkerende pixels[/rml]), maar dat was wel op een andere, extremere manier dan jij omschrijft.

Met mijn 2de 730BF ben ik echter 100% tevreden over de beeldkwaliteit. Ik zou toch eens kijken of er iets uit te sluiten valt door bijv de monitor op een andere pc te proberen, of een andere grafische kaart. (mijn 730BF 'draait' overigens ook op 70Hz, niks geforceerd, kan gewoon kiezen tussen 60Hz en 70Hz).

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 13-02-2006 22:06 ]

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:16
BiG-GuY schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:56:
[...]

vreemd... ik weet niet meer waar ik het gelezen had, in een review volgens mij. Dat DVI eigelijk zonder refreshrate is, bij TFT zoiezo, want de refreshrate hoort geen verschil te maken... maar bij DVI zou die niet eens instelbaar zijn...Ik zie nu dat het bij mij ook ingesteld kan worden.. maar zie geen verschillen in beeld :?
waarom heb jij de jouwe op 70Hz staan dan? merk je daar iets beters van?
Mijn 930BF is ook via DVI aangesloten en draait netjes op 75Hz.. dit kan je ook merken in games, het draait net iets soepeler dan op 60Hz (je krijgt ook gewoon netjes 75 fps te zien). Het kan dus wel degelijk, en DVI is dus zeker niet fixed op 60Hz.

• virtualJac
frickY schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:05:
Mijn eerste 730BF deed ook vreemd ([rml][ Samsung 730BF] Paars flikkerende pixels[/rml]), maar dat was wel op een andere, extremere manier dan jij omschrijft.

Met mijn 2de 730BF ben ik echter 100% tevreden over de beeldkwaliteit. Ik zou toch eens kijken of er iets uit te sluiten valt door bijv de monitor op een andere pc te proberen, of een andere grafische kaart. (mijn 730BF 'draait' overigens ook op 70Hz, niks geforceerd, kan gewoon kiezen tussen 60Hz en 70Hz).
Ik kan in de opties van mijn grafische kaart kiezen: verberg de modi die het beeldscherm niet kan weergeven uitvinken, wanneer ik dit doe kan ik voor 70Hz kiezen. Veel verbeterd hiermee niet. Wat mijn collega zei is dat ik misschien de verkeerde drivers heb, aangezien in oude XP draai met nog niet eens SP1. Ik zal morgen windows MCE installeren, en een post plaatsen.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:52
misschien voor de hand liggend.. maar draai je wel op native resolutie? (1280x1024 dus), zoniet dan ziet je beeld er idd brak uit, anders zou het er goed uit moeten zien, zelfs op 60hz

• virtualJac
dribbel schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 15:50:
misschien voor de hand liggend.. maar draai je wel op native resolutie? (1280x1024 dus), zoniet dan ziet je beeld er idd brak uit, anders zou het er goed uit moeten zien, zelfs op 60hz
Zoals (misschien beetje vaag) in de topic titel is aangegeven: jaa, de native resolutie van me monitor wordt gebruikt.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Trouwens, bij mij is het zo:

Samsung 730BF + X800XT PE= tijdens reboot rare storing (niet altijd), en het beeld lijkt te knipperen wanneer ik in windows zit zonder VGA drivers geinstalleerd (dus wanneer ik drivers update)

Samsung 730BF + 9600XT = wanneer net in windows storing (niet altijd)

dit zijn dus 2 schermen, 1tje is 2 dagen ouder... dus zelfde serie van productie denk ik zo... zou het een productiefout kunnen zijn?

daarom vind ik het een beetje vreemd... op VGA hebben ze het trouwens niet... dus zit erges een fout in DVI? ik gebruik op beide PC's ATI 6.2 drivers.. met oudere drivers zelfde. wat voor in dos dus niks moet uitmaken... ik gebruik de gewoon bijgeleverde kabels..

iemand anders nog deze problemen?

ik zal wel binnekort met Samsung bellen...

[ Voor 32% gewijzigd door BiG-GuY op 14-02-2006 19:32 ]

• virtualJac
Oke, wil je mij ook even op de hoogte houden hiervan? Ik zal ook trachten contact te zoeken met de leverancier.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik heb gebeld, met Samsung en die meneer die me hielp heeft me gezegd dat dat in ieder geval niet hoort, en hij heeft mijn gegevens + serienummer van monitor genoteerd (staat op achterkant scherm, onder de klep) en zal binnen 2 werkdagen contact met me opnemen voor een afspraak.
Dus ik wacht af. Er komt dus een monteur kijken wat het kan zijn, ze nemen hem niet meteen mee...

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik heb een filmpje gemaakt van de storing, ziet het er bij jou ook zo uit? :
linkje
dit komt dus voor op beide schermen...
bij dat laatste rode vaste patroon zit die in Windows: 1280x1024@60Hz

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 16-02-2006 23:40 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het bedrijf dat de reparaties van Samsung afhandeld heeft me gebeld, ze zijn tot de conclusie gekomen dat het een DOA (Dead on Arrival) is, want ik heb ze pas 2 weken en de storing is er sinds het begin. En we hebben het zo afgesproken, dat ik mijn monitoren inpak in originele verpakking met kopie van de bon erbij. Dan worden die ergens komende week (moet nog maandag gebeld worden voor welke dag+tijd :)) opgehaald, en krijgen we 2 leenmodellen, ook 2x 17" TFT schermen. En wanneer het bij hun goed aangekomen is, krijgen we daarna direct 2 nieuwe terug gestuurd. En worden de leenmodellen weer opgehaald.
Topservice van Samsung _/-\o_ :P

• virtualJac
BiG-GuY schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:39:
Ik heb een filmpje gemaakt van de storing, ziet het er bij jou ook zo uit? :
linkje
dit komt dus voor op beide schermen...
bij dat laatste rode vaste patroon zit die in Windows: 1280x1024@60Hz
Heej, sorry voor mijn late reactie maar ik heb een chaotische week achter de rug.

