Toon posts:

HP 5000n netwerkprinter is niet te zien

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst even de opstelling van ons kantoor:
We werken op een aantal Apple's (OS X 10.3.9 en 10.4) en XP (sp2) computers zowel bedraad als draadloos via een SMC 2804 wbrp-g wireless router. We hebben recent een 2ehands HP 5000n laserprinter gekocht met ingebouwde jetdirect netwerkaansluiting.
Deze heb ik nu aangesloten op 1 van de poorten van de router en ik wil dus nu op de HP printen, maar dat lukt dus nog niet. IN eerste instantie gaf de rourter niet eens aan dat er iets op de netwerkpoort was aangsloten maar dit was met een firmwareupgrade verholpen en nu branden zowel het netwedrklampje op de router als op de printer.
Als ik nu verbinding wil maken met deze printer zou deze vanzelf zichtbaar moeten worden in de add-printer menus (zowel op OSX als XP) of ik moet het IP nummer invoeren om er verbinding mee te maken. Probleem is echter dat ik de printer niet zie in de logs van de router en dat ik dus niet weet wat het IP nummer is. Ik heb al flink gegoogled maar daar heb ik nog niks mee gevonden, ook heb ik de manual van HP gevolgd (ook geen succes) en de aanwijzingen van Apple opgevolgd.
Ik heb het idee dat de printer het gewoon zou moeten doen maar toch lukt het niet!
Heeft er iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 17:05

job

In het configuratiemenu van de printer kan je bij de optie jetdirect het ip adres activeren wijzigen instellen.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Probeer eens de Network Install Printer Wizard van HP op , als de JD werkt (en goed is aangesloten), dan ziet dit tooltje em...

Verwijderd

Als het goed is zit er een knopje op het printservertje, door daar op de drukken komt er een papiertje uit met de huidige instelling van de printserver. Dus ook het IP. Door een computer er op aan te sluiten en in dezelfde ranch te gaan zitten kun je hem vanaf de browser of een tool aanpassen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:12:
Als het goed is zit er een knopje op het printservertje, door daar op de drukken komt er een papiertje uit met de huidige instelling van de printserver. Dus ook het IP. Door een computer er op aan te sluiten en in dezelfde ranch te gaan zitten kun je hem vanaf de browser of een tool aanpassen.
:^

Als je een 2e hands printer op de kop hebt getikt, is de kans groot dat het vorige bedrijf die printer een statisch ip adres heeft gegeven.
Dat wordt een reset van de jetdirect, of een computer in het zelfde netwerk segment hangen !

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
er zitten geen knopjes op waarmee ik papiertjes met netwerkinstellingen kan uitdraaien, ik kan wel wat overzichten en logs uitdraaien via het menu op de printer maar daarin wordt geen netwerkgedoe vermeld.
Ook heb ik em al gereset naar factorydefaults.
Heb net even gebeld met de helpdesk van SMC en nu blijkt dus dat onze wireless router (met ingebouwde usb printpoort) geen raad weet met netwerkprinters.....
Ik ga dus de printer nu maar aansluiten op een poort van ons modem, kijken of dat wel kan.(met behulp van die printer wizard, bedankt daarvoor!)

• job

job

Die netwerkprinter heeft toch een utp aansluiting en werkt toch gewoon met ip verkeer?
Dan is de gebruikte switch/router/hub totaal niet van belang....

Je moet alleen zorgen dat je op de printer het netwerk enabled en het juiste ip adres instelt.

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe stel ik dat dan in? In de menus op de printer kom ik dat niet tegen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:27:
Wat voor printserver zit er in de printer? En idd die SMC print server heeft er helemaal niks mee te maken. Want het is een 5000n zoals jij zegt. Die n staat voor netwerk. Maar waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de printserver eruit gehaald.

Hoe heb jij hem op de SMC aan gesloten? vis USB of UTP?

edit: heb ff op internet gekeken welke het precies is, ik ken deze printer aan de achterkant kan een printserver woorden ingeschroevd. En daar sluit je een utp kabel op aan. Op deze printserver zit dan ook als het goed is een knopje (zoals ik al eerder zei) om de config uit te printen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 14:40 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:18

lier

MikroTik nerd

Pannenkoekkie schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:09:
Probeer eens de Network Install Printer Wizard van HP op , als de JD werkt (en goed is aangesloten), dan ziet dit tooltje em...
Dit al geprobeerd ???
Is de snelste oplossing !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Kijk eens of er wel lampjes bij de lan branden??

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:08:
er zitten geen knopjes op waarmee ik papiertjes met netwerkinstellingen kan uitdraaien, ik kan wel wat overzichten en logs uitdraaien via het menu op de printer maar daarin wordt geen netwerkgedoe vermeld.
Ook heb ik em al gereset naar factorydefaults.
Heb net even gebeld met de helpdesk van SMC en nu blijkt dus dat onze wireless router (met ingebouwde usb printpoort) geen raad weet met netwerkprinters.....
Ik ga dus de printer nu maar aansluiten op een poort van ons modem, kijken of dat wel kan.(met behulp van die printer wizard, bedankt daarvoor!)
Bullsh!t dat je SMC dit niet zou kunnen, een JetDirect is technisch gezien gelijk aan ieder ander 10/100 Mbit NIC die je bij iedere zichzelf respecterende PC zaak kan kopen.

Maar in bovenstaande post ook een goede aanwijzing; Op de configpage staat een kopje: Opties & Accesoires, als de JetDirect hier niet op voorkomt (en je krijgt dus maar één pagina als je dit raport afdrukt), ziet de printer de Netwerkkaart niet meer. (Bij een goed functionerende NIC komen er 2 pagina's uit de printer rollen als je een configuratiepagina draait). Nu weet ik niet welke kaart er standaard in de LJ5000 zit, maar je zou eens kunnen kijken, als het een JD610 betreft heb je pech. Als het een JD615N is met serienummer dat begint met SG2XXXXXXX dan zou ik (uit ervaring) toch even met HP bellen op 0900-1170000

• job

job

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:27:
Even uit mijn hoofd..
Je moet kijken in het EIO menu.

Daar moet je vervolgens network config yes kiezen
novell kies je no
tcp/ip kies je yes > dan kan je het ip netmask enz.. invullen
Wil je het via appletalk doen, dan kan zet je tcp/ip niet aan maar etalk wel.

Maar dat had je natuurlijk ook gewoon in de handleiding kunnen vinden.

printerserver heb je dus niet nodig aangezien de 5000n dus al een interne printserver heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 13-02-2006 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit dus een 610 netwerkkaart (printserver) in en als ik een config pagina uitdraai staat daarop dat beide eio slots leeg zijn.... houd dit in dat de printserver kaart kapot is of heeft het nog zin om de printserver kaart in EIO slot 2 te doen?
Mooi in ieder geval dat het niet aan de router zou moeten kunnen liggen, hoef ik die niet te vervangen. Alleen nu dus wel ergens een andere printserver vandaan halen.

Verwijderd

Topicstarter
@job: ik heb dus ook wel veel in de handleiding kunnen vinden maar als dat niet overeenkomt met wat je op de printer ziet EN je weet nog niet precies hoe het werkt dan wordt het toch wel lastig.
Pagina: 1