Bij mij ziet het er exact hetzelfde uit. Bij mij is het echter alleen wanneer ik reboot en heeel soms wanneer hij (door energie beheer) tijdelijk is uitgeschakeld. Als ik even weggeweest ben bij me computer bijvoorbeeld. Heel erg bedankt voor je informatie en ik zal vandaag ook contact opnemen met Samsung hiervoor. (begint me nu namelijk ook wel flink te irriteren)

Zou ik het via Samsung spelen of zou ik dit via het bedrijf waar ik me monitor gekocht heb? (tevens me stage bedrijf).

• BiG-GuY

BiG-GuY

Mijn monitors worden morgen opgehaald door Samsung :D... die handelen de DOA's af.. moet je anders even navragen bij je Stage bedrijf. Maar denk dat jij het ook gewoon via Samsung moet doen...

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-07 08:36
[off-topic]
Ziet er wel gaaf uit, zo'n soort matrix achtig iets :P[/offtopic]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ok, één tip, laat het niet via Samsung thuisservice lopen. We zijn nu al 2 weken bezig met afspreken ed. en nog zit ik met een slecht functionerend schem thuis. Ik werk nu op mijn pc ook leuk op een 15" CRT Compaq scherm... wat ook erg leuk beeld geeft :(. Ik heb niet voor niks zo een duur scherm gekocht (ik vind €309,- voor een scherm veel geld).

Op woensdag 22 februari kwamen ze langs, en was er maar opdracht gegeven voor 1 scherm. dus ook maar 1 leenmodel. Nou, ok, ik een scherm ingepakt, en dat leenmodel geaccepteerd. En opnieuw gebeld om nog een keer door te geven dat ik dus ook een 2e scherm opgehaald wou zien, en omgeruild voor een leenmodel. Dus weer nieuwe afpsraak gemaakt en dat kwam uit op vandaag.

Maar in de tussentijd zijn we er ook nog achtergekomen dat het leen exemplaar dat we hebben gekregen niet goed functioneerd, hij gaat niet altijd aan, en sinds gisteravond helemaal niet meer... dus daarover hadden we ook gebeld afgelopen week, en hadden we afgesproken dat er vandaag dus 2 schermen werden omgeruild 1 DOA en het leenmodel, voor 2 andere leenmodellen. Nou komt die leuke bezorgdienst vandaag langs en zegt meneer doodleuk dat hij geen leenmodellen heeft meegekregen, omdat dat niet doorgegeven was door Samsung :(. Daar ging ik natuurlijk niet mee accoord, dus meneer ging weer weg zonder schermen...
ik weer bellen met Samsung en nog een keer uitleggen en nu moeten we weer gebeld worden voor een afspraak...

Dus een tip, probeer het te regelen via je stageberijf...

Iemand anders ook ervaringen met de zeer slechte service van Samsung? of heb ik gewoon pech? Het nummer dat ik steeds moet bellen is ook steeds een leuk 0900 nummer... Dus de telefoonrekening zal nu ook wel weer leuk worden :( :r

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 27-02-2006 15:05 ]

Verwijderd

virtualJac schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:19:
Afgelopen week heb ik een nieuwe PC samengesteld en in elkaar gebouwd.
Het draait allemaal vrij soepel alleen ik zit met een paar punten waar ik wat opheldering over nodig heb.

Namelijk:

1
Bij reboot gaat me beeldscherm tekeer, soort van artifacts, wazige kleuren en beeld klopt gewoon niet. Als ik me monitor dan uitzet en weer aanzet (met het powerknopje gewoon) dan is het weer gewoon normaal.

2
Ik vind de kwaliteit niet optimaal. DVD's, plaatjes, in-game, bureaublad is niet van dergelijke kwaliteit die men zou verwachten van deze VGA kaart + niet al te goedkoop beeldscherm. Ik heb met veel instellingen geklooit maar er blijft ruis voorkomen rondom plaatjes etc. Misschien een instelling vergeten? ervaringen?

Mijn VGA kaart heeft 2 DVI uitgangen, maakt het uit welke ik gebruik? En maakt het uit welke richting de DVI kabel zit? (welke kant in pc en welke in monitor dus?)

3
De koeler van me VGA kaart draait buiten windows 100% en zodra ik in Windows komt draait deze maar 50% ofzo. Mijn temp is 40/41 graden wanneer ik gewoon i-net en wordprocessing doe. Zodra ik ga gamen gaat volgens mij me fan niet harder draaien en loopt temp op tot 46/47 graden. Is dit normaal? Ik heb gehoord dat met nieuwste drivers dit nog beter geregeld wordt. Welke drivers moet ik precies pakken voor mijn ASUS 7800GT blue led en moet ik dan eerst de oude verwijderen voordat ik deze installeer?

system spec's:
mobo: gigabyte pro-sli
proc: AMD 64 3500 venice
vga: Asus 7800GT
mem: 1 gig dual channel twinmos
ops: windows xp pro (no sp2)
mon: Samsung 730BF TFT (DVI)
resolutie: zelfde als monitor (native)
ik heb precies de zelfde pc, ok ander mobo maar voor de rest hetzelfde systeem zo ong. Ik heb daar geen last van, en ik kan alleen amar keizenuit 60/75 hertz
Pagina: 